«Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av TGR »

Uavhengig av "teit" eller ei, med en KTM 390 Duke, så har du vel såpass bakkeklaring at du aldri vil får behov for å flytte på kroppen, selv ved en unnamanøver. Det er bare å trykke til på styreholken, i den retning du skal :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Sakkle »

Her er en manns mening i alle fall... mener han har fortid som kjørelærer bla.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 06 aug 2019, 23:54 Her er en manns mening i alle fall... mener han har fortid som kjørelærer bla.

Ganske logisk egentlig.

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Tiderace »

Jeg syns det høres flott ut, og har bare tre spørsmål:
- Foretrekker du druer eller blomster?
- Når er visitt-tidene?
- Hvor mange av oss får komme inn samtidig?

Lykke til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 30 jul 2019, 12:56 Bilde
Dette viser tydelig at det er riktig å henga av sykkelen når behovet er der. Denne sykkelen er på sin nedleggsgrense, og uten flytting av kropp må svinghastigheten reduseres.
Svaret er etter mitt skjønn:
ved behov.
Kneet i bakken er ikke et mål i seg selv, men det kan være nyttig. Jeg vil gjerne slippe å møte folk langs veien som kjører med kneskrap. Det hører banen til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 07 aug 2019, 12:10
Bjerknez skrev: 30 jul 2019, 12:56 Bilde
Dette viser tydelig at det er riktig å henga av sykkelen når behovet er der. Denne sykkelen er på sin nedleggsgrense, og uten flytting av kropp må svinghastigheten reduseres.
Svaret er etter mitt skjønn:
ved behov.
Kneet i bakken er ikke et mål i seg selv, men det kan være nyttig. Jeg vil gjerne slippe å møte folk langs veien som kjører med kneskrap. Det hører banen til.
Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?

Jeg kjørte rett som det var med fothvilerskarp med cruiseren jeg hadde og jeg kan ikke huske at jeg kjørte kneet i asfalten eller hang av sykkelen.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av KåreDump »

slide.jpg
Da er det vel bare å handle inn knepucker og finne en tom parkeringsplass.... :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:32
Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!
Joda, jeg skjønner at man ikke henger av sykkelen for å få mer nedlegg. Jeg tenkte uansett feil når jeg skrev det over, så bare glem det :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av KåreDump »

Juicebox skrev: 30 jul 2019, 12:43 Teit, ultrateit, tull, dust, nørd osv... slapp av med dere. Vær deg sjæl! Det er kanskje ikke nødvendig med kneskrap, men sikkert en deilig mestringsfølelse når man får det til!
Enig, det samme med stopies og wheelies, helt unødvendig å mestre, men gøy! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Sakkle »

KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:32
Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!
Nettopp.... Hele poenget (til banebruk) er jo å øke hastigheten du kan ta svingen med før du mister veigrepet, ved at du flytter tyngdepunktet på sykkelen. Om du kjører med så små marginer på veien er det ikke lenge før du blir en del av statistikken etter min mening.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Sakkle »

KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:39
Juicebox skrev: 30 jul 2019, 12:43 Teit, ultrateit, tull, dust, nørd osv... slapp av med dere. Vær deg sjæl! Det er kanskje ikke nødvendig med kneskrap, men sikkert en deilig mestringsfølelse når man får det til!
Enig, det samme med stopies og wheelies, helt unødvendig å mestre, men gøy! :-)
Og en kjempefin måte å miste lappen på, om du gjør det på vei og blir tatt. Kjenner ingen som har mistet lappen på dette, men har hørt at det er hjemmel for å ta den direkte for en enkelt wheelie. Selv synes jeg det virker litt strengt, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Nå er ikke jeg akkurat en erfaren sjåfør, men dette går vell rett og slett på ren fysikk? Jeg prøver meg, så får vi se om det gir mening.

Når du skal ta en sving, så vil en kraft prøve å rett opp sykkelen og få deg til å kjøre rett frem (kraft A). Jo større farten er, jo større blir denne kraften (A). Ved å legge ned sykkelen, vil du produsere en motkraft (B). ved å legge ned sykkelen nok, vil kraft B motarbeide A nok til at du klarer svingen uten å havne i grøfta på utsiden av svingen. For stor kraft B vil jo medføre at du havner på gresset på innsiden.

Kraft A vil være konstant, avhengig av farten du holder (hvis vi ser bort fra doseringer og slikt). Den endrer seg bare jo fortere/saktere du kjører. Kraft B derimot, den kan endre seg utifra både nedlegg av sykkelen og sittestillingen din. Hvis den ene av disse er begrenset av en eller annen grunn (kan ikke legge ned pga. skraping), så kan du fortsatt øke kraften ved å henge ut på siden av sykkelen. Tyngdepunktet flytter seg, og du legger et press på sykkelen (f.eks. tenk en vanlig skralle for å løsne en mutter, mot det å bruke en latmannsarm).

Dette vil gjøre at kraft B øker, noen som gjør at du kan fullføre svingen selv om kraft A tilsier at du burde hatt et større nedlegg på sykkelen. Jo mer du henger av sykkelen og ned mot bakken, jo høyere blir kraft B og jo fortere kan du kjøre (fordi du kan motarbeide en større kraft A).

Håper jeg ikke er helt på jordet med dette, og at det gav litt mening.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert riktig det, men jeg tenkte bare litt omvendt når jeg skrev det lenger opp. Jeg tenkte at cruiseren på bildet uansett hadde klart svingen med det nedlegget man ser på bildet og da er det jo unødvendig å henge av sykkelen, siden grepet i mitt hode var godt nok uansett.

Men man vet jo lite om farten og svingen ved å se på et bilde. Jeg postet bildet mest for at det så komiskt ut, ikke for noe annet :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av FredrikE24 »

På min K1200RS sitter fothvilerne såpass lavt, at jeg begrenser farten noe, eller flytter ut låret, eller flytter bakenden 10-15cm inn i svingen når jeg kjører på landeveien. På normal kjøring har man litt å gå på, men brått kommer det en dump så drar girsjalter og alt nedi asfalten.. Nå hadde jeg girkassa ute av sykkelen for å skifte en knukket sjalteaksel.. Så er jo lurt å ha litt å gå på.

Kjører jeg særdeles aktivt og det er hårnåler og div. annet snacks, veien er kjent og gassrulla henger løst, så henger jeg meg ut på siden og over tanken, da får jeg kjørt ganske fort gjennom hårnålen uten subbing og jeg har også litt ekstra å gå på.

Da jeg kjørte på Rudskogen sleit jeg ut to fothvilere(de var halvparten så brede da jeg var ferdig..) og svei hull i kjørestøvlene.. Fikk jo kjørt sammen med langt vassere greier gjennom svingene der, så fikk litt horn i panna.

Har jeg hengt kneet og overkroppen utover tanken i år? Tre-fire ganger, alle ganger i hårnåler. Ellers har jeg sittet rett opp og ned, eller til nød bare svingt ut låret.. Det hjelper masse..

Svar