Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
cannon
Innlegg: 1944
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 12 apr 2021, 13:10
cannon skrev: 12 apr 2021, 12:34 Det er jo Yamaha som vinner, og "forspranget" fordeler seg mellom rett fram og sving. Det å få en sykkel til å fungere optimalt "rett fram" og i sving er en velkjent utfordring, i alle nivåer av roadracing.
(Og ja, jeg kjører racing med R1 selv, så ikke helt habil her...;)
Blir spennende å se på andre baner, ja. Suzuki ser også ut til å ha god fart i svingene, kanskje enda bedre enn Yamaha i krappe svinger?

Kan det være sånn at Ducatien, for å takle det enorme momentet, rett og slett må settes opp på en måte som gjør den dårligere i svingene?
Kan jo ha noe med det å gjøre, men det finnes kanskje ingen enkle forklaringer?
Screamer-syklene ser ut til å takle tekniske partier best, mens V4-ene har moment og toppfart.
Føreren har også mye å si, både som fører og som det viktigste bindeleddet til merkaniker-staben som skal finjustere greiene. Den kommunikasjonen er ikke enkel.

(Viktig nå at vi opprettholder denne tråden (og forumet) som en spoiler-free sone. Mange av oss ser GP-løpshelgene forsinket via nettabonnement.)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 785
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 12 apr 2021, 14:06 (Viktig nå at vi opprettholder denne tråden (og forumet) som en spoiler-free sone. Mange av oss ser GP-løpshelgene forsinket via nettabonnement.)
Hvor mye forsinket? Et par uker?

Ellers er kanskje det greieste å ikke diskutere pallen, men start og spennende ting underveis er vel forholdsvis trygt?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2679
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Min motorsykkel: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av simpson »

oivindg skrev: 12 apr 2021, 14:10
cannon skrev: 12 apr 2021, 14:06 (Viktig nå at vi opprettholder denne tråden (og forumet) som en spoiler-free sone. Mange av oss ser GP-løpshelgene forsinket via nettabonnement.)
Hvor mye forsinket? Et par uker?

Ellers er kanskje det greieste å ikke diskutere pallen, men start og spennende ting underveis er vel forholdsvis trygt?
Vil nå påstå at du var godt innafor :lol :lol

cannon
Innlegg: 1944
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 12 apr 2021, 14:22
oivindg skrev: 12 apr 2021, 14:10
cannon skrev: 12 apr 2021, 14:06 (Viktig nå at vi opprettholder denne tråden (og forumet) som en spoiler-free sone. Mange av oss ser GP-løpshelgene forsinket via nettabonnement.)
Hvor mye forsinket? Et par uker?

Ellers er kanskje det greieste å ikke diskutere pallen, men start og spennende ting underveis er vel forholdsvis trygt?
Vil nå påstå at du var godt innafor :lol :lol
Gjerne samme dag, men noen ganger en uke forsinket. Gidder ikke å sitte å glane på tv på lyse formiddagen. Hvis man så gjerne vil formidle resultater så går det jo an å legge et lite varsel om det i starten av et innlegg. No big deal.
På FB er jo "resultatdiareen" påtagelig......:-(
Anbefaler nettabonnement. Gir tilgang et helt år, inkl. alle tidligere sesonger, og kan se når man vil. Koster bare 1.250,-.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 785
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 12 apr 2021, 14:28
Gjerne samme dag, men noen ganger en uke forsinket. Gidder ikke å sitte å glane på tv på lyse formiddagen. Hvis man så gjerne vil formidle resultater så går det jo an å legge et lite varsel om det i starten av et innlegg. No big deal.
På FB er jo "resultatdiareen" påtagelig......:-(
Anbefaler nettabonnement. Gir tilgang et helt år, inkl. alle tidligere sesonger, og kan se når man vil. Koster bare 1.250,-.
Nei, så jo hva som startet diskusjonen. Jeg så opptak som var ei uke gammelt. Veldig ok å ikke vite hvem som vinner.

Jeg har noen år prøvd å se Superbowl i opptak for å slippe å sitte oppe hele natta, men hver eneste gang har det dukket opp en spoiler på Facebook, en nettavis eller lignende som har ødelagt halve moroa. :P
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3614
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Min motorsykkel: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev: 12 apr 2021, 12:14 De har fått bra fart på KTM i år, ingen tvil om det.
Men farten de har på Ducatiene er jo helt vill. Du ser hvordan de rett og slett parkerer de andre syklene på langsidene.
Mhm, men det er også synlig hvor mye Suzukiene og Yamahaene spiser tiden tilbake med mer ellers på banen. Der synes jeg arbeidet til Zarco var svært undervurdert siste race. Måten han blokkerte Alex Rins på runde etter runde slik at Jorge Martin kunne holde ledelsen sin noen runder til, som ellers ville blitt spist opp tvært av Rins. Mer teamwork på den måten kan være essensielt, og noe jeg synes vi ser for lite av.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2679
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Min motorsykkel: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av simpson »

Alle syklene har sine store fordeler og bakdeler.
Men er ikke sikker på om Rins hadde gjort det bedre om han hadde kommet forbi, da de blir tatt igjen på landsiden runden etter.
Men samarbeid innad i teamene og stallordrer er det nok mye av, spesielt i team som ikke er rene factoryteam.
Det er mange forskjellige personligheter på førerne også, så ikke sikkert alle er like disiplinerte.
Men jeg tipper Zarco blir å regne med i år, selv om han ikke er factoryfører.

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 1027
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
Min motorsykkel: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Så FP fra Portugal idag. Tror MM93 kommer å gønne på :thumleft Ser frem til løp på søndag!

WikingTnT
Innlegg: 801
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Min motorsykkel: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av WikingTnT »

KawaKjetil skrev: 16 apr 2021, 21:01 Så FP fra Portugal idag. Tror MM93 kommer å gønne på :thumleft Ser frem til løp på søndag!
Bare han klarer å holde seg på hjula - virka veldig heit under trening :crazy:

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 785
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Artig at Marc Márquez er tilbake i feltet igjen!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 747
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Det ble i allefall god underholdning i dag. Litt synd synes jeg at ikke kvaliken ble slik som den burde ha vært, men regler er regler.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1002
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 19 apr 2021, 00:09 Det ble i allefall god underholdning i dag. Litt synd synes jeg at ikke kvaliken ble slik som den burde ha vært, men regler er regler.
Absolutt bra løp, tett racing og det at så mange toppførere kjører ut er jo konsekvens av at tempoet og nivået er skyhøyt, topp underholdning :thumleft

Så blir det spennende å se om M Marques bare er litt rusten og ikke helt 100 fysisk enda eller om nivået har gått opp mens han var ute...tror litt begge deler så selv når (eller om) han er fysisk tilbake så blir han ikke like dominerende. Vi får se :) Verre med Rossi, men har feilaktig avskrevet han før så skal aldri si aldri. Moro om han fikk en pall-plass eller to før han evt kastet inn håndkle, tror ikke han har noe seier inne.

TVen ble stående på så fulgte litt med på Moto2 løpet etterpå mens gikk over hytta og det er jo objektivt sett kanskje enda mer underholdende, VM leder highsider i første sving, sykler som eksploderer i flammehav og tett racing, der er jo motorene samme for alle sykler. Og rimelig tente førere med testosteron til langt over øra :D Ser Moto3 av og til og det er også underholdende med masse slip-streaming og skyhøy kurvehastighet. Og ENDA mer testosteron og yngre førere (sammmenheng der) :knegg
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 747
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 19 apr 2021, 07:57 Absolutt bra løp, tett racing og det at så mange toppførere kjører ut er jo konsekvens av at tempoet og nivået er skyhøyt, topp underholdning :thumleft
Ja i går fikk man absolutt se at mange av de beste kjører marginene helt ut, det var jo selvsagt noen uhell - men det var mage som bare kjørete bittelite grann over sykkelens evne. Det sitter langt inne å si at det blir morro- med utforkjøringer og krasj - men at det gir uventede resultater og spenning både i løpet og i sesongen er vel innafor å skulle mene.
20190527_221643.jpg
Bildet er fra Nord-Irland - NorthWest 200 2019 - gate race så det ikke bare blir tørr tekst
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1002
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 19 apr 2021, 09:47
pingvin skrev: 19 apr 2021, 07:57 Absolutt bra løp, tett racing og det at så mange toppførere kjører ut er jo konsekvens av at tempoet og nivået er skyhøyt, topp underholdning :thumleft
Ja i går fikk man absolutt se at mange av de beste kjører marginene helt ut, det var jo selvsagt noen uhell - men det var mage som bare kjørete bittelite grann over sykkelens evne. Det sitter langt inne å si at det blir morro- med utforkjøringer og krasj - men at det gir uventede resultater
Mente at høyt tempo og nivå som ga høy underholdningsverdi, ikke kræsjene, de er mer en konsekvens av høyt tempo og nivå :) Ser at kan leses feil, men klart risikoen for kræsj er jo en del av sporten og spenningen, slik er det jo.
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 747
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Moto GP tråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 19 apr 2021, 10:42Mente at høyt tempo og nivå som ga høy underholdningsverdi, ikke kræsjene, de er mer en konsekvens av høyt tempo og nivå :) Ser at kan leses feil, men klart risikoen for kræsj er jo en del av sporten og spenningen, slik er det jo.
Det jeg skrev var om mine egne tanker , ikke om hva du eller andre hadde skrevet. beklager at det kunne missforståes.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar