KTM 690 Duke

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

KTM 690 Duke

Legg inn av Langbein »

Hei :vs
Jeg er for tiden på jakt etter ny sykkel og har kikket på brukte KTM 690 Duke ca. 2012 mod. Jeg har kun førerkort klasse A2, men får A til sommeren. Derfor vil jeg ha en sykkel som er registrert som A2 nå, men som jeg kan gjøre om til klasse A til sommeren. Jeg kommer til å bruke sykkelen til daglige ærend og dagsturer. Samtidig har jeg et sterkt ønske om å reise på en lengre tur til sommeren. Derfor er jeg veldig usikker på hvordan en 690 Duke vil takle en tur på 5-10 dager og er veldig interessert i erfaringer og tanker rundt dette. Er det mulig å få med seg nok bagasje på en sånn type sykkel? Hvordan oppleves det å kjøre langt med kun 1 sylinder? Er det mye vibrasjoner? Blir vinden plagsom? :scratch

Egentlig har jeg mest lyst på en adventure eller touringsykkel, men jeg et budsjett på ca. 80 000 og førerkort klasse A2 er utvalget begrenset.

Er selvsagt også åpen for andre sykler hvis noen har forslag. Jeg er 186 cm. høy så sykkelen kan ikke være for liten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke

Legg inn av Bjerknez »

Vi mennesker har en evne til å tilpasse oss og jeg tror du kan dra på jordomreise på en hvilken som helst sykkel. Det er vel kun erfaring og prøvesitting/prøvekjøring som vil gi deg svaret på dette. Vi er alle forskjellige. Noen liker harde stoler, mens andre liker stresslesser etc.

Men ut fra den erfaringen JEG har opparbeidet meg så langt med to prolapser i ryggen (skal opereres snart) er at jeg for egen del sitter best på en såkalt "streetfighter". Altså midt i mellom R-sykkel og cruiser...mer eller mindre. På en cruiser så får jeg alle humper rett opp i ryggraden. Takket være slappe dempere og en 90 graders sittestilling. Jeg har eid en Street Triple R og har i dag en BMW S1000R og begge disse syklene kjører jeg lenger på uten å få vondt i kroppen.

Men nå er det jo heller ikke meningen å kjøre lengst mulig uten stopp. Man må jo uansett stort sett fylle bensin hver 10-20 mil med en motorsykkel.

Så mitt råd er å kjøpe den sykkelen du har mest lyst på. Den du synes ser kulest ut og som du tror passer deg best, for så og legge opp dagsetappene etter hvor sliten du blir etc. På sikt vil du prøvekjøre andre sykler etc. og brått vil du (gud forby) finne en sykkel som føles bedre å kjøre etc.

En 690 Duke sitter man vel ganske så oppreist på tror jeg. Ta en titt her for å sjekke sittestillingen du får med din høyde etc.:
http://cycle-ergo.com/

For egen del så trives jeg bedre når jeg får litt "spenn" i beina og sitter ørlite gran foroverlent.

Men så får man jo et dilemma når det kommer til bagasjeplass. Ikke umulig, men det krever litt planlegging hvis man skal ha med seg bagasje til en 9 dagers tur på en 690 Duke. (og andre streetfightere forøvrig). Så sant du da ikke er typen som tar med kun tannbørste og kredittkort.

Personlig liker jeg å ta med såpass med bagasje at jeg får en bekvem tur med tanke på skift av klær etc. og da blir en Streetfighter fort overlesset. Men med en god tankveske på 15-20 liter og 2-3 Kriegavesker på til sammen 60-70 liter så klarer jeg meg.

Så jeg tror ikek det finnes noen fasitsvar på hva som bør velges av sykkel tror jeg. Om sykkelen har vibrasjoner eller ikke spiller liten rolle. Du vil uansett bli vant til det og etter noen mil vil du ikek annse det som et problem i det hele tatt. Vertfall ikke før du en dag setter deg på en sykkel som er helt vibrasjonsfri. Men det får du ta den dagen den kommer tror jeg.

Noen liker litt vibrasjoner. Vibrasjoner i en sykkel gir karakter. Cutless her inne kjører en Ducati Hypermotard og har kjørt langt på denne uten problemer. Han er også ganske høy. rundt 190cm. tror jeg. Det er o sykler som jeg kommer på i farten som har tilnærmet samme sittestilling som Duke 690 og det er Yamaha MT09 og Ducati HyperMotard. Det finnes sikkert mange flere også...

Så hadde JEG klart en 9 dagers tur på cruiser selv om jeg plages mer med ryggen på en slik? Ja. Det handler bare om å legge opp dagsetappene annerledes.

Hvis du foretrekker å å KUN tenke funksjon fremfor utseende og "kulhetsfaktor" så tror jeg (hvis jeg får synse litt) at man kanskje finner seg best til rette på en såkalt Adventure sykkel. Triumph Tiger 800, BMW 800GS etc. Om disse er "kule" kommer jo ann på øyet som ser men disse får man såkalte hardcase sidevesker, toppboks etc. som rommer mye. Man sitter oppreist og behagelig og liker man ikke vind mot kroppen så har også disse syklene vindskjerm. Dog skal jeg ikke gå nærmere inn på hve jeg mener om vindskjerm etc. da dette får bli opp til deg å avgjøre.

Nå er det ikke slik at jeg missliker slike Adventure sykler og når sant skal sies så kan det godt hende jeg ender opp med en slik selv en dag da det er uhyre flotte langtursykler. Vil du ta steget ytterligere opp i Adventure klassen så har du jo Ducati Multistrada, KTM 1290 Super Adventure og Triumph Explorer 1200.

Men med tanke på budjettet ditt så tror jeg at en Duke 690 vil være et fint sted og starte. Man sitter oppreist og har god oversikt over trafikken. Sykkelen er lett og liten og fin i bytrafikk etc.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke

Legg inn av AJ »

Heisan Langbein :vs
og velkommen hit til MCsiden.no.

Det er flere brukere her inne som har KTM 690 Duke. Snikendeugle var på langtur ned i Europa med sin.
Uten problemer, så vidt jeg husker å ha lest...
Har kjørt 690'en selv et par ganger (bla. test i to dager) og synes det er en skikkeli artig kjøremaskin :D . Sprek og svingvillig.
Jeg er 184 cm og fant meg fint til rette på 690'en.
Artig sykkel, men som alle andre må den testes for å se om den "passer" .

Hold oss gjerne oppdatert om hva valget ditt blir :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 690 Duke

Legg inn av Langbein »

Tusen takk for godt og utfyllende svar!
Jeg hadde en 390 Duke tidligere og var godt fornøyd med denne, men kjørte aldri lenger enn dagsturer. Nå vil jeg ha noe som er litt større. Jeg begynner å få troen på at det kan gå fint å reise på tur i noen dager med en 690 Duke. Må nok ha med litt mer enn tannbørste og kredittkort, men det er jo ikke nødvendig å ta med hele garderoben heller :knegg .

Skal komme med en oppdatering når jeg har bestemt meg :thumleft.

Svar