Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
jegtrengerhjelp
Innlegg: 2
Registrert: 18 sep 2017, 13:31
Motorsykkelen din: Ingen enda

Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Legg inn av jegtrengerhjelp »

Hei,
Jeg er for øyeblikket på en KTM 660 SMC som jeg planlegger å bruke til og fra skolen (ca. 1 mil) daglig. Jeg har bare førerkort A2. Selgeren mener jeg kan kjøre sykkelen med mitt førerkort, fordi sykkelen var registrert som mellom-tung før regelendringene i 2013, men det står likevel at den er A i vognkortet (det står også registrert som mellom-tung når jeg søker den opp hos statens vegvesen). Stemmer dette? :scratch
Jeg vil jo helst ikke få noen konsekvenser hvis jeg blir sjekket av politiet eller lignende.
Gjerne kommenter på om dette er en sykkel som er grei og bruke til og fra skolen uten for mye vedlikehold :thumleft

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Legg inn av kusa »

Hei og velkommen til MCsiden!

Dette høres rart ut, men om du søker opp på statens vegvesen og det står at den er A2 registrert så er det nok bare å få bestilt deg ett nytt vognkort (evt ringe vegvesenet).
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Legg inn av John92 »

Denne kan du kjøre med god samvittighet på A2 førerkort. En jeg kjenner har samme sykkel, han har også kun A2 førerkort. Jeg eier også en CBR 500R, den står også registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men er godkjent som mellomvekter. Har blitt stoppet i kontroll, politimannen var noe forvirret. Etter litt fram og tilbake fikk jeg kjøre videre :)
"When life throws you a curve, lean into it."

jegtrengerhjelp
Innlegg: 2
Registrert: 18 sep 2017, 13:31
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Legg inn av jegtrengerhjelp »

Takk for svarene!
Hva gjorde du for å overbevise politiet om at du kunne kjøre Honda'en din John92? Vet du også noe om han du kjenner sin erfaring av å eie en KTM 660 SMC? Har lite mulighet til mekking der jeg bor nå, så håper oljebytte og ventiljustering er nok, og at å bruke den som en pendlesykkel ikke er så dumt!

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Registrert som mellom-tung, men står A i vognkortet?

Legg inn av LarsE »

Så lenge den har maks 35kW, og maks 0,2kW/KG så kan du kjøre den, uansett hva klasse den står under ;)

Svar