Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Kjøpt suzuki gsx 600f den har vanlig potte på. Lurer på om en effektpotte vil gi noe ekstra ut over lidt mere grom lyd... erfaringer ? (Ser det er mye å hente på eBay hvor det enkelt er å bytte det yderste av potten )

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Slip-on (bare bakre potta) gir minimalt/ingen effekt. Helanlegg gir effektøkning

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av JK95 »

Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarende :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Slip-on, bare potten, vil ikke gi noe økt effekt, slip on på sykler uten katalysator vil også gi bedre lyd.

Skifter du hele eksosanlegget vil sykkelen din mest sannsynlig gå dårligere. Tuner du biken din, altså mapper den med f.eks powercommander, kjører den i dynobenk så du får optimalisert fuel blandingen og luft, så snakker vi økning i effekt. Og selvfølgelig betraktelig bedre lyd :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

JK95 skrev:Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarende :knegg
Stod der noe om denn var mappet med standard map eller var denne kjørt i dyno? :-k Det er en del bevis på nettet at sykler som blir kjørt i dyno vil få langt bedre effekt en 2-3hk. Selv om min personlige mening er at effektøkningen fra 193 hester er fullstendig unødvendig :redface

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Zadnez »

det er en utbredt oppfatning på forumet at en slipon gir bedre effekt.... tror at lorden har rett og at det ikke gir noen som helst effekt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av RuneMC »

Zadnez skrev:det er en utbredt oppfatning på forumet at en slipon gir bedre effekt.... tror at lorden har rett og at det ikke gir noen som helst effekt
:scratch Stort sett alt av info tilsier ingen eller forsvinnende liten betydning for hestekrefter.
Men "Verden vil bedras" er det et ordak som sier...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av JK95 »

LordShaft skrev:
JK95 skrev:Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarende :knegg
Stod der noe om denn var mappet med standard map eller var denne kjørt i dyno? :-k Det er en del bevis på nettet at sykler som blir kjørt i dyno vil få langt bedre effekt en 2-3hk. Selv om min personlige mening er at effektøkningen fra 193 hester er fullstendig unødvendig :redface
Kjørt i dyno og mappet ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg har alltid flakket litt med blikket når folk hevder de har 20 hk mer etter Dyno, pc, luftfilter, anlegg osv osv.

Som rune skriver. Verden vil bedras :knegg


Note4

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Hmm mærkeligt nok syntes jeg den kjørte bedre den med effektanleg.

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Snikendeugle »

Fortsatt bedre lyd da, which is nice...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Svolp »

De fleste bytter vell til slip-on pga lyd og det estetiske.. Som f.eks trompeten på min zzr :redface
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av RuneMC »

Apropos trompet, kanskje en viagra på tanken hjelper :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av cannon »

Det krever vel nesten magi å få noe særlig mer enn 2-3 hk ut av at eksosanlegg og en Bazzaz, PC eller lignende.
Og det gjør jo ingenting, for de fleste av oss. Jeg har svært sjelden maks turtall og full gass på min gatesykkel.
Det man derimot kan oppnå er en bedre effektkurve i mellomregister, som de fleste av oss bruker hele tiden.
Ved å mappe om AFR (Air Fuel Ratio), og eventuelt fjerne miljørestriksjoner i original ECU kan mellomregister forbedres betydelig.

En slipon i seg selv er mest lyd og looks:-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.

Svar