Velge mellomtung

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Skal kjøpe mellomtung ila våren, med plan om å omregistrere den til A i august. Har store problemer med å bestemme meg for hva jeg vil ha.

Det jeg ser etter er en sykkel som fungerer til både småturer, og lengre turer med overnatting. At det er behagelig for passasjer bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, men det er viktig at jeg får plass til litt bagasje.

Har i hovedsak kikket på naked/tourer modeller, men jeg er litt lost. Hadde i grunn bestemt meg for å gå for BMW F750 GS, men jeg klarer ikke å bli helt forelsket i utseende, selv om det sikkert er en flott sykkel. Honda cb650r, ducati monster 797 og kawasaki z650 har og vært oppe til vurdering.
Er det noen som har erfaring eller synspunkter med denne type sykler, og kan gi meg noen tips? Er borte frem til mai, så sannsynligheten for å få prøvekjørt noe er liten.
Til info hadde jeg KTM Duke når jeg kjørte lettsykkel, og drivdes godt med det. Har også prøvd fars BMW r1200 RS, som føltes i overkant stor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Yamaha Tracer 700 må da vel være en fin sykkel til formålet?

Den kan så vidt jeg vet registreres som mellomtung også...?

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Velge mellomtung

Legg inn av tormodg »

På denne siden https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -700/2016/

står det:

«There are two different versions of the Tracer 700: a full power model and a 35kw A2 variant. In order to meet with anti-tampering regs, the restriction has been made via a different ECU and revised air-intake size and cannot be converted to full-power once a rider graduates to an A1 licence.»

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Ohh.. det var kjipern. Jeg tror dette hadde vert en flott sykkel ut fra preferansene dine. Ikke er den så dyr heller. Men mulig denkan være lett å selge som A2 når tiden er over. Kjellv kan sikkert svare deg mer rundt denne sykkelen.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Juicebox »

Jeg hadde heller plombert en fulleffekter.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Sakkle »

Ja, å kjøpe en mellomtung som ikke kan endres til fulleffekt om det er planen virker som en veldig dårlig investering.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Mulig jeg formulerer meg dårlig, men det er vel det som er planen. Cb650r har da 95hk originalt, og mer enn det kan det vel ikke være om den skal strupes ned til A2 lovlig. :scratch

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Velge mellomtung

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 27 feb 2019, 16:44 Ohh.. det var kjipern. Jeg tror dette hadde vert en flott sykkel ut fra preferansene dine. Ikke er den så dyr heller. Men mulig denkan være lett å selge som A2 når tiden er over. Kjellv kan sikkert svare deg mer rundt denne sykkelen.
Hvis 700 Tracer frister så kan den nedjusteres med kit fra f.eks Alpha Technik. Blir ca. 2500,- ekstra inkl inspeksjon hos SVV.
Hali skrev: 27 feb 2019, 17:28 Mulig jeg formulerer meg dårlig, men det er vel det som er planen. Cb650r har da 95hk originalt, og mer enn det kan det vel ikke være om den skal strupes ned til A2 lovlig. :scratch
CB650R er vel omtrent samme som 700 Tracer. Kompis av meg kjøpte A2 versjon av CB650F og spurte hva det kosta å skru den opp til fulleffekt, kom på ca 11 000,- bare for å justere den, i tillegg må du få den kontrollert av SVV.

Har ikke prøvd den nye CB650R men kjørte 650F til kompisen min og fulleffekt på kjøreskole og det er kanskje den kjedeligste sykkelen jeg har prøvd, foruten lett-mc. Det neste er vel mer personlig men jeg følte den var forferdelig ukomfortabel. Tok vel 30-45 minutt før krampen i beinet dukket opp. Du sitter også relativt fremoverlent, og det lille styret passer bedre på en trehjulssykkel enn en motorsykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av kjellv »

LarsE skrev: 27 feb 2019, 19:45
Bjerknez skrev: 27 feb 2019, 16:44 Ohh.. det var kjipern. Jeg tror dette hadde vert en flott sykkel ut fra preferansene dine. Ikke er den så dyr heller. Men mulig denkan være lett å selge som A2 når tiden er over. Kjellv kan sikkert svare deg mer rundt denne sykkelen.
Hvis 700 Tracer frister så kan den nedjusteres med kit fra f.eks Alpha Technik. Blir ca. 2500,- ekstra inkl inspeksjon hos SVV.
Hali skrev: 27 feb 2019, 17:28 Mulig jeg formulerer meg dårlig, men det er vel det som er planen. Cb650r har da 95hk originalt, og mer enn det kan det vel ikke være om den skal strupes ned til A2 lovlig. :scratch
CB650R er vel omtrent samme som 700 Tracer. Kompis av meg kjøpte A2 versjon av CB650F og spurte hva det kosta å skru den opp til fulleffekt, kom på ca 11 000,- bare for å justere den, i tillegg må du få den kontrollert av SVV.

Har ikke prøvd den nye CB650R men kjørte 650F til kompisen min og fulleffekt på kjøreskole og det er kanskje den kjedeligste sykkelen jeg har prøvd, foruten lett-mc. Det neste er vel mer personlig men jeg følte den var forferdelig ukomfortabel. Tok vel 30-45 minutt før krampen i beinet dukket opp. Du sitter også relativt fremoverlent, og det lille styret passer bedre på en trehjulssykkel enn en motorsykkel.
MT-07, XSR700 og Tracer 700 har samme motoren enten de er registrert som mellomtung eller tung. Fra 2017 (Euro4) ble det slutt på plombering slik vi er vant til fra før. Det ligger ingen begrensning på gassmekanismen lengre. Forskjellen på A2 og A er en del av innsuget som er byttet ut og greit kan byttes tilbake. I tillegg må det byttes motorprogram. Yamaha har liggende typegodkjenning til begge variantene til alle syklene. Alt i alt kan dette gjøres raskt og greit hos en Yamahaforhandler for 3-4 tusen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Da ville jeg valgt en Tracer eller XSR 700 gitt :)

Hali
Innlegg: 13
Registrert: 27 feb 2019, 09:41
Motorsykkelen din: .

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Hali »

Men hvorfor velge xsr eller Tracer over andre modeller, som later til å være forholdsvis like?

Er forresten ikke interresert i å kjøpe noe som ikke kan omregistreres til tung når tiden er inne. Jeg får jo tung-lappen ila sommeren.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av Bjerknez »

Som kjellv skriver så kan Tracer/XSR etc. gjøres om til tung?

Grunnen til at jeg foreslår XSR og Tracer er fordi jeg tror Yamaha leverer den beste kvaliteten i forhold til pris. XSR er også en veldig tøff sykkel til en veldig fin pris. Yamaha forhandlere finner man over alt og er nok også lett og selge igjen også.

Men jada, det finnes en drøss av andre sykler også. Også mer spennende sykler, men da må du opp i pris mener jeg. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av kjellv »

Hali skrev:Men hvorfor velge xsr eller Tracer over andre modeller, som later til å være forholdsvis like?

Er forresten ikke interresert i å kjøpe noe som ikke kan omregistreres til tung når tiden er inne. Jeg får jo tung-lappen ila sommeren.
Ingen problemer med omregistrering av Tracer 700, MT-07 eller XSR700 fra mellomting til tung, eller motsatt. Ikke er det dyrt heller Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Velge mellomtung

Legg inn av tormodg »

Fin oppklaring kjellv. Det var litt bombastisk det som sto på Motorcyclenews.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Velge mellomtung

Legg inn av kjellv »

tormodg skrev:Fin oppklaring kjellv. Det var litt bombastisk det som sto på Motorcyclenews.
Dette vet jeg fordi vi har gjort det hos oss begge veier flere ganger Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar