Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av ATWindsor »

MGR1 skrev:Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.

I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.

Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
Vet ikke hvor representativ min sykkel er, men er på 80-90 grader etter ca 2,5 kilometer med rolig kjøring.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden... :-k
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen :fool: . Men om motoren har godt av det? :[-( ...
Jeg leste for bare noen dager siden et stykke om det å la en motor gå på høyt turtall uten last, dvs i fri,
i Motorcyclist eller Cycle World, og det ble sagt at dette var uheldig og medførte stor slitasje. Så, neppe noe
å anbefale..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Kjellrf »

husker innkjøringsprosedyre på roadracingvis for ny motor for å få den slitt inn/innkjørt fortest mulig:
På tomgang i en halvtime og deretter full gass...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Elruts84 »

Det stemmer det. Har choke på min, og den starter lett, men med noe choke. Kjører jeg med denne ute så nykker den. Det er en slags "balanse" gang fra MC til MC. Gradvis inn

Men for trådstarter sin del, så tror jeg at 1: Start sykkelen 2: Kjør fint de første meterne. 3: Enjoj

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av E-strom »

NoxRy skrev:...hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
Det vet du selv best når du har lært deg å kjenne sykkelen:
- du vet hva som er normalt for din sykkel
- i 4 grader, 14 grader og 24 grader
- når du kjører alene eller med passasjer og oppakning
- når du cruiser rolig eller kjører aktivt og bruker motoren mer (høyere turtall)

Hvor "nåla" er?
- selv har jeg ikke nål men en sånn stabel med streker på en lcd-skjerm
- som over, du lærer hva som er normalt for din sykkel

Når du har lært deg å kjenne igjen hva som er normalt så vet du hva som er unormalt- og da vil som oftest "nåla" stå på ett helt annet sted :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av NoxRy »

E-strom skrev:
NoxRy skrev:...hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
Det vet du selv best når du har lært deg å kjenne sykkelen:
- du vet hva som er normalt for din sykkel
- i 4 grader, 14 grader og 24 grader
- når du kjører alene eller med passasjer og oppakning
- når du cruiser rolig eller kjører aktivt og bruker motoren mer (høyere turtall)

Hvor "nåla" er?
- selv har jeg ikke nål men en sånn stabel med streker på en lcd-skjerm
- som over, du lærer hva som er normalt for din sykkel

Når du har lært deg å kjenne igjen hva som er normalt så vet du hva som er unormalt- og da vil som oftest "nåla" stå på ett helt annet sted :-k
Hva hvis termostat er gåen?
Bilde
Jeg har kjørt i -8 til +15 har ikke sett noe forskjell, dog kun 18km en vei. Nåla bruker da å ligge like over "C", rett over den hvite stripen. Så kryper den oppover når jeg står på tomgang.
Mulig det er rett, har ikke tenkt over det når jeg har kjørt lengre turer.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av E-strom »

NoxRy skrev:...
Hva hvis termostat er gåen?
Bilde
Jeg har kjørt i -8 til +15 har ikke sett noe forskjell, dog kun 18km en vei. Nåla bruker da å ligge like over "C", rett over den hvite stripen. Så kryper den oppover når jeg står på tomgang.
Mulig det er rett, har ikke tenkt over det når jeg har kjørt lengre turer.
Da må du bruker ører, nese og buksebaken :crazy:
- drar den som den skal?
- lukter den riktig?
- høres den ut som den trives?
- kjennes alt riktig ut?
Du sitter ute og oppå maskinen din!
Du er ikke en bilist som sitter frakoblet fra alt makanisk (og som knapt reagerer på røde, blinkende lys i instrumentpanelet). De er derimot helt med, du har oversikt og (får etterhvert) innsikt :prf

Dessuten så har termostaten din det som kan kalles "bevegelig nål", noe som er en grei nok indikasjon på at ting fungerer

(...og en ny termostatgiver kostner neppe mer enn en tank med bensin...)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av NoxRy »

E-strom skrev: Da må du bruker ører, nese og buksebaken :crazy:
- drar den som den skal?
- lukter den riktig?
- høres den ut som den trives?
- kjennes alt riktig ut?
Du sitter ute og oppå maskinen din!
Du er ikke en bilist som sitter frakoblet fra alt makanisk (og som knapt reagerer på røde, blinkende lys i instrumentpanelet). De er derimot helt med, du har oversikt og (får etterhvert) innsikt :prf

Dessuten så har termostaten din det som kan kalles "bevegelig nål", noe som er en grei nok indikasjon på at ting fungerer

(...og en ny termostatgiver kostner neppe mer enn en tank med bensin...)
Takker for utfyllende svar. Alt ser, høres og føles som det virker som det skal. :thumleft
Da trenger nok godsaken bare litt flere km for å bli skikkelig varm, skal huske å se ekstra etter neste gang. ;)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av Jompa »

Du mente nok riktig, men blander betegnelsene, E-strom.
En termostat har ikke nål, det er det termometeret eller temp-måleren som har.

Om termostaten er ødelagt, vil temperaturen bli for høy eller for lav, alt ettersom den enten ikke åpner eller ikke stenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?

Legg inn av E-strom »

Jompa skrev:Du mente nok riktig, men blander betegnelsene, E-strom.
En termostat har ikke nål, det er det termometeret eller temp-måleren som har.

Om termostaten er ødelagt, vil temperaturen bli for høy eller for lav, alt ettersom den enten ikke åpner eller ikke stenger.
Jepp - termostaten åpner og stenger for kjøling, og det er en separat giver i kjølesystemet som gir signal til instrumentet som viser kjølevannstemperaturen (analoget/digitalt) :redface
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar