Velge mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Etter å ha kikket litt rundt faller jeg stadig tilbake på BMW’n. Er det noen som har prøvd den, eller har konkrete meninger for/imot. På diverse forum og reviews, er det flere som er kritiske til at motoren er produsert i kina. Har det egentlig noe å si? Den er vel laget ut i fra BMW sine standarer selv om produksjonen er i Kina.

Ser dere anbefaler tracer, men den faller rett og slett ikke i smak. Om jeg skulle komme til å velge Yamaha, så blir det i så fall mt-07 :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Sakkle »

Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Etter å ha kikket litt rundt faller jeg stadig tilbake på BMW’n. Er det noen som har prøvd den, eller har konkrete meninger for/imot. På diverse forum og reviews, er det flere som er kritiske til at motoren er produsert i kina. Har det egentlig noe å si? Den er vel laget ut i fra BMW sine standarer selv om produksjonen er i Kina.
Jeg er ganske sikker på at du bil bli fornøyd med BMWen. Jeg er ingen BMW ekspert, men jeg tviler på at de hadde satt logoen sin på sykkelen om de ikke var fornøyd med produksjonen in Kina. Hvor noe er laget har vel ikke en dritt å si. Hvordan det blir laget derimot...

Har lyst til å prøvekjøre de en mellomstor BMW adventure sykkel selv. De største synes jeg rett og slett blir litt store, og dyre.
Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Ser dere anbefaler tracer, men den faller rett og slett ikke i smak. Om jeg skulle komme til å velge Yamaha, så blir det i så fall mt-07 :)
Er i samme båt. Likte heller ikke Traceren når jeg prøvekjørte denne. Klarer ikke helt å sette ord på hvorfor... Kan ha noe å gjøre med at jeg testet den 5 minutter etter at jeg hoppet av en MT-09 SP(?)

Selv vipper jeg mellom KTM 750 Adv, BMW 790 eller 850 (Adv) og Yamaha T7. Så er det andre dager jeg er helt sikker på at jeg vil ha en KTM 790 Duke eller en Triump Street Tripple. Det er ikke lett dette her :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt BMW R1200RS. En veldig god sykkel som så absolutt IKKE føltes for stor. Uvant kanskje, men ikke for stor. Jeg satt veldig godt på den vertfall. Motoren er sterk som en bjønn, men ingen racer. Som førstesykkel vil du nok uansett få et smil når du drar på. Jeg sammenligner den jo litt med min egen som er mildt sagt urettferdig.

Bortsett fra boxer motoren, den enorme potta (varmtvannsberederen) og det noe triste displayet så var det en fantastisk fin sykkel. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Du kan forøvrig lese om prøveturen min her:
https://bjerknez.no/provekjort-bmw-r1200rs-4436/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Velge mellomtung

Legg inn av FredrikE24 »

Med litt trening kan man kjøre raskt med en R1200RS, må bare bruke motoren riktig. En kollega har hatt en i flere sesonger og den går svært godt spør du meg. Registeret er ikke langt, så det blir litt giring, men velger man rett gir kan man virkelig få opp farta :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 mar 2019, 23:46 Med litt trening kan man kjøre raskt med en R1200RS, må bare bruke motoren riktig. En kollega har hatt en i flere sesonger og den går svært godt spør du meg. Registeret er ikke langt, så det blir litt giring, men velger man rett gir kan man virkelig få opp farta :)
Selvsagt kan man kjøre seg ihjel på denne også. Jeg syntes bare den moxermotoren var litt kortpustet. Ikke likte den for lave turtall og ikke trivdes den langt oppe, men holder man seg i en begrenset sweet spot, så kan man ha det veldig gøy med denne ja :)

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Sakkle skrev: 02 mar 2019, 17:38
Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Etter å ha kikket litt rundt faller jeg stadig tilbake på BMW’n. Er det noen som har prøvd den, eller har konkrete meninger for/imot. På diverse forum og reviews, er det flere som er kritiske til at motoren er produsert i kina. Har det egentlig noe å si? Den er vel laget ut i fra BMW sine standarer selv om produksjonen er i Kina.
Jeg er ganske sikker på at du bil bli fornøyd med BMWen. Jeg er ingen BMW ekspert, men jeg tviler på at de hadde satt logoen sin på sykkelen om de ikke var fornøyd med produksjonen in Kina. Hvor noe er laget har vel ikke en dritt å si. Hvordan det blir laget derimot...

Har lyst til å prøvekjøre de en mellomstor BMW adventure sykkel selv. De største synes jeg rett og slett blir litt store, og dyre.
Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Ser dere anbefaler tracer, men den faller rett og slett ikke i smak. Om jeg skulle komme til å velge Yamaha, så blir det i så fall mt-07 :)
Er i samme båt. Likte heller ikke Traceren når jeg prøvekjørte denne. Klarer ikke helt å sette ord på hvorfor... Kan ha noe å gjøre med at jeg testet den 5 minutter etter at jeg hoppet av en MT-09 SP(?)

Selv vipper jeg mellom KTM 750 Adv, BMW 790 eller 850 (Adv) og Yamaha T7. Så er det andre dager jeg er helt sikker på at jeg vil ha en KTM 790 Duke eller en Triump Street Tripple. Det er ikke lett dette her :-k
Godt å høre at det er flere som sliter med valg av sykkel. Irriterer meg grønn at jeg ikke kan reise på mc-messa å kikke, men sånn er livet. Har også kikket på ktm sin 790 duke, men den er forferdelig dyr å forsikre, sammenlignet med nesten alt annet :(
Sist redigert av Hali den 04 mar 2019, 09:08, redigert 1 gang totalt.

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Bjerknez skrev: 02 mar 2019, 18:08 Jeg har kjørt BMW R1200RS. En veldig god sykkel som så absolutt IKKE føltes for stor. Uvant kanskje, men ikke for stor. Jeg satt veldig godt på den vertfall. Motoren er sterk som en bjønn, men ingen racer. Som førstesykkel vil du nok uansett få et smil når du drar på. Jeg sammenligner den jo litt med min egen som er mildt sagt urettferdig.

Bortsett fra boxer motoren, den enorme potta (varmtvannsberederen) og det noe triste displayet så var det en fantastisk fin sykkel. :)
Jeg har prøvd RS selv, og synes forsåvidt den var god å kjøre. Dog føltes den veldig stor og tung, selv om dette sikkert ikke ble noe bedre av jeg hadde pappa bakpå, iom at jeg på tidspunktet øvelseskjørte.🙄

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Hali skrev: 04 mar 2019, 09:08
Bjerknez skrev: 02 mar 2019, 18:08 Jeg har kjørt BMW R1200RS. En veldig god sykkel som så absolutt IKKE føltes for stor. Uvant kanskje, men ikke for stor. Jeg satt veldig godt på den vertfall. Motoren er sterk som en bjønn, men ingen racer. Som førstesykkel vil du nok uansett få et smil når du drar på. Jeg sammenligner den jo litt med min egen som er mildt sagt urettferdig.

Bortsett fra boxer motoren, den enorme potta (varmtvannsberederen) og det noe triste displayet så var det en fantastisk fin sykkel. :)
Jeg har prøvd RS selv, og synes forsåvidt den var god å kjøre. Dog føltes den veldig stor og tung, selv om dette sikkert ikke ble noe bedre av jeg hadde pappa bakpå, iom at jeg på tidspunktet øvelseskjørte.🙄
Hehe... med 100 kg. ekstra bakpå så merker man vekten ja. Jeg tror ikke du skal dømme den vedrørende tyngde når du hadde noen bakpå :)

Brukeravatar
Tyler
Innlegg: 8
Registrert: 23 mar 2017, 10:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR900

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Tyler »

Hali skrev: 04 mar 2019, 09:04
Sakkle skrev: 02 mar 2019, 17:38
Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Etter å ha kikket litt rundt faller jeg stadig tilbake på BMW’n. Er det noen som har prøvd den, eller har konkrete meninger for/imot. På diverse forum og reviews, er det flere som er kritiske til at motoren er produsert i kina. Har det egentlig noe å si? Den er vel laget ut i fra BMW sine standarer selv om produksjonen er i Kina.
Jeg er ganske sikker på at du bil bli fornøyd med BMWen. Jeg er ingen BMW ekspert, men jeg tviler på at de hadde satt logoen sin på sykkelen om de ikke var fornøyd med produksjonen in Kina. Hvor noe er laget har vel ikke en dritt å si. Hvordan det blir laget derimot...

Har lyst til å prøvekjøre de en mellomstor BMW adventure sykkel selv. De største synes jeg rett og slett blir litt store, og dyre.
Hali skrev: 02 mar 2019, 15:13 Ser dere anbefaler tracer, men den faller rett og slett ikke i smak. Om jeg skulle komme til å velge Yamaha, så blir det i så fall mt-07 :)
Er i samme båt. Likte heller ikke Traceren når jeg prøvekjørte denne. Klarer ikke helt å sette ord på hvorfor... Kan ha noe å gjøre med at jeg testet den 5 minutter etter at jeg hoppet av en MT-09 SP(?)

Selv vipper jeg mellom KTM 750 Adv, BMW 790 eller 850 (Adv) og Yamaha T7. Så er det andre dager jeg er helt sikker på at jeg vil ha en KTM 790 Duke eller en Triump Street Tripple. Det er ikke lett dette her :-k
Godt å høre at det er flere som sliter med valg av sykkel. Irriterer meg grønn at jeg ikke kan reise på mc-messa å kikke, men sånn er livet. Har også kikket på ktm sin 790 duke, men den er forferdelig dyr å forsikre, sammenlignet med nesten alt annet :(
Det är ju väldigt olika cyklar du står och väljer mellan. Lite som att stå och väga mellan en tvåsitsig sportbil, en Volvo stationsvagn eller en Honda Civic om man tar bilar som jämförelse. Är det riktigt att du tänker dig en helt ny cykel eller är det aktuellt med brukt?

Om du är ute efter en allround-cykel så hade jag fokuserat på en naken (790 Duke, Honda CB 650, Yama MT-07, Monster 797 osv.). Om pris är en avgörande faktor så går du för MT-07 (eller XSR 700 om du tycker den är värd det). Annars är det helt andra faktorer än det som lyfts upp tidigare som jag menar att du ska gå efter. Dagens cyklar är alla i princip likvärdiga på teknologisidan. Läser du en recension i Bike eller ser någon video på Youtube så belyser de marginala skillnader som att fjädringen kanske är mjuk i någon cykel eller att bromsarna inte är lika lättdoserade osv. Det är nästan i princip helt irrelevant utanför en test- eller racingbana. OK, väger du 120 kg så kan nog stötdämparnas fjädring spela en liten roll...

Istället är det motor och utseenende som jag menar är det som är de två viktigaste faktorerna. Där har du också de stora och väsentliga skillnaderna mellan cyklarna.. ;)
Life's too short to drink bad coffee or to not ride motorcycles

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Sakkle »

Tyler skrev: 06 mar 2019, 07:14 Det är ju väldigt olika cyklar du står och väljer mellan. Lite som att stå och väga mellan en tvåsitsig sportbil, en Volvo stationsvagn eller en Honda Civic om man tar bilar som jämförelse. Är det riktigt att du tänker dig en helt ny cykel eller är det aktuellt med brukt?

Om du är ute efter en allround-cykel så hade jag fokuserat på en naken (790 Duke, Honda CB 650, Yama MT-07, Monster 797 osv.). Om pris är en avgörande faktor så går du för MT-07 (eller XSR 700 om du tycker den är värd det). Annars är det helt andra faktorer än det som lyfts upp tidigare som jag menar att du ska gå efter. Dagens cyklar är alla i princip likvärdiga på teknologisidan. Läser du en recension i Bike eller ser någon video på Youtube så belyser de marginala skillnader som att fjädringen kanske är mjuk i någon cykel eller att bromsarna inte är lika lättdoserade osv. Det är nästan i princip helt irrelevant utanför en test- eller racingbana. OK, väger du 120 kg så kan nog stötdämparnas fjädring spela en liten roll...

Istället är det motor och utseenende som jag menar är det som är de två viktigaste faktorerna. Där har du också de stora och väsentliga skillnaderna mellan cyklarna.. ;)
Hehe... ja du har helt rett. Problemet er jo at jeg ikke har hatt MC-lappen så veldig lenge og ikke vet helt hvilken type sykkel som passer meg best ennå.

Har en eldre 690 Duke nå, og er glad i den sykkelen, men den har sine problemer. Kunne tenke meg noe betraktelig nyere. Da snakker vi helt ny, eller veldig ny/pent brukt. 790 Duken er jo i samme gata som min nåværende sykkel, bare litt råere og betraktelig nyere. Adv syklene er noe jeg sikler på de dagene jeg drømmer om lange turer osv. Så det er ikke helt enkelt.

Det er dager jeg har lyst på Harley også. Og den nye 1200 scrambleren til Triumph er rå. Egentlig er det vanskelig å skulle velge bare en sykkel. HELST ville jeg hatt en reisesykkel og en søndagstur-sykkel :P Men det har jeg ikke lyst til å ta meg råd til...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Juicebox »

Start først med et klart budsjett og ta det derfra. Harley er generelt ganske dyre, og nye Triumph Scrambler 1200 må du jo ut med 200k. Dyre sykler :P om ikke du vil ta deg råd til det da såklart. For meg så syns jeg det er for mye penger for sånne type sykler. Syns det er mer fornuftig å bruke 200k + på touring og adv segmentet enn retro og cruiser sykler jeg da...

Nå vet jeg også at Scrambleren har fått bra kritikk og skal være en kurant adv, men jeg klarer fortsatt ikke å like den som en adv slik som en "fullblods" adv’er :p

Om det ga mening haha

Brukeravatar
Tyler
Innlegg: 8
Registrert: 23 mar 2017, 10:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR900

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Tyler »

Sakkle skrev: 06 mar 2019, 07:25 Hehe... ja du har helt rett. Problemet er jo at jeg ikke har hatt MC-lappen så veldig lenge og ikke vet helt hvilken type sykkel som passer meg best ennå.

Har en eldre 690 Duke nå, og er glad i den sykkelen, men den har sine problemer. Kunne tenke meg noe betraktelig nyere. Da snakker vi helt ny, eller veldig ny/pent brukt. 790 Duken er jo i samme gata som min nåværende sykkel, bare litt råere og betraktelig nyere. Adv syklene er noe jeg sikler på de dagene jeg drømmer om lange turer osv. Så det er ikke helt enkelt.

Det er dager jeg har lyst på Harley også. Og den nye 1200 scrambleren til Triumph er rå. Egentlig er det vanskelig å skulle velge bare en sykkel. HELST ville jeg hatt en reisesykkel og en søndagstur-sykkel :P Men det har jeg ikke lyst til å ta meg råd til...
Det första du får bestämma dig för då är ju om du ska ha en Adv-cykel eller en naked. Jag har själv köpt två turcyklar (BMW F700 GS och R 1200 GS) för att snabbt sälja dem igen då jag dels inte kom ut så mycket på långtur och inte tyckte att de cyklarna var lika roliga (morsomme). Så nu är jag inne på min femte naked... MEN! De går också att åka på tur med! Körde i alperna på en hyrd BMW F800R i september och det gick hur fint som helst. Så mitt tips är att du faktiskt går för en naked (eller tar din 690) och tar en långtur för att se hur det är.

När du skriver om HD och Triumph 1200 så blir det ju bara absurt också att diskutera vilka olika mellanklassmodeller som är fina att gå för. Som Juicebox skriver så är det nog smart att bestämma din budget först, därefter typ av cykel och sen snäva in på några modeller som kan vara aktuella...
Life's too short to drink bad coffee or to not ride motorcycles

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Sakkle »

Tyler skrev: 06 mar 2019, 09:48 Det första du får bestämma dig för då är ju om du ska ha en Adv-cykel eller en naked. Jag har själv köpt två turcyklar (BMW F700 GS och R 1200 GS) för att snabbt sälja dem igen då jag dels inte kom ut så mycket på långtur och inte tyckte att de cyklarna var lika roliga (morsomme). Så nu är jag inne på min femte naked... MEN! De går också att åka på tur med! Körde i alperna på en hyrd BMW F800R i september och det gick hur fint som helst. Så mitt tips är att du faktiskt går för en naked (eller tar din 690) och tar en långtur för att se hur det är.
Hehe... ja, får se når jeg får prøvekjørt litt utover sommeren.

Nå var det ikke meningen å kuppe tråden til OP heller, så beklager det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar