Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Skogstrollet skrev: 17 aug 2019, 23:07 Gøy! 😀

AJ har noen veier i nabolaget der som er helt allright å kjøre. Rundt Mangen som også er nevnt finnes det også hyggelige grusveier.
Gidder man å kjøre litt lengre er det grus mellom Hurdal og Skreia. Mot Aurskog, rundt Nordre og Søndre Billingen er det også grus verdt å sjekke ut.
Og så har du vei opp mot Svullrya, samt derifra enten til Namnå eller Velta - men da er det mer liten skogsbilvei enn hardpakket grus 😁
Over grensa finnes det også mye veier å prøve; mellom Östervallskog og Koppom er det i hovedsak grus, og man kan også velge å ta av sørover ved Ivarsbyn langs den veien for en hyggelig tur der man kommer frem øst for Töcksfors. Det finnes også en loop fra 21 mot Skillingsfors som er i hovedsak god grusvei.

Kan ikke si at noen av de er helt bilfrie akkurat, men pleier ikke å være all verdens trafikk på noen av de. Mindre vei = mindre trafikk, sånn generelt.

De er de jeg i farta kan nevne sånn sent en lørdagskveld 😅
Kan sikkert linke noen av de på kart når jeg har tilgang til PC, hvis det ønskes :)
Genialt! Dere vet hvor dere finner meg resten av sesongen :twothumbs:
Takk for mange gode tips. Sitter og ser på kartet..

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

:vs Kan ikke så mye om grusveier rundt hovedstaden,
men kan nevne litt om de dekka.

Jeg er superfornøyd med Anakee Adventure på min GSA. :thumleft Har kjørt de rundt 6500km nå, er enda endel igjen.
På asfalt henger de som bare det, både på vått og tørt, noen synes framdekket "mauler" litt i spesielle hastigheter (uler, på en måte) men jeg har ikke bitt meg merke i det.
På grus går de helt greit, på tørt føre og ikke så grovt underlag.

Til mer ivrig kjøring på grus finnes bedre dekk-alternativer, f.eks Mitas E07+, som også henger bra nok til riktig frisk kjøring på asfalt.
Selv sverger jeg til TKC80 (Dekkmannkjeden har gode priser på disse, om man ber om NAF rabatt.) De slites dog litt fortere :sorry

Ellers er det mengder med gruskurs og fellesturer om man vil lære mer.
Bla er det et lavterskeltilbud innpå Finnskogen neste helg, det er bare å hive seg med.
Mer moro kan man knapt ha, sålenge buksene er på :knegg :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev: 17 aug 2019, 23:34 :vs Kan ikke så mye om grusveier rundt hovedstaden,
men kan nevne litt om de dekka.

Jeg er superfornøyd med Anakee Adventure på min GSA. :thumleft Har kjørt de rundt 6500km nå, er enda endel igjen.
På asfalt henger de som bare det, både på vått og tørt, noen synes framdekket "mauler" litt i spesielle hastigheter (uler, på en måte) men jeg har ikke bitt meg merke i det.
På grus går de helt greit, på tørt føre og ikke så grovt underlag.

Til mer ivrig kjøring på grus finnes bedre dekk-alternativer, f.eks Mitas E07+, som også henger bra nok til riktig frisk kjøring på asfalt.
Selv sverger jeg til TKC80 (Dekkmannkjeden har gode priser på disse, om man ber om NAF rabatt.) De slites dog litt fortere :sorry

Ellers er det mengder med gruskurs og fellesturer om man vil lære mer.
Bla er det et lavterskeltilbud innpå Finnskogen neste helg, det er bare å hive seg med.
Mer moro kan man knapt ha, sålenge buksene er på :knegg :thumleft
Tenkte at vi kunne dele grus-tips fra hele landet i denne tråden :thumleft Så man kan ha noen reisemål på ønskelista.
Mente bare at hvis det finnes noe ålreit grus i nærheten så kan jeg øve meg litt. Men Bjørkelangen- og Kongsvinger-traktene er innafor, sånn sett.

Nyttig med dekk-info, takk for det :prf Dette er nytt territorie for meg i hvert fall.
Har fått med meg at det er GS Meeting neste helg ja. Tror ikke jeg skal melde meg på noe, men kanskje jeg cruiser forbi og sjekker trøkket.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Fsva »

Rakeievegen mellom Årnes og Bjørknessjøen er en flott grusveg. Hvis du starter ved Årnes kommer du til slutt fram til Lierfoss like ved Bjørkelangen.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Fsva skrev: 18 aug 2019, 00:41 Rakeievegen mellom Årnes og Bjørknessjøen er en flott grusveg. Hvis du starter ved Årnes kommer du til slutt fram til Lierfoss like ved Bjørkelangen.
Ser riktig flott ut! Tror jeg må ta denne turen til uka :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av WikingTnT »

Hvis du kommer til Sokndal neste helg så kan jeg spørre en kompis om de beste grusveiene i området - han har kjørt de alle flere ganger og har stålkontroll :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

WikingTnT skrev:Hvis du kommer til Sokndal neste helg så kan jeg spørre en kompis om de beste grusveiene i området - han har kjørt de alle flere ganger og har stålkontroll :thumleft
Jeg rekker ikke treffet neste helg dessverre. Men ellers takk :-)

Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Aksel »

Jeg har også min første sesong på grus. Startet med gruskurs hos Bjørn Magne Broen på https://adventuremc.no/googledf37aa0a20 ... camp-tour/
Det anbefales på det varmeste!
Tok kurset på et par Battlax adventure a40 dekk som utseendemessig likner de du har på GS-en. Det fungerer greit på grus men er helt ubrukelig på mykere underlag som gress og gjørme. Byttet til TKC80 og fikk automatisk en god selvtillits-boost når man kjenner at forhjulet følger linjene uten å danse rundt på grusen. De fungerer relativt bra på asfalt og bortsett fra på vått føre hvor jeg opplever dem ganske glatte.

Det skal visstnok være en god del grusveier i terrenget mellom Hokksund/Kongsberg/Lampeland som står på listen min over områder å utforske. Nærmeste jeg vet om på vestsiden av Oslo.

Tar du turen inn i Vidalen og følger denne har du også noen veldig morsomme mil foran deg, spesielt om du velger østre vei i nordenden. Flere morsomme men mindre lovlige alternativer sør for Vidalen rundt Sokna.

Det er en gruppe på Facebook som heter Oslo offroad turer, de møtes på Grorud på lørdager og kjører diverse turer i området, jeg har ikke hatt anledning til å være med selv enda men har veldig lyst..

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Dansekris »

Mellom Töcksfors og Charlottenberg er det SINNSYKT mye grusveier.

Sjekk Gladskogen fra Årjäng. Hadde en helg i det området for noen uker siden. Plan a thrill-modusen på TomTom'en valgte utelukkende grus i det området (selv om jeg hadde skrudd av grus i menyen).

Jeg kjører som bare det med mine Tourance Next. Blir knaster neste år, men på vanlige grus og traktorveier trenger man ikke noe grøvere for å kose seg. Det eneste jeg mangler er risere sånn at jeg kan stå ordentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Bjerknez »

Ja, sverige har mange fine grusveier. Har truffet på disse rett som det er når jeg har vert på den siden av grensen. Men da snur jeg jo bare :knegg

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Skogstrollet »

Dansekris skrev: 19 aug 2019, 10:06 Mellom Töcksfors og Charlottenberg er det SINNSYKT mye grusveier.

Sjekk Gladskogen fra Årjäng. Hadde en helg i det området for noen uker siden. Plan a thrill-modusen på TomTom'en valgte utelukkende grus i det området (selv om jeg hadde skrudd av grus i menyen).

Jeg kjører som bare det med mine Tourance Next. Blir knaster neste år, men på vanlige grus og traktorveier trenger man ikke noe grøvere for å kose seg. Det eneste jeg mangler er risere sånn at jeg kan stå ordentlig.
Yep, Värmland er bra på det der med grusveier :thumleft


Når det gjelder dekk, så på hardpakkede grusveier pleier det å gå greit med vandlige gatedekk. Begynner veiene å bli myke, eller er dekket av mye løs grus/sand/stein kan det være greit med noe litt mere egnet, selv om det ikke er nødvendig å gå for rene knasterdekk. Begynte jo med originaldekkene på XSR'en min, og det gikk som bare den - til jeg endte opp på litt mindre grusveier med mye løs grus og sand. Gikk så for 'scrambler-dekk', som var nokså gode dem, helt klart bra nok til mitt bruk - til de begynte å bli slitt, da :roll

Kjører nå med Pirelli Scorpion Rally STR på Yamaha'n og TKC80 på Honda'n. Utrolig gode dekk begge to, helt klart ikke dekkene som er en begrensede faktor på grus lenger :P
Sist redigert av Skogstrollet den 19 aug 2019, 17:21, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Bjerknez »

Ta deg en tur til Bastäs i Sverige og områdene rundt der. Der er det mye grusveier.
https://www.google.com/maps/place/670+1 ... 11.8386545

Så kan du få med deg en meget spesiell bilskrot også:
https://www.tv2.no/a/6287930/

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Har resten av ettermiddagen og kvelden fri. Vil ut og kjøre grus. Noen som vet om noe ålreit i Follo? Enebakk, Ski, Ås? Da er det ikke så langt hjemmefra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Bjerknez »

Sjekk google maps. Zoom inn så langt det går. De veiene som ikke kommer til syne før du har zoomet inn mye er med veldig stor sannsynlighet grusveier. God tur :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Bilde

Svar