Kjøpe sykkel for første gang!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Siljelarsen
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2016, 21:18
Motorsykkelen din: Vi får se hva det blir :)

Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Siljelarsen »

Hei!

Førstegang på forum og aldri kjøpt sykkel før, så her kommer det nok mye spørsmål.
Er ei jente på 20 på 165cm som fikk plutselig for seg at hun skulle begynne på A2 lappen. Med det så kommer det jo selvfølgelig mye spørsmål om hvordan sykkel man skal kjøpe seg.

Har forelsket med i utseende til Honda CBR500R, men er litt usikker på om det er en behagelig sykkel å kjøre når man ikke har så mange km på ryggen fra før av. Har også sett litt på Suzuki GW250 men er litt usikker på om den er "kjedelig" å kjøre da den bare har 25hk.
Er litt redd for å kjøpe for styr sykkel i forhold til kroppsstørrelsen min. Har også vært KTM Duke 390 men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker designet eller ikke.

Noen som har noen erfaring som jeg kan lære litt av?
Eventuelt noen tips som kan være kjekke å ha med seg :)

Mvh Silje

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av AJ »

Heisan Siljelarsen!
Velkommen til oss på MCsiden.no :vs !! Hyggelig med unge damer med glød før MC her inne :thumleft .

Selv er jeg altfor gammel til å ha erfaring med syklene du nevner. Du vet, ingen kubikkbegrensninger for sånne som meg... ;) .
Har likevel kjørt KTM 690 såpass mye at jeg kan påstå at dette er en uhyre morsom sykkel!
Men andre A2 sykler med unntak av Moto Guzzi V7, som også er artige sykler som overrasker stort, har jeg ikke.

Honda'en du viser til ser jo rimelig heftig ut. Er det en slik du vil ha så er det bare å kjøre på :D .
Men vil du skille deg litt ut og være skikkelig kul velger du en Moto Guzzi V7 Stone:

Bilde

:twothumbs:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Alex-68 »

Hei Silje! Jeg tror du vil trives svært godt på en 500R.. Og tviler på at det ikke skulle være en fin førstegangsykkel! :thumleft Fin, lett og god og kjøre! Smart valg!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av supersic »

Nå kommer du garantert til å få råd som går på å kjøpe noe gammelt skrap fordi det er tydeligvis vedtatt at alle nybegynnere mister sykkelen i bakken, men jeg synes du skal gå for den sykkelen som du faktisk drømmer om, den sykkelen du bare kan stå i garasjen å stirre på en times tid bare fordi den ser så bra ut.

R sykler (vet ikke hvordan ergonomien er på den Hondaen) kan være litt slitsom på håndleddene så prøvesitt mest mulig sykler, Duke 390 er lagd i India og kvaliteten er ikke akkurat skrytt opp i skyene så kanskje noe å tenke på.
Tenk også over at det er greit å få mer enn bare stortåa i bakken når du står stille.

Slå fra deg den Suzukien, den kommer du få lyst til å selge før den er innkjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev:Nå kommer du garantert til å få råd som går på å kjøpe noe gammelt skrap fordi det er tydeligvis vedtatt at alle nybegynnere mister sykkelen i bakken, men jeg synes du skal gå for den sykkelen som du faktisk drømmer om, den sykkelen du bare kan stå i garasjen å stirre på en times tid bare fordi den ser så bra ut.

R sykler (vet ikke hvordan ergonomien er på den Hondaen) kan være litt slitsom på håndleddene så prøvesitt mest mulig sykler, Duke 390 er lagd i India og kvaliteten er ikke akkurat skrytt opp i skyene så kanskje noe å tenke på.
Tenk også over at det er greit å få mer enn bare stortåa i bakken når du står stille.

Slå fra deg den Suzukien, den kommer du få lyst til å selge før den er innkjørt.
:thumleft

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av CB9 »

ikke bekymre deg for størrelsen :thumleft
bare pass på du klarer å reise sykkelen om den velter, det er først da sykkelvekta teller.

Siljelarsen
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2016, 21:18
Motorsykkelen din: Vi får se hva det blir :)

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Siljelarsen »

Gøy med så mange hyggelige tips og kommentarer! Skal ta med meg alt som blir sagt :thumleft

Har hørt at det er mulig å få senkesett til sykler, for at tilogmed alle vi som ikke var heldige å få med oss høyden skal ha mulighet til å tråkke i bakken. Har dere noe erfaring med det? Blir sykkelen mye stivere å kjøre med sånn som en senket bil?

Siljelarsen
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2016, 21:18
Motorsykkelen din: Vi får se hva det blir :)

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Siljelarsen »

CB9 skrev:ikke bekymre deg for størrelsen :thumleft
bare pass på du klarer å reise sykkelen om den velter, det er først da sykkelvekta teller.
Har hørt du får uante krefter når det virkelig trengs :D

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Alex-68 »

du får senkesett til alle type sykler, og er du 165cm så tror jeg ikke du bør bekymre deg på en 500R... :D
Mc Oslo Suger!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av EasyRider »

@AJ :vs

Hehe du, har du inngått en avtale med moto guzzi importøren eller? :lol
Jeg tror du får penger jeg for hver gang du nevner moto guzzi eller poster et bilde av den.
For du snakker jo ikke om noe annet :erte
Det må jo bli guzzi på deg neste gang :twothumbs:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av The Cowboy »

Du kan jo sjekke ut denne lave damen sin hjemmeside.. Hun skriver mye om det å slite med å få flat fot i bakken..
Hun kommer og med tips til førstegangs kjøpere, så alt i alt, en fin side å få tips fra..

Og nei, hun er ikke kjøpt og betalt a noen merker, hun skryter av alt hun liker, og disser det hun ikke liker.. Men alt er saklig og skikkelig!)

http://joannafbenz.com/
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Milk1ng »

Har du tittet på Yamaha sin MT-07? Veldig fin sykkel som også er god å kjøre. Ikke så ille i pris heller.

http://cycle-ergo.com/ Er en grei side hvor du kan putte inn dine mål for å se hvordan din figur passer på forskjellige sykler. Bare gå på options for å bytte til meter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Bjerknez »

MT07 er en fin begynnersykkel til en fin pris. Løp og kjøp :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av Kjellrf »

Så lenge du har grei bakkekontakt på en CBR500R, tror jeg du vil trives på den. Sittestilllingen ser relativt oppreist ut, det er en fordel å ligge litt mot fartsvinden, da får du fordelt vekt på rygg og armer. Og armene blir avlastet i fart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Kjøpe sykkel for første gang!

Legg inn av WikingTnT »

Denne er tøff og fra rett land :-)
Duc Scrambler.jpg
Ducati-Scrambler-Intermot-2014-10.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar