Forsikringsoppgjør - Verdi på sykkel som må vrakes?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
SikkeMita
Innlegg: 2
Registrert: 14 mai 2017, 22:18
Motorsykkelen din: Yamaha XV 535 Virago '95
Sted: Oslo

Forsikringsoppgjør - Verdi på sykkel som må vrakes?

Legg inn av SikkeMita »

Hei,

Jeg kjører, rettelse, kjørte en vakker Yamaha Virago XV 535 fra 1995 frem til torsdag i forrige uke. Da ble jeg kjørt ned i en rundkjøring, hvor han som dundret inn i siden av meg holdt all for stor fart etter forholdene etc. så det er ikke noe tvil om hvem som er skyldig.

Jeg sitter igjen med en vond fot som ble klemt mellom sykkel og bil ved sammenstøt, en del ødelagt utstyr og en rammeskeiv sykkel som må vrakes. Heldigvis ingenting brukket, og foten er allerede godt på bedringens vei. Ingen varige skader hos meg, verre med kompisen min Mr. Virago. Det stikker litt i brøstet å ikke se den mer, men det er vel bare å bite i seg. Dessuten så er det "bare" materielt. :sorry

Det som er skikkelig surt er at vakringen min kjøpte jeg for ett år siden, da for 30k, forsikringsselskapet vil gi meg 23k. De skal se på markedverdi, og siden det ligger en sykkel der ute til salgs for 23k så er det det jeg får.

Forøvrig hadde jeg byttet batteri, spenningsregulator og hadde splitter nye dekk foran og bak. Bakdekket ble satt på torsdag forrige uke...

Har dere lignende erfaringer, evt. kan noe om tema? Selv om jeg skulle kjøpe den til 23k som ligger på finn så er det ikke realistisk at jeg har den hos meg til den prisen da den må fraktes over halve landet, omregistreres, må ha nye dekk etc. Har dere gode argumenter for å kreve nok til å få kjøpt sykkel i tilsvarende stand? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forsikringsoppgjør - Verdi på sykkel som må vrakes?

Legg inn av AJ »

SikkeMita skrev: 10 aug 2017, 19:17
Det som er skikkelig surt er at vakringen min kjøpte jeg for ett år siden, da for 30k, forsikringsselskapet vil gi meg 23k. De skal se på markedverdi, og siden det ligger en sykkel der ute til salgs for 23k så er det det jeg får.

Forøvrig hadde jeg byttet batteri, spenningsregulator og hadde splitter nye dekk foran og bak. Bakdekket ble satt på torsdag forrige uke...

Har dere lignende erfaringer, evt. kan noe om tema? Selv om jeg skulle kjøpe den til 23k som ligger på finn så er det ikke realistisk at jeg har den hos meg til den prisen da den må fraktes over halve landet, omregistreres, må ha nye dekk etc. Har dere gode argumenter for å kreve nok til å få kjøpt sykkel i tilsvarende stand? :-k
Hei,
og velkommen med dine første innlegg her inne.
Selv om det er litt sånn tragiske omstendigheter som gjør det.
Men slike ting kan fort skje, dessverre.
Godt at det gikk bra med deg. Det er tross alt det viktigste i en slik sammenheng.

Når det gjelder vraking av MC så har jeg ingen personlig erfaring med dette.
Men på åttitallet jobbet jeg noen år som saksbehandler i bilskadeavdelingen til et av Norges største selskap, Storebrand.
Dengang, som nå, ble slike totalskader som du står ovenfor, vurdert ut fra tilgjengelig tilsvarende kjøretøy. Dvs. hva markedet - du og jeg - er villig til å betale for tilsvarende skadefri sykkel.
Uten å vite eksakt hva tilstanden på din MC var før uhellet, tør jeg likevel mene at forsikringsselskapet i dette tilfellet har kommet med en rimelig korrekt verdivurdering.
Det er mulig du kan forhandle deg fram til en økning på inntil et par tusen med gode argumenter. Men å regne med å få det samme eller tett oppunder det du ga for sykkelen for et år siden, er neppe realistisk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forsikringsoppgjør - Verdi på sykkel som må vrakes?

Legg inn av kjellv »

Jeg kjenner også til tilfeller der forsikringstaker har fått beholde vraket i tillegg til kontantsummen. I tilfelle du har planer om å skaffe en maken sykkel kan dette være veien å gå. Du ville jo da ha mange gode deler på lager..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar