Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Royal »

Jeg tenkte jeg skulle ta meg friheten til å lage en samletråd for anbefalinger av mellomtung motorsykkel.

Hvis du skal kjøpe ny, bytte eller bare vil vite hva andre brukere har erfart av motorsykkler registrert som A2 så kan du forhøre deg i denne tråden.

Legg gjerne ut forslag av hva du er ute etter. Hva du skal bruke sykkelen til og sånn ca hva du har tenkt deg i pris.
Jeg kan godt starte :twothumbs:

Jeg er ute etter min første motorsykkel. Kjipt nok som det er, så må jeg ha A2 i ett eller to år.
Sykkelen kommer nok til å bli brukt til å kjøre lengre turer litt overalt (Typ motorvei, by, grusveier her og der). Jeg har ikke behov for en sykkel til å kjøre offroad med.

Jeg har sett litt på typ motard sykler slik som KTM og den nye Husquarnaen med høy og fin sittestilling , men jeg vet ikke om det er sykler til å kjøre langt på og jeg tror husky'en blir utsolgt før jeg er ferdig med oppkjøringen. Jeg er ikke interessert i cruisers/choppers og kåpesykler.
Kawasaki W800 SE er et alternativ, men jeg har hørt at man bør bytte eksosen.
KTM/Husquarna kan mappes om til Tung og registreres om når den tid kommer, Kawaen har 48 hester standard. Jeg vil gjerne ha en sykkel jeg slipper å kjøpe "igjen" som tung etter 2 år. Når det gjelder pris, så vil jeg helst ikke bevege meg over 150K.


Tips og erfaringer?

Linker:
http://www.husqvarna-motorcycles.com/su ... supermoto/
http://www.ktm.com/ru/supermoto/690-smc-r/
http://www.kawasaki.eu/en/products/spor ... gxbWF1aUQo
Sist redigert av Royal den 24 mar 2016, 14:06, redigert 3 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av AJ »

En sykkel jeg tror mange A2 kandidater bør kikke nærmere på er mellomklasseversjonen av KTM 1050 Adventure.
Et spennende alternativ :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Blaamand »

Motard er fantastisk gøy og kan brukes til alt du nevnte.

Langkjøring går helt greit på motard, men noen milsluker på motorvei blir de aldri:)
En annen ting å være klar over er at kjøper du motard så blir du nesten automatisk en bølle :crazy: Er tilnærmet umulig å ikke bøllekjøre :twisted
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av kjellv »

Yamaha har nå ganske mange, særlig etter at de to nykommerne YZF-R3 og årets nyhet MT-03 kom på programmet. Begge er bygget på samme ramme, motor, hjul, bremser og elektronikk. Men utseende, sittestilling og kjøreopplevelse er svært forskjellig. Begge har fått veldig gode kritikker i tester i div mc-blader, bl.a. test av MT-03 i Bike nr 04/16. Fra før finnes nedplomberte XJ6 N og MT-07, motard WR250 og 450, foruten XT660 og ADV lightsykkelen XT660 Tenere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Royal »

AJ skrev:En sykkel jeg tror mange A2 kandidater bør kikke nærmere på er mellomklasseversjonen av KTM 1050 Adventure.
Et spennende alternativ :) .
Hmm, har egentlig ikke sett for meg en "tung" adventure sykkel. Men hvis jeg får mulighet til å prøvekjøre en slik en fra forhandler, så tar jeg tipset ditt ;)
Blaamand skrev:Motard er fantastisk gøy og kan brukes til alt du nevnte.

Langkjøring går helt greit på motard, men noen milsluker på motorvei blir de aldri:)
Ser jo den, folk kjører jo verden rundt på eldre Lc4 Adventure uten problemer. Det er jo også greit at hvis man velter en motard, så sneier den bare lommeboka istedenfor å falle direkte på den :scratch

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Blaamand »

Royal skrev:
Ser jo den, folk kjører jo verden rundt på eldre Lc4 Adventure uten problemer. Det er jo også greit at hvis man velter en motard, så sneier den bare lommeboka istedenfor å falle direkte på den :scratch
Klart det går å kjøre langt med de, selv planlegger jeg jo en lengre ukes-tur til sommeren. Motorvei har jeg dog planer om å styre mest mulig unna.

Helt klart en fordel at alt av plast osv. er billig ift en ducati e.l.
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av supersic »

Tenkt deg godt om før du kjøper endunker, de aller fleste som kjøper disse har de sjeldent mer enn ett år eller to for det blir rett og slett slitsomt i lengden.
En annen ting er, spesielt når det gjelder KTM er at eierene av disse er ekstremt hissig på å rase opp hvor sinnsykt fornøyd de er med sykkelen, men never sjeldent alle små problemene som finnes. Hadde ett av japsemerkene vært opphav til LC4 motoren hadde folk klaget ræva av seg pga alle småproblemene, men siden det er KTM er det liksom plutselig sjarm osv med en motor som stopper på tomgang i lyskryss f.eks

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Elruts84 »

Kan anbefale min egen sykkel...Yamaha FZS 600 (1998) Selv om om min er A registrert kan den fås som A2 registrert. Fantastisk sykkel. Spesielt på langtur. Driftsikker og enkel og fikse og jobbe med. :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av kvase »

CB500f-- CB500X --- CBR500R ---Kawasaki Versys 650 Laveffektversjon35.0 kW {48 PS} / 7,900 min
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Royal »

Nå glemte jeg helt å oppdatere denne tråden på hva valget ble.
Jeg prøvekjørte en god del sykler og kom frem til et valg av sykkel som jeg selv ikke kunne ha forutsett.

Etter en god del prøvekjøringer og revurderinger av hva jeg ville ha av sykkel så kokte valget ned til 3 modeller:

Honda CB500F 2016
KTM Duke 690 R 2016
Triumph Street Triple 2016

Alle disse var A2 modeller.

Hondaen var veldig fin med tricolore lakken, sittestillingen var god og prisen var hyggelig til å være ny sykkel. Men jeg opplevde den som veldig tam og "kjedelig". Det er ikke en sykkel man smiler når man kjører.
Ingen restriksjon på denne sykkelen, den har bare 48 hester fra fabrikken.

KTM'en var rå, morsom å dra ut av svinger og det var god lyd i akra'en. Ellers så syntes jeg den var "ekkel" å kjøre til vanlig, duken kan late som så mye den vil, men det er fortsatt en "thumper". Passer nesten bedre som leketøy enn en "daily driver".
Det er software mapping som utgjør restriksjonen på denne.

Triumphen satt veldig fint på veien, den hadde god gassrespons og veldig gode bremser. Den 675 kubikks tresylindra engelskmannen er smørmyk å cruise rundt på.
Minuset er utseende som bare en mor kan elske og man må nesten venne seg til plystringa fra innsuget og symaskinen i eksosen.
Det er forholdvis en metalbit som gjør at man ikke kan dra noe særlig i gassen når man kjører og restrikterer den da til "48" hester, men det merker man lite ved normal kjøring.


Etter mye omtanke så kjøpte jeg Triumphen og har hatt den et par måneder nå og har ikke angret på det.

Moralen av historien er at det kan hende man ikke helt vet hva man vil ha før man setter seg ned og prøver et utvalg av sykler :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Bjerknez »

Royal skrev:Nå glemte jeg helt å oppdatere denne tråden på hva valget ble.
Jeg prøvekjørte en god del sykler og kom frem til et valg av sykkel som jeg selv ikke kunne ha forutsett.

Etter en god del prøvekjøringer og revurderinger av hva jeg ville ha av sykkel så kokte valget ned til 3 modeller:

Honda CB500F 2016
KTM Duke 690 R 2016
Triumph Street Triple 2016

Alle disse var A2 modeller.

