Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:Det har vært stille her inne.
Jeg var en tur i Trondheim på søndag ... kom seint fram, trøtt og sliten etter en lang dag, men sov likevel ganske dårlig ... et par tre timer før jeg bråvåknet av noe jævla rammel. Men jeg var fremdeles i koma på en måte. :scratch ... Det stod pinadø en KTM 4 meter fra mitt åpne soveroms-vindu og bakket på tomgang ... i flere minutter ... kl. 0630. Det som antas å være eieren stod ved siden av og fiklet med noe. Jeg var fremdeles delvis påkledd og ruslet likegodt ut for en røyk. Han stod der fremdeles, men var nesten klar til å kjøre ... jeg spurte i en forholdsvis ok tone om det kunne være nødvendig å stå der på denne måten, det var tross alt så tidlig at folk flest fremdeles ligger og sover.
"Det drit æ i" sa han på trøndersk, før han dro på hjelmen og brølte avgårde.
Der og da tenkte jeg overhodet ikke på hva slags potte dette var, men etter en sigarett var jeg ganske enig med meg sjøl at der hadde han fått ganske mange dB for penga.
Hadde jeg vært våken nok hadde jeg tapet det, og kunne brukt det som vekkeklokke i fremtiden.
Det går en ganske trafikkert vei forbi som man hører godt ... og man kan irritere seg over om man har lyst, men det er ikke nødvendig.
Men stå og kuke på denne måten, nærmest i bakgården til naboen, illustrerer på en utmerket måte egoismen mange potte-brukere viser .... ja ja, jeg kjørte hjem igjen i ti-tiden ... i bil dessverre.
Klart det er stille her inne, det er så mange som er så sarte for bråk :knegg
Men i ditt tilfelle denne gangen handler det litt om å bruke vettet.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Epylypzon »

* Når jeg kjøpte ny mc, kunne man få Akrapovic slip on som ekstrautstyr, den kan da vel neppe politiet/biltilsynet gjøre noe med.

*Er det kun folk som søker oppmerksomhet som setter på slip on? Man kan ikke ha glede av det selv? Noen sier jo også at bakhjulskjøring er kun for å vise seg frem. Hvorfor driver jeg da med det mutters alene langt inni skogen mens jeg KOSER MEG SKIKKELIG! Jeg kan også sitte mutters alene hjemme å spille favorittsangene grisehøyt på stereoanlegget som spiller rundt 110dB.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

He he nå startet jeg denne tråden og det ble bra debat. Mye fine synspunkter. Som fersking inden mc må jeg tale for egen del. Slip on for min del er kun for egen fornøjelse. Jeg prøvede samme sykkel som jeg har kjøpt. Men med en slip on. Min oplevelse var en helt anden end den jeg nå har kjøpt med originale potte. Har nå bestilt en delkevic potte som jeg vil montere og teste ut ...så får vi se om naboerne vil hilse etterpå ...

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

mortenolb skrev:Det er definitivt unødvendig ja. Jeg er klar over at jeg har en litt bråkete potte selv, så jeg stopper motoren i det jeg svinger inn i gata, og ruller ned bakken og inn i gården når jeg kommer hjem fra jobb på natta.
Så det er helt ok å vekke andres naboer, så lenge dine naboer ikke hører bråket ditt ???
Omtrent samme tankegangen som jeg og kompisene mine hadde da vi var små,
og gjorde pøbelstreker i andre nabolag enn vårt eget.
Da var det mindre sjanse for at foreldrene våre fikk vite det. :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Min nabo var i det minste rettferdig ... han vekket alles naboer.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Trondgv »

Heldigvis er akrapovic slip-on originalt på min sykkel, så da har de som ikke liker det ingen klagerett :roll:

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Trondgv skrev:Heldigvis er akrapovic slip-on originalt på min sykkel, så da har de som ikke liker det ingen klagerett :roll:

Sent from my D6503 using Tapatalk
Da må man vel gå ut i fra at lydnivået er innafor, og man har mindre grunn til å klage.
Tror ikke det er potte-merket folk klager på.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mortenolb »

Jompa skrev:
mortenolb skrev:Det er definitivt unødvendig ja. Jeg er klar over at jeg har en litt bråkete potte selv, så jeg stopper motoren i det jeg svinger inn i gata, og ruller ned bakken og inn i gården når jeg kommer hjem fra jobb på natta.
Så det er helt ok å vekke andres naboer, så lenge dine naboer ikke hører bråket ditt ???
Omtrent samme tankegangen som jeg og kompisene mine hadde da vi var små,
og gjorde pøbelstreker i andre nabolag enn vårt eget.
Da var det mindre sjanse for at foreldrene våre fikk vite det. :-)å
Så du mener at jeg skal trille sykkelen de tre mila hjem fra jobb? Handler ikke om hvem sine naboer her, men du mener at siden jeg ikke kan ta hensyn til NOEN, så skal jeg gi faen i alle? Nå er det ikke sånn at jeg ligger på rødlinja heller, men skader det virkelig at jeg tar ekstra hensyn innenfor rimelighetens grenser?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

mortenolb skrev:
Jompa skrev:
mortenolb skrev:Det er definitivt unødvendig ja. Jeg er klar over at jeg har en litt bråkete potte selv, så jeg stopper motoren i det jeg svinger inn i gata, og ruller ned bakken og inn i gården når jeg kommer hjem fra jobb på natta.
Så det er helt ok å vekke andres naboer, så lenge dine naboer ikke hører bråket ditt ???
Omtrent samme tankegangen som jeg og kompisene mine hadde da vi var små,
og gjorde pøbelstreker i andre nabolag enn vårt eget.
Da var det mindre sjanse for at foreldrene våre fikk vite det. :-)å
Så du mener at jeg skal trille sykkelen de tre mila hjem fra jobb? Handler ikke om hvem sine naboer her, men du mener at siden jeg ikke kan ta hensyn til NOEN, så skal jeg gi faen i alle? Nå er det ikke sånn at jeg ligger på rødlinja heller, men skader det virkelig at jeg tar ekstra hensyn innenfor rimelighetens grenser?
Han mener vel presumptivt at det er bedre om du forsøker å ta hensyn til alle (ikke ha en bråkete potte i utgangspunktet) heller enn noen. Du tar ikke "ekstra hensyn" lydmessig, du er mindre uhensynsfull en du kunne ha vært.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mortenolb »

Som sagt sagt, innenfor rimelighetens grenser. Eneste mindre høylydte potta som finnes er orginalpotta, og den er så stygg at det skjer aldri :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

Nå aner ikke jeg hvor mye lyd sykkelen din egentlig lager, men om du har ei ce-merka potte som
er i samme stand som da den lå i eska, er vel lyden innenfor godkjent nivå.
Min sykkel høres godt når den får turtall over midten av skalaen, så jeg prøver å ta det litt lungnt
i tettbgde strøk.
Å trille siste stykket hjem er i alle tilfeller uaktuellt, mest motbakke fra veien til huset
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er glad jeg slipper å ta slike hensyn
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Nu har jeg hvertfall skiftet ... har ikke tat ut indsats. Da ville den sikkert bråke mye mer. Har ikke testet på vei og på video bare op til 5000 rpm. Kommer dårlig frem på mobil kamera. Men det er en noe annen lyd nå ...
Original
https://youtu.be/4OpkzAo-wvU" onclick="window.open(this.href);return false;

Slip on
https://youtu.be/nQqwmCRQiow" onclick="window.open(this.href);return false;

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Ser nice ut, og ikke minst høres nice ut :prf :prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av AJ »

Det er fortsatt mange motorsyklister som er opptatt av utseende og vekt og mulig økt effekt når de bytter ut originalpotta på sykkelen.
Men hva om MC-produsentene kunne gjøre som Hyundai på I 30N modellen som jeg har til testkjøring nå et par dager?
Her har de nemlig laget et eget valg i kjøremodusmenyen, som faktisk virker:
Agressiv eksoslyd.JPG
Eksoslyden forandres såpass at folk langs veien stopper opp og kikker. Artig det, selvfølgelig ;) . Spesielt når man gir på. Da kommer aggresjonslyden virkelig til sin rett. Ikke altfor høylydt og "plagsom", men akkurat passe med den rette snerrelyden.
Og spesielt artig er at at med denne innstillingen slipper man å gi mellomgass ved nedgiring. Det sørger innstillingen for at bilen gjør helt automatisk. Om det er ekte lyd fra potta eller noe Hyundaifolkene har jukset inn på annen måte vet jeg ikke.
Men at det låter bra og er avhengighwetsskapende, det er i hvert fall helt sikkert :knegg .

Noe sånt burde MC-produsentene også få til uten problemer. Vil ikke hjelpe de som vil bytte potte pga. utseende og vekt. Men ville sikkert vært mer enn nok for de som gjerne vil ha litt mer lyd når sykkelen kjører i "Sport" og "Race" modus, eller hva de nå kaller disse innstillingene... :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar