Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
mekkern
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av mekkern »

Kollegaen min hadde en 200 vespa og kjerringa hans brukte den en del- nå hadde både kollegaen og døtrene og sønn andre sykler men døtrene og kjærringa hans solgt mc for å kjøpe Div vespa igjen. Mulig det blir vespa igjen errerhvert på kollegaen også😁

Tydlig bare Vespa er Vespa. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Min motorsykkel: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 jul 2022, 06:36 Kollegaen min hadde en 200 vespa og kjerringa hans brukte den en del- nå hadde både kollegaen og døtrene og sønn andre sykler men døtrene og kjærringa hans solgt mc for å kjøpe Div vespa igjen. Mulig det blir vespa igjen errerhvert på kollegaen også😁

Tydlig bare Vespa er Vespa. :crazy:
Hehe, i see.

Husker bare at når jeg var 12-17 år så var det absolutt null interesse for de fleste av oss og vedlikeholde samt skru moped. Vi kjøpte dem godt brukt og bare kjørte. Noen manglet frambrems, mens andre til tider manglet clutch og måtte gires på en spesiell måte, og min måtte jeg stripse fast choken for at den skulle nå toppfarten på rundt 70km/t med et litt større utblås. Men utblåset ble fort tett og den gikk dårligere og dårligere før jeg måtte av med potta, justere slik at stempelet kom forran utblåset og filet åpningen stor igjen. Da gikk den som den skulle en liten stund, før jeg måtte gjenta det.

Vi/jeg forsto egentlig ikke hvorfor, men det bare ble sånn.

Salen ble teipet med gaffa åteip for ikke trekke vann og Generelt sett var mopedene vi hadde med dagens målestokk i elendig og nesten skrotbar stand. Men vi fikk dem til å gå fremover og vi slapp og gå. Men klart, det luktet oljeraffineri av lss alle etter en tur.

Det skal sies at vi bor langt ut på landet og kjlrte vel aldri i byen eller i trafikk noe særlig. Vi tok snarveier, skogsveier eller kjlrte over jordet eller en kort tur på landeveien hvis vi måtte.

Den lokale lensmannen viste vi godt hvor var hen til enhver tid da han tilfeldigvis var naboen min og han hadde stoppet oss mange ganger. Stort sett slapp vi unne med tilsnakk og et smil. Det var bare mer godtatt den gangen. Jeg sier ikke at det burde vøre slik i dag, men det var sånn vertfall den gangen.

Det hendte vi kjlrte hjem etter en fest (for vi drakk selvsagt ØL samt røyket hele gjengen før vi ble 18 år) og noen ganger gikk det i grøfta eller vi traff en og annen lyktestolpe. Da måtte vi ringe bygdas reddende engel som var litt eldre enn oss som kunne komme med bil og henger slik at vi fikk fraktet bort mopeden.

Det var så utrolig mye galt vi gjorde den gangen på godt og vondt. På vondt fordi vi kunne blitt veldig skadet, og på godt fordi vi lærte av feilene. Når vi krasjet eller kjørte i grøfta var det ikke fordi vi stivnet. Vi var ikke redde for slikt i det hele tatt. Hjulene hadde like godt grep i vårt hode på grus som asfalt og vi kjlrte deretter.

Desverre tok det nesten 30 år etter mopedtiden før jeg fikk MC lappen og alt jeg hadde "lært" vedrørende teknikk og balanse etc. var glemt for lengst og måtte løres på nytt. Når jeg tenker etter var det kanskje like greit. En uredd 20 åring på en Rocket etter en slik tid ville med ganske stor sikkerhet i bestefall endt dårlig. Veldig dårlig. :lol

Dette var helsigvis tiden like før Mobil og Facebook var og oppdrive, så gikk det galt så fikk ingen vite det, så sant dem ikke så det. Det var en spennende tid som jeg fra tid til annen savner veldig. Noe de som vokser opp i dag aldri vil forstå.

Jeg har flere bibelsider med slike ville historier og hadde jeg vokst opp i dag så hadde jeg nok kjedet meg ihjel hvis jeg viste hvordan det var for 35 år siden.

MEN!... poenget er at dette er en av grunnene til scootere ikke er helt meg. Jeg er ikke oppvokst med scootere. Så sant ikke en FZ er en scooter så er det ingen av oss som nesten viste hva en scooter var den gangen. Vespa hadde vi hørt om, men det var kun fiffen og helst jentene med rike foreldre som kjørte disse.

I dag så kjører alle scootere fra dem er 16 år. Og lærer seg nok å like dem på den måten. Når en 16 åring i dag setter seg på en motorsykkel blir dette noe helt nytt og uvant. For meg var det motsatt.
Min blogg: www.bjerknez.no
LocaToWeb: Følg meg LIVE på tur!
Nye dekk ved 4.100km.

Brukeravatar
FredrikE24
Min motorsykkel: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har fortsatt min moped stående i utlandet, der scootere er populært. Jeg forstår veldig godt hvorfor det ikke går flere girmopeder/motorsykler der. Scooter er veldig praktisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 jul 2022, 08:10 Jeg har fortsatt min moped stående i utlandet, der scootere er populært. Jeg forstår veldig godt hvorfor det ikke går flere girmopeder/motorsykler der. Scooter er veldig praktisk.
Ja, utvilsomt praktisk. Men den gang jeg kjlrte moped så var det liksom gutta som kjørte girmoped mens jentene kjørte automat. Om noen år vet ikke folk hvordan man klarte å kjøre bil med manuell gir eller hvordan man skal rette opp en bil når man får sladd på den. Kunnskapen man har bygget seg opp blir erstattet av elektronikken på godt og vondt. :)
Nye dekk ved 4.100km.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Men både jeg med flere har nå spolert hele tråden med innhold som ikke går overens med trådtittelen. Så derfor backer jeg ut for min del :) Så sant ikke TS synes dette er greit.
Nye dekk ved 4.100km.

Svar