Hondaen var veldig fin med tricolore lakken, sittestillingen var god og prisen var hyggelig til å være ny sykkel. Men jeg opplevde den som veldig tam og "kjedelig". Det er ikke en sykkel man smiler når man kjører.
Ingen restriksjon på denne sykkelen, den har bare 48 hester fra fabrikken.

KTM'en var rå, morsom å dra ut av svinger og det var god lyd i akra'en. Ellers så syntes jeg den var "ekkel" å kjøre til vanlig, duken kan late som så mye den vil, men det er fortsatt en "thumper". Passer nesten bedre som leketøy enn en "daily driver".
Det er software mapping som utgjør restriksjonen på denne.

Triumphen satt veldig fint på veien, den hadde god gassrespons og veldig gode bremser. Den 675 kubikks tresylindra engelskmannen er smørmyk å cruise rundt på.
Minuset er utseende som bare en mor kan elske og man må nesten venne seg til plystringa fra innsuget og symaskinen i eksosen.
Det er forholdvis en metalbit som gjør at man ikke kan dra noe særlig i gassen når man kjører og restrikterer den da til "48" hester, men det merker man lite ved normal kjøring.


Etter mye omtanke så kjøpte jeg Triumphen og har hatt den et par måneder nå og har ikke angret på det.

Moralen av historien er at det kan hende man ikke helt vet hva man vil ha før man setter seg ned og prøver et utvalg av sykler :thumleft
Må rette litt på noe her. Les det første punktet med sarkasme og humor:

1. Hondaen ser ikke ut og går som en dass. Med de tricolor fargene ser den ut som et leketøy for barn. Jeg har kjørt 650'en og den var bare kjip. :P

2. KTM'en har jeg ikke kjørt så den kan jeg ikke uttale meg om.

3. Med det du sier med Street Triplen så må jeg rette deg på noe (tror jeg. fsva her inne får evt. komme med fasiten da han har en Street Triple A2)

Det er ikke bare en "metallbit" som hindrer kreftene, men det sitter også en annen kam i sykkelen så vidt jeg vet. Jeg har kjørt både fullversjonen (har eid denne selv) og sykkelen til fsva som er A2 og forskjellen er veldig stor. Natt og dag. Her er det ikke bare mangelen på gass, men her mangler man også krefter ellers. Men ellers en flott sykkel så klart og det er også den JEG ville valgt. Kanskje med ett unntak og det er gjenkjøpsverdien.

Å selge en Street Triple R med en annen kam (hvis dette er tillfelle) blir ikke lett tror jeg. Street Triple R er nok ikke den sykkelen som appelerer mest til den målgruppen og med det så tipper jeg den blir tungsolgt. Men mulig jeg tar feil.

Lyden i den med Arrow annlegg (som jeg hadde, uten lyddemper) er episk. dog i fullversjonen. Den plystringen gir den karakter og utseendet elsker jeg. Jeg liker at den skiller seg litt ut :thumleft

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Royal »

Bjerknez skrev:
3. Med det du sier med Street Triplen så må jeg rette deg på noe (tror jeg. fsva her inne får evt. komme med fasiten da han har en Street Triple A2)

Det er ikke bare en "metallbit" som hindrer kreftene, men det sitter også en annen kam i sykkelen så vidt jeg vet. Jeg har kjørt både fullversjonen (har eid denne selv) og sykkelen til fsva som er A2 og forskjellen er veldig stor. Natt og dag. Her er det ikke bare mangelen på gass, men her mangler man også krefter ellers. Men ellers en flott sykkel så klart og det er også den JEG ville valgt. Kanskje med ett unntak og det er gjenkjøpsverdien.
Joda, sitter andre kammer i denne som gjør at den yter drøye 95 hest eller noe slikt.

Modellen jeg prøvekjørte før jeg bestemte meg var faktisk en R modell i fulleffekt. Under helt vanlig kjøring rundt i Oslo så merket jeg ikke stort forskjell på den og A2'en annet at man kan ikke gi nærheten av full gass (Der alle hestene ligger :knegg ). På en annen sykkel ville jeg kanskje hatt behovet for å fjerne restrictoren, men jeg er tilfreds med A2 Modus på denne.

Etter 2 år så kan man jo ta en vurdering på om det er verdt å fjerne restrictoren og ta den med som fulleffekter. Det å bytte de (dyre) kammene for å få tak i de ekstra hestene blir nok uaktuelt.
Har også lest at det er et avvik på hva Triumph sier at sykkelen yter og hva den faktisk yter. Det er ikke så viktig for meg :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så er jo det viktigste at DU er fornøyd. :thumleft

Man blir fort vant til kreftene når man "kun" har 48HK'er. Sykkelen går jo uansett mer enn "bra nok", men den dagen man endelig kan kjøre tung så vil man muligens ha noe litt "røffere" med tanke på motor.

Men en fulleffekt Street Triple R har kreftene der dem virkelig trengs så man kan fint holde følge med langt bedre motoriserte sykler på norske svingete landeveier. Men på rettstrekker, dragracing og på bane så kommer den til kort så det holder hvis sjaførene er javngode.

Jeg eide jo en Street Triple selv og i den kategorien så er den bare helt super. Ingen sykler som slår denne i mine øyne samlet sett. Men etter at jeg kjøpte meg S1000R så merker man jo fort forskjellen.

Feks. så prøvde jeg gang på gang powerwheelie med Street Triple'n men uten hell. Selv i 1.-gir. Man må liksom nappe til litt. Ikke for at jeg er noen wheelie guru, men dog... :redface Men kreftene ellers og i midten av registeret imponerte meg mer. En virkelig fint satt opp motor og sykkelen ellers med tanke på balanse etc. er konge. :thumleft

Konklusjonen blir at man blir fort vant til kreftene, så prøvekjører man en vakker dag noe som kanskje er råere og da er man fucked :knegg
Så er du fornøyd med sykkelen samt kreftene så kos deg med sykkelen og for guds skyld ikke prøvekjør noe som er råere, så sant du da ikke har tenkt/har råd til å bytte til en klasse eller to opp :knegg

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Kristian1995 »

Har du prøvd Kawazaki Z800E da?
Valget mitt havna på den og den jeg kjører nå, kjørt 2500 på den allerede og liker den veldig godt.
Det er jo en tung motorsykkel som er nedplombert til 48hk.
Sjekk den opp om du ikke har sett på den allerede :)
Full Kasko med 20% på den er 6500 i året, jeg som har 60% har rundt 3000 :)
Bruker ca 1 liter pr 20 km så på en tank kjører du ca 200-300 km :)
Grei gassrespon opp til 130-140 men kan ikke forvente all verden av 48 hk :)
Selv savner jeg at det skulle vært enda et gir, men jeg klarer meg.

Om du hadde valgt den ville du nok også byttet til effektanlegg, dem originale er så traust :p

Vanskelig å sette minus på ting når den ikke har kjørt lengre.
Sete er litt hardt, og du vil merke det kanskje over lengre turer, men det er det nok med flere en bare denne :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling av A2 Motorsykkel - Samletråd

Legg inn av Bjerknez »

Har til gode å kjøre Z800 så den kan jeg ikke uttale meg om. Har bare prøvesittet den i butikken, men skal jeg ha en firesylindret sykkel så må det bli i literklassen. Da får man både i pose og sekk i mine øyne. Men lyden på en tresylindret vil uansett være dypere og mer kraftfull. Personlig ville jeg nok ikke valgt Street Triple R som A2. Mulig jeg henger meg opp i den kam byttingen og at dette blir dyrt og endre tilbake senere. Z800 har jeg heller ikke en god magefølelse for. En 4-sylindret med 48 HK'er frister ikke veldig.

Hvis jeg MÅTTE velge meg en A2 sykkel i dag så hadde jeg faktisk heller kjøpt meg Yamaha 950Bolt eller evt. en HD SPortster 883. Her har man twin motorer som jeg tipper produserer mer moment enn de andre og moment er jo det som gjør det hele litt artig i den kategorien.

Svar