Nedreg av gammel sykkel

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Kjellrf »

ejs skrev:TUNG MC SOM HOLDER A2 KRAVENE skal kunne omregistreres til A2. :crazy:
Tung mc som holder A2 kravene, kan kjøres med A2 førerkort.
Såvidt jeg veit, er det ikke egen A2-klasse i vognkortet som må være fyllt ut?

Her er kravet til Mellomtung motorsykkel : (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt).

Altså ingen krav om spesiell tekst i vognkortet, kun at den oppfyller ovenfor nevnte krav.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Bøvolden
Innlegg: 12
Registrert: 30 sep 2016, 13:48
Motorsykkelen din: Suzuki Dr650Rs

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Bøvolden »

Er det noen som er "over" vegvesenet som det går ann å spørre? I og med at han fra vegevesenet mener jeg ikke kan kjøre den når den er registrert som tung mc.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Kjellrf »

Hør med NMCU hvis du er i tvil (du er vel medlem, som alle motorsyklister bør være?).
Er ganske sikker på at mitt svar er riktig, har ihvertfall vært konklusjonen på tidligere diskusjoner om temaet.

http://www.nmcu.org
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Bøvolden
Innlegg: 12
Registrert: 30 sep 2016, 13:48
Motorsykkelen din: Suzuki Dr650Rs

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Bøvolden »

Har meldt meg inn nå ;) da hører jeg med de. Takk!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev:
ejs skrev:TUNG MC SOM HOLDER A2 KRAVENE skal kunne omregistreres til A2. :crazy:
Her er kravet til Mellomtung motorsykkel : (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt).
Er dette et utklipp/sitat fra forskriftene?

Dette må da være feil formulert. Hvis man trimmer ned en 150 kw sykkel til 35 kw så er den trimmet ned til langt under halvparten av original effekt. Mitt eksempel er vel representativt for det man ønsker å forby?

Jeg tror det skal stå: ......"nedtrimmet" MED mer en halvparten.....

Bøvolden
Innlegg: 12
Registrert: 30 sep 2016, 13:48
Motorsykkelen din: Suzuki Dr650Rs

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Bøvolden »

Da har jeg fått rettelse av han på vegvesenet: Så lenge sykkelen er innafor kravene til A2 kan den kjøres på A2 førerkort, må bare henvise til at effekten er innafor hvis man blir stoppa :D takk for alle innspill!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av E-strom »

Bøvolden skrev:Da har jeg fått rettelse av han på vegvesenet: Så lenge sykkelen er innafor kravene til A2 kan den kjøres på A2 førerkort, må bare henvise til at effekten er innafor hvis man blir stoppa :D takk for alle innspill!
Takk skal du ha...!
- så enkelt bør det være
- og så enkelt hadde jeg sett for meg at det skulle være

Lurte på det samme og har sendt henvendelse til Vegvesenet jeg også - men har ikke fått svar, ennå...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av E-strom »

E-strom skrev:Jeg har lest denne flere ganger:
http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... +klasse+A2

Men er stadig like klok:
- kan en med A2-kort kjøre gamle sykler med mindre enn 48HK
- eller gjelder A2-kort bare for motorsykler klassifisert som "mellomtung"

Trodde at "mellomtung" var en klasse laget for nedtrimmede høyeffektssykler, men der tar jeg altså feil - eller...?
...fortsettelse følger - siterer meg selv fordi jeg sendte samme spørsmål til Vegvesenet, og i dag fikk jeg svar (min utheving):

"...Førerkortklasse A2 ble innført i 2013.

Denne føreretten gjelder for motorsykkel, med eller uten sidevogn, hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt. Dette jfr. Forskrift om førerkort §3-3 som omhandler førererett kl. A2, se hele lovteksten på Lovdata https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-3

Kjøretøyet trenger ikke være registrert som mellomtung mc da det er kriteriene som nevnt over som legges til grunn. Vennligst kontroller tekniske data i kjøretøyets vognkort.

Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester..."

Så da vet vi det :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Bøvolden
Innlegg: 12
Registrert: 30 sep 2016, 13:48
Motorsykkelen din: Suzuki Dr650Rs

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Bøvolden »

Var ikke verre enn det nei :D

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av KåreDump »

Puh!!!

Puster letta ut nå! Ble litt stressa av denne tråden. Kjøpte en VT 750 ACE til jentungen når hun begynte å øvelseskjøre i fjor sommer.
Hun har nå kjørt to sesonger med A2 kort på en sykkel som aldri har vært registrert som mellomtung (men er innafor det A2 gir henne førerrett til mht vekt og effekt)!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Adrianklavenes
Innlegg: 1
Registrert: 13 okt 2016, 16:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Adrianklavenes »

Men hvis man for eksempel ser på en Suzuki Gsx-r 600 som er fulleffekt og registrert som A men som har vært A2 registrert før, er det mulig å få denne omregistrert igjen til A2?

Bøvolden
Innlegg: 12
Registrert: 30 sep 2016, 13:48
Motorsykkelen din: Suzuki Dr650Rs

Re: Nedreg av gammel sykkel

Legg inn av Bøvolden »

Adrianklavenes skrev:Men hvis man for eksempel ser på en Suzuki Gsx-r 600 som er fulleffekt og registrert som A men som har vært A2 registrert før, er det mulig å få denne omregistrert igjen til A2?
Hvis denne er over grensa som man kan kjøre med førerkort på A2 vil du måtte ha et plomberingskit, som må være montert av godkjent mc verksted og deretter vise sykkelen på vegvesenet. Tror de kittene varierer litt i pris men det jeg fikk tilbud på kosta 2000,- + arbeid. Og det avhenger da av årsmodell om du kan ha 35kw eller 25kw i sykkelen når du registrerer den som A2 ;)

Svar