Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 10 sep 2019, 22:15 Bilde
Og hvor er dette?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

AJ skrev:
xyvind skrev: 10 sep 2019, 22:15 Bilde
Og hvor er dette?
Bilde

Jeg trodde det var på Rakeievegen, men der het det visst Børlivegen. Det var skikkelig fint innover der.

S-Berg
Innlegg: 2
Registrert: 15 feb 2020, 11:54
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av S-Berg »

Hei!
Slenger meg på denne nå jeg.
Jeg liker meg veldig godt på grusveier også selv om det blir mest asfalt. Prøver alltid å legge opp turer som går innom grusvei partier på varierende lengde.
Bor selv i Asker og tar gjerne imot tips om hvor man kan dra, både lokalt og for lengre overnattingsturer.
Ser på kartet at det er noen veier i marka nord for Drammen mellom Åmot og Syllingen. Noen her som har kjørt i dette området før?
Forøvrig har jeg kjøpt for kommende sesong en Suzuki DL1000. 2015 mod. Sitter noe asfalt fokuserte dekk på nå som skiftes ut med TKC70. Har kjørt på disse dekkene før og liker de veldig godt.
Vedr teknikk for kjøring på grus anbefaler jeg (som sikkert mange allerede har oppdaget) :
https://youtu.be/1PJ9NpzezwM
Og for pakke tips for turer anbefaler jeg å sjekke ut denne karen:
https://youtu.be/z7zcah3SVE8

Som sagt bor jeg i Asker så om noen her bor i nærheten og vil ut å utforske noen grusveier blir jeg og en venn av meg (han kjører KTM 1099) gjerne med.

Mitt første innlegg her og er spent på tilbakemeldingene .

*Bruk hue og kjør pent!*

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av AJ »

S-Berg skrev: 15 feb 2020, 13:51
Ser på kartet at det er noen veier i marka nord for Drammen mellom Åmot og Syllingen. Noen her som har kjørt i dette området før?
Hei, hei og velkommen skal du være her på MCsiden.no :vs !

Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Har kjørt her selv for mange år siden, den gang med en Moto Guzzi Stelvio. Fine grusveier også for større adventuresykler :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av oivindg »

Finnemarka som er marka mellom Åmot og Sylling er stengt for gjennomkjøring med motorkjøretøy. Kan hende man kan snike seg utenom bommene, men det vil i såfall være lite populært blant grunneiere og de som ferdes i området til fots eller på tråsykkel.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av ErikW »

Lurer på å importere denne for litt grus morro. Kjenner det frister

Kawasaki 500 er vel ok saker til slikt.
IMG_7251.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av ErikW den 15 feb 2020, 15:59, redigert 1 gang totalt.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av ErikW »

Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 15 feb 2020, 15:57 Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 15 feb 2020, 16:33
ErikW skrev: 15 feb 2020, 15:57 Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .
Takk takk.
Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Han kjørte 250 Trail i mange år også.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46
AJ skrev: 15 feb 2020, 16:33
ErikW skrev: 15 feb 2020, 15:57 Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .
Takk takk.
Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Han kjørte 250 Trail i mange år også.
Jeg har ikke så mye erfaring med "småkubikkere" til gruskjøring annet enn Husaberg 450 og 570. Og de modellene funker i hvert fall strålende på grus :crazy: !
En Kawa 500 egner seg sikkert godt den også.
Mye av poenget med grussykkele er aat den ikke er for tung. Sånn sett opplevde jeg Husabergsyklene nærmest som mopeder på sterioder :knegg . Kjappe og letthåndterlige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 15 feb 2020, 14:00 Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Mye bra grus i dette området (home turf), du tenker sikkert på veien fra Bingen til Letmolia (før Lyngdal), kombineres gjerne med Lampeland-Bingen (i den retningen, masse svinger oppover) SLIK :prf

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 15 feb 2020, 16:51
ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46 Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Han kjørte 250 Trail i mange år også.
Jeg har ikke så mye erfaring med "småkubikkere" til gruskjøring annet enn Husaberg 450 og 570. Og de modellene funker i hvert fall strålende på grus :crazy: !
En Kawa 500 egner seg sikkert godt den også.
Mye av poenget med grussykkele er aat den ikke er for tung. Sånn sett opplevde jeg Husabergsyklene nærmest som mopeder på sterioder :knegg . Kjappe og letthåndterlige.
Mange norske grusveier er egentlig ganske lettkjørte da bra feste og rimelig jevne selv med gatesykkel. I sommer var trafikken stoppet pga kollisjon utenfor Sauland så istedenfor å vente, kjørte jeg noen hundre meter tilbake og kjørte smal grusvei rundt en mil eller to med 990en og M7RR dekk, null problem. kanskje ikke ideelt med R-sykkel men poenget er at det meste funker og litt mønster i dekkene er selvfølgelig en fordel (Continental TKC80 fåes i nesten alle dimensjoner).

MEN som AJ sier, jo lettere, jo morsommere. Har både 450 og 690 enduro og begge er glimrende på grus. Hatt 950 enduro også men da må man ha litt mer både bjeller og ferdigheter enn jeg har. Hatt 250 også, gull i skauen da nok hester og veldig lettkjørt, men blir litt blodfattig på grus. Spørs helt hvor mye asfalt transport en må regne med, 450en er OK en liten halvtime, 690en mer langbeint så noen timer på asfalt OK men skal du gjennom Europa så blir den også litt slitsom i lengden så ønsker man enda litt større motor (og kanskje 2 sylindre).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av AJ »

Bra. Veldig gode innspill, pingvin :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av ErikW »

pingvin skrev: 15 feb 2020, 21:53
AJ skrev: 15 feb 2020, 16:51
ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46 Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Han kjørte 250 Trail i mange år også.
Jeg har ikke så mye erfaring med "småkubikkere" til gruskjøring annet enn Husaberg 450 og 570. Og de modellene funker i hvert fall strålende på grus :crazy: !
En Kawa 500 egner seg sikkert godt den også.
Mye av poenget med grussykkele er aat den ikke er for tung. Sånn sett opplevde jeg Husabergsyklene nærmest som mopeder på sterioder :knegg . Kjappe og letthåndterlige.
Mange norske grusveier er egentlig ganske lettkjørte da bra feste og rimelig jevne selv med gatesykkel. I sommer var trafikken stoppet pga kollisjon utenfor Sauland så istedenfor å vente, kjørte jeg noen hundre meter tilbake og kjørte smal grusvei rundt en mil eller to med 990en og M7RR dekk, null problem. kanskje ikke ideelt med R-sykkel men poenget er at det meste funker og litt mønster i dekkene er selvfølgelig en fordel (Continental TKC80 fåes i nesten alle dimensjoner).

MEN som AJ sier, jo lettere, jo morsommere. Har både 450 og 690 enduro og begge er glimrende på grus. Hatt 950 enduro også men da må man ha litt mer både bjeller og ferdigheter enn jeg har. Hatt 250 også, gull i skauen da nok hester og veldig lettkjørt, men blir litt blodfattig på grus. Spørs helt hvor mye asfalt transport en må regne med, 450en er OK en liten halvtime, 690en mer langbeint så noen timer på asfalt OK men skal du gjennom Europa så blir den også litt slitsom i lengden så ønsker man enda litt større motor (og kanskje 2 sylindre).
Takk for gode innspill. :thumleft
Jeg har også en BMW R1200RT, så denne Kawasaki'n er kun tenkt som grus sykkel, da jeg ønsker å prøve de, samt tidlig vår og sen høst.
Så ønsker min sønn å øvelseskjøre litt.

Det ble kjøp av denne sykkelen i dag i Sverige og henter den på Fredag. Meget meget strøken sykkel.

S-Berg
Innlegg: 2
Registrert: 15 feb 2020, 11:54
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av S-Berg »

Tusen takk alle sammen for mye nyttig tilbakemeldinger.
Da skal jeg absolutt sjekke ut veiene nevnt ved Lampeland.

Ser at TKC80 bli nevnt som dekkvalg. Skjønner helt klart at dette er topp på grusveier, men blir ikke dette litt grovt når mye av kjøring skjer på asfalt? Ville da for min del kanskje TKC 70 være best siden jeg er mest på asfalt? Eller fungerer 80’n på asfalt også? Erfaringer?


AJ skrev: 15 feb 2020, 14:00
S-Berg skrev: 15 feb 2020, 13:51
Ser på kartet at det er noen veier i marka nord for Drammen mellom Åmot og Syllingen. Noen her som har kjørt i dette området før?
Hei, hei og velkommen skal du være her på MCsiden.no :vs !

Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Har kjørt her selv for mange år siden, den gang med en Moto Guzzi Stelvio. Fine grusveier også for større adventuresykler :prf .

Svar