Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av dypen »

FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.

Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.
Er egentlig lysten på en større scooter og mest for å teste så da er det veldig hyggelig hvis de med erfaring bidrar på positiv måte. Kom gjerne med flere bidrag og linker til tester etc på større scootere. Var i utgangspunktet veldig positiv til BMW C400GT …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Nomade »

FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.

Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.
Hehe, du gikk rett i fella til Bjerknez :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 17 jul 2022, 09:57
FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.

Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.
Hehe, du gikk rett i fella til Bjerknez :knegg
:lol

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Å få tips til scooter fra Bjerknez er som å spør en russ om hvilken vin man skal kjøpe - ta den med mest alkohol. :newbie Smakløst!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Nomade skrev: 17 jul 2022, 09:57 Hehe, du gikk rett i fella til Bjerknez :knegg
Ja desverre! Hver gang s-ordet nevnes så kommer det samme oppgulpet om den gangen han ble voldtatt av en kawasaki, var det ikke J300? Like aktuell hver gang! Fortsatt sår i stumpen :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

:lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 13:28 Å få tips til scooter fra Bjerknez er som å spør en russ om hvilken vin man skal kjøpe - ta den med mest alkohol. :newbie Smakløst!
Ikke helt det samme. Å spørre meg om råd når det kommer til scooter er som å spørre en russ om han/hun/hen vil ha alkohol til maten. Man bare vet svaret på forhånd. :knegg

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Jajo82 »

Å spørre deg om råd til hvem som helst to hjuling har to utfall: den sykkelen er dritbra eller rævva for den har jeg prøvesitti :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 17 jul 2022, 14:18 Å spørre deg om råd til hvem som helst to hjuling har to utfall: den sykkelen er dritbra eller rævva for den har jeg prøvesitti :twothumbs:
Tror du hadde blitt overrasket over hvor mange sykler jeg faktisk har prøvekjørt ;)

Det er sjelden jeg mener at en motorsykkel er "rævva". Kan faktisk ikke huske at jeg engang har nevnt ordet. Alle sykler har sine fordeler og ulemper. Man får som oftest ikke i pose og sekk. Den eneste sykkelen jeg har ment er dårlig på det meste er Scooter. Men det er jo heller ingen motorsykkel.

Jeg kan liste opp mange sykler jeg gjerne ville hatt i garasjen. Men ingen av dem er perfekte. Ei heller Rocket'en :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

dypen skrev: 17 jul 2022, 09:44 Er egentlig lysten på en større scooter og mest for å teste så da er det veldig hyggelig hvis de med erfaring bidrar på positiv måte. Kom gjerne med flere bidrag og linker til tester etc på større scootere. Var i utgangspunktet veldig positiv til BMW C400GT …
Det er ikke særlig interessant å komme med noen som helst bidrag her. Det er tydelig at dette forumet er forbeholdt de som kjører "ekte" motorsykkel, det vil si de som kjører mindre, tregere og kortere. De som har høyere drivstofforbruk og høyere priser på service. Og hvis man skiller seg ut så blir hver eneste diskusjon kjørt i grøvta av det samme oppgulpet, om og om igjen.

Her får de likesinnede kose seg og klappe hverandre på ryggen. De som faller utenfor har langt bedre steder å dele erfaring og bidra positivt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 14:51 Og hvis man skiller seg ut så blir hver eneste diskusjon kjørt i grøvta av det samme oppgulpet, om og om igjen.
Hvorfor ikke bare overse "det samme oppgulpet, om igjen og om igjen". Kommer vel stort sett fra en kan hele tiden, dette...
Og vekommende som gjør det har vel strengt ikke all verdens erfaring med scootere, når det kommer til stykket... Så hans meninger bør neppe tillegges mer vekt enn personlig synsing fra hans side, og som altså synes å være basert på noe tynt og rimelig kortvatrig erfaringsgrunnlag, for å si det slik...

Men nå er det vel også muligens slik her i landet at mange eiere av såkalte maxi-scootere ikke er er så veldig interessert i vanlige motorsykler- Og det er nok antakelig en årsak til at du ikke møter så mange av dem her på forumet heller.
Også er det vel også slik at scootere ikke er et like mye utbredt her i landet som mange steder i Europa, kandskjre spesielt i byene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 jul 2022, 15:04
FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 14:51 Og hvis man skiller seg ut så blir hver eneste diskusjon kjørt i grøvta av det samme oppgulpet, om og om igjen.
Hvorfor ikke bare overse "det samme oppgulpet, om igjen og om igjen". Kommer vel stort sett fra en kan hele tiden, dette...
Og vekommende som gjør det har vel strengt ikke all verdens erfaring med scootere, når det kommer til stykket... Så hans meninger bør neppe tillegges mer vekt enn personlig synsing fra hans side, og som altså synes å være basert på noe tynt og rimelig kortvatrig erfaringsgrunnlag, for å si det slik...

Men nå er det vel også muligens slik her i landet at mange eiere av såkalte maxi-scootere ikke er er så veldig interessert i vanlige motorsykler- Og det er nok antakelig en årsak til at du ikke møter så mange av dem her på forumet heller.
Også er det vel også slik at scootere ikke er et like mye utbredt her i landet som mange steder i Europa, kandskjre spesielt i byene.
Helt enig. Mine «oppgulp» er basert på erfaringen jeg har uavhengig om den er langvarig eller ei.

Det siste du skriver er også et godt poeng. Majoriteten her inne kjører ikke scootere og da vil man kanskje heller ikke treffe så mange likesinnede.

Kanskje et eget scooter underforum hadde vært noe AJ?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Diskusjonen handlet i utgangspunktet om valg mellom Honda Silver Wing 600 og Yamaha XMAX 400. Det var snakk om små turer og noen lenger turer, med og uten passasjer. Begge disse alternativene er perfekt til dette formålet. Folk som kjører de er kjempefornøyde. Folk som ikke kjører de hater det. Da blir det helt meningsløst å skulle bli servert en del av det som kommer frem her. Det henger rett og slett ikke på greip! Heldigvis er det en "uvenn" funksjon her på forumet, den var nyttig! Men de fleste som skulle være uheldig å snuble innom vil vel heller forlate forumet før de finner ut av det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Kan sitere hva andre har sagt på forum helt andre steder i verden vedrørende silverwing (det vil si meninger fra folk som tilsynelatende har kjørt den og har erfaring):
It's typical Honda fashion of finish and quality, no complain, I like the engine performance and looks of the Silverwing.
Yeah. Got one. Think it's great. I've put almost 30K miles on it since new in '03. Many long trips on super slab highways. Rock solid dependable. Not a bit of regret in owning this bike.
Bought one for my wife. She felt it was too big for her. I started to ride it around and it's all I ride now. I didn't realize how nice it is not to have to clutch and shift in city commuting. I have everything from an FJR, FZ1, 2 SV650s, V Star 1100, KLR, V Strom etc... they all sit in the garage while I ride the Silverwing everywhere. Highly reccomend the Silverwing.
Bought one in January. I wanted a burgman 650 but ran up on a deal on the S/Wing and bought it. Nice bike , but a little cramped for my stature. I put the Clearview XL and a Givi backrest. Sold it about a month ago. It performed flawlessly in the 4 months and 2000 miles I owned it.
I have one of the first ones sold in my area, 2002, and It's my favorite bike since I started riding in 1967.It is a great highway bike and makes a fine touring bike. I have been on several 3000 mi trips with no propblems. I put on a GIVI windshield (a must) and Givi Top box, and have some side luggage racks that will also take GIVI luggage.With a duffle bag over the rear seat you can go anywhere. 600 cc's is actually enough engine to ride with all your buddies on thier HD's, if they can keep up (I'm not kidding). the Silverwing will get you where you want to go, better then a HD (I had one), and you save ten thousand dollars to boot. Of course, people will make fun of you-----if they can catch you!!
I had an 02 Silverwing for about 2 yrs and loved it. Put 25000 miles on it.
My wife "graduated" from her Kymco Peeps 150 to a 'Wing this Spring. She loves it. I was a confirmed bike guy until I began riding this rig.....now, I could actually see myself on one. It's almost a shame to categorize this this as a scoot. Believe me, it's a motorcycle; albeit with a step-through frame. Unlike other scoots its engine is mounted on the frame rather than on the swingarm, and it's a twin. When we ride together (me on my KLR) everybody comes up to her asking about her bike; it's like I'm not even there.....:huh

My guess is that you'll love it.
I bought my Silver Wing in August it now has 4500 miles and runs great. Pickup and speed control with the throttle is very responsive. the weight is good on the highway every little wind buffeting. seat comfort is truly not for long hauls although the seat is well padded and soft. It needs a back rest. it will cruise at any speed you may wish to die at for she is fast I have been to 97 before it shut I down, it could really have gone faster. Pick up off the line is outstanding
I have done several 790+ miles in a single day on the SWing (hauling camping gear too).

I ride ~20,000+ miles in a year on the SWing
Can't say for the Swing but I took my Burgman 650 from SC to AK last June. It was the most comfortable long trip I ever took on a bike. 9000 miles, 54 mpg average, loaded with camp gear, etc.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 17 jul 2022, 15:04
FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 14:51 Og hvis man skiller seg ut så blir hver eneste diskusjon kjørt i grøvta av det samme oppgulpet, om og om igjen.
Hvorfor ikke bare overse "det samme oppgulpet, om igjen og om igjen". Kommer vel stort sett fra en kan hele tiden, dette...
Og vekommende som gjør det har vel strengt ikke all verdens erfaring med scootere, når det kommer til stykket... Så hans meninger bør neppe tillegges mer vekt enn personlig synsing fra hans side, og som altså synes å være basert på noe tynt og rimelig kortvatrig erfaringsgrunnlag, for å si det slik...
Nettopp, Bjerknes kommer konsekvent med det samme oppgulpet angående en enkelterfaring med en Kawa J300. Og når man tenker på at Bjerknes er en mann som trenger 2500cc fordi han liker å ligge konstant i 3 gir uansett hastighet så er det ikke vanskelig å skjønne at en J300, som ikke akkurat er den beste scooteren i utgangspunktet, er en dårlig match. Og det er jo også den eneste scooteren han har erfaring med, og kun over en begrenset tidsperiode. Så det er like greit å ignorere det han sier.
Men nå er det vel også muligens slik her i landet at mange eiere av såkalte maxi-scootere ikke er er så veldig interessert i vanlige motorsykler- Og det er nok antakelig en årsak til at du ikke møter så mange av dem her på forumet heller.
Også er det vel også slik at scootere ikke er et like mye utbredt her i landet som mange steder i Europa, kandskjre spesielt i byene.
Ikke nødvendigvis, de fleste som jeg har møtt som har interesse for større scootere er folk som har kjørt eller kjører MC i utgangspunktet. Sannheten er vel heller at det er veldig få av dem i Norge.

Og grunnen til det er vel at scootere er mest populære blandt de som kan bruke dem til å erstatte bilbruken, noe som er vanskeligere i Norge enn i mange andre land på grunn av vanskelig føre og kort MC sesong. Selv endte jeg opp med Scooter i stedet for en vanlig motorsykkel fordi Scooteren gjør det mulig for meg å erstatte rundt 97-98% av mitt årlige bilbehov. Som gjør det mulig for meg å kun eie Scooter, i stedet for å eie Bil + Motorsykkel.
dypen skrev: 17 jul 2022, 09:44 Er egentlig lysten på en større scooter og mest for å teste så da er det veldig hyggelig hvis de med erfaring bidrar på positiv måte. Kom gjerne med flere bidrag og linker til tester etc på større scootere. Var i utgangspunktet veldig positiv til BMW C400GT …
Jeg kan vel kort oppsummere det jeg har å si om det som finnes på markedet.

Det er i min mening 4 merker som har scootere som er verdt å bry seg om, BMW, Honda, Yamaha og Suzuki.

1. BMW - Gode og behagelige scootere, C400GT som du har prøvd er jo den nåværende modellen. Har ikke så mye mer å si, det er BMW, god kvalitet og litt høy pris.

2. Yamaha - Yamaha har TMAX som er en 560cc scooter, dette er den sprekeste konvensjonelle scooteren (med CVT gir) som selges per dags dato. God, stor, behagelig, med egen racing liga og et gangsta kult-ikon noen steder i verden. Men dyr, koster 185 000 ny som gjør det til markedets dyreste scooter. Yamaha har også XMAX 300, som er 300cc scooteren som har vert ansett som den sprekeste mellomvekts scooteren i mange år.

3. Suzuki har sine Burgman scootere, dette har i mange år vert blant de mest populære Maxi-Scooterene, spesielt blant de som kjører langt. Burgman 400 er versjonen som fremdeles produseres men det går også an å få tak i en relativt ny Burgman 650. Jeg lar FortNine forklare denne:


4. Honda, jeg tar Honda til slutt fordi her er det litt mer å si:

* Forza 350 og Adv 350 er Honda sine 2 konvensjonelle scootere, de har samme motor og er i praksis veldig like. Forza 350 er byversjonen, med elektronisk toppboks inkludert i prisen og elektronisk høydejusterbar frontskjerm. Adv 350 er litt mer solid bygget og har oppgraderte dempere, men kommer ikke med inkludert toppboks. Jeg vet ikke hvilken jeg hadde kjøpt hvis begge var tilgjengelige i fjor, det er fordeler med begge, men jeg har Forza 350 per dags dato og er svært fornøyd med den. Komfortabel scooter som har et bra CVT system som gjør at den er responsiv og morsom å kjøre.

* Forza 750 og X-ADV, dette er vel de sprekeste scooterene du får kjøpt. Begge bruker samme 750cc motor og har DCT gir i stedet for CVT gir. Det betyr at de bruker vanlige MC-gir med kjededrift i stedet for beltedrift, og at det er Honda sitt automatgir system. Det gjør at man må stille seg et spørsmål om dette faktisk er scootere eller om det er forkledde motorsykler. Forza 750 er den største og sprekeste scooteren man finner, men min ærlige mening om den er at den rett og slett er litt for dyr sammenlignet med NC750X som i praksis er akkurat samme sykkel med en litt annerledes sittestilling. X-Adv derimot, er Honda sin Adventure scooter, her er du i praksis langt på vei til at det er en konvensjonell adventure-motorsykkel, og de som prøver den kommenterer ofte at det føles som at du sitter på en Africa Twin. Dette er scooteren som uten tvil har de beste demperene man finner på noen som helst scooter samt god bakkeklaring.

Jeg kommer sannsynligvis til å ende opp med å kjøpe en X-ADV i løpet av de neste årene, ettersom dette er sykkelen som på mange måter passer best for mitt personlige bruksområde og det jeg vil ha ut i fra en motorsykkel. Mye fordi den løser et par av de utfordringene jeg har med min nåværende Forza 350.

Svar