Vintersykkel

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
TrondA
Innlegg: 147
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA » 23 feb 2011, 22:13

Der var den, ja! Du fant jammen også sykkelen i den samme fargen som min.
Min Honda.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
MC: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av MaxTron » 23 feb 2011, 22:20

TrondA skrev:Der var den, ja! Du fant jammen også sykkelen i den samme fargen som min.
Min Honda.jpg
Har du kjørt med vanlige sommerdekk i hele vinter??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

TrondA
Innlegg: 147
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA » 24 feb 2011, 08:31

Bildet er tatt sent i oktober - fremdeles på barmark. Der står sykkelen på Dunlop TT900. Da snøen kom, la jeg om til Heidenau K58 med gatepigg i 2.75 - profil både foran og bak. Har eget utstyr for ekstra pigging.
Heidenau er forøvrig spennende ting for flere vintersykler. De er store på Silicablandinger og har egen vinteravdeling på hjemmesiden; http://www.reifenwerk-heidenau.de/modul ... =5&rtyp=17
Min anbefaling er å ikke overdrive lengden på piggene, men heller vurdere antallet. Det er ikke bare loven som stopper crosspiggene på vanlig vei, men det blir faktisk også glatt på vinterasfalt. Myk gummiblanding og en masse småpigger (2mm) er saken, i alle fall min gode erfaring.
Sommerdekkene var forøvrig såpass gode på kald asfalt til minus 4-5 her i høst, at jeg vil skifte tilbake temmelig tidlig når våren kommer.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
MC: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vintersykkel

Legg inn av Cbr » 25 mar 2011, 00:32

Tror vintersykkelen for meg er Honda CBF 125 . Ser ikke noen brukte på finn, billigste ny pris jeg har funnet for 2010 model er 33 tusen noe. Sko gjerne funnet de billigere, da piggdekk må te.

TrondA
Innlegg: 147
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA » 25 mar 2011, 08:41

CBF 125 er også solide saker. En liten 125 kubikk har faktisk også motorstyrke for det aller meste du opplever midt på vinteren. Jeg vurderte CBF 125, men oppdaget Innova og valgte den. Innova har innekapslet kjede. Den har deksler over teleskopleddet i gaffelen. Den kar kickstart som sparer batteriet i kulda. Er du stiv av alle vinterklærne, kan du stige på sykkelen som på en scooter. Den har tosidig, vippende girpedal slik at du kan betjene den med både hel og tær - viktig når du kjører med "isfiskerstøvler". Kjører du med skinnvotter, blir du glad for å slippe å kløtsje med venstre hånd. Skjermene er kjempestore og dype og kan lett ettermonteres med forlengere. Også liten kåpe nederst forran beina. Da slipper du sprut på klærne fra egen sykkel.
Motor og drivverk er bånnsolid. Sykkelen er folketransport i Sørøst-asia. Tåler den hele familien og husdyrene på tur, tåler den meg også... Sykkelen har også en merkelig form for sjarm som ingen av mine tidligere sykler har hatt.
"You meet the nicest people on a Honda"

TrondA
Innlegg: 147
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA » 12 jun 2019, 22:06

Jepp, jeg har fremdeles Honda Innova 125i som vintersykkel. Står i garasjen med fastmonterte Heidenau K60 Silica med pigg og venter på ny hvit sesong. Har gått ca 38.000 i saltsørpe og finkornet sand og har ikke tenkt å gi seg med det første.
De første årene var jeg litt flau av den lille saken. Nå er jeg ganske imponert over hva den har klart, en trofast sliter alene i vintertrafikken der jeg kommer på jobb hver eneste dag iført varmedress og snøskuterhjelm.

Det morsomme er at sykkelen har fått en arvtaker i Honda SuperCub 125. Genialt for våre aller korteste turer i byen, til pendling og til sjarmøretappen sammen med Monkey 125.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30729
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Vintersykkel

Legg inn av AJ » 12 jun 2019, 22:12

Uffda... :confused
Var ikke det litt tidlig på'n, da...?
Drøye denne tråden noen måneder til, eller =;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 147
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vintersykkel

Legg inn av TrondA » 10 okt 2019, 19:46

Hehe, dette er den sovende tråden jeg vekket i Juni måned. Beklager folkens, men nå er det oktober. Begynt sesongen på min gamle Honda ANF og alt er såre vel i kuldegrader og rimfrost i barten. Jeg har nå sett ekte vintersykkel i form av de første bilder av Honda CT 125 og vet at dette kunne blitt fabelaktig for oss på to hjul året rundt. Det er mulig å kle kulden ute og kjøre med piggdekk uten angst for blåholke og snø på tur. Vi har fremdeles kø, bomringer, kollektivfelt og parkeringsproblemer med bil selv om vinter’n er i anmarsj. Vi trenger ikke være så tøffe hardhauser for å kjøre nå selv om gradestokken går oss i mot. Bare se på lille meg på «E6-mopeden» Honda ANF 125i...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 648
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS
Sted: Skjetten

Re: Vintersykkel

Legg inn av dypen » 21 des 2019, 20:45

Surfet på finn med 125 i tankene, ser dere allerede er inne på det sporet. Mange flotte «vintersykler» Eks. Yamaha YBR 125, Honda XL 125 Varadero, Honda CBR 125, KTM 125 DUKE, Kawasaki NINJA 125 og Suzuki GSX-S125 med flere. Hvis valget er en eldre sykkel ser jeg det er big bore kit å få kjøpt uten at jeg vet hva det fører til med registrering og avgifter men det blir litt mer å ta i med :) Dekk for vinterkjøring med pigg er også nevnt i flere tråder her. Har selv erfaring med vinterkjøring på moped og 100 kubikker. Kjørte hele vinteren i alt slags vær, noen ganger under minus 20, på den tida var ikke E6 salta så det var bar asfalt bare i hjulspora og sykkel’n var skodd med vanlige dekk som ble brukt hele året. Kan ikke huske at dekk eller fremkommelighet var noe tema, men det var heller ingen penger å kjøpe piggdekk :-k Men en 125 med big bore kit og gode piggdekk må jo være en bra vintersykkel :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 648
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS
Sted: Skjetten

Re: Vintersykkel

Legg inn av dypen » 19 jan 2020, 21:49

Fikk uventet besøk i dag på to hjul, kliss ny Royal Enfield Himalayan 411 klargjort for vinterkjøring med veltebøyler og piggdekk. Samme sykkel som på YouTube filmen her ...

https://youtu.be/C5o6jqQqjpQ
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest