Omregistrering fra A til A2

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
bjoerhus
Innlegg: 1
Registrert: 08 jun 2018, 20:33
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R125 2016

Omregistrering fra A til A2

Legg inn av bjoerhus »

Hei!

I løpet av sommeren skal jeg ta kurset fra A1 til A2. Kommer da til å få lappen på A2 da jeg fyller 18 år i Mars 2019. Har sjekka litt rundt på brukte sykler på FINN, og kommet fram til at det er mange flere muligheter om jeg inkluderer sykler med mer enn 48 hk som det går an å omregistrere. Det jeg er litt usikker på er ca. hvor mye det koster å omregistrere en tung sykkel med rundt 90 hk ned til mellomtung, og om noen har erfaringer rundt dette? Og evt om det er lurt å registrere sykkelen tilbake til tung når jeg da får lappen på tung ved fylt 20 år?

Ser for meg en sykkel med 6-700 cc. To av syklene jeg har sett på er Honda CB650F og Yamaha MT-07. MT-07 veit jeg selges ny registrert som mellomtung, CB650F derimot er jeg litt mer usikker på.

Takk for svar!:)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Omregistrering fra A til A2

Legg inn av HeHy »

Cb650f mener jeg også kommer som mellomtung, eventuelt så skal det gå an med et sett å få den omregistrert (siden den kommer med mindre enn 96hk).
Angående kostnad vil jeg anslå alt fra et par tusen til oppimot 10 000. Varierer fra modell til modell.

Hinjima
Innlegg: 2
Registrert: 23 jun 2018, 22:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Omregistrering fra A til A2

Legg inn av Hinjima »

Har snakket med en Yamaha forhandler da jeg også var på utkikk etter en A2 sykkel, han nevnte at å bygge om Mt 07 fra A2 til A senere koster ca 10 000kr. Andre gode A2 sykkler du kan se etter er Kawasaki Z650 or Z900! Lykke til:)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Omregistrering fra A til A2

Legg inn av LarsE »

Hei, her kan jeg nok hjelpe litt, har gjort tre tung sykler om til mellomtung det siste året-ish. Begge syklene du nevner finnes som A2 varianter. (Ville forresten valgt MT07 over CB650F, 650F er fryktelig kjedelig sykkel, spesielt med 48hk. MT07 er morsommere, lettere å håndtere, og har bedre lyd)

Det du må gjøre er å bygge om sykkelen til en mellomtung sykkel. Med disse kan nok forhandler skaffe deler og gjøre jobben (Honda skal vel ha 4-5k mener jeg etter kompisen min spurte, betalte omtrent det til KTM), eller du kan kjøpe kit og montere selv eller få MC-verksted til å gjøre jobben. Det er litt dyrere å gå andre veien (originalt A2 til A), siden noen merker krever at du bytter hjernen for å få fulleffekt (bla. Honda, Yamaha gjør det sikkert også), og du må (eller måtte) betale forskjellen i effektavgift.

Jeg gjorde det selv på to av syklene (etter jeg skjønte at det gikk an), møtte opp på trafikkstasjonen med dokumentasjon fra fabrikant av kitet (CoC/TÜV papirer samt monteringsinstrukser) og bilder som bevis på at jeg faktisk hadde montert det. Første gangen jeg prøvde var han som så på sykkelen veldig usikker på om dette gikk men han som skulle godkjenne gjorde det uten noe tvil. Andre gangen var det ikke noe problem (men så kjørte han sykkel selv da, veldig hyggelig type)

MEN. Her er det visst litt forskjellig praksis ute og går og noen plasser krever de at jobben blir gjort av godkjent MC-verksted. Ville snakket med lokale MC-verksted om de vet hvordan praksis trafikkstasjonen opererer med eller snakke med gutta på trafikkstasjonen (ring og spør om å snakke med de der eller møt opp personlig)

Hva gjelder pris så ligger vel kitene på rundt 2-3k avhengig av hva du trenger til sykkelen din. Tar ei stund å få det siden de må lage papirer og slikt til din spesifikke sykkel (universale eBay-kit funker ikke) I tillegg 500,- for selve kontrollen.

Svar