Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

Min har sånn derre autochoke den, så det slipper jeg å tenke på. Har vel ikke kjørt noe med manuell choke siden jeg hadde moped for 25 år siden. Selv snøfresern til far har autochoke :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Jompa »

Er det ikke injection på BMWen ? Ingen choke da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av kalleklovn »

Jeg låner denne tråden så jeg unngår å opprette en ny. Det jeg lurer på er:
Kan en mc stå ute i en del minus grader uten at det er noe fare? Med presenning selvfølgelig.
Alf Graarud mente det ikke var noen fare, men tenkte høre her også for sikkerhetsskyld.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

Min har stått ute i hele vinter den. Altså. Garasje da, men garasjen er uisolert så det er like kaldt der som utenfor. Men jeg ville kostet på meg en god batterilader, eller en såkalt vedlikeholdslader. Ta en titt på Exide 12/7 laderen. Knallgod sak :)

Min var ganske tungstartet etter de to kaldeste ukene, men jeg fikk fyr på den. Til neste år setter jeg den nok inn i kjelleren hvor det er jamnt 15-20 grader. Føles tryggere...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Er det ikke injection på BMWen ? Ingen choke da.
Kan sikkert stemme det Jompa. Slikt har ikke jeg peiling på. Jeg vet bare at jeg slipper å choke :lol

Toven

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Er det ikke injection på BMWen ? Ingen choke da.
Kan sikkert stemme det Jompa. Slikt har ikke jeg peiling på. Jeg vet bare at jeg slipper å choke :lol
Trodde du hadde lest manualen på beemern jeg :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:
Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Er det ikke injection på BMWen ? Ingen choke da.
Kan sikkert stemme det Jompa. Slikt har ikke jeg peiling på. Jeg vet bare at jeg slipper å choke :lol
Trodde du hadde lest manualen på beemern jeg :knegg
Vet du hva... Der ga du meg faktisk en ide angående hva jeg skal lese på sengen i dag, for den har jeg faktisk ikke bladd i engang :O

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Toven skrev:
Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Er det ikke injection på BMWen ? Ingen choke da.
Kan sikkert stemme det Jompa. Slikt har ikke jeg peiling på. Jeg vet bare at jeg slipper å choke :lol
Trodde du hadde lest manualen på beemern jeg :knegg
Vet du hva... Der ga du meg faktisk en ide angående hva jeg skal lese på sengen i dag, for den har jeg faktisk ikke bladd i engang :O
Sånn er vi vel mannfolk flest :-k Brukermanualen er et hjelpemiddel vi tar i bruk først når vi står helt fast!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

Skal si deg BMW har noen svært så avanserte tankvesker vertfall.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Fsva »

Haha, tykkere bruksanvisning på tankveska enn på motorsykkelen :lol
Er det lagt av ett kapittel bare til å forklare prinsippet bak en glidlås? :knegg

ZZR-Erling

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:Jeg tenker ikke så veldig mye på dette, annet enn at jeg unngår å dra den til rødmerkingen samt tar det litt pent de første minuttene. Dette gjelder bil også. Føles ikke spesielt riktig å dra bilen til rødmerkingen etter en kaldstart i 20 minus. Det gir en lyd som nok ikke er speiselt pen og derfor bør det også ringe en bjelle.

Men jeg lar ikke sykkelen stå flere minutter på tomgang bare for at den skal bli varm når jeg allikevel skal ut å kjøre. Jeg setter meg på og kjører med en gang, men tar det som sagt litt pent i starten :thumleft
Hei..turtall er jo en ting, men man skal heller ikke fyre hardt..altså gi masse gass

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:
Bjerknez skrev:Jeg tenker ikke så veldig mye på dette, annet enn at jeg unngår å dra den til rødmerkingen samt tar det litt pent de første minuttene. Dette gjelder bil også. Føles ikke spesielt riktig å dra bilen til rødmerkingen etter en kaldstart i 20 minus. Det gir en lyd som nok ikke er speiselt pen og derfor bør det også ringe en bjelle.

Men jeg lar ikke sykkelen stå flere minutter på tomgang bare for at den skal bli varm når jeg allikevel skal ut å kjøre. Jeg setter meg på og kjører med en gang, men tar det som sagt litt pent i starten :thumleft
Hei..turtall er jo en ting, men man skal heller ikke fyre hardt..altså gi masse gass
Ganske opplagt.

ZZR-Erling

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ZZR-Erling »

kalleklovn skrev:Jeg låner denne tråden så jeg unngår å opprette en ny. Det jeg lurer på er:
Kan en mc stå ute i en del minus grader uten at det er noe fare? Med presenning selvfølgelig.
Alf Graarud mente det ikke var noen fare, men tenkte høre her også for sikkerhetsskyld.
Presenning....bare ikke for tett, når det blir vareomslag, vil det dogge.. Da trenger den lufting!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:Som flere av de andre allerede har skrevet, så blir motoren varm når du kjører.
Det ingen har nevnt er at noen motorer, ganske mange faktisk, må ha etpar minutter med choke før de i det hele tatt går jevnt.
Og starter man å kjøre med choke, kveles motorn, eller ruser vilt og uhemmet straks man stopper i det første krysset.
Det er mao tida motoren trenger for å begynne å fungere skikkelig etter kaldstart, som bestemmer hvor lang oppvarmingstid den trenger.
Denne tida kan man selvsagt gjøre så kort som mulig.
Merker at Kawa'n trenger lengre tid på choke, enn Honda'ene jeg har/har hatt. PÅ Honda'ene kan jeg slå av choken nesten med en gang. I praksis har Honda'ene brukt litt mer suppe, kan tyde på at Honda'ene går litt feitere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Jompa »

Det høres kjent ut, kjellrf.
Jeg bruker å varme opp sånn omtrent tre fire minutter.
Start, på med hjelm og hansker, sjekke at snuseska er med, rygge ut av garasjen, lukke døra og kjør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar