Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Morhidin
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2017, 14:34
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XCA 2017

Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av Morhidin »

Hei! :vs

Sjekker i tilfelle det er noen crossinteresserte entusiaster på forumet her som kan dele av gode erfaringer.

Ungen driver med motocross, og vi er på på utkikk etter en sykkel i 85 kubikk klassen.

Spørsmålet er da, for de som har drevet litt med detta, enten nå eller tidligere, hva er "normalt" å kjøpe av cross-sykler? Ny eller brukt? Hvor mye brukt er "for mye"?
Spesielle erfaringer eller anbefalinger av produsenter?
Når burde man selge de/bytte til ny?

Selv har vi til nå gått for forskjellige grader av brukte sykler. Fordelen er at verditapet ifm selge kjøp og salg ikke har vært så stort(i et tilfelle faktisk høyere ved salg), mens ulempen har vært høyere kostnader og mer arbeid med vedlikehold/reparasjoner.

Bakgrunnen for spørsmålet er både for å utveksle litt erfaringer, og at vi er litt i villråde om vi skal koste på oss en nyere/ny sykkel ungen forhåpentligvis kan beholde et par år. Det er også interessant å se hva som er "normalt" blant de som driver med denne hobbyen. :D

ZZR-Erling

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja, noen kjøper ny hver 40t, men de fleste har vel sykler som er 2-6år. Jeg har en YZ250F 09 som har gått 250t uten havari. Det handler om å ha en god modell, gjøre vedlikeholdet som må til og kjøre rolig til maskinen er gjennomvarm . Endel ruser de noe helt vanvittig med en gang de starter , det senker levetiden på stempelringer og sylinder og mer til. Ikke veldig ofte det er kliss nye biker å se.
En annen ting er å sette rett diagnose når den feks blir tungstarta, som regel er det ikke nødvendig å bytte noe som helst da, men feks justere ventiler, eller rengjøre tomgangsdysen.

ZZR-Erling

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis de er mangelfullt serva, begynner de å bli noe slitne etter si 60 timer.
Jeg har god erfaring med Yamaha, de har vi 6 stykker av som går som utlånsbiker i klubben. Og vi har hatt flere selv også. Nå har vi en YZ250 også den YZ250F’en. Ikke no kluss. Jeg kunne og tenkt meg Honda eller Suzuki.

Morhidin
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2017, 14:34
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XCA 2017

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av Morhidin »

250f er vel 4-takt?
Hadde jeg kjørt selv hadde jeg nok valgt 4-takt også. For de yngre i vår klubb er det nesten utelukkende 2-takt sykler.

Er nok som du sier ikke så mange som farter rundt på helt nye sykler.

Noen erfaring med Kawa sine modeller?

ZZR-Erling

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling »

250F er 4T ja.
Kawa..tja..ser det er endel 85 som durer og går mens de med 250 4T av de jeg kjenner til, skrur og skrur

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av dypen »

Noen spørsmål vedr motorcross.

1. Ved kjøp av brukt motorcross sykkel er det noen form for vognkort / eiersertifikat / delivery certificate eller lignende som følger sykkel fra den er ny?

2. Ser vedligeholdsprogrammet går på timer, er det vanlig med servicehefte eller en logg med hva som blir byttet på bestemte timer?

3. Blir nye motorcross sykler levert med timeteller fra fabrikk eller er det opp til hver enkelt om de vill ettermontere for å holde oversikt over servicetime og totaltimer?

4. Hva følger med en ny motorcrosser utover fabrikkens brukerhåndbok som jeg vil tro følger med alle, hva med verktøy, parkeringsstøtte / parkeringspall evt andre ting?

5. Ser det er nevnt eksempler på timetall over her eksempel 60 timer, hva er det som løper på av utbedringer hvis det er tatt litt lett på service og vedlikehold på firetakter. Hjullager, bremser, drev kjede, støtdempere, motor motorkomponenter?

6. Som mosjonist hva med å velge sykkel med forgasser og uten mye elektronikk (keep it simple) eller velge så ny som mulig med selvstarter innsprut osv?

7. 2-takter vs 4-takter der tenker jeg 4-takter fra evt 250 og oppover, men jeg har kjørt 125 crosser som går veldig bra?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av pingvin »

God kompis av meg sine 2 sønner kjørte begge aktivt cross. Han kjøpte konsekvent nytt og mente det kunne forsvares økonomisk, får da nye dekk, nytt kjede/drev, nye klosser/skiver og alt annet av slitedeler så sparer de kostnadene i første omgang. Nye barnecrossere er relativt billig og får ganske bra når selger så ikke så stort verditap uansett. Og nytt er jo nytt. Han kjøpte forøvrig også konsekvent Honda for å unngå mer skruing enn nødvendig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 04 des 2021, 08:46 God kompis av meg sine 2 sønner kjørte begge aktivt cross. Han kjøpte konsekvent nytt og mente det kunne forsvares økonomisk, får da nye dekk, nytt kjede/drev, nye klosser/skiver og alt annet av slitedeler så sparer de kostnadene i første omgang. Nye barnecrossere er relativt billig og får ganske bra når selger så ikke så stort verditap uansett. Og nytt er jo nytt. Han kjøpte forøvrig også konsekvent Honda for å unngå mer skruing enn nødvendig.
Takker for utfyllende svar pingvin, blir da svar til punkt 6. på spørsmåls lista :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av pingvin »

Drister meg til å prøve å svare på spørsmål ikke egentlig noe ekspert på :knegg
dypen skrev: 03 des 2021, 18:16 Noen spørsmål vedr motorcross.

1. Ved kjøp av brukt motorcross sykkel er det noen form for vognkort / eiersertifikat / delivery certificate eller lignende som følger sykkel fra den er ny?

2. Ser vedligeholdsprogrammet går på timer, er det vanlig med servicehefte eller en logg med hva som blir byttet på bestemte timer?

3. Blir nye motorcross sykler levert med timeteller fra fabrikk eller er det opp til hver enkelt om de vill ettermontere for å holde oversikt over servicetime og totaltimer?

4. Hva følger med en ny motorcrosser utover fabrikkens brukerhåndbok som jeg vil tro følger med alle, hva med verktøy, parkeringsstøtte / parkeringspall evt andre ting?

5. Ser det er nevnt eksempler på timetall over her eksempel 60 timer, hva er det som løper på av utbedringer hvis det er tatt litt lett på service og vedlikehold på firetakter. Hjullager, bremser, drev kjede, støtdempere, motor motorkomponenter?

6. Som mosjonist hva med å velge sykkel med forgasser og uten mye elektronikk (keep it simple) eller velge så ny som mulig med selvstarter innsprut osv?

7. 2-takter vs 4-takter der tenker jeg 4-takter fra evt 250 og oppover, men jeg har kjørt 125 crosser som går veldig bra?
1. Må vel ha kjøretøybevis for å kjøre løp. Tror mest for å hindre at stjålne sykler brukes(?) Kjørte ikke løp med MX sykkel hadde så slapp tenke på det, endurosykler hatt har vært registrerte med skilt, da slipper man det.

2. Mistenker at færreste har logg, er jo korte intervaller og noen skifer olje++ etter hver trening

3. Tror ikke std men koster vel bare par hundrelapper

4. Vet ikke men blir litt annen greie enn gatesykkel da må frakte sykkel med bil/henger til trening/løp så har jo grei plass til verktøy og utstyr.

5. 1 time med Cairoli sliter helt sikkert mer enn 100t med meg så håpløst å være generell her. Men service intervall på f.eks. stempel på enduro tror jeg er ca 60t for KTM, har kjørt leiesykler som gått 600t uten stempelbytte (og runder 200t på 450en i disse dager).

6. Tror mindre problemer med innsprøytning enn forgasser så om enklere vet jeg ikke? Mulig mer med motorkarakteristikk og utslipp å gjøre, det får andre svare på . Mhp. selvstarter så er det ikke dette på crossere, ekstra uønsket vekt og proffene starter raskere ned kick enn selvstarter.

7. 4 takt for glade amatører og 2 takt for proffene?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av dypen »

Takker pingvin !
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar