Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 28 mar 2020, 15:10

Hei!

En stund siden jeg har vært aktiv her inne. Tenkte å lufte noen tanker og kanskje få litt hjelp :-k

Solgte MT07 jeg hadde i 2017. Den ble mest brukt til kosekjøring på regnfrie dager. Tror jeg kan innrømme at jeg brukte mer tid på pleie å kos hjemme på tunet, en timer på veien :redface

Jeg har flyttet ut av byen og hjem til bygda. Har en grusvei på ca 400m. opp til huset fra hovedveien. Vil komme til å bruke sykkelen mest på landevei. Har alltid hatt lyst på adv sykkel, så er det jeg primært ser etter..

Forrige gang jeg ville ha sykkel handlet jeg nytt, denne gang vil jeg ha noe brukt og "gammelt".

Har sett litt på disse:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173379605

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=161958090

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172853263

Noen som har erfaring med en/flere av disse? (Deletilgang, kjente feil, driftsikkerhet etc.)

Jeg skrur det meste, men er ikke veldig glad i elektronikk :sk?

JK95
Innlegg: 1065
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av JK95 » 28 mar 2020, 17:44

Dette var jo interessante sykler, liker tankegangen :prf Mange kommer nok til å si sitt om italienske syklers kvalitetsrykte, men Rotax-motoren som er tilsvarende til den BMW bruker i F650 er kvalitet av ypperste sort, og det er begrenset med elektronikk å finne i eldre sykler, så jeg synes selv at spesielt den hvite Pegasoen var interessant :thumleft Generelt sett så er det deletilgang på uvanlige italienere som er verst, der blir fort Ebay mer hjelpsom enn enkelte forhandlere, men motor er standard nok til at der finnes alt, dekk og bremser burde heller ikke være et problem slik jeg ser det ;)

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 28 mar 2020, 18:03

JK95 skrev:
28 mar 2020, 17:44
Dette var jo interessante sykler, liker tankegangen :prf Mange kommer nok til å si sitt om italienske syklers kvalitetsrykte, men Rotax-motoren som er tilsvarende til den BMW bruker i F650 er kvalitet av ypperste sort, og det er begrenset med elektronikk å finne i eldre sykler, så jeg synes selv at spesielt den hvite Pegasoen var interessant :thumleft Generelt sett så er det deletilgang på uvanlige italienere som er verst, der blir fort Ebay mer hjelpsom enn enkelte forhandlere, men motor er standard nok til at der finnes alt, dekk og bremser burde heller ikke være et problem slik jeg ser det ;)
At kvalitet på italiensk vs. tysk/japansk skulle bli et tema forventer jeg meg :knegg Dette har jeg tenkt på. Planen er å holde meg til under 30k. Så det utelukker eventuelt andre er jeg redd. Enig med deg i at den hvite Pegasoen er mest interessant :prf

Brukeravatar
niko
Innlegg: 619
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko » 28 mar 2020, 18:17

Hva med en gammel Yamaha TDM?

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 28 mar 2020, 18:31

niko skrev:
28 mar 2020, 18:17
Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171

mekkern
Innlegg: 5851
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av mekkern » 28 mar 2020, 18:37

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2566
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av FredrikE24 » 28 mar 2020, 19:02

Hadde det vært meg, så hadde BMW R1150GS Adventure, eventuelt det billigere alternativet R1100GS vært det jeg hadde gått for.
Er nok litt mer opptatt av BMW enn mange andre, men det får så være. Dette mener jeg er flotte sykler med god kvalitet og kjøreglede.

Som en nummer to, så ville jeg gått for en eldre Triumph Tiger.

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 28 mar 2020, 19:13

mekkern skrev:
28 mar 2020, 18:37
Eller en slik?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173835011
Den der er også fin! Men syns kanskje den blir litt tung. Har den på favorittlista på finn :thumleft

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 28 mar 2020, 19:22

FredrikE24 skrev:
28 mar 2020, 19:02
Hadde det vært meg, så hadde BMW R1150GS Adventure, eventuelt det billigere alternativet R1100GS vært det jeg hadde gått for.
Er nok litt mer opptatt av BMW enn mange andre, men det får så være. Dette mener jeg er flotte sykler med god kvalitet og kjøreglede.

Som en nummer to, så ville jeg gått for en eldre Triumph Tiger.
Enig med deg. Men det blir litt over budsjett. Ønsker meg også en lettere sykkel til jeg blir tryggere på grus. Kjørte MX som ungdom, men det er noen år siden. Så da vil jeg helst under 200kg..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 619
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko » 28 mar 2020, 19:30

KiMedic skrev:
28 mar 2020, 18:31
niko skrev:
28 mar 2020, 18:17
Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171
Jeg har ikke kjørt grus, men leter du på nett finner du mye som taler for TDM som et alternativ også på grus. Jeg er kjempefornøyd med min. Bruker en del olje, det er litt irriterende.

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 29 mar 2020, 12:24

niko skrev:
28 mar 2020, 19:30
KiMedic skrev:
28 mar 2020, 18:31
niko skrev:
28 mar 2020, 18:17
Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171
Jeg har ikke kjørt grus, men leter du på nett finner du mye som taler for TDM som et alternativ også på grus. Jeg er kjempefornøyd med min. Bruker en del olje, det er litt irriterende.
Skal sjekke TDM litt mer ut. Er en sykkel jeg absolutt kunne hatt. Fornøyd med forrige Yamaha jeg hadde :prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30356
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ » 29 mar 2020, 12:44

KiMedic skrev:
29 mar 2020, 12:24
Skal sjekke TDM litt mer ut. Er en sykkel jeg absolutt kunne hatt. Fornøyd med forrige Yamaha jeg hadde :prf
Skulle du være heldig å komme over en TDM 900, bør du seriøst vurdere å kikke nærmere på denne.
Jeg hadde en 2006 mod., kjøpt ny høsten 2006, som jeg hadde i fire år og nærmere 60K km.
En sykkel jeg ikke hadde noe tull med og veldig mye glede av.
God på mye også langturer med passasjer og full oppfatning.
Tok heller ikke skrekken av gruskjøring, men litt for tung til denslags, etter min smak.
Beste grussykkelen jeg har kjørt er Husaberg 570 :yeyeye :mc1 !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 29 mar 2020, 14:16

AJ skrev:
29 mar 2020, 12:44
Skulle du være heldig å komme over en TDM 900, bør du seriøst vurdere å kikke nærmere på denne.
Jeg hadde en 2006 mod., kjøpt ny høsten 2006, som jeg hadde i fire år og nærmere 60K km.
En sykkel jeg ikke hadde noe tull med og veldig mye glede av.
God på mye også langturer med passasjer og full oppfatning.
Tok heller ikke skrekken av gruskjøring, men litt for tung til denslags, etter min smak.
Beste grussykkelen jeg har kjørt er Husaberg 570 :yeyeye :mc1 !
Jeg skal vurdere en TDM. Har noen på lista men de er litt over budsjettet jeg hadde tenkt. Men kjenner jeg meg selv rett, blir det alltid litt over det man tenkte seg!

Stemmer det at den fikk facelift i 2002? litt større motor og innsprøytning? Er det veldig forskjell på en 850 vs. 900?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30356
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ » 29 mar 2020, 14:57

KiMedic skrev:
29 mar 2020, 14:16
Stemmer det at den fikk facelift i 2002? litt større motor og innsprøytning? Er det veldig forskjell på en 850 vs. 900?
850 modellen hadde to eller tre facelifts i sin 10 år lange levetid, hvor den siste versjonen fikk oppgradert motoren fra 76 til 80 HK (2000-2001, om jeg husker rett).

900 modellen var en helt ny modell basert på samme ide og konsept som 850.
Men disse to modellene har ellers lite om noe til felles. Tenker da spesielt på deler som ikke går omhverandre på disse to.
Motorene er like i den forstand at begge er tosyindret rekkemotor med 270 graders tenningsrekkefølge.
Men 900 motoren er ikke videreutviklet fra 850 motoren, men laget helt på nytt fra bunnen av.
En spesiell detalj på 900 motoren er at den har 10 ventiler, altså 5 pr. sylinder, mens 850 motoren har 4 pr. sylinder.
Videre har 900 motoren innsprøytning og en langt lettere måte å sjekke oljenivået, nemlig med en peilepinne, enn den klønete konstruksjonen med nivåglass som er vanskelig å avles.
Og en ting til med 900 motoren er at den knap bruker olje, i motsetning til 850 m8toren som faktisk er konstruert for å bruke litt motorolje.
På min var det aldri behov for etterfylling mellom oljeskiftintervallene.
Kan også nevne at 900 modellen veier mindre enn 850'en. Mye vektbesparelse ved at 900 har lettmetallsramme, mens 850 har stålramme.

900 gjennomgikk ingen faclifts annet enn endring av farger i løpet av den tiden den ble produsert.
Samme gjelder motoren på 86 Hk og 89 Nm dreiemoment, om jeg husker riktig.
Sprek fin motor, men dessverre ikke spesielt servicevennlig, synes jeg med mine begrensede mekanikkegenskaper...
Men serviceprisene på verksted var slett ikke avskrekkende.

I det hele tatt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KiMedic
Innlegg: 155
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
MC: BMW F650, 1996
Sted: Sunnmøre

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic » 29 mar 2020, 15:14

AJ skrev:
29 mar 2020, 14:57

850 modellen hadde to eller tre facelifts i sin 10 år lange levetid, hvor den siste versjonen fikk oppgradert motoren fra 76 til 80 HK (2000-2001, om jeg husker rett).

900 modellen var en helt ny modell basert på samme ide og konsept som 850.
Men disse to modellene har ellers lite om noe til felles. Tenker da spesielt på deler som ikke går omhverandre på disse to.
Motorene er like i den forstand at begge er tosyindret rekkemotor med 270 graders tenningsrekkefølge.
Men 900 motoren er ikke videreutviklet fra 850 motoren, men laget helt på nytt fra bunnen av.
En spesiell detalj på 900 motoren er at den har 10 ventiler, altså 5 pr. sylinder, mens 850 motoren har 4 pr. sylinder.
Videre har 900 motoren innsprøytning og en langt lettere måte å sjekke oljenivået, nemlig med en peilepinne, enn den klønete konstruksjonen med nivåglass som er vanskelig å avles.
Og en ting til med 900 motoren er at den knap bruker olje, i motsetning til 850 m8toren som faktisk er konstruert for å bruke litt motorolje.
På min var det aldri behov for etterfylling mellom oljeskiftintervallene.
Kan også nevne at 900 modellen veier mindre enn 850'en. Mye vektbesparelse ved at 900 har lettmetallsramme, mens 850 har stålramme.

900 gjennomgikk ingen faclifts annet enn endring av farger i løpet av den tiden den ble produsert.
Samme gjelder motoren på 86 Hk og 89 Nm dreiemoment, om jeg husker riktig.
Sprek fin motor, men dessverre ikke spesielt servicevennlig, synes jeg med mine begrensede mekanikkegenskaper...
Men serviceprisene på verksted var slett ikke avskrekkende.

I det hele tatt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med.

Takk for utfyllende svar! Jeg syns 900 ser mye finere ut en 850 også!

Litt pruting, så er denne innen rekkevidde kanskje..Burde jeg være obs på noe ved høy km. stand?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest