KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
chrissko
Innlegg: 1
Registrert: 12 jun 2018, 00:23
Motorsykkelen din: Din MC her

KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av chrissko »

Heisann!

Har kommet i et lite dilemma da jeg står mellom en Duke 390 eller RC 390. Jeg lener jo meg veldig over på RC 390 sykkelen men har slitt med store nakke og korsrygg problemer i de siste årene. Jeg er 17 år og 180cm høy. Jeg har hørt at RC har en veldig "aggresiv" sittestil og duken sitter du mer oppreist. Jeg skal bruke sykkelen til småturer for det meste men også langturer og da er det viktig at ryggen og nakken ikke dør underveis :scratch Så jeg er i et lite dilemma :-k

Jeg synes RC 390 ser mye kulere ut mtp kåpene og måten du sitter men tenker også på probleme jeg har med rygg og nakke. Så bare sleng inn ting som er bra eller dårlig med begge syklene :) og er sittestilen på RC så ille som folk sier?

Har også sett på en Kawasaki z300 men den ligner veldig på duke så spørsmålet er om jeg skal skaffe meg en oppreist sykkel eller en mer aggresiv sittestil sykkel

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av Sakkle »

RC 390 er jo en sportssykkel og har en mer aggressiv sittestilling, ja. Fant dette bildet som illustrerer forskjellen:

Bilde

Forskjellen ser kanskje ikke så stor ut, men om du har ryggproblemer så tror jeg kanskje du vil kjenne det på RCen. Jeg har riktignok ikke selv testet 2018 modellen av hverken Duke eller RC. Personlig liker jeg utseende på Duken (men jeg kjører jo en eldre Duke selv :twothumbs: )
Sist redigert av Sakkle den 12 jun 2018, 13:34, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av Fsva »

Bilde
http://cycle-ergo.com/

Du kan ta en kikk på Cycle-ergo.com, der kan du sette inn din høyde og hvor lang du er i beina og få et inntrykk av hvordan sittestillingen vil bli på de forskjellieg syklene. Bildene viser en "person" på 180cm og 32" inseam
Jeg har dessverre ingen erfaringer med syklene du nevner, bortsett fra 10 minutter på Z300 som jeg knapt husker noe fra :scratch

Edit: Velkommen til MCsiden :thumleft

JonasAaT
Innlegg: 6
Registrert: 04 jan 2018, 14:43
Motorsykkelen din: Yamaha Yzf r125 2015 mod

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av JonasAaT »

jeg må også legge til at der er en 125 duke 2018 jeg kjøre men de er forsåvidt nesten helt like
Sist redigert av JonasAaT den 12 jun 2018, 13:22, redigert 1 gang totalt.

JonasAaT
Innlegg: 6
Registrert: 04 jan 2018, 14:43
Motorsykkelen din: Yamaha Yzf r125 2015 mod

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av JonasAaT »

Jeg har ikke kjørt rc, men duke kjører jeg. Jeg vil bare si at duke er nok den mest komfortable sykkelen jeg har kjørt, jeg kan sitte lenge på det sete og ikke kjenne noen ting etter en lang tur. Jeg må også si at duken har et avansert fargedisplay mens rc'en har et ensfarget display som er litt bulkete. Hvis du allerede har ryggproblemer så ville nok duke passet best, i tillegg så kan rc legge mye vekt på håndleddene dine som ikke gjør ting lettere. Etter en lang tur så kan du da kjenne at det begynner å verke i dem.

Brukeravatar
Eide00
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2019, 16:59
Motorsykkelen din: Honda CB400n Cafe Racer

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av Eide00 »

Hadde styrt unna Indisk KTM... store problemer med det elektriske. F.eks Duke sliter mye med TFT skjermen og CDI som svakhet.. :thumleft
Cafe Racer :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av AJ »

Eide00 skrev: 13 jan 2019, 18:31 Hadde styrt unna Indisk KTM... store problemer med det elektriske. F.eks Duke sliter mye med TFT skjermen og CDI som svakhet.. :thumleft
Heisan :vs !
Og velkommen til oss på MCsiden.no.

Som KTM eier av en østerrikskprodusertt sykkel skal jeg ikke begi meg inn på å spekulere noe om hvordan kvalieten er på de som er laget i Inda... ;) .

For å spore av litt i denne tråden så ser jeg at du har avbilet en artig caféracer i proflbildet her inne.
Hva med å legge ut et bilde eller fem :crazy: ... av sykkelen din i denne tråden? Tror mange her inne vil like det :) :

viewtopic.php?p=351687#p351687

Jeg kan ikke huske i farten at vi har noen annen tråd som penser innom caféracere, så da er det like greit å bruke denne, selv om tråden kanskje har sporet litt av... :-k.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Eide00
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2019, 16:59
Motorsykkelen din: Honda CB400n Cafe Racer

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av Eide00 »

AJ skrev: 13 jan 2019, 23:19
Eide00 skrev: 13 jan 2019, 18:31 Hadde styrt unna Indisk KTM... store problemer med det elektriske. F.eks Duke sliter mye med TFT skjermen og CDI som svakhet.. :thumleft
Heisan :vs !
Og velkommen til oss på MCsiden.no.

