Dual sport i norge?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Icedragon520
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2015, 22:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015

Dual sport i norge?

Legg inn av Icedragon520 »

Skal starte med lappen nå i vinter så den er klar til sommeren, da driver jeg å ser etter dual sport sykler da jeg gjerne vil dra de litt ut i grusen samtidig som jeg kan kjøre på veien til jobben(10mil)

Ser jeg i feil årstid etter sykkel eller er det ikke så mange å velge mellom i 400-650cc klassen?

Jeg lurer veldig på Suzuki Drz 400, men tenker også på noen 650 feks Honda XR650L(1stk på finn), evnt KLR650 men lurer på om denne blir veeldig tung i sand/grus.

Vil heller ikke ha en full motorcrosser da disse trenger oljeskift hver 10 time, dvs hver uke hvis jeg skal pendle.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Icedragon520 :vs

Er ikke helt siker på hva du legger i dual sport begrepet, men regner med at det er sykler som dette du kikker nærmere på?

Bilde

Bilde

Bilde

Imponerende egenskaper på grus alle sammen.
Har selv mest erfaring med Husaberg og synes 570'en er helt fantastisk på mange måter. Jevn fin motorgange til å være endunker og et solid drag.
Har kjørt denne en del på grus og vinterføre. Kjempesykkel på vinterføre!

Ulempen med den er høy salhøyde og hard sal som minner mest om en 2" 4... :knegg .
Ingen sykkel å pendle med...

Da er nok denne bedre, en sykkel mange skryter mye av. Stort sett en problemfri og slitesterk sykkel med bra motor og kjørekomfort, også på grusvei:

Bilde

Tror ikke det er så gæernt å tenke at høsten og resten av vinteren er rette tid å gjøre en god handel.
Lykke til med lappen og godt sykkelvalg når tiden er inne :thumleft .

Edit:
:-k
Du er mellomklasse kandidat, eller?
Da faller vel V-Strom'en bort... :sorry
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Icedragon520
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2015, 22:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av Icedragon520 »

AJ skrev:Velkommen hit til MCsiden.no, Icedragon520 :vs

Er ikke helt siker på hva du legger i dual sport begrepet, men regner med at det er sykler som dette du kikker nærmere på?

Bilde

Bilde

Bilde

Imponerende egenskaper på grus alle sammen.
Har selv mest erfaring med Husaberg og synes 570'en er helt fantastisk på mange måter. Jevn fin motorgange til å være endunker og et solid drag.
Har kjørt denne en del på grus og vinterføre. Kjempesykkel på vinterføre!

Ulempen med den er høy salhøyde og hard sal som minner mest om en 2" 4... :knegg .
Ingen sykkel å pendle med...

Da er nok denne bedre, en sykkel mange skryter mye av. Stort sett en problemfri og slitesterk sykkel med bra motor og kjørekomfort, også på grusvei:

Bilde

Tror ikke det er så gæernt å tenke at høsten og resten av vinteren er rette tid å gjøre en god handel.
Lykke til med lappen og godt sykkelvalg når tiden er inne :thumleft .

Edit:
:-k
Du er mellomklasse kandidat, eller?
Da faller vel V-Strom'en bort... :sorry
Kjapt og bra svar :D
Neida jeg skal ta klasse A, tenker bare på å starte med mellomklasse pga vekt og at jeg ikke har kjørt på over 7 år. (Moped/125cc Cross)

Ja jeg tenker på sykler med samme form som xr400.
Husberg skal jeg sjekke nærmere på!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av pingvin »

Hvis du skal kjøre 10 mil hver vei 5 dager i uken så ville jeg vel hatt noe litt mer sykkel enn Husabergen eller XR400. Har KTM530 og er slitsom å kjøre på asfalten med (går riktignok å avbalansere hjula så rister det litt mindre). IKKE pendlersykkel.

V-strom er vel mest en gatesykkel tross alt.

Hva med Yamaha XT600/XT660, så ny du har råd til? Eller KTM 690 Enduro om du har råd, hatt det og himla morsom sykkel som fikser alt utenom motorvei. Også hatt XT600 og veldig grei sykkel selv om mangler litt fun-faktoren til 690en og heller ikke like bra på grus. Men solid arbeidshest til grei pris.

Men for all del, alt nevnt funker hvis du vil, lykke til uansett :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Icedragon520
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2015, 22:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av Icedragon520 »

pingvin skrev:Hvis du skal kjøre 10 mil hver vei 5 dager i uken så ville jeg vel hatt noe litt mer sykkel enn Husabergen eller XR400. Har KTM530 og er slitsom å kjøre på asfalten med (går riktignok å avbalansere hjula så rister det litt mindre). IKKE pendlersykkel.

V-strom er vel mest en gatesykkel tross alt.

Hva med Yamaha XT600/XT660, så ny du har råd til? Eller KTM 690 Enduro om du har råd, hatt det og himla morsom sykkel som fikser alt utenom motorvei. Også hatt XT600 og veldig grei sykkel selv om mangler litt fun-faktoren til 690en og heller ikke like bra på grus. Men solid arbeidshest til grei pris.

Men for all del, alt nevnt funker hvis du vil, lykke til uansett :thumleft
Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av RuneMC »

10 mil hver vei eller tur/retur jobben?

Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.

10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.

V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.

BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Icedragon520
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2015, 22:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av Icedragon520 »

RuneMC skrev:10 mil hver vei eller tur/retur jobben?

Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.

10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.

V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.

BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
10mil tur/retur.
Begynner å få en fin liste med sykler å sjekke ut.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av AJ »

Kjenner en som har pendlet fra Oslo til Hønefoss med en slik de siste tre årene.
Han er strålende fornøyd! Fyren er en kraftig plugg og veier 100+, men mener denne dekker hans behov mer enn godt nok:

Bilde

660 kubikk (omtrent...) og 48 HK.
Problemfri sykkel, god driftsøkonomi og med høytsittende god sittestilling med godt overblikk i trafikken.
Icedragon520 skrev:
RuneMC skrev:10 mil hver vei eller tur/retur jobben?

Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.

10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.

V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.

BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
10mil tur/retur.
Begynner å få en fin liste med sykler å sjekke ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av pingvin »

Icedragon520 skrev:Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.
KTM er dobbelt så bra også ;-)

Men denne på finn.no er jo til 62.000,-, litt over budsjett men ser ut som du får med både enduro og motardhjul. Da har du motardhjula til vei/pendling og endurohjul til grus og gøy, kanskje med litt skikkelige knaster så du kan bevege deg på traktorveier og slik også. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanskelig å beskrive hvor bra 690en egentlig er. Den veier 35kg mindre enn XT660 og har 20hk mer. På grusveier er den rå men likevel lettkjørt (lav vekt hjelper her) så ikke noe fare for nybegynnere. Og den går utrolig bra til å være endunker så kan kjøre skarpt også på landeveien. Og på bane for den saks skyld med 17" hjul, her hjelper det at den er helt utrolig lettsvingt.

Som alltid en bakside av medaljen, kort register så skal du kjøre aktivt må du gire mye. Og fort slitsomt på motorvei eller rett fram transport. Mindre, svingete veier den trives best på. Er nok mest for de som liker fart og moro foran koseturer, funker best med dedikert fører :twisted

Her med 690en i Pyreneene i fjor, gammel smuglerrute ut av Andorra. Min 690 nærmest, kompis sin bak:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev:
Icedragon520 skrev:Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.
KTM er dobbelt så bra også ;-)

Her med 690en i Pyreneene i fjor, gammel smuglerrute ut av Andorra. Min 690 nærmest, kompis sin bak:

Bilde
Kan ikke si meg uenig i KTM påstanden, nei... ;-) .

Men en annen ting; den turen med KTM syklene på smuglerrute kan jeg godt tenke meg å høre mer om.
Og ikke minst se flere bilder fra :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev:Men en annen ting; den turen med KTM syklene på smuglerrute kan jeg godt tenke meg å høre mer om.
Og ikke minst se flere bilder fra :yeyeye !
For ikke å hi-jacke tråden her så la jeg heller litt bilder fra Pyrenee turen HER :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Icedragon520
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2015, 22:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av Icedragon520 »

Her er tusenkroner spørsmålet. Hvordan er service intervalene/oljeskift på disse?
Jeg ser at noen av ktm`ene må du jo skifte olje før du har fått den ut av døra. Ser også at du må sjekke ventiler på syklene, er dette noe den vanlige mannen i gata kan gjøre eller må den inn på et dyrt verkstedbesøk?
Det er et stort poeng da jeg vil bruke den til og fra jobb og evnt litt i skog/grusveier.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av kjellv »

Yamaha XT660R og X har serviceintervall hver 10 000. ca 3500 kr for 10 000, og 5500 kr for 20 000 service med ventil og styrelagerkontroll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av AJ »

Icedragon520 skrev:Her er tusenkroner spørsmålet. Hvordan er service intervalene/oljeskift på disse?
Jeg ser at noen av ktm`ene må du jo skifte olje før du har fått den ut av døra. Ser også at du må sjekke ventiler på syklene, er dette noe den vanlige mannen i gata kan gjøre eller må den inn på et dyrt verkstedbesøk?
Det er et stort poeng da jeg vil bruke den til og fra jobb og evnt litt i skog/grusveier.
Her svarer jeg muligens mot bedre vitende, men gjør et forsøk likevel... :8-[ .

Disse småkubikkerne (250, 350, 450...) fra KTM og Husaqvarna, for å ta med denne nære KTM slektningen også, var i hvert fall tidligere, så vidt meg bekjent, nærmest beryktet for nettopp det du nevner, at olja måtte byttes nesten før sykkelen kom ut av forhandlerporten.

På de fleste av disse enduro og cross syklene skulle det vel byttes olje og filter etter at visst antall kjørte timer og ikke kjørte kilometere.
Hvilket betydde hyppige olje og filterbytter.

Men på endunkeren 690 fra KTM skal olje og filter byttes hver 10000 kjørte kilometere, noe som er på høyden med det som er vanlig på nye sykler i dag.
Størrre KTM'er, som den jeg skal ha olje og filter byttet hver 15000 km, eller en gang i året. Jeg bytter olje og filter en gang mellom disse skiftintervallene og tenker at dette er en god forholdsregel forholdsvis rimelig utgift som en forsikring om at motoren til enhver tid har olje med gode smøre, kjøle og renseegenskaper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dual sport i norge?

Legg inn av pingvin »

Bytter hver 15. time på 530en, det fått anbefalt for min kjøring (IKKE elitefører). 250 bør nok byttes betydelig oftere.

Nå er det ganske kjapt å ta oljeskift på "små-enduroer" så det hjelper.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar