Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 17 jul 2022, 15:04 Men nå er det vel også muligens slik her i landet at mange eiere av såkalte maxi-scootere ikke er er så veldig interessert i vanlige motorsykler- Og det er nok antakelig en årsak til at du ikke møter så mange av dem her på forumet heller.
Også er det vel også slik at scootere ikke er et like mye utbredt her i landet som mange steder i Europa, kandskjre spesielt i byene.
Jeg er ikke ute etter å møte likesinnede på samme sykler som meg! Da hadde jeg vært begrenset til spesifikke merkeforum eller enda snevrere modell-forum. Jeg kjører flere ganger i uken organiserte turer med alle slags motorsykler - eventyr, cruiser, HD, sport, sportstourer, naken ++. Kjører aldri på tur med andre scootere! Er interessert i aktuelle nyheter, meninger, diskusjon, tips og triks, reiseskildringer og erfaringer. Har selv kjørt de fleste veier her til lands, atlanterhavsveien, geiranger, hardangerfjorden, helgelandskysten, lofoten, vesterålen, alle fylker i hele landet, nordkapp, vestkapp, you name it! Vært innom alle de største byene og mengder av mindre byer og tettsteder.

Da blir det rimelig absurd å høre fordommer og fordømmelse her på forumet. Meninger som jeg aldri hører fra de motorsyklistene jeg møter ute i den virkelige verden. :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

De aller fleste man møter langs veien prøver og være hyggelige så jeg tror ikke man alltid skal legge til grunn at det som sies faktisk menes. Men selvsagt vil man også møte dem som liker scootere. Skulle bare mangle.

Silversmurfer skriver at jeg valgte 2.500cc for at ønsket mitt var å ligge i 3 giret hele tiden. Jeg forstår at det ligger en del frustrasjon bak utsagnet, men det er så langt unna sannheten som man kan komme når det gjelder hvorfor jeg valgte en Rocket.

Når jeg skal kjøpe meg motorsykkel så leter jeg etter negative kommentarer fra andre. Jeg ser gjerne tester hvor sykkkelen blir slaktet. Alle sykler har sine baksider som man må leve med. Så får jeg heller gjøre meg opp en mening selv ut fra de negative kommentarene som kommer frem.

Bryr meg midt i ryggen og lese tilbakemeldinger hvor alt er rosenrødt og flott. Jeg vil ha "sannheten" fra folk som tør og si meningen sin.

Men jeg kan jo alltids legge til noen punkter her som jeg tror er bra med en scooter. Punkter som er ganske innlysende for dem som allerede befinner seg i kjøpegruppen, men dog.

1. man slipper og gire
2. man sitter mer slik man er vant til. Omtrent som på en stol med tanke på sittestilling og det føles nok behagelig for mange.
3. ganske stillegående.
4. relativt godt værbeskyttet.
5. mange har god lagringsplass under salen

Se der kom det noe positivt også :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Trådtittelen sier "Hvilken Maxi scooter"

For å få noe svar her som tilfredstiller kravene vedrørende langvarig bruk, så krever det at andre har eid eller testet flere typer maxi scootere over tid og jeg tror ikke det finnes så mange av dem her inne. Derfor kan man ikke forvente så mye annet enn synsinger og eller tilbakemeldinger basert på ganske dårlig grunnlag.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 16:43 Silversmurfer skriver at jeg valgte 2.500cc for at ønsket mitt var å ligge i 3 giret hele tiden. Jeg forstår at det ligger en del frustrasjon bak utsagnet, men det er så langt unna sannheten som man kan komme når det gjelder hvorfor jeg valgte en Rocket.
Det ligger ikke noe frustrasjon bak utsagnet, at du stort sett bare ligger i 3 gir uavhengig av hastighet er ditt eget utsagn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:10
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 16:43
Silversmurfer skriver at jeg valgte 2.500cc for at ønsket mitt var å ligge i 3 giret hele tiden. Jeg forstår at det ligger en del frustrasjon bak utsagnet, men det er så langt unna sannheten som man kan komme når det gjelder hvorfor jeg valgte en Rocket.
Det ligger ikke noe frustrasjon bak utsagnet, at du stort sett bare ligger i 3 gir uavhengig av hastighet er ditt eget utsagn.
Ja, men det var ikke derfor jeg kjøpte en Rocket. Det at jeg slipper å gire så mye kommer som en bonus og er en av fordelene med stor motor. Men med stor motor får man også høyere vekt og større sykkel så noen kameler må man svelge uansett hvilken sykkel man kjøper. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:13
SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:10
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 16:43
Silversmurfer skriver at jeg valgte 2.500cc for at ønsket mitt var å ligge i 3 giret hele tiden. Jeg forstår at det ligger en del frustrasjon bak utsagnet, men det er så langt unna sannheten som man kan komme når det gjelder hvorfor jeg valgte en Rocket.
Det ligger ikke noe frustrasjon bak utsagnet, at du stort sett bare ligger i 3 gir uavhengig av hastighet er ditt eget utsagn.
Ja, men det var ikke derfor jeg kjøpte en Rocket. Det at jeg slipper å gire så mye kommer som en bonus og er en av fordelene med stor motor. Men med stor motor får man også høyere vekt og større sykkel så noen kameler må man svelge uansett hvilken sykkel man kjøper. :thumleft
Det er nok ikke grunnen til at du valgte akkurat en Rocket men det virker som om det er en viktig del av grunnen til at du kun vurderer sykler med over 1000cc. Uansett så har ikke det så mye med scooter å gjøre så jeg sier ikke noe mer om dette.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:22
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:13
SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:10
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 16:43
Silversmurfer skriver at jeg valgte 2.500cc for at ønsket mitt var å ligge i 3 giret hele tiden. Jeg forstår at det ligger en del frustrasjon bak utsagnet, men det er så langt unna sannheten som man kan komme når det gjelder hvorfor jeg valgte en Rocket.
Det ligger ikke noe frustrasjon bak utsagnet, at du stort sett bare ligger i 3 gir uavhengig av hastighet er ditt eget utsagn.
Ja, men det var ikke derfor jeg kjøpte en Rocket. Det at jeg slipper å gire så mye kommer som en bonus og er en av fordelene med stor motor. Men med stor motor får man også høyere vekt og større sykkel så noen kameler må man svelge uansett hvilken sykkel man kjøper. :thumleft
Det er nok ikke grunnen til at du valgte akkurat en Rocket men det virker som om det er en viktig del av grunnen til at du kun vurderer sykler med over 1000cc. Uansett så har ikke det så mye med scooter å gjøre så jeg sier ikke noe mer om dette.
Ja, det er en av fordelene med større motor. Større motor har som oftest også bedre drag etc. noe som også er en ganske innlysende fordel. Merk at det ikke var jeg som dro fram Rocket'en i denne diskusjonen. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:25 Ja, det er en av fordelene med større motor. Større motor har som oftest også bedre drag etc. noe som også er en ganske innlysende fordel. Merk at det ikke var jeg som dro fram Rocket'en i denne diskusjonen. :thumleft
Nei, men sykkelvalgene dine samt utsagnene dine generelt gjør det veldig tydelig hva slags type fører du er, og hvorfor en 300cc sykkel er en dårlig match for deg uavhengig av om det er scooter eller MC. Og når du slenger med leppa i øst og vest så får du tåle såpass.

På samme måte som jeg, med min stort sett fraværende interesse for alle sykler over 750cc må tåle å høre det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:34
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:25 Ja, det er en av fordelene med større motor. Større motor har som oftest også bedre drag etc. noe som også er en ganske innlysende fordel. Merk at det ikke var jeg som dro fram Rocket'en i denne diskusjonen. :thumleft
Nei, men sykkelvalgene dine samt utsagnene dine generelt gjør det veldig tydelig hva slags type fører du er, og hvorfor en 300cc sykkel er en dårlig match for deg uavhengig av om det er scooter eller MC. Og når du slenger med leppa i øst og vest så får du tåle såpass.

På samme måte som jeg, med min stort sett fraværende interesse for alle sykler over 750cc må tåle å høre det.
Ta det helt med ro. Jeg tåler ganske mye :thumleft

Du kunne lirket frem en hel bibel med dritt om Rocket eller en annen sykkel jeg liker uten at det hadde brydd meg. :)

Det er jo uansett ganske tydelig ut fra hva hvordan du ordlegger deg at du er vesentlig mer vonbråten enn meg :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:42
SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:34
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:25 Ja, det er en av fordelene med større motor. Større motor har som oftest også bedre drag etc. noe som også er en ganske innlysende fordel. Merk at det ikke var jeg som dro fram Rocket'en i denne diskusjonen. :thumleft
Nei, men sykkelvalgene dine samt utsagnene dine generelt gjør det veldig tydelig hva slags type fører du er, og hvorfor en 300cc sykkel er en dårlig match for deg uavhengig av om det er scooter eller MC. Og når du slenger med leppa i øst og vest så får du tåle såpass.

På samme måte som jeg, med min stort sett fraværende interesse for alle sykler over 750cc må tåle å høre det.
Ta det helt med ro. Jeg tåler ganske mye :thumleft

Du kunne lirket frem en hel bibel med dritt om Rocket eller en annen sykkel jeg liker uten at det hadde brydd meg. :)

Det er jo uansett ganske tydelig ut fra hva hvordan du ordlegger deg at du er vesentlig mer vonbråten enn meg :)
kanskje på tide med en ny forumpause?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 17 jul 2022, 17:47
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:42
SilverSmurfer skrev: 17 jul 2022, 17:34
Bjerknez skrev: 17 jul 2022, 17:25 Ja, det er en av fordelene med større motor. Større motor har som oftest også bedre drag etc. noe som også er en ganske innlysende fordel. Merk at det ikke var jeg som dro fram Rocket'en i denne diskusjonen. :thumleft
Nei, men sykkelvalgene dine samt utsagnene dine generelt gjør det veldig tydelig hva slags type fører du er, og hvorfor en 300cc sykkel er en dårlig match for deg uavhengig av om det er scooter eller MC. Og når du slenger med leppa i øst og vest så får du tåle såpass.

På samme måte som jeg, med min stort sett fraværende interesse for alle sykler over 750cc må tåle å høre det.
Ta det helt med ro. Jeg tåler ganske mye :thumleft

Du kunne lirket frem en hel bibel med dritt om Rocket eller en annen sykkel jeg liker uten at det hadde brydd meg. :)

Det er jo uansett ganske tydelig ut fra hva hvordan du ordlegger deg at du er vesentlig mer vonbråten enn meg :)
kanskje på tide med en ny forumpause?
Ikke enda :P

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

"A phenomenal allrounder", god til bykjøring og touring:

Ville valgt denne fremfor mye annet i dag. Med mindre man er snobb, surpomp eller motepoliti...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan er service intervallene på en typisk 125cc scooter? Kostnader på service etc?

Sånn sett i forhold til service kostnader på en motorsykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser at vertfall Yamaha NMAX 125 har 6.000km. Intervaller. Altså over dobbelt så hyppig som mange andre sykler med 15k intervaller eller en gang i året.

Jeg vet ikke hva disse servicene koster, men går man ut fra 4000 kr. Pr. Service, så blir det over 12000 kroner i året med en kjlrelengde på 20.000km. Kontra litt over 4000ish kroner for en motorsykkel med 15k service. Altså rundt 8.000 kroner dyrere pr. År for å vedlikeholde en 125cc scooter. Ca. 700 kr. Pr. Mnd. Dyrere.

Kan det stemme?

Har dette med at motoren er mindre og at scootere med større motorer har lengre intervaller?

Grunnen til at jeg spør for dere som sikkert er skeptisk til bakgrunnen for disse spørsmålene er at madammen vurderer å kjøpe seg en scooter og ta mc lappen. Hun kommer sikkert ikke til å gjøre det, men kan være greit å sjekke opp uansett.

Ho har veldig liten interesse av motorsykler og scootere så ho vil nok uansett gå for den som er billigst i drift, uansett utseende og specs.

Ho kjører ca. 18.000km. I året i jobbsammenheng og kanskje litt ved siden av dette også. Vertfall i sommerhalvåret, så faktisk kjørelengde vil nok være noe lavere. Men service utgiftene på en slik scooter hvis dem stemmer e vil nok skremme ho bort, siden ho kjører en VW UP! Ellers som nærmest er gratis i bruk.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 13:44 Hvordan er service intervallene på en typisk 125cc scooter? Kostnader på service etc?

Sånn sett i forhold til service kostnader på en motorsykkel?
På min Forza 350 betalte jeg 1400 for 1000 km service og 3550 for 12k service. Det er 12k service intervaller uten noe mellom.

125 versjonen av min sykkel er omtrent samme.

Kostnadene er lavere, og det er mye mindre å gjøre til vanlig feks ingen sjekk av kjede.

Andre 125cc scootere kan være litt billigere. Og de fleste 125cc scootere har vel 6k til 8k intervaller.

Svar