Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?

Legg inn av Anaxim »

Litt høyere styre og gelpute (enten på setet eller under trekket = salmakerjobb) så går det flott med en Frankrike-tur. Og parallelt med motorveiene - både i Tyskland og Frankrike - går det fine 2-feltsveier. Pene og gode, som oftest. I Frankrike er det forresten temmelig dyrt å kjøre på motorvei, også for motorsyklister. I Tyskland er det ikke avgifter på veibruk. Som noen har nevnt ovenfor bør det være en selvfølge med ny, riktig olje og filter samt nye dekk før turen. Dagsetapper på max 300 km er hva jeg trives best med, forresten...

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?

Legg inn av Kjellrf »

Anaxim skrev:Litt høyere styre og gelpute (enten på setet eller under trekket = salmakerjobb) så går det flott med en Frankrike-tur. Og parallelt med motorveiene - både i Tyskland og Frankrike - går det fine 2-feltsveier. Pene og gode, som oftest. I Frankrike er det forresten temmelig dyrt å kjøre på motorvei, også for motorsyklister. I Tyskland er det ikke avgifter på veibruk. Som noen har nevnt ovenfor bør det være en selvfølge med ny, riktig olje og filter samt nye dekk før turen. Dagsetapper på max 300 km er hva jeg trives best med, forresten...
Gjentar: Høyere styre bør du ikke ha på lange turer i motorveifart. Du kommer mest sannsynlig til å få mer vondt i muskler du ikke visste du hadde. Det er min erfaring, men nå har jeg bare kjørt mc siden 1980...
Men ta noen litt lengre helgeturer hjemme før du drar. Da veit du hva du klarer.

Med sykkelen på avataren min, har jeg kunnet holde en marsjhastighet på ca 200 km/t på autobahn, uten kåpe men med stor tankveske. Og bagasje bakpå. Har lavt styre, ellers ville det ikke vært behagelig. Har hatt opptil 95 mil dagsetapper (dog med CBR1000F), men 50-80 mil er mer behagelig.

Ellers har jeg kjørt til franskegrensa, mellom Tyskland, med VW boble fra 1955 og med original 30 hk motor. Og gjør det gjerne igjen. Toppfart ca 115-120, marsjfart 105-110. Da skjønner man hvor stort det var å ha et eget kjøretøy på 50-tallet, rett etter krigen.
Sist redigert av Kjellrf den 02 mar 2016, 22:41, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?

Legg inn av JohnnyTh »

Med høyere fart så får du mer fartsvind og mindre belastning på armene. Sykkelbukse kan være et hjelpemiddel på rompa. Det finnes også sykkelbukse som er laget for mc, men jeg husker ikke navnet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar