Hvilken sykkel - naked/sport

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av LordShaft »

petterk1000 skrev:Prøvesatt street triple her om dagen og fikk forsåvidt et godt inntrykk, men den føltes litt for kompakt for meg. Kort vei til styret for armene, og litt krummet rygg ved sittestilling. Kikket på 1000cc modellen også som virket større. Blir nok å prøvesitte gsr 750 snart, men den er vel ikke særlig større.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Uansett hva du får for i det segmentet du er på jakt etter, så finner du en bra sykkel. Det er marginale forskjeller på de forskjellige modellene. Hvilken sykkel syns du ser kulest ut? Eller kunne mest tenke deg å eie?

Jeg er 2 meter høy selv. Å ha en sykkel som ikke er litt framoverlent er helt utenkelig for meg. Å sitte rett opp og ned på sykkel gjør at du fort får ugunstig vingel på armer i forhold til skuldre.... og du får så inne helvete med tresmak i ræven. Jeg sitter langt mer komfortabelt på en R sykkel, enn jeg gjorde på min vfr800 jeg hadde for mange år siden.

Det vil være en viss tilvenningsprosess uansett sykkel. Jeg tror du skal finne en sykkel du liker å se på, eller selv syns er kul. Om en sykkel har 10 hk eller 20 nm mere vil ikke spille noen rolle for deg.
Uansett hvilken sykkel du velger, så finner du sikkert en youtube film hvor en eller annen tulling har kjørt jorden rundt på den e :-)å

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:
petterk1000 skrev:Prøvesatt street triple her om dagen og fikk forsåvidt et godt inntrykk, men den føltes litt for kompakt for meg. Kort vei til styret for armene, og litt krummet rygg ved sittestilling. Kikket på 1000cc modellen også som virket større. Blir nok å prøvesitte gsr 750 snart, men den er vel ikke særlig større.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke for å forsvare Street triplen her, men jeg snakker mer på generelt grunnlag:

Når jeg prøvekjørte en Street Triple R for første gang så var det en enorm tilvenning jeg viste jeg måtte gjennom. Jeg følte at jeg satt veldig fremoverlent i forhold til hva jeg var vant til fra en cruiser, men bestemte meg for at dette var noe jeg skulle venne meg til. Sykkelen er kompakt, liten, lett og lettkjørt. Det tok noen mil før jeg ble 100% tilfreds og det hele var en tilvenning. Det hadde det blitt med en hvilken som helst annen sykkel også.

Husk at det er stor forskjell på og sitte på en sykkel i butikken med beina i bakken til å faktisk kjøre den. Man sitter mer oppreist på en Street Triple kontra feks. Kawa Z800 og Ducati Monster. Street Triple er ganske nøytral når det kommer til sittevinkelen og den eneste sykkelen i den klassen som skiller seg skikkelig ut med tanke på oppreist sittestilling er Yamaha MT09. Tror ikke man finner en streetfighter med mer oppreist sittestilling enn denne. Vertfall ikke som jeg har prøvesittet/kjørt.

Det blir som å sette seg inn i en ny bil for første gang. Selv om man går rett fra en Golf til en splitter ny BMW så vil man de første sekundene føle det litt overveldende og kanskje litt "feil", men etter en stund vil man ofte ikke gå tilbake igjen.

Det kan som sagt godt være at en Street Triple R ikke passer for deg, men hvis du ikke er vant med noe annet eller har eid en helt annen type sykkel så tror jeg en prøvekjøring må til for å få den rette feelingen. Så hvis du virkelig liker Street Triplen og i utgangspunktet vil ha denne, så gi den en sjanse med tanke på prøvekjøring. Faller den ikke i smak etter prøvekjøring så har du vertfall prøvd :thumleft
Det er ihvertfall ikke første gangen jeg har hørt noen si at street triple er trang for høye folk, så jeg tror det kan være noe i det. Det er ikke kun vanesak, noen sykler er ganske ubehagelige om man er høy (og biler for den saks skyld), om det er en deal-braker er litt individuelt.

Forøvrig virker det som man kan ha (avhengig av sete) en relativt oppreist stilling på bmw r1200r, om man vil kalle det en streetfighter (men det er jo ihvertfall en naked)
Sist redigert av ATWindsor den 19 feb 2015, 12:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Bjerknez »

ATWindsor skrev:
Bjerknez skrev:
petterk1000 skrev:Prøvesatt street triple her om dagen og fikk forsåvidt et godt inntrykk, men den føltes litt for kompakt for meg. Kort vei til styret for armene, og litt krummet rygg ved sittestilling. Kikket på 1000cc modellen også som virket større. Blir nok å prøvesitte gsr 750 snart, men den er vel ikke særlig større.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke for å forsvare Street triplen her, men jeg snakker mer på generelt grunnlag:

Når jeg prøvekjørte en Street Triple R for første gang så var det en enorm tilvenning jeg viste jeg måtte gjennom. Jeg følte at jeg satt veldig fremoverlent i forhold til hva jeg var vant til fra en cruiser, men bestemte meg for at dette var noe jeg skulle venne meg til. Sykkelen er kompakt, liten, lett og lettkjørt. Det tok noen mil før jeg ble 100% tilfreds og det hele var en tilvenning. Det hadde det blitt med en hvilken som helst annen sykkel også.

Husk at det er stor forskjell på og sitte på en sykkel i butikken med beina i bakken til å faktisk kjøre den. Man sitter mer oppreist på en Street Triple kontra feks. Kawa Z800 og Ducati Monster. Street Triple er ganske nøytral når det kommer til sittevinkelen og den eneste sykkelen i den klassen som skiller seg skikkelig ut med tanke på oppreist sittestilling er Yamaha MT09. Tror ikke man finner en streetfighter med mer oppreist sittestilling enn denne. Vertfall ikke som jeg har prøvesittet/kjørt.

Det blir som å sette seg inn i en ny bil for første gang. Selv om man går rett fra en Golf til en splitter ny BMW så vil man de første sekundene føle det litt overveldende og kanskje litt "feil", men etter en stund vil man ofte ikke gå tilbake igjen.

Det kan som sagt godt være at en Street Triple R ikke passer for deg, men hvis du ikke er vant med noe annet eller har eid en helt annen type sykkel så tror jeg en prøvekjøring må til for å få den rette feelingen. Så hvis du virkelig liker Street Triplen og i utgangspunktet vil ha denne, så gi den en sjanse med tanke på prøvekjøring. Faller den ikke i smak etter prøvekjøring så har du vertfall prøvd :thumleft
Det er ihvertfall ikke første gangen jeg har hørt noen si at speed triple er trang for høye folk, så jeg tror det kan være noe i det. Det er ikke kun vanesak, noen sykler er ganske ubehagelige om man er høy (og biler for den saks skyld), om det er en deal-braker er litt individuelt.

Forøvrig virker det som man kan ha (avhengig av sete) en relativt oppreist stilling på bmw r1200r, om man vil kalle det en streetfighter (men det er jo ihvertfall en naked)
Det kommer så klart ann på hvor høy man er, og når det ikke sies noe om dette (så vidt jeg har sett) så foreslår man jo sykler ut fra "normalhøyden" og den vil vel uansett passe de fleste sykler. Hvordan man FØLER seg på sykkelen derimot er noe helt annet og det var det jeg la til grunn når jeg skrev det jeg skrev.

Jeg er vertfall 182cm. og rundt 100kg. og jeg sitter vertfall perfekt på en Street Triple. Hvordan man sitter på en Street Triple når man er bortimot 2 meter høy vet jeg ikke noe om. :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av ATWindsor »

Går jo ann å vurdere Speed Triple også, den er ettersigende mer komfortabel for de av oss som rager endel.

petterk1000
Innlegg: 10
Registrert: 16 jul 2014, 14:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av petterk1000 »

Lurer på innkjøp av en ny 821 Monster evt. z800 11-13-årgang. Noen tanker om tapsverdi på disse etter 1-2 år, spesielt monsteren? Hvor ofte må en duc på service? ..Og de koster vel fort litt mer enn "alt annet" å serve?

petterk1000
Innlegg: 10
Registrert: 16 jul 2014, 14:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av petterk1000 »

Ingen ducati-kjennere her?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av mammut89 »

Har det blitt en ny sykkel ?

Jeg tror du hadde blitt fornøyd med en Triple det er en bra begynnersykkel som er lettkjørt. Sammenlignet med en Tuono eller S1000R blir de to siste litt "mye" for en som tok lappen sent ifjor etter min mening , 1e og 2e gir på en s1000r blir du kasta rett bak i salen om du ikke er veldig forsiktig med gasskontrollen. Men spør du meg er S1000R den beste nakensykkelen generelt.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av LordShaft »

petterk1000 skrev:Ingen ducati-kjennere her?
Har selv vært ducatimann i mange år... Å det er ikke noe dyrere å drifte eller serve en ducati kontra "alle de andre" eneste problemet med ducati er tilgjengeligheten på verksted i landet. :roll

Det er bare en naked bike som skiller seg ut i år. Den er kanskje ikke den fineste designmessig. Men hva du får igjen i forhold til pris, i motor, kvalitet, ektrautstyr, traction controll abs osv er BMW S1000R

Å i mine øyner er den langt ifra noe skremmende for en nybegynner. Her har du alle hjelpemiddel. Du kjører en Tiger som oppfører seg som en pusekatt. And with a press of a button.... All hell is loose :thumleft

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Zadnez »

Enig med lorden, s1000r må jo være den perfekte nybegynnersykkel, den er så lettkjørt at bestemor hadde blitt en grei mc'ist. Og med alle de elektroniske hjelpemidler blir alle en bedre sjåfør. Beste naked som kan kjøpes for penger, og for meg, også den vakreste. Med ny slipon er til og med lyden akseptabel :-)å
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av LordShaft »

Zadnes... det der blir vi å sloss om resten av vår tid her inne :lol :lol

Note4

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Zadnez »

He he, er redd for det ja :twisted
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Toven

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Toven »

Tja, perfekt nybegynner sak dette vel?...

Bilde

Vet ikke om dama følger med men :-)å

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Zadnez »

Zadnez skrev:He he, er redd for det ja :twisted
Eller til jeg kjøper en RR :yeyeye
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av hakhap »

Så skal vi nå ha lit maffia fighting mellom BMW og Triumph gjengen???? :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Zadnez »

Neida, som lorden har presisert tidligere, triumphene kan ikke engang nevnes i samme åndedrag som S1000r :-)å
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar