Overgang fra A2 til A

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Overgang fra A2 til A

Legg inn av John92 »

Hei alle sammen :)

Dette blir min første tråd på forumet og skulle en slik tråd allerede eksistere kan admin gjøre som de vil. Jeg har et lite scenario jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg kjørte opp til klasse A2 i september 2016, fylte 24 måneden etterpå. Siden biltilsynet ikke har oppkjøringer i oktober valgte jeg denne veien. Jeg kunne ha ventet på årets sesong å tatt førerkort direkte på klasse A, men det ble ikke tilfelle. Hva må jeg gjøre for å få førerkort klasse A? Er allerede eier av en mellomvekter, dette blir også min første sesong på to hjul så det haster ikke å oppgradere. Tenker det er greit med litt erfaring før jeg hopper på noe større. Er egentlig bare veldig gira på å få det gjennomført så jeg slipper å tenke på det ved en senere anledning.

Takker for eventuelle svar.
"When life throws you a curve, lean into it."

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av JK95 »

Svar

Hei !

Alle kurs må tas hos en trafikkskole. Les mer her :

§ 9-12.Utvidelse fra klasse A2 til A

Ved utvidelse fra klasse A2 til klasse A skal eleven gjennomføre obligatorisk kurs jf. § 9-13.

Dokumentert fullført obligatorisk kurs, som består av minst 7 timer sikkerhetskurs på veg ved utvidelse fra klasse A2 til A, gir rett til førerett i klasse A.

Førerett i klasse A, på bakgrunn av dokumentert fullført obligatorisk kurs ved utvidelse fra A2 til A, forutsetter to års førerett i klasse A2. Kurset kan tidligst påbegynnes når eleven har ett års førerrett i klasse A2.

Elever fylt tjuefire år med mindre enn to års førerett i klasse A2, kan erverve førerett i klasse A ved å gjennomføre minst 7 timers obligatorisk kurs og praktisk prøve. Dette kurset kan også gjennomføres av kandidater fylt tjuetre år med mindre enn ett års førerett i klasse A2.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Overgang fra A2 til A

Legg inn av Royal »

John92 skrev: 29 jan 2017, 08:04 Hei alle sammen :)

Dette blir min første tråd på forumet og skulle en slik tråd allerede eksistere kan admin gjøre som de vil. Jeg har et lite scenario jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg kjørte opp til klasse A2 i september 2016, fylte 24 måneden etterpå. Siden biltilsynet ikke har oppkjøringer i oktober valgte jeg denne veien. Jeg kunne ha ventet på årets sesong å tatt førerkort direkte på klasse A, men det ble ikke tilfelle. Hva må jeg gjøre for å få førerkort klasse A? Er allerede eier av en mellomvekter, dette blir også min første sesong på to hjul så det haster ikke å oppgradere. Tenker det er greit med litt erfaring før jeg hopper på noe større. Er egentlig bare veldig gira på å få det gjennomført så jeg slipper å tenke på det ved en senere anledning.

Takker for eventuelle svar.
Litt i samme båt som deg. Jeg var 23 da jeg tok lappen og ble da "kjørt inn" på A2 regla. Lurte litt på dette problemet selv da jeg skulle bestemme meg, etter noen par samtaler med vegvesen så kom vi frem til dette.

Jeg er 24 år nå med 1 sesong under beltet. Valgene mine er disse:

Overgangskurs (som JK95 skriver over her) + Vente ett år til og så rusle inn på trafikkstasjonen og hente ut Førerkort klasse A.
Eller
Overgangskurs + Ny oppkjøring og så hente ut nytt førerkort.

Jeg gidder ikke å kjøre opp på nytt igjen og "ta" en av de få plassene i køen som kunne ha vær tildelt en ny elev. Jeg kjører en sesong til med A2 og venter.
Overgangskurset er relativt dyrt. Det kommer ann på om man må leie sykkel eller ikke.
Jeg har også hørt fra både trafikklærer og elever at kurset er bortkastet tid og penger, men det er ikke stort vi får gjort med det.

Svar