Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Det er jo levetiden de skryter av, i tillegg til hvordan dekkene presterer "offroad".
Det blir sagt i noen videoer jeg har sett at de kan være glatte i kaldt vær eller på vått underlag.
Men i en annen video er det en som motbeviser dette igjen.. så de virker å være veldig bra.
Det nevnes også at de er tyngre enn andre dekk, at det er mer materiale i dekkene, dypere spor etc.. Tror rett og slett det er mer gummi på disse dekkene.
Jeg vil i hvert fall prøve meg på "knastedekk" som også funker på veien. Typ 50/50-dekk. Kjører ikke så mye offroad, men synes sykkelen kler den type dekk, også har jeg jo lyst til å kjøre mye mer grus og sti.
Men blir det veldig dyrt eller vanskelig å få tak i så kan jeg gå for noe annet selvfølgelig..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

xyvind skrev: 05 apr 2020, 15:25 Det er jo levetiden de skryter av, i tillegg til hvordan dekkene presterer "offroad".
Ok.. Vet jo at levetiden kan variere litt i forhold til hvor hardt bruk etc, men er dette da dekk som minst holder 800-900 mil på bakdekk og 1000+ mil på framdekk, og hva ca ligger prisene på ? (ca samme som konkurenter..?) :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

... var inne på http://backcountrymc.no/product-categor ... er/page/2/ og tittet nå, og prisene på Motoz ser vel tålelig greie ut .
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Jeg sjekker på adventure-spec.com nå og får dekkene til min sykkel (120/70-19 foran, 170/60-17 bak) til GBP 229,16.
Frakten med DHL kommer på GBP 21,16. Totalt GBP 250,32, som i dag er NOK 3.252,-
Har ikke sjekket noen andre steder, men kommer til å høre med de Olav K tipset om når det blir aktuelt for min del :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

xyvind skrev: 05 apr 2020, 15:25 Jeg vil i hvert fall prøve meg på "knastedekk" som også funker på veien. Typ 50/50-dekk.
Leste litt om de forskjellige Motoz-variantene på nettsidene deres, og det er vel da bare Tractionator GPS som er et såkalt 50/50-dekk, og som da evt. kan ha opp mot den levetiden jeg snakker om tipper jeg. :-k

Tractionator Adventure er et såkalt 25/75-dekk (road/offroad), mens Tractionator RallZ er et 10/90-dekk og enda mere "aggressivt".
Logikken tilsier vel da at disse versjonene ikke har så veldig lang levetid (og da spesielt Rallz),
men selvfølgelig da bedre grep på løst underlag hvis dette er det viktigste :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

Jeg monterte på GPS dekkene igår kveld etter at jeg var ferdig med dagens forpliktelser.
Har bare kjørt ca 4000km på GPS, men jeg har ikke reflektert over at de er glatte på vått.

Bilde

Heidenau K60 er jo litt i samme klasse, offroaddekk som skal holde "lenge". Disse er kjent for tildels forræderisk oppførsel på vått underlag.
Ifølge div Youtube videoer skal K60 være laget på en syntetisk gummiblanding, og som en svensk bekjent sa:
"Dom er som at kjøra på bakkelit"

Men MotoZ GPS er en direkte konkurrent til K60, et "round the world" dekk, men er laget av naturgummi og utfra egne erfaringer og lesing på internettet, har det tryggere egenskaper på vått føre.
Det er jo en slags "midtstripe" på GPS bakdekket som er med å sikre levetid og gode asfalt egenskaper.
Denne gir litt redusert grep på løst underlag, men trikset her er å slippe ut endel luft, så midtstripen synker inn, og den knudrete yttersia gjør jobben med å skaffe grep

Det er MYE mønsterdybde på MotoZ, og det medfører også en høyere vekt, og igjen gir en litt "tung" og stabil kjøreopplevelse, spesielt på råtten asfalt.

Prisen: sett i forhold til levetid er den fullt akseptabel.

Rallz har jeg ikke prøvd enda, men her er et bilde av hvordan de tar seg ut i forhold til "målestokken" TKC 80:

Bilde

40-45% mer mønsterdybde. Skal bli interessant å prøve de, for jeg veit jo hvor fort TKC 80 slites når man gladgasser litt.
Her er et par sett med TKC 80 og Anakee Wild etter en oval weekend på Grimsbu/Finnskogen:

Bilde

Virker som om Anakee Wild holder noe lengre.

Helt avslutningsvis, han svensken jeg refererte til lengre oppe, han og kona hadde kjørt opp 43 par med dekk, hver. På sin tur rundt jorda, og han sverget til Mitas E07.
Ingen andre gav tilsvarende gode allround egenskaper og varighet sett i forhold til den gode prisen.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar