Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Peter »

Hei!

Går her å tripper og teller dager til våren igjen... hehe :D
Planen er å få unnagjort utvidelseskurset fra A2 til A til sommeren igjen.
(Selv om eg ikkje får hentet ut A-lappen før Våren 2018)

Har faktisk kontaktet kjøreskolen eg har brukt opp igjennom årene på mine tre sertifikat hittil, for å få et prisoverslag og få meldt min interesse! (A1, A2 og B)

Hele kurset blir kjørt ferdig på 1 dag, og koster meg 4500kr. Dette er vell en rimelig pris? :)

Noen som har noen erfaringer med dette kurset? Hva foregår i løpet av de 7 timene man er hos kjøreskolen?

Har eg forstått det riktig, at når man har tatt kurset, har hatt A2 i 2 år, og er fylt 20 år så er det bare å reise på vegvesenet å bestille seg et nytt sertifikat?

Årene frem mot fullverdig A-klasse går dessverre ikkje fort no, så det står nok en A2 sykkel i garasja i løpet av vinteren eller til våren, bare en kommer over noe som skriker etter meg: " :twisted " (R-sykkel eller streetfighter)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av HeHy »

A2 i 2 år så tidligst mulig for A-lappen blir da 20 år på dagen hvis man tok oppkjøring for A2 på dagen man fyller 18 år.
Så lenge man har tatt kurset for A, (som man kan ta etter 1 år med erfaring med A2) kan man hente lappen for A etter nøyaktig 2 år med A2 lappen (såfremt de har åpent da ;) ).
4500kr er nok ikke altfor ille. NMCU hadde en sak på A2 til A kurset for en stund siden der det var store prisforskjeller, noen så langt ned som 3500kr, mens de dyreste var omtrent 6500kr? Så 4500kr er ikke altfor ille.
Selv så skal jeg også ta kurset til våren og har ikke lappen før våren 2018 ;)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Fsva »

Jeg tok dette kurset tidligere i år og måtte ut med 4400kr. Vi var til sammen tre personer som tok kurset den dagen, så det var i hvert fall en sosial greie :)

Vi startet kurset med 10-20min prating, deling av erfaringer og planlegging av dagen. Så ble det 10-20 minutter med kjøregårdsøvelser på p-plassen utenfor kjøreskolen for at kjørelæreren skulle se hvordan det sto til med grunnleggende kjøretøybeherskelse.

Etter dette bar det ut på veien. Vi hadde fått beskjed om å følge med på hvordan førstemann kjørte med tanke på plassering, gasspådrag i sving, reaksjon på grus i veien osv. Etter 30min stoppet vi og diskuterte hva vi hadde observert. Så var det nesten mann til å kjøre først. Sånn holdt vi på hele dagen. Det ble også et par litt lengre pauser hvor vi spiste, vasket MC og strakk på beina.

Kjøringen gikk pent og rolig for seg, og vi kunne lige greit kjørt A2-sykler på kurset. Sitter igjen med
følelsen av at hele greia bare er noe tull som noen byråkrater har funne ut at man skal plage kjøreskolene og motorsyklistene med. Jeg lærte vel strengt talt ikke noe nytt som ikke tidligere hadde vært gjennomgått da jeg tok A2-lappen.

Etter kurset gikk jeg inn på nettsiden til Statens vegvesen for å søke om utvidelse av førerkortet fra A2 til A.

Nøyaktig 2 år og 1 dag etter at jeg fikk A2-lappen stakk jeg innom trafikkstasjonen og ba om utvidelse av førerkortet. Betalte ca. 200kr og fikk nytt midlertidig førerkort. Noen dager senere kom A-lappen i posten.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Royal »

Fsva skrev: følelsen av at hele greia bare er noe tull som noen byråkrater har funne ut at man skal plage kjøreskolene og motorsyklistene med. Jeg lærte vel strengt talt ikke noe nytt som ikke tidligere hadde vært gjennomgått da jeg tok A2-lappen.

Rart det der :knegg

Skal ta dette kurset selv når våren er tilbake igjen. Kan ikke si at jeg gleder meg for mye til å betale ut av ræva for det.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Elektrolux »

Jr vurderer å ta ut 35 kW kittet på sykkel sin slik at den blir tung MC. Slik jeg forstår det trenger han da et slikt 7 timers kurs.

Har selv hatt sertifikat sammenhengende på tung MC i 35 år og driver eget firma. Er det mulig at jeg tar dette kurset for Jr. eller må det tar i regi av kjøreskole?

Dersom det må tas i regi av kjøreskole, noen tips om rimelige skoler?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av JK95 »

Elektrolux skrev: 23 apr 2017, 11:54 Jr vurderer å ta ut 35 kW kittet på sykkel sin slik at den blir tung MC. Slik jeg forstår det trenger han da et slikt 7 timers kurs.

Har selv hatt sertifikat sammenhengende på tung MC i 35 år og driver eget firma. Er det mulig at jeg tar dette kurset for Jr. eller må det tar i regi av kjøreskole?

Dersom det må tas i regi av kjøreskole, noen tips om rimelige skoler?
Hvor lenger har jr'en din hatt A2? Har han hatt det over et år kan han ta kurset, men først etter to år med A2 kan han bestille nytt førerkort med A på, forutsatt at han har tatt kurset. Kurset må taes hos kjøreskole ;)

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Elektrolux »

Har hatt A2 i 2,5 år og kjørt denne sykkelen like lenge. Lengter nå etter å kunne gi full gass. Hadde trengt et slikt kurs inne 27 april i nærheten av Stavanger. Noen tips om rimelige løsninger?

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Peter »

Elektrolux: For at han skal få tatt kurset må han ha hatt A2-klassen i 1 år og være fylt 19 år. Da er det kun å ta et kurs på 7 timer hos en trafikkskole, så hente ut lappen hos vegvesenet når han er fylt 20 år, og har hatt A2-klassen i 2 år.

Eg skal selv ta kurset en gang etter 10.mai. :twothumbs: Har fått fastpris på 4900kr for de 7 timene. Har hatt lappen i 1år den 10.mai. Grunnen til at eg velger å ta kurset nå, er fordi sykkelkjøringen ligger ferskt i fingrene fortsatt, og eg blir stortsett på bortreist på havet det kommende året. Fant ut det var greit å bli ferdig med det, slik at det bare er å hente ut lappen igjen til våren. :D

Sykkelen må omregistrerest når du fjerner kittet. (Men det visste du nok allerede :roll )

Om det er noe mer du lurer på, bare spør, så skal vi svare så godt som mulig!
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av JK95 »

Elektrolux skrev: 23 apr 2017, 12:36 Har hatt A2 i 2,5 år og kjørt denne sykkelen like lenge. Lengter nå etter å kunne gi full gass. Hadde trengt et slikt kurs inne 27 april i nærheten av Stavanger. Noen tips om rimelige løsninger?
Kun to. Enten ring de nærmeste kjøreskolene og høre hvor mye kurset koster, og hvor tidlig de kan hjelpe, eller ring de lengre unna for å høre om de kan hjelpe tidligere. Hvorfor må han ha det så fort, noen grunn til hastverket? For jeg har meget stor tvil på at dere rekker å finne det innen 27. :-k

Uansett, hva tenker dere om sykkelen? Skal dere registrere den opp til tung må den inn til godkjent verksted for å fjerne plombering, for så å vises hos vegvesenet og godkjennes som tungmc. Hvilken sykkel er det? Er den kun kjørt som A2(35kW) kan det være avgifter for effektøkningen om sykkelen er nyere enn 10 år i Norge. Alternativet er å selge A2 sykkelen og kjøpe ferdig tungmc.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Elektrolux »

Er en BMW F800S som vi monterte A2 kit i når Jr. kjøpte den.

Slet faktisk med godkjenning da første settet var på 27 kW noe som var for lite til å bli godkjent. ( Da var effekten mer enn halvert fra de opprinnelige 62 kW ) Vi måtte dermed "trimme" den opp til 35 kW for å få den godkjent.

Som foreldre protesterte vi til vegvesenet med den begrunnelsen at vi syntes det var mer enn nok med 27 kW og ca 160 km/t toppfart, og at 35 kW betydde toppfart på nærmere 180 km/t. Fikk ikke engang svar. :lol

Vi kommer neppe til å betale et verksted for å fjerne kittet. Det tar vi neste gang vi bytter luftfilter. Grunnen til at vi trenger A sertifikat så snart er at Jr. skal kjøre en VFR til østlandet den 27 april

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Dansekris »

Da skal du ha ordentlig griseflaks om du får plass på et kurs innen torsdag. Vanligvis er det lang ventetid.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av JK95 »

Enig med DanskeKris, ikke forvent at han kan utføre den kjøreturen, begynn heller å planlegg alternativ frakt :/

I tillegg vil jeg nevne at om dere fjerner strupingen selv vil sykkelen telles som en trimmet A2-sykkel, noe som betyr at ved skade og/eller ulykke kan det bli regress på forsikring, da forsikring ikke er gyldig på trimmet kjøretøy. Bare så dere er klare over det ;)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av supersic »

Jeg er enig med SvenskeKris

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A. Erfaringer?

Legg inn av Elektrolux »

Vi tar nok turen innom vegvesenet etter at gasswire stopperen er demontert.

Svar