Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Snikkeren »

mortenolb skrev:
Det vil jeg tro. En økning på 3dB er dobling av lydnivå(om jeg husker riktig ift hva som dobles)
3 dB er også den minste økningen det menneskelige øret kan oppfatte. Da høres plutselig ikke 3 dB økning så mye ut.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:Jeg er bare så glad for at jeg bor på landet ved siden av hyggelige naboer som aldri har klaget på noe som helst. Da klarer jeg fint å holde kjeft også når dem starter hagesaksa på søndag morgen. Jeg har andre ting å bruke tiden min på enn å irritere meg over dobbelmoraliserende naboer med markeringsbehov.

Jeg har kjørt cruiser med ganske heftig lyd gjennom nabolaget omtrent hver dag flere ganger om dagen. Også søndag morgen. Har ikke hørt noe som helst av klager. Naboene hilser når jeg kjører og alt er fryd og gammen. Til gjengjeld så gir jeg blaffen i om noen ønsker å klippe plenen søndag morgen som rekreasjon. Kan ikke bry meg mindre, så lenge det er fred og ro ellers.

For det som er langt mer "skadelig" enn støy er nabokrangler... vertfall i mitt hode. Man får liksom en slags respekt for slike naboer. Så klart lar man vær og klippe plenen midt under naboens konfirmasjonsfest etc. men det handler jo bare om sunn fornuft.
FOr å være djevelens advkokat litt her, så er det jo de som bor "på landet" og kjører inn til byen som gjør at byen er endel mindre rolig enn landet :)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Snikkeren skrev:
mortenolb skrev:
Det vil jeg tro. En økning på 3dB er dobling av lydnivå(om jeg husker riktig ift hva som dobles)
3 dB er også den minste økningen det menneskelige øret kan oppfatte. Da høres plutselig ikke 3 dB økning så mye ut.
Det brukes som en tommelfingerregel, men det er ikke helt presist, vi kan oppfatte økninger ned til ca 1 dB under gode forhold. 3B økning er endel i sammenhengen områdestøy, feks må man halvere driftstiden for å få ned støydosen 3 dB.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Dette forbudet mot støyforurensning ... det er der for at vi skal slippe å gjøre noen tiltak. Vi skal ikke behøve å gå rundt med hørselvern.
Jeg har gjort tiltak for å fjerne vindstøy på min sykkel, og jeg har et lydnivå på eksosen som er godkjent av både EU og meg selv, men du mener altså likevel jeg burde gjøre noen tiltak for å beskytte meg mot din egoisme og dine bevisste lovbrudd?
Har jeg forstått deg rett?
Jeg henger meg ikke opp i din glede av lyd. Jeg driter langt og tynt i hva slags forhold du har til all tenkelig lyd, men sånn helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser ... bare fordi de har en sånn fasinasjon for å produsere støy.
Og så prøver du å fremstille oss andre som de vanskelige og sære ... samtidig som du sitter og vrøvler om boss og postmenn og gressklippere og bortskjemte unger og gudene vet hva ... :-)å
Det er liksom ingen grenser for hvor mye svada man kan trekke inn i en diskusjon om ulovlige lydpotter.
God natt
Jeg prøver ikke å framstille noen som vanskelig eller sære, det klarer dere helt utmerket på egenhånd :thumleft

Jeg mener på ingen som helst måte at du skal gjøre noe tiltak for den støyen jeg så egoistisk forurenser med. Da har du ikke forstått meg rett. Det er bare utrolig mange som klager på støy som andre produserer, men driter tynt i å beskytte seg mot sin egen støy. Dette forteller meg litt om hvordan du er som menneske, derfor de latterlige pralellene :-# :x

Jeg forstår at støy kan være plagsomt for andre, jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn, men jeg er så egoist at jeg har valgt å kjøre med effektanlegg.
Håper du sov godt i natt :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev: Dette forbudet mot støyforurensning ... det er der for at vi skal slippe å gjøre noen tiltak. Vi skal ikke behøve å gå rundt med hørselvern.
Jeg har gjort tiltak for å fjerne vindstøy på min sykkel, og jeg har et lydnivå på eksosen som er godkjent av både EU og meg selv, men du mener altså likevel jeg burde gjøre noen tiltak for å beskytte meg mot din egoisme og dine bevisste lovbrudd?
Har jeg forstått deg rett?
Jeg henger meg ikke opp i din glede av lyd. Jeg driter langt og tynt i hva slags forhold du har til all tenkelig lyd, men sånn helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser ... bare fordi de har en sånn fasinasjon for å produsere støy.
Og så prøver du å fremstille oss andre som de vanskelige og sære ... samtidig som du sitter og vrøvler om boss og postmenn og gressklippere og bortskjemte unger og gudene vet hva ... :-)å
Det er liksom ingen grenser for hvor mye svada man kan trekke inn i en diskusjon om ulovlige lydpotter.
God natt
Jeg prøver ikke å framstille noen som vanskelig eller sære, det klarer dere helt utmerket på egenhånd :thumleft

Jeg mener på ingen som helst måte at du skal gjøre noe tiltak for den støyen jeg så egoistisk forurenser med. Da har du ikke forstått meg rett. Det er bare utrolig mange som klager på støy som andre produserer, men driter tynt i å beskytte seg mot sin egen støy. Dette forteller meg litt om hvordan du er som menneske, derfor de latterlige pralellene :-# :x

Jeg forstår at støy kan være plagsomt for andre, jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn, men jeg er så egoist at jeg har valgt å kjøre med effektanlegg.
Håper du sov godt i natt :vs
Jo takk, jeg sov veldig bra.
Bare for å være litt tydelig ... slip-on i selv plager meg ikke. Det plager meg heller ikke om folk putrer rundt i byen med litt for mye lyd ... det er helt ok.
Mitt utgangspunkt for denne diskusjonen er et innlegg i en annen tråd, om samme tema.

Dette sa norse900
"Madammen og jeg var på kjøretur med bil i går kveld. Jeg så det var en MC bak, og gav fruen et hint om å sleppe han forbi, hvilket hun gjorde.
Idet sykkelen var på siden av bilen smalt det som ville he***te, og privatsjåføren min skvatt så hele kjøretøyet rista. Etterpå fikk JEG kjeft pga. mega-smellet... Et par km senere kom det en "jævel" til, og han måtte til overmål kjøre forbi med heftig gasspådrag på høyre side (i en busslomme).
(2stk KTM-"helter" med "pop" av dimensjoner og generelt ubehagelig lyd-trøkk.)
Resultat: Madammen har med ett langt mindre respekt og forståelse for "MC-folket", og nærmest "forventer" idioti ved neste trefning. For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. dB"

Jeg har også hatt noen sånne opplevelser ... det plager meg.
Om jeg sitter med åpent bilvindu og blir forbikjørt av en litt hissig sykkel med slip-on, opp mot turtallsperra ... så er lydnivået adskillig høyere enn de 90-95 dB dere snakker om. Det er sinnsykt irriterende .... og kan vel også være både trafikkfarlig og direkte skadelig for hørselen.
Jeg kjenner et par stk som synes dette er veldig gøy. De liker jo lyden og vil gjerne høre den så ofte som mulig ... og skjønner ikke at folk synes det er plagsomt, de bruker jo ørepropper.
Jeg satt en gang ned i havna i Stavanger, sammen med sikkert 100 stk til, når en smarting fant ut han ville demonstrere sitt nye anlegg. Han stod der og ruset sykkelen sin såpass lenge at både han og sykkelen stod i fare for å bli kastet over kaikanten av et samlet publikum.
Det er maange som har lignende opplevelser.
Som sagt før... helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser
Sist redigert av jhn den 17 jun 2015, 10:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av cevillan »

ATWindsor skrev: Ellers er det meningsløst å kalle andres syn på dette bagateller, hvorfor henger folk seg så jævlig opp i bagatellen å kunne ha et uorginalt eksosanlegg? Folk blir jo direkte irritert når jeg mener politiet skal slå ned på det, det er jo en bagatellmessig ting å ikke kunne ha lov til det? Eller? Tror du kanskje ikke ditt syn på bagateller er litt preget av ditt eget utgangspunkt? Jeg er også for "Kardemommenloven", men synes ikke det er innafor den å plage andre for noe så trivielt som å få "grom lyd".
Jeg tror du har forkortet livet ditt langt mer av å hisse deg opp i denne debatten enn det noengang kommer til å bli forkortet av støy. Din noe kreative tolkning av WHO-rapporten (samme WHO som lenge påstod mobilstråler var farlig...) er ikke i samsvar med norske myndigheters tolkning av rapporten. Folkehelseinstituttet beskriver;
Det er uvisst i hvor stor grad sterk støyplage bidrar til redusert helse i form av redusert fysisk eller mental helsetilstand. Antall tapte friske leveår som følge av sterk støyplage må derfor foreløpig betraktes som tap av trivsel og livskvalitet mer enn tapte år på grunn av helseskade.
og
Med unntak av hørselskader fører ikke støy direkte til alvorlige sykdommer, lidelser eller dødsfall. De viktigste negative virkningene av støy kan deles inn i patologiske, fysiologiske, psykologiske og sosiale virkninger. Det er imidlertid ikke noe klart skille mellom disse inndelingene.
Så når du utbasunerer at 100 personer dør årlig i Norge som følge av støy, er det et ganske populistisk utsagn som i motsetning til det du gjør inntrykk av, ikke har støtte i forskningen eller blant myndighetene. At støy er skadelig er det ingen tvil om, men du bidrar bare til steilere fronter ved å kaste ut tall uten rot i virkeligheten.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av DrGreve »

Nå er det veldig lite her i livet jeg gidder å irritere meg over og høy lyd fra motorsykkel er ikke en av disse, men jeg er forundret over at noen gidder å forsvare ett lovbrudd bare fordi man liker lyden. Og når de blir tatt av politiet for nevnte forhold så er det politiet sin feil fordi de prioriterer helt feil. "Her blir jeg stoppet og får bot mens ran og tyveri ikke får politiet til å lette på ræva" har man jo hørt før :)
Og er lyden så orgasmisk så er det vel bare å ta opp lyden av sykkelen når du ruser den på gassen og ta med deg lyden inn i stua og starte opp hjemmekinoanlegget. Da kan du nyte så mye du vil uten at du plager noen andre.. Men husk å slå ned lyden klokken 2300 :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Jeg har også hatt noen sånne opplevelser ... det plager meg.
Om jeg sitter med åpent bilvindu og blir forbikjørt av en litt hissig sykkel med slip-on, opp mot turtallsperra ... så er lydnivået adskillig høyere enn de 90-95 dB dere snakker om. Det er sinnsykt irriterende .... og kan vel også være både trafikkfarlig og direkte skadelig for hørselen.
Jeg kjenner et par stk som synes dette er veldig gøy. De liker jo lyden og vil gjerne høre den så ofte som mulig ... og skjønner ikke at folk synes det er plagsomt, de bruker jo ørepropper.
Jeg satt en gang ned i havna i Stavanger, sammen med sikkert 100 stk til, når en smarting fant ut han ville demonstrere sitt nye anlegg. Han stod der og ruset sykkelen sin såpass lenge at både han og sykkelen stod i fare for å bli kastet over kaikanten av et samlet publikum.
Det er maange som har lignende opplevelser.
Som sagt før... helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser
Så du plages igrunn langt mere over idioter som bråker unødvendig en du gjør over selve lyden.

For det har seg faktisk slik, at det er veldig mange som kjører med effektanlegg som tar langt mer hensyn en det du beskriver her.
Samt, så er det nok av folk som både opplever og har mange erfaringer gjort på nettopp det grunnlag at lyd redder liv. Jeg vet ikke om det finnes forskning på feltet, men jeg har egne selvopplevde hendelser som veier langt tyngre enn forskning som er nedskrevet i en rapport av eventuelle eksperter.
Så da står en der,
En idiot på hver sin side av tastaturet å krangler om hvem som er mest idiot og hvilke meninger som er mer eller mindre riktig :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev: Jeg har også hatt noen sånne opplevelser ... det plager meg.
Om jeg sitter med åpent bilvindu og blir forbikjørt av en litt hissig sykkel med slip-on, opp mot turtallsperra ... så er lydnivået adskillig høyere enn de 90-95 dB dere snakker om. Det er sinnsykt irriterende .... og kan vel også være både trafikkfarlig og direkte skadelig for hørselen.
Jeg kjenner et par stk som synes dette er veldig gøy. De liker jo lyden og vil gjerne høre den så ofte som mulig ... og skjønner ikke at folk synes det er plagsomt, de bruker jo ørepropper.
Jeg satt en gang ned i havna i Stavanger, sammen med sikkert 100 stk til, når en smarting fant ut han ville demonstrere sitt nye anlegg. Han stod der og ruset sykkelen sin såpass lenge at både han og sykkelen stod i fare for å bli kastet over kaikanten av et samlet publikum.
Det er maange som har lignende opplevelser.
Som sagt før... helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser
Så du plages igrunn langt mere over idioter som bråker unødvendig en du gjør over selve lyden.
Nei, lyden plager meg mest ... når den blir høy nok.
LordShaft skrev: For det har seg faktisk slik, at det er veldig mange som kjører med effektanlegg som tar langt mer hensyn en det du beskriver her.
Da er det ikke de folka som er mest plagsomme. Jeg har hele tiden snakket om de som bråker unødig mye ... plagsomt, ubehagelig og ulovlig mye.
Har jeg vært utydelig på det?
LordShaft skrev: Samt, så er det nok av folk som både opplever og har mange erfaringer gjort på nettopp det grunnlag at lyd redder liv. Jeg vet ikke om det finnes forskning på feltet, men jeg har egne selvopplevde hendelser som veier langt tyngre enn forskning som er nedskrevet i en rapport av eventuelle eksperter.

Dette skal ikke jeg nekte på, men stort sett tror jeg at støy har flere negative enn positive sider
LordShaft skrev: Så da står en der,
En idiot på hver sin side av tastaturet å krangler om hvem som er mest idiot og hvilke meninger som er mer eller mindre riktig :vs
For å slippe å avsløre seg som idiot kan man bare følge de råd og tips og lover og regler som blir gitt av storsamfunnet ... de er ofte (men ikke alltid) basert på en mix av vitenskap og fornuft.
Funker ganske greit :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

La oss dra denne litt lengre da. Hvis en mener at lyd, litt i overkant av lovlig mengde bidrar til en sikrere ferdsel på mc for egen helse :-k Er dette da helt urimelig?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

cevillan skrev:
ATWindsor skrev: Ellers er det meningsløst å kalle andres syn på dette bagateller, hvorfor henger folk seg så jævlig opp i bagatellen å kunne ha et uorginalt eksosanlegg? Folk blir jo direkte irritert når jeg mener politiet skal slå ned på det, det er jo en bagatellmessig ting å ikke kunne ha lov til det? Eller? Tror du kanskje ikke ditt syn på bagateller er litt preget av ditt eget utgangspunkt? Jeg er også for "Kardemommenloven", men synes ikke det er innafor den å plage andre for noe så trivielt som å få "grom lyd".
Jeg tror du har forkortet livet ditt langt mer av å hisse deg opp i denne debatten enn det noengang kommer til å bli forkortet av støy. Din noe kreative tolkning av WHO-rapporten (samme WHO som lenge påstod mobilstråler var farlig...) er ikke i samsvar med norske myndigheters tolkning av rapporten. Folkehelseinstituttet beskriver;
Det er uvisst i hvor stor grad sterk støyplage bidrar til redusert helse i form av redusert fysisk eller mental helsetilstand. Antall tapte friske leveår som følge av sterk støyplage må derfor foreløpig betraktes som tap av trivsel og livskvalitet mer enn tapte år på grunn av helseskade.
og
Med unntak av hørselskader fører ikke støy direkte til alvorlige sykdommer, lidelser eller dødsfall. De viktigste negative virkningene av støy kan deles inn i patologiske, fysiologiske, psykologiske og sosiale virkninger. Det er imidlertid ikke noe klart skille mellom disse inndelingene.
Så når du utbasunerer at 100 personer dør årlig i Norge som følge av støy, er det et ganske populistisk utsagn som i motsetning til det du gjør inntrykk av, ikke har støtte i forskningen eller blant myndighetene. At støy er skadelig er det ingen tvil om, men du bidrar bare til steilere fronter ved å kaste ut tall uten rot i virkeligheten.
Jeg tror du skal være forsiktig med å bedømme andres sinnstilstand, jeg har ikke for vane å bli hissig bare fordi jeg argumenterer, og det er noe jeg vil anbefale andre også. Det er forøvrig ikke en "kreativ tolkning" i det hele tatt. Det er en tolkning som dels av de fleste fagfolk.

Ellers takk for tips med folkehelseinstituttet, jeg skal ta kontakt med de å se hva som er grunnlaget for disse uttalelsene de kommer med, harmonerer i liten grad med forskningen (litt avhengig av hva de legger i "direkte"). Har du en lenke til hvor det står?

Det er forøvrig ikke noe populistisk utsagn, og det er støtte blant myndighetene her til lands som driver med denne type problemstillinger (dvs miljødirektoratet, tidligere klif)


ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Den første er litt gammel, men den andre artikkelen er jo langt mer nyansert enn ditt utklipp gir inntrykk av, har du lest PDFen artikkelen er basert på? Der det konkluderes at det går titusenvis av DALYs i året i norge pga støy (disability-adjusted lifeyears, dvs tapte leveår og år med redusert helse). Greit nok, de sier at det er usikkerhet i WHOs data, det er det, fordi det er vanskelig å finne eksakt størrelse på tallene i slik forskning, men de baserer seg på WHOs data, de mener den er riktig, og de er enig i at det fører til mere hjertesykdommer, de bare ønsker seg enda bedre data, som vi alle gjøre.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Noen irriterer seg over alt hva andre gjør.
Alt?
Irritasjonen er vel at noen finner glede i å bråke mer enn nødvendig, fordi de finner glede i å bråke i nærheten av andre.

Alt bråker, mer eller midre. Skal man leve med andre må man finne seg i bråk. Enten det er naboen som promper eller kona som vakser opp (for dem som er så heldige å ha en kone som vasker opp for dem).

Lover og regler er ikke til for sin egen del, men de fungerer som smøremiddel i maskineriet oss mennesker i mellom. I land hvor lover og regler kollapser, der er det ikke hyggelig å bo. Den sterkestes rett er bare kult om du er den sterkeste.
Ingen er hele tiden på riktig side av alle streker. Og noen ganger trår vi over over med viten og vilje.

Men det å bråke mer enn nødvendig med viten og vilje, det stiller i en klasse for seg selv.
Heldigvis er vi forskjellige, men "Jeg liker å bråke" høres ikke veldig voksent ut, synes nå jeg da.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mekkern »

"ulovlig" eller "ikke forskriftsmessig" skilles det på levealder der også? :P :p
eller på en MC som en kompis har -der den er godkjent av SVV UTEN lyddemper(kan ikke endres/monteres),denne har da i følge flere her IKKE skadelig støy siden denne har "lovlig" eller "tilfredstillende eksosanlegg"? :lol

Det finnes ingen ABSOLUTTE grenser for støyforurensning-Dekkstøy er forøvrig det siste i vinden-dette er det jeg også har som største støykilde fra E-18 (mellom Oslo og Drammen er det litt trafikk) spesielt ved regnvær.
-lurer på hvor mange leveår regnet da indirekte frarøver meg? -Hvem skal jeg klage til tro....

arbeidstilsynet har en grense for hvor mye støy en kan utsettes for i løpet av en viss periode-for ikke å få hørselsskader.

Hva som er forskriftsmessig støynivå er stadig under korrigering.
etter de seneste normene (sist endret 2010)har veldig få av motorsyklene solgt før 2010 "lovlig/forskriftsmessig" lydnivå pr i dag.

Hvis man skal opphøye seg selv og kritisere "vanlig" mc-støy bør en vel strengt tatt først konvertere til "Dildo-fuel"

Dette sagt, så mener jeg også at det er unødvendig støy på mange "custom/cruiser/H-D" og en del "motarder" og noen få RR.

Edit:
Eneste muligheten for å ikke støte en eller annen nisse i dag er å være dødfødt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar