Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av gorbys »

Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av SverreOlsen »

gorbys skrev:Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Kunne gjør det med Vulcanen eg hadde, hondaen trengte ikke choke annet enn når eg startet den, xj600 eg har nå vill helst bli litt varm( nå når det ligger rundt 0 grader i hvert fall) , hvis ikke nekter den å gå opp på turtall, barre ``booooorrr `` akk så den drukner. Må få tilføye att eg ikke har fått prøvd ut xj helt etter att den har fått fikset alle problemene.

ZZR-Erling

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ »

Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av SverreOlsen »

AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev:
AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.
:knegg
Kanskje noen har oppdaget en "hemmelighet" som gir MC-motorer noe ekstra og livsforlengende, som vi andre ikke har oppdaget...?
Uansett vil ikke jeg utsette mine MC-motorer for det samme. Ikke minst fordi sånn behandling ikke låter bra og slett ikke særlig musikalsk, for å si det på den måten... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av cannon »

Start opp og kjør rolig avgårde. Ikke behov for egen tomgangskjøring for oppvarming. Brems gjerne litt på de første hundremeter. Da får du "renset" skiver og du får litt varme i bremseklosser.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev:Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
Diagonale striper i cylindrene kommer fra maskineringa på fabrikken, på en riktig innkjørt motor blir de der i "all evighet"
annen slitasje gir loddrette striper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg mente vertikale. Diagonale, er vel såkalte honeriper, og skal være der ja.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal.. ;) :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 493
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av MGR1 »

Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.

I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.

Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.

ZZR-Erling

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal.. ;) :crazy:
Ja, ble rot der gitt :crazy:

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Forbipasserende »

Start motoren, før du setter deg på sykkelen. Dvs du tar på deg hjelmen og hanskene, retter opp klærne... Setter på mp3 spillern etc mens du er go til å kjøre. Så drøyer du 10 min før du guffer til.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av L-NA »

At alle forbreningsmotorer har godt av å bli godt igjennom varm før den blir belastet, er det vel liten tvil om. Og selv om det finnes varierende måter å gjennomføre dette på, så vil vel det fleste ta det litt rolig de første km. Men foruten om Crossmotorer, samt en og annen liten totakter med hull i stempelet (GS100 på 80 tallet. Vi hadde alltid med ekstra stempel i sideveska :-) Er det noen her inne som har "slitt ut" en moderne MC motor?

Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?

Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av NoxRy »

Gjør ikke så mye feil jeg heller da etter det dere skriver.
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør ;)
Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?

Svar