Mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Hei. Sidan det ikkje vart lettsykkel, så tenkte eg at eg ville ta mellomtung, sida interessa fortsatt er der. Problemet er økonomien. Eg veit dette er dyrt, så eg har satt opp ei liste over kva ting kjem til å koste, men altså ikkje noko budskjett:

Eingongsbetaling:
Kleder 10.000 kr
Lappen 25.000 kr
Sykkel 35.000 kr
Sum engongsbetaling: 70.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Bensin/vedlikehold 5.000 kr
Sum pr. år: 17.000 kr

Er dette ei realistisk oversikt? Eg vil gjerne ha tankane dine rundt dette med sykkel, erfaringar, tankar og alt ein nybegynnar burde vite (og ikkje vite).

Når eg skal ta lappen trengs jo også ein sykkel. Eg ser føre meg at det ikkje vert nokon r sykkel, både fordi forsikringa vert svinedyr fordi eg ikkje trur sittestillinga er for meg. Eg ser føre meg langturar til Danmark, Sverige, Tyskland og også rundt i vårt ganske land (men kor mykje av desse planane som faktisk vert gjennomført er noko anna). Eg tenkte derfor at eg ville ha ein sykkel som har litt oppreist sittestilling, men kanskje heller ikkje ein cruiser(?) eller adventure sykkel (det er berre å komme med innvendingar, for eg veit ikkje kva eg vil ha). Tenkte også å pendle til skule og besøke vener, så den må ikkje vere eit stygt vrak.

De treng ikkje å linke til finn annonser, fordi eg tenkte denne tråden kunne bli brukt av folk lenge etter at eg har fått meg sykkel, men henvisning til finn annonser, namn på syklar, sykkeltypar, osv er hjarteleg velkomne.

På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Mellomtung?

Legg inn av HeHy »

Hei og velkommen til mc-verdenen. Kan kommentere litt. Summen din for klær, lapp og sykkel er nok satt opp for minimum. Lappen er nok et sted mellom 20-30k, klær er hva man gjør det til og ønsker av vanntetthet kvalitet osv, men 10k er et fint førsteestimat. Sykkel til 35k er nok minimum. Så beregn fra 70-95k i første omgang.
Ellers høres det ut som du kunne tenkt deg en touring, adventure eller sport-touring sykkel, basert på kriteriene dine. Mulig en nakensykkel også kan fungere? Avhengig av hva du selv vil ha.

På forsikring kan jeg si det at 5000kr i året kan være realistisk, men det kommer an på sykkeltype, hvor du bor, om du har garasje til sykkel og hvilken alder og bonus du har. Selvfølgelig kommer det også an på om du skal ha ansvar, delkasko eller kasko også. Med kasko må du nok beregne rundt 10-15k i året for en yngre sjåfør og lav bonus.

Service er litt hva man gjør det til, dersom du kan ta enkle servicer selv så kan du spare noen tusen noen år, men større servicer burde nok gjøres på verksted og da ryker det fort ut 6-15k avhengig av sykkeltype og hvor omfattende den er.

Det ser heller ikke ut som du har beregnet inn dekkbytte, disse må som oftest skiftes mellom 10-20k kilometer, og vil koste rundt 5000 for et sett ferdig montert på sykkel. Andre ting er feks kjede og drev til rundt 2000 kr hver 20-40k kilometer, bremseskiver og klosser ved rundt 40k-70k kilometer til noen tusen osv osv. Slike ting kan være lurt å ta med i beregningen dersom du ser på "billige" eldre bruktsykler.

Pris for drivstoff kommer jo an på hvor mye du kjører, men du kan beregne rundt 0,5 L per 10 km. Dvs 200L bensin for 4000km, tilsvarende ca 5000 kr med dagens bensinpriser.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Ikke regn med at dekk varer 10-20k km. Regn med maks 10k km. Rundt 5.000 for bytte og kjøp av dekk med årlig kjørelengde intill 10k km. må påregnes.

Ellers ser regnestykket ditt ok ut. :)

Legg av litt til uforutsette utgifter også evt.

Det virker som om budsjettet ditt er stramt, så det kan være smart og være forsiktig med gasshånda også. For bøtene svir virkelig når lommeboka er tom fra før. :)

Been there done that.

Men lommeboka mi var heldigvis ikke tom da. Men det svir nå uansett :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mellomtung?

Legg inn av SilverSmurfer »

Alt spørs på hvor mye du kjører men jeg ville ha regnet med 30 på lappen og 50 på sykkel, ved å bruke litt mer i utgangspunktet får man en sykkel som krever mindre vedlikehold og som er tryggere å kjøre.

Forsikring service og årsavgift ser greit ut. Men husk dekk. Bør regne med at du bruker omtrent like mye på dekk som på service og bensin.

Så 5000 i bensin, 5000 service, 5000 dekk

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg. Bilar bytar jo kvar andre (eller fjerde) år omtrent (trur eg)

Eg kan jo prøve meg på eit nytt prisanslag:
Einongsbetaling:
Kleder 15.000 kr
Lappen 30.000 kr
Sykkel 50.000 kr
Sum engongsbetaling: 95.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Vedlikehold 5.000 kr
Bensin 5.000 kr
Dekk 5.000 kr
Sum pr. år: 27.000 kr

Kan dette vere ei realistisk utrekning?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det høres noenlunde greit ut.

2.500 pr. Mnd i faste utgifter og 95ish tusen i engangsutgift. Husk at du betaler kun verditapet. Du får jo penger igjen når du selger sykkelen. Er du heldig får du like mye eller mer enn det du gir for den. Og du kan dermed sette denne summen i null. Mer eller mindre.

Brukeravatar
Tekumseh79
Innlegg: 14
Registrert: 26 sep 2015, 13:42
Motorsykkelen din: 1980 Yamaha SR 500
Sted: Steinkjer

Re: Mellomtung?

Legg inn av Tekumseh79 »

Klær kan man kjøpe billig brukt for å prøve seg fram til hva man trives i (og sikkert langt under halvere budsjettposten din). Hjelm bør være ny og personlig, men alt annet er også å finne pent behandlet til greie priser f.eks på finn. En dårlig sommer kan man bli overraska over hvor bitende kald en racing skinndress kan være selv om det er opp mot 20 grader, eller hvor glatt på setet ei goretexbukse uten skinnlapp i baken kan være, eller hvor mye tøffere den jakka var i katalogen enn den ble i speilet.

Service kommer også litt an på hvor ny sykkelen er, og hvor mye man kan gjøre selv (olje, oljefilter, luftfilter, bremseklosser, drev, kjede etc.)
Men ellers synes jeg også regnestykket ser realistisk ut.

Jeg synes Honda CB500F (sportstouring) og Honda CB500X ser spennende ut i mellomklassesjiktet. Pålitelige og ikke så dyre. Kanskje må man koste på seg et bredere og tykkere sete for komfort på lengre turer.
Sittestillinger osv får du sett litt av her: https://cycle-ergo.com/
1980 Yamaha SR 500

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Mellomtung?

Legg inn av HeHy »

Antall kilometer per år vil variere med bruk. Dersom du pendler med sykkel og har litt reisevei, vil naturligvis kilometerne gå fortere. Ellers er gjennomsnittet i Norge rundt 3000 km per år. Men da kjører mange lite og noen mye. Bruker du den kun til godværsturer og 1 lengre tur i året ville jeg regnet 4-5k kilometer i året. Dvs at dekk burde holde 2 sesonger. Skal du på Europatur ville jeg dobla det og regnet med minst ett dekkskifte i løpet av sesongen.
Regnestykket ditt ser nok mye mer realistisk ut nå. Kun forsikringa som kan bli dyrere avhengig av hva du går for.

Ellers kan det være verd å merke seg at dersom du skal på langtur kan det være du ønsker bagasjeløsninger, skivelås, og annet utstyr til turen. Mulig en "engangs" kostnad, men viktig å merke seg at det kan komme andre utgifter som følge av hobbyen ;) . Selvfølgelig må man også beregne ekstra for bensin, hotell/overnatting, ferjer og andre utgifter ved å dra på langtur/ferie.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

AJ skrev: 20 aug 2022, 09:21
TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mellomtung?

Legg inn av SilverSmurfer »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 18:53 Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg. Bilar bytar jo kvar andre (eller fjerde) år omtrent (trur eg)

Eg kan jo prøve meg på eit nytt prisanslag:
Einongsbetaling:
Kleder 15.000 kr
Lappen 30.000 kr
Sykkel 50.000 kr
Sum engongsbetaling: 95.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Vedlikehold 5.000 kr
Bensin 5.000 kr
Dekk 5.000 kr
Sum pr. år: 27.000 kr

Kan dette vere ei realistisk utrekning?
Ser ganske så riktig ut forutsett at du velger en sykkel som har passelige service intervaller.

Men når det kommer til dekk så varer de ikke automatisk 10000 km. En Scooter klarer gjerne bare 6-7000 på bakdekk, en CB500X med Michelin Road 6 klarer bortimot 20-25000 på bakdekket.

Det er ganske så dramatiske forskjeller ute å går. Dekk som slites fortere har gjerne også bedre grep. Mens de som varer lenge har hardere gummi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 20 aug 2022, 13:51
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?
Aldri hatt dette problemet med min.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 20 aug 2022, 17:04
TheGinger skrev: 20 aug 2022, 13:51
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?
Aldri hatt dette problemet med min.
Litt kort og upresist innspill fra meg siden det ble skrevet rett før fellesmiddagen her på MCsiden- treffet i Bø.
Så her kommer det litt mer info.

Joda, jeg har greid å "kvele" motoren ved igangsetting. Noen få ganger når jeg har vært litt kjapp med clutchen
og gasshåndtaket.
Men dette er ikke sykkelens feil, men noe man må være spesielt oppmerksom på sykler med ensylindrede motorer som Duke 390.

Om noen KTM 390 eiere påstår å oppleve dette veldig ofte i lyskryss ved igangsetting tør jeg påstå at dette skyldes førerfeil.
Men skjer dette ofte når man nærmer seg rødt lyd og andre vikepliktsituasjoner som krever full stans og man bruker clutch og brems riktig og samtidig slipper gassen, så er nok årsaken en feiljustering på sykkelen.
Så da er det på tide med et verkstedbesøk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

AJ skrev: 20 aug 2022, 09:21
TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
Men er den bra som fystegongssykkel?
Eg har fått det føre meg at "alle" kjøpar KTM Duke lettsykklane, og køyrar dei i hjel. Eg veit ikkje om dette gjeld med storebrødrene til 125 Duken. Dei ser ialle fall ikkje veldig fine ut, i mine auge. Kanskje det er fordi eg koplar desse syklane til dei som trur dei kan køyre og skru, men eigentleg ikkje kan det.

Dessutan så kjem eg til å bli mobba av dei meir kompetente mopedskruarvenene mine: "Haha, køyrar rundt på ein duk!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

Akkurat dette spørsmålet er nok ikke jeg den rette til svare på siden jeg har en del MC erfaring i bagasjen... ;) .
Men jeg vil tro at en fersk motorsyklister uten særlig mye kjøreerfaring enn kjøreopplæring for skaffe seg førersetet vil finne flere fordeler Duke 390. Som bl.a. lav vekt og salhøyde hvor folk flest får begge føttene godt plantet i bakken ved stans.
I tillegg har Duke' en meget gode bremser og gode dempere, om enn noe kort fjæringsvei.

Også er jo dette en sykkel som går veldig bra, noe mener jeg fikk vist fram på en overbevisende måte på MCsiden treffet hadde nå i helga :crazy: ...
Egner seg også godt som tursykkel for en med softbagløsning som er enkel å feste på passasjersalen.
Kommer eget bilde av dette senere i ettermiddag bagasjetråden her inn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar