«Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

«Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Langbein »

Hei. Kjøpte min første sykkel, en KTM 390 Duke, for en uke siden. Etter 1000 km og en kort amerikansk youtubeleksjon om kneskrap fant jeg meg en tom parkeringsplass og prøvde meg forsiktig. Etter litt prøving og feiling fikk jeg til slutt kneet i asfalten i ca. 28 km/t.

Dette er IKKE noe jeg har tenkt å begynne med på offentlig vei! Her tar jeg det pent og ønsker marginene på min side.

Men, denne posisjonen jeg satt i ved kneskrap med halve rævva av setet, kneet ut, overkroppen vent mot utgangen av svingen osv.: er det noe som kan være lurt å vende seg til i tilfelle nødsituasjon i svingen? Eks. dersom man oppdager at en har for høy fart i svingen sitter man jo da allerede i en posisjon hvor man kan ta en bråere sving HVIS behovet oppstår.

Hva tenker dere? Er det ren idioti eller etter fornuftig? Bør jeg eventuelt øve inn dette fra starten eller vente ca. 99000 km?

ZZR-Erling

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av ZZR-Erling »

Tenker: bare tull

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av pingvin »

Poenget med å flytte rumpa er ikke så mye kneskrap men å flytte tyngdepunktet på kroppen inn så man kan ha mer oppreist sykkel og dermed bedre grep. Jeg gjør dette på bane og må det for å få nok bakkeklaring, skraper nok som det gjør.

MEN gjør ikke dette på veien, blir for ekstremt og vil bli fryktelig slitsomt om skal kjøre 40 mil og flytte rumpa i hver sving. Derimot flytter jeg overkroppen litt innover, igjen for å få tyngdepunktet på kroppen inn og ned, særlig i høyhastighetssvinger. Tenkt at du skal kysse speilet ;) For meg også litt mentalt, flytter overkroppen inn litt før svingen da er man klar for å ta svingen.

I lavere hastigheter med mer småsvinger, brekker jeg mer sykkelen inn under meg da kjappere får sykkelen ned.

Dette er ved aktiv kjøring, er du mer på tur så holder det lenge å sitte nøytralt på sykklen, altså bare være med sykkelen når lener den over.
Sist redigert av pingvin den 30 jul 2019, 06:51, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av mekkern »

Etter straks 40 år på 2 hjul ser jeg ikke helt den.
En ting når en er på bane og svingene og andre aktører kan planlegges- på landeveien må en kanskje brått svinge motsatt av planlagt hvis det er noe som dukker opp.
Å kjøre så fort at jeg skulle ha behov etter vei?
Da hadde jeg nok ikke hatt mulighet til å skrevet dette.
There is old bikers and there is bold bikers but there is no old bold bikers.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 30 jul 2019, 06:48 There is old bikers and there is bold bikers but there is no old bold bikers.
Godt sagt :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Snikendeugle »

Uten å ha klart det selv enda, eller hatt behov for på vei:
What Pingvin said. Kneskrap betyr egentlig god sving uten at sykkelen trenger like stor "lean angle" (og mindre dekkflate) som den ville behøvd om kroppen ikke hang utenfor. Gjelder vel fint også uten å treffe kneet.

Fra div videoer jeg har sett så ser det ut som noe man fint kan gjøre det uten å ligge i kjempehøy hastighet. Mest for moro skyld, selv om mange sikkert vil mene det ser teit ut 😅
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er nok en av dem som synes dette ser utrolig teit ut på landeveien. Spesielt når føreren omtrent henger av biken i 80km/t med klodens største klosser.

Har kjørt bak noen slike som omtrent detter av sykkelen, mens jeg ligger bak i samme hastighet uten problemer og uten å henge av sykkelen. Smiler ganske greit for meg selv da ja :knegg

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Kwak »

Bare tull.
Jeg har kjørt superbike roadracing i en del år og bruker denne teknikken på banen, men aldri på vanlig vei.
Hensikten er blant annet å flytte det samlede tyngdepunktet for å få mindre nedlegg på sykkelen og bedre grep. I tillegg gir kneet i asfalten meg en god indikasjon på hvor mye nedlegg jeg har.
Men denne sittestillingen skal man inta FØR svingen, ikke i svingen. Å flytte seg over i denne stillingen midt i svingen gjør bare at du mister kontroll.
Å bruke denne teknikken på vanlig vei i lovlig hastighet ser ultrateit ut. Har kjørt bak noen som henger langt ut i håp om å få den tykke knepucken i asfalten, mens jeg kjører bak i normal stilling på retro sykkelen min.
Du vil ikke ha nytte av dette før du kjører i ca 3x lovlig hastighet.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Juicebox »

Teit, ultrateit, tull, dust, nørd osv... slapp av med dere. Vær deg sjæl! Det er kanskje ikke nødvendig med kneskrap, men sikkert en deilig mestringsfølelse når man får det til!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av kgjersda »

Bare å gjøre det. Jeg synes det er kjekt å bevege seg på sykkelen. Bare å overdrive! Synes det ser kjedelig ut å bare sitte rett opp og ned. 🙄
Sist redigert av kgjersda den 30 jul 2019, 19:12, redigert 1 gang totalt.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Langbein »

Svarene her var nok noen lunde som som forventet. Om ikke annet er det jo morsomt og kanskje nyttig å leke seg litt med sykkelen i trygge omgivelser. Følte meg tøff også, uansett hva andre måtte tenke :yeyeye

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Snikendeugle »

Langbein skrev: 30 jul 2019, 18:01 Svarene her var nok noen lunde som som forventet. Om ikke annet er det jo morsomt og kanskje nyttig å leke seg litt med sykkelen i trygge omgivelser. Følte meg tøff også, uansett hva andre måtte tenke :yeyeye

:prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av barske »

Kommer vel litt an på hvilken motorsykkel man kjører? Ser for meg at skal man kjøre aktivt med cruisere hvor pedaler, fotbrett eller fothvilere skraper så fort du tilter bittelitt må man hoppe frem og tilbake på sykkelen. Litt sånn som bilde Bjerknez viser til :lol

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Legg inn av Juicebox »

Nemlig, man må greie å skille mellom folk som kjører for de må og de som kjører for å ha det gøy

Svar