Som KTM eier av en østerrikskprodusertt sykkel skal jeg ikke begi meg inn på å spekulere noe om hvordan kvalieten er på de som er laget i Inda... ;) .

For å spore av litt i denne tråden så ser jeg at du har avbilet en artig caféracer i proflbildet her inne.
Hva med å legge ut et bilde eller fem :crazy: ... av sykkelen din i denne tråden? Tror mange her nne vil liek det :) :

viewtopic.php?p=351687#p351687

Jeg kan ikke huske i farten at vi har noen annen tråd som penser innom caféracere, så da er det like greit å bruke denne, selv om tråden kanskje har sporet litt av... :-k.
Jo takk for den, prøvde å laste opp bilde i den tråden men så nybegynner som jeg er her inne fikk jeg ikke det til å funke :-k har du noen tips? :lol
Hadde vært artig med en egen caféracer skryt/prat tråd her inne, kanskje det er noe man burde sett nærmere på :twothumbs:
Cafe Racer :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av AJ »

Eide00 skrev: 14 jan 2019, 00:12 Jo takk for den, prøvde å laste opp bilde i den tråden men så nybegynner som jeg er her inne fikk jeg ikke det til å funke :-k har du noen tips? :lol
Hadde vært artig med en egen caféracer skryt/prat tråd her inne, kanskje det er noe man burde sett nærmere på :twothumbs:
Du kan legge inn bilder i innleggene på forumet enten via ekstern bildebank, som Postimage, Tinypic osv., eller ved hjelp av forumets vedeggsfunksjon, se bildeutsnittene:
Bilder i innlegg som vedlegg.PNG
Bilder i innlegg som vedlegg 2.PNG
Bilder i innlegg som vedlegg 3.PNG
Bilder i innlegg som vedlegg 4.PNG
Du behøver strengt tatt ikke klikke på "Plasser i innlegget" etter at bildene er lastet opp fra din egen PC/nettbrett. Bildene legges automatisk i innlegget.
Men jeg pleier å bruke "Plasser i innlegget" knappen selv for å ha kontroll på rekkefølgen når jeg legger inn flere bilder. Som i dette tilfellet hvor rekkefølgen ikke ble slik jeg ønsket med den automatiske innleggingen i dette innlegget.

Lurer du på noe med denne metoden er det bare å spørre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kjørte RC390 i underkant av 2 år uten noen problemer.
Jeg er selv 183cm høy og ble forelsket i den aggressive sittestillingen. Jeg synes dette var langt mer behagelig enn å sitte som en anti-aerodynamisk fallskjerm på en naken sykkel (bare litt overdrevent).

Setet er kanskje ikke av det mykeste og behagelige for de som merker sånt, men jeg kunne i hvert fall fint kjøre i flere timer uten noe problem.

Til den veldig lave prisen som nesten helt nye RC og Duke 390 ligger på, så er det verdt hver eneste krone med tanke på hvor mye morro en kan få ut av de. Banekjøring anbefales :)
RC modellen har spesielt mye ettermarkedsdeler myntet på "race" fordi syklene er bredt brukt over hele verden i flere løp, så det er potensiale for å gjøre den "unik".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av zarni »

enig i det han over sier. RC390 er en utrolig morsom sykkel å kjøre, mye sykkel for pengene. Det jeg likte best med sykkelen var godt bunn/mellomdrag, sportslig sittestilling uten at det blir for aggresivt, og det faktum at sykkelen er bygget på en slik måte som gjør den veldig lett hånderlig i svingene. Minuset på sykkelen er mye vibrasjoner fra den 1-sylindra motoren. og første giret er helt elendig, alt for kort gir, og overfølsomt.

Nå har jeg ikke kjørt duke390, men tipper de er ganske like da det er samme plattform, hovedforskjellen der tenker jeg er sittestillingen! :-)
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
YOLO
Innlegg: 6
Registrert: 11 des 2018, 21:27
Motorsykkelen din: KTM 640 LC4
Sted: Nesodden

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av YOLO »

chrissko skrev: 12 jun 2018, 00:37 Heisann!

Har kommet i et lite dilemma da jeg står mellom en Duke 390 eller RC 390. Jeg lener jo meg veldig over på RC 390 sykkelen men har slitt med store nakke og korsrygg problemer i de siste årene. Jeg er 17 år og 180cm høy. Jeg har hørt at RC har en veldig "aggresiv" sittestil og duken sitter du mer oppreist. Jeg skal bruke sykkelen til småturer for det meste men også langturer og da er det viktig at ryggen og nakken ikke dør underveis :scratch Så jeg er i et lite dilemma :-k

Jeg synes RC 390 ser mye kulere ut mtp kåpene og måten du sitter men tenker også på probleme jeg har med rygg og nakke. Så bare sleng inn ting som er bra eller dårlig med begge syklene :) og er sittestilen på RC så ille som folk sier?

Har også sett på en Kawasaki z300 men den ligner veldig på duke så spørsmålet er om jeg skal skaffe meg en oppreist sykkel eller en mer aggresiv sittestil sykkel

KTM 640 LC4 - den kan du få ned til mellomtung med enkle håndgrep og den har en bra oppreist kjørestilling.
Suzuki gsx 750 80mod
KTM Prestige 640 LC4

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM Duke 390 eller KTM RC 390

Legg inn av AJ »

Innrømmer med en gang at jeg ikke har lest alle innleggene i denne tråden veldig grundig.
Nettopp fordi jeg aldri har sett KTM's 390 modeller som aktuelle for egen del.

Men nå er jeg plutselig havnet der at jeg er blitt 390 Duke eier. Rent formelt har det ikke skjedd enda, men kontrakt ble skrevet i dag da jeg leverte 390'en til 1. gangsservice der jeg hentet den 28. mai, på Motorspeed i Lillehammer.

Historien om hvordan dette skjedde har har skrevet i andre tråder inne, men gjentar gjerne kort:
På vei til Motorspeed for å demokjøre nye 1290 SA etter avtale med selgeren som solgte 1290 2018 modellen jeg har eid siden apr. 2018, skjedde det utenkelig at jeg fikk en gjenstand i radiatoren som gjorde at den punkterte og kjølevæsken begynte å lekke.
Rakk fram til Motorspeed uten temp.økningsproblemer på motoren. Fikk kjøreforbud, ny radiator var eneste fixløsning.

Men... hvordan komme hjem igjen :scratch ?
Da kom forslaget om å kjøre og beholde en 390 Duke demosykkel til egen sykkel var ferdig fikset.
Men demosykkelen var ikke registrert... Så da hev selger Anders på Motorspeed seg rundt og fikk den registrert. Tok litt tid, men etter hvert kom skiltet på plass.
Jeg salet opp, slo på tenninga og mot meg fra TFT displayet sto det 0 km :O !
Altså helt ny sykkel.
Forsåvidt ingen skremmende tanke siden jeg har kjørt inn flere nye sykler fra de var fabrikknye, så dette kommer til å gå heløt utmerket, tenkte jeg.

Selv om det ikke tok allverdens tid å få sendt en nye 1290 radiator fra hovedlageret i Sverige (eller Nederland?), så tok det lenger tid enn jeg hadde tenkt. Og Duke'en kunne jeg kjøre med så mye jeg ville bare ikke over 1000 km (1. gangsservice) pga. garantien, fikk jeg opplyst på mail fra selgeren.

Ja, så da ble det en del kjøring, da... Og jeg ble stadig mer imponert over hva denne snertne lille motorsykklen var kapabel til.
Ikke minst i de forholdsvis bratte bakkene opp her jeg bor. Fantastisk dravillig thumper/endunker på 43/44 HK, som gjør høygirkjøring i disse bakkene til kakespising :crazy: .

Og til alt overmål opplevde jeg sykkelen som svært behagelig å kjøre med en perfekt kjørestilling for meg på ca. 184 cm.

I dag kjørte jeg sykkelen til Lillehammer langs Randsfjorden til Dokka, deretter over Synnfjell og videre mot Saksumdal da jeg kom til e-6'en, og fortsatte mot Vingnes rett ved Motorspeed.
En skikkelig fin tur med en nett og snerten MC, som passer disse veiene omtrent perfekt :prf .

I løpet av de dagene etter at jeg ga beskjed om at "ja, jeg kjøper'n!" når tilbudet fra selger kom, har jeg lurte på hva jeg egentlig har gjort... :-k .
Har nesten angret også...

Men nå er all tvil feid til side!
Etter å ha kjørt denne spreke artigheten i 923 km. er jeg storfornøyd med lilleDuke :twothumbs: .
Så får vi se hvordan den er 1. gangsservice. Da flyttes turtallsvarslingen noen steg oppover i forhold til der den er statt pga. innkjøringsperioden.
Så da blir det å dra den mer ut på girene, tenker jeg :crazy: !

Gleder meg til jeg skal hente den igjen :yahoo !
Å kjøre denne er som å møte min egen lett-MC ungdomsversjon i gjen, bare i en betydelig mer potent utgave :crazy: . Skikkelig motorsykkelglede!

Her noen bilder:

Bilde

Bilde
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar