Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

Må vel svare på vegne av "noen andre" nå da.
Det er klart at man kan bli plaget av støy fra ambulanser, politi og brannbiler.
Om man bor i nærheten av en brannstasjon og rett som det er blir vekket om natta, og ikke får sove igjen.
Da er man plaget av støy, selv om de fleste forstår at det er nyttig støy.

Skal ikke gjøre dette til noen diskusjon for eller i mot brannbiler, men påstår, på vegne av meg selv denne gangen, at enkelte sjåfører i utrykningskjøretøy
er alt for glad i å bruke sirena.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Bjerknez »

Er det bare meg som er annerledes her?

Jeg bor riktignok ikke midt i byen (mildt sagt) men dog bor jeg på et byggefelt hvor det er mange som har motorsykler. Hver gang det passerer en motorsykkel så spretter jeg opp av sofaen for å se hvem det er, for så og stå og titte til han/hun har forsvunnet fra åsynet, samtidig som jeg tenker... "kanskje jeg også skal ta meg en tur?"

Altså, nå snakker jeg ikke rævtrimma harleyer med raka rør som får selv hulken til å knipe igjen rumpemusklene, men vanlige eksostrimmede sykler av ulik årgang. Hadde jeg vert sterkt i mot støy så hadde jeg nok ikke flyttet til steder hvor hvor man blir utsatt for slikt. Men nå er det heller ikke veldig mye jeg irriterer meg over. Jeg er nok en ganske så grei nabo og ha med å gjøre. Vil naboen klippe gresset på søndag eller starte motorsagen så be by guest. Jeg driter rett og slett i det.

men alle er jo ikke like, og av erfaring så kan noen naboer (fra tidligere steder jeg har bodd) gå meg direkte på nervene. Jeg tror rett og slett dem gjør det med vilje også. Sikkert et markeringbehov eller noe. Noen må klage hele tiden.

Men jeg kan jo godt skjønne at ho gamle "vaktmesteren" av en nabodame (pottplantemafiaen) ringte på og spurte om jeg ikke kunne bytte ut klypene på tørkestativet mitt da mine klyper hadde slike neonfarger. Jeg fikk beskjed om at det ødela estetistikken i nabolaget da alt skulle være "likt". Jeg trodde hun skulle falle død om den dagen jeg kom hjem med parabol for montering :lol

Det skal sies at parabolen ble skrudd opp midt i åsynet til denne nabokjærringa (fullt lovlig i følge reglene på stedet) og klypene ble byttet ut med noen som var selvlysende som lyste om natten. Jeg tror hun var glad den dagen jeg flyttet, og det var strengt tatt jeg også :lol

Men.. det var en liiiten avsporing... :-# :x

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Jompa skrev: Skal ikke gjøre dette til noen diskusjon for eller i mot brannbiler, men påstår, på vegne av meg selv denne gangen, at enkelte sjåfører i utrykningskjøretøy
er alt for glad i å bruke sirena.
Jeg tror nok ikke de nødvendigvis er så glad i å bruke sirene, det er vel mere at den ofte blir "glemt" Men bruken av sirene er heldigvis blitt redusert voldsomt. Hvertfall i de større byene.
Men dere som irriterer dere over lyd, eller er redd for å stryke med av denne støyen som alle andre produserer giftige mengder av. Hvilke tiltak gjør dere selv for å skåne dere for direkte og inndirekte støy? Flere klager over støy fra eksosen til andre, men kjører ikke med ørepropper selv. Vindstøyen er langt verre en motorlyden.
Kjenner du/dere at det koker litt når andre klipper plen, parkerer "i veien" for din normale ferdsel. Henger dere opp i bagateller som hvor hardt postmannen slamrer med lokket på postkassen. Eller hvor sent ute bosstømmerne er på sin faste dag. Eller hvor utrolig bortskjemt, uoppdragne og forferdelig andre sine unger er? :-k

For dere henger dere da virkelig opp i min glede av lyd. At jeg liker å høre på musikk som er for smalt til å bli spilt på nrk p1. Eller at jeg får litt gåsehud hver gang jeg starter opp sykkelen min. Får glede av å se smilene til ungene i gata når jeg skal ut på sykkeltur. Eller gleden det gir meg når en fet bil tråkker litt ektra på gassen å ruser motoren sin.
Jeg forurenser tydeligvis deres hverdag. Å da i alvorlig høy grad (får jeg inntrykk av i denne tråden) :scratch

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:plage folk? helt alvorlig, klarer du/dere å høre forskjell på 90db vs 95db (siden det er diskutert her)
I så fall, hvis du/dere blir plaget.... er det da lyd generelt som plager deg/dere? Eller er det bare motorsykkel? Eller diskuterer dere på vegne av andre? Som dere konkluderer med blir plaget av støyen eksosanlegget produserer :scratch

Så om du bor relativt utsatt for trafikk her i Norge. Ja for gøyen sin del, la oss si her i Bergen. Hvor ambulansen, politi og brannvesen har relativt hyppige mengder utrykninger hver eneste dag hele året. Her snakker vi et db nivå som er LANGT høyere en på effektanlegget til en sykkel som suser forbi langt sjeldnere. Plager dette dere også?
De aller fleste hører lett forskjellen på 95 dB og 90 dB om de ikke har en vesentlig hørselsskade. For min del "diskuterer jeg på vegne av andre ja"; det e rsvært godt underbygd at det er mange i landet som plages av trafikkstøy, og det er også underbygd at nivået er vesentlig. Spør du tilfeldige folk hva de synes om motorsyklister, så kommer støy ofte raskt fram som irritasjon, og ikke minst, spør du folk som plages av støy, så nevnes motorsykler raskt, samt busser som starter i oppoverbakke.

På generell basis aksepterer folk lettere støy som er nødvendig, enn unødvendig støy. Sirener oppfattes som langt mer nødvendig enn en ekstra bråkete eksospotte.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
Jompa skrev: Skal ikke gjøre dette til noen diskusjon for eller i mot brannbiler, men påstår, på vegne av meg selv denne gangen, at enkelte sjåfører i utrykningskjøretøy
er alt for glad i å bruke sirena.
Jeg tror nok ikke de nødvendigvis er så glad i å bruke sirene, det er vel mere at den ofte blir "glemt" Men bruken av sirene er heldigvis blitt redusert voldsomt. Hvertfall i de større byene.
Men dere som irriterer dere over lyd, eller er redd for å stryke med av denne støyen som alle andre produserer giftige mengder av. Hvilke tiltak gjør dere selv for å skåne dere for direkte og inndirekte støy? Flere klager over støy fra eksosen til andre, men kjører ikke med ørepropper selv. Vindstøyen er langt verre en motorlyden.
Kjenner du/dere at det koker litt når andre klipper plen, parkerer "i veien" for din normale ferdsel. Henger dere opp i bagateller som hvor hardt postmannen slamrer med lokket på postkassen. Eller hvor sent ute bosstømmerne er på sin faste dag. Eller hvor utrolig bortskjemt, uoppdragne og forferdelig andre sine unger er? :-k

For dere henger dere da virkelig opp i min glede av lyd. At jeg liker å høre på musikk som er for smalt til å bli spilt på nrk p1. Eller at jeg får litt gåsehud hver gang jeg starter opp sykkelen min. Får glede av å se smilene til ungene i gata når jeg skal ut på sykkeltur. Eller gleden det gir meg når en fet bil tråkker litt ektra på gassen å ruser motoren sin.
Jeg forurenser tydeligvis deres hverdag. Å da i alvorlig høy grad (får jeg inntrykk av i denne tråden) :scratch
Vindstøy er langt verre enn andres motorslyd for hva? Det er gjerne ikke hørsellsskade man snakker om når man snakker om de negative effektene av støy fra veien.

Ellers er det meningsløst å kalle andres syn på dette bagateller, hvorfor henger folk seg så jævlig opp i bagatellen å kunne ha et uorginalt eksosanlegg? Folk blir jo direkte irritert når jeg mener politiet skal slå ned på det, det er jo en bagatellmessig ting å ikke kunne ha lov til det? Eller? Tror du kanskje ikke ditt syn på bagateller er litt preget av ditt eget utgangspunkt? Jeg er også for "Kardemommenloven", men synes ikke det er innafor den å plage andre for noe så trivielt som å få "grom lyd".

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev: Men dere som irriterer dere over lyd, eller er redd for å stryke med av denne støyen som alle andre produserer giftige mengder av. Hvilke tiltak gjør dere selv for å skåne dere for direkte og inndirekte støy? Flere klager over støy fra eksosen til andre, men kjører ikke med ørepropper selv. Vindstøyen er langt verre en motorlyden.
Kjenner du/dere at det koker litt når andre klipper plen, parkerer "i veien" for din normale ferdsel. Henger dere opp i bagateller som hvor hardt postmannen slamrer med lokket på postkassen. Eller hvor sent ute bosstømmerne er på sin faste dag. Eller hvor utrolig bortskjemt, uoppdragne og forferdelig andre sine unger er? :-k

For dere henger dere da virkelig opp i min glede av lyd. At jeg liker å høre på musikk som er for smalt til å bli spilt på nrk p1. Eller at jeg får litt gåsehud hver gang jeg starter opp sykkelen min. Får glede av å se smilene til ungene i gata når jeg skal ut på sykkeltur. Eller gleden det gir meg når en fet bil tråkker litt ektra på gassen å ruser motoren sin.
Jeg forurenser tydeligvis deres hverdag. Å da i alvorlig høy grad (får jeg inntrykk av i denne tråden) :scratch
Dette forbudet mot støyforurensning ... det er der for at vi skal slippe å gjøre noen tiltak. Vi skal ikke behøve å gå rundt med hørselvern.
Jeg har gjort tiltak for å fjerne vindstøy på min sykkel, og jeg har et lydnivå på eksosen som er godkjent av både EU og meg selv, men du mener altså likevel jeg burde gjøre noen tiltak for å beskytte meg mot din egoisme og dine bevisste lovbrudd?
Har jeg forstått deg rett?
Jeg henger meg ikke opp i din glede av lyd. Jeg driter langt og tynt i hva slags forhold du har til all tenkelig lyd, men sånn helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser ... bare fordi de har en sånn fasinasjon for å produsere støy.
Og så prøver du å fremstille oss andre som de vanskelige og sære ... samtidig som du sitter og vrøvler om boss og postmenn og gressklippere og bortskjemte unger og gudene vet hva ... :-)å
Det er liksom ingen grenser for hvor mye svada man kan trekke inn i en diskusjon om ulovlige lydpotter.
God natt

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:plage folk? helt alvorlig, klarer du/dere å høre forskjell på 90db vs 95db (siden det er diskutert her)
Det vil jeg tro. En økning på 3dB er dobling av lydnivå(om jeg husker riktig ift hva som dobles)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:
Jompa skrev: Skal ikke gjøre dette til noen diskusjon for eller i mot brannbiler, men påstår, på vegne av meg selv denne gangen, at enkelte sjåfører i utrykningskjøretøy
er alt for glad i å bruke sirena.
Jeg tror nok ikke de nødvendigvis er så glad i å bruke sirene, det er vel mere at den ofte blir "glemt" Men bruken av sirene er heldigvis blitt redusert voldsomt. Hvertfall i de større byene.
Men dere som irriterer dere over lyd, eller er redd for å stryke med av denne støyen som alle andre produserer giftige mengder av. Hvilke tiltak gjør dere selv for å skåne dere for direkte og inndirekte støy? Flere klager over støy fra eksosen til andre, men kjører ikke med ørepropper selv. Vindstøyen er langt verre en motorlyden.
Kjenner du/dere at det koker litt når andre klipper plen, parkerer "i veien" for din normale ferdsel. Henger dere opp i bagateller som hvor hardt postmannen slamrer med lokket på postkassen. Eller hvor sent ute bosstømmerne er på sin faste dag. Eller hvor utrolig bortskjemt, uoppdragne og forferdelig andre sine unger er? :-k

For dere henger dere da virkelig opp i min glede av lyd. At jeg liker å høre på musikk som er for smalt til å bli spilt på nrk p1. Eller at jeg får litt gåsehud hver gang jeg starter opp sykkelen min. Får glede av å se smilene til ungene i gata når jeg skal ut på sykkeltur. Eller gleden det gir meg når en fet bil tråkker litt ektra på gassen å ruser motoren sin.
Jeg forurenser tydeligvis deres hverdag. Å da i alvorlig høy grad (får jeg inntrykk av i denne tråden) :scratch
Helt enig med deg.
Noen irriterer seg over alt hva andre gjør. Og det tror jeg ikke er sunt og kan sikkert i lengden gjøre at du irriterer deg i hjel :P :p
Men å tro at en orginal sykkel redder liv kontra en med effektpotte er i beste fall naivt.
Noen drar inn skadelig støy fra arbeidslivet osv. Joda, støy kan være skadelig på helsa i gitte situasjoner, men det er ingen som har E 18 rett igjennom huset der sykler som bråker litt mer enn orginalt ligger på maks turtall hele dagen.
Jeg har jobbet i verkstedindustrien i snart 30 år. Lever vel på lånt tid da? :-)å

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Zadnez »

Jeg skjønner ikke at dere ikke bare kan akseptere at det er mange som irriterer seg over høy lyd fra motorsykler, enten det er HDer med rake potter som starter med et pang eller folk som akselerer hemningsløst i boligfelt. Oftest er det måten man kjører på som lager den irriterende lyden. Og ja, høy lyd kan helt sikkert forkorte livet ditt, men mest som en medvirkende årsak dersom du stadig må høre på noe som irriterer deg eller ikke får sove om nettene.
Begriper ikke at dere kan lage en diskusjon av noe som er så innlysende?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

Zadnez skrev:Jeg skjønner ikke at dere ikke bare kan akseptere at det er mange som irriterer seg over høy lyd fra motorsykler, enten det er HDer med rake potter som starter med et pang eller folk som akselerer hemningsløst i boligfelt. Oftest er det måten man kjører på som lager den irriterende lyden. Og ja, høy lyd kan helt sikkert forkorte livet ditt, men mest som en medvirkende årsak dersom du stadig må høre på noe som irriterer deg eller ikke får sove om nettene.
Begriper ikke at dere kan lage en diskusjon av noe som er så innlysende?
Sier en som selv har slip on :scratch
Hvem har snakket om å akselere hemningsløst i boligfelt? Det har da ikke noe med lyd å gjøre, men med vettet.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Zadnez »

hva har det med saken å gjøre at jeg har slipon? gjør det meg ikke meningsberettiget???

vi snakker om støy som 3person plages av, sjelden den som lager støyen. Det kan da vel ikke være vanskelig å akseptere det?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

Zadnez skrev:hva har det med saken å gjøre at jeg har slipon? gjør det meg ikke meningsberettiget???

vi snakker om støy som 3person plages av, sjelden den som lager støyen. Det kan da vel ikke være vanskelig å akseptere det?
Du er jo en av de som er medvirkende til at folk dør av støy i følge en av debetantene.
Slip on bør jo forbys er meninger som er foreslått og politiet bør bruke ressuser på nettop å slå ned på dette.
Er vel en del av hva denne diskusjonen går ut på.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Zadnez »

simpson skrev:
Zadnez skrev:hva har det med saken å gjøre at jeg har slipon? gjør det meg ikke meningsberettiget???

vi snakker om støy som 3person plages av, sjelden den som lager støyen. Det kan da vel ikke være vanskelig å akseptere det?
Du er jo en av de som er medvirkende til at folk dør av støy i følge en av debetantene.
Slip on bør jo forbys er meninger som er foreslått og politiet bør bruke ressuser på nettop å slå ned på dette.
Er vel en del av hva denne diskusjonen går ut på.

hva så... jeg har ikke sagt at jeg er mot slipons, bare at det må være mulig å akseptere at de kan være plagsomme... gidder forresten ikke å starte en krangel med deg.... dette minner meg om kommentarfeltet i VG om innvandring
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er bare så glad for at jeg bor på landet ved siden av hyggelige naboer som aldri har klaget på noe som helst. Da klarer jeg fint å holde kjeft også når dem starter hagesaksa på søndag morgen. Jeg har andre ting å bruke tiden min på enn å irritere meg over dobbelmoraliserende naboer med markeringsbehov.

Jeg har kjørt cruiser med ganske heftig lyd gjennom nabolaget omtrent hver dag flere ganger om dagen. Også søndag morgen. Har ikke hørt noe som helst av klager. Naboene hilser når jeg kjører og alt er fryd og gammen. Til gjengjeld så gir jeg blaffen i om noen ønsker å klippe plenen søndag morgen som rekreasjon. Kan ikke bry meg mindre, så lenge det er fred og ro ellers.

For det som er langt mer "skadelig" enn støy er nabokrangler... vertfall i mitt hode. Man får liksom en slags respekt for slike naboer. Så klart lar man vær og klippe plenen midt under naboens konfirmasjonsfest etc. men det handler jo bare om sunn fornuft.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Zadnez skrev:hva har det med saken å gjøre at jeg har slipon? gjør det meg ikke meningsberettiget???

vi snakker om støy som 3person plages av, sjelden den som lager støyen. Det kan da vel ikke være vanskelig å akseptere det?
Takk for det, jeg kan absolutt akseptere at folk kommer til en annen totalvurdering av hva som er det "rette" valget, det er noe annet å stikke hodet i sanda og late som det ikke finnes ulemper med støy. I det minste styder jo det på at de som gjør det i hvertfall har et lite stikk av dårlig samvittighet.

Svar