KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har vurdert det. Kommer muligens til å gå for det neste år, men i år har jeg nok brukt nok penger på denne hobbyen. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Haha ja potte kommer i år. Resten kommer neste år hehe

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Bestilte potte for to dager siden.... trenger jeg å nevne at jeg er jævlig utålmodig når det kommer til slike ting å skulle helst sett at jeg fikk den i samme øyeblikk som jeg trykket på "kjøp" knappen :sorry

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Busa Trond »

Er det noe intervall på eike stramming på disse store syklene!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Busa Trond skrev:Er det noe intervall på eike stramming på disse store syklene!
Skal kontrolleres ved hver service (15 og 30K), men anbefales å sjekkes med denne enkle metoden jevnlig:

Bilde

Har ikke gjort det selv enda, men tror jammen jeg skal gjøre det i kveld.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jeg sjekker dette hver gang jeg vasker. Drar en metall gjenstand over. Du hører helt klart forskjell om det er en som ikke er like stram som de andre. Når det er sagt. Kommer det en gang helstøpte felger som ekstrautstyr til denne sykkelen blir jeg nok å gå til innkjøp av det. Å holde spilefelger rein er en jobb jeg ikke syns så veldig mye om :redface

Hvor ofte skifter dere olje på dyret? Er det råflott å legge seg på ca 7.000? da får den olje en gang mellom hver service :yeyeye Det burde da holde på en en såpass ny sykkel :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Au da... Kom over denne :-k Dette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.

Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten? :-k

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev:Au da... Kom over denne :-k Dette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.

Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten? :-k

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Tett filter, sugd flatt.
Sannsynlig rester fra clutchlamellene som har levd et for hardt liv og/eller langt overskredet skiftintervall.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg fikk se filtrene på min fra førstegangsservice'en. De så ikke sånn ut for å si det sånn. De var hele og fine. Og det var ikke noe særlig metallspon å snakke om heller.

Fikk også se filteret fra en 690 Duke, og der var det mye mer metallspon.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Au da... Kom over denne :-k Dette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.

Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten? :-k

[video]https://www.youtube.com/watch?v=zNTjZs_yMHI[/video]
Denne skremmevideoen har jeg sett før og var veldig spent da jeg skulle bytte olje på sykkelen ved ca. 7000 km. Da fikk 1290'en ny Motorex-olje og nytt Highflo filter. Det orignale KTM filteret som helt og fint ut uten noen form for deformering eller tendenser til oppløsning.
Så også at begge filtrene og magnetene i oljeavtapningspluggene hadde gjort jobben sin. Her var det tydelige spor av jernspon på magnetene.

Så det jeg kan melde er at det på min 1290 SA ikke ahr vært noen problemer med deformert oljefilter eller oljeforbruk de første 12500 km.
Sykkelen skal for øvrig på 15000 km service på tirsdag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.

Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Utifra hva jeg kan lese på nettet, er det bare rapportert om slike feil på 1290 super duke sykkelen. Gudene må vite hva som er grunnen. Jeg har lest en del tråder nå, men alle virker som de har en egen ide på hva som kan være problemet, uten å være noe nærmere en løsning. Jeg tok første service hos verkstedet. Da skifter de vel olje og oljefilter om jeg ikke husker feil.

Så får jeg heller følge litt ekstra med når jeg bytter olje på ca 7000. Det står at det er mer enn godt nok å skifte olje og oljefilter hver 15.000 men jeg har hatt v-twin før, å olje er noe jeg ikke har tenkt å være gneten på på denne sykkelen heller :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev:Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.

Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint :prf .
Ja penetrerte du den blikket da? :eh jeg har pleid å bruke en lengre skru.... f.eks dørjusterings skru... som du skrur inn, har store gode gjenger. Også drar du ut med det :thumleft

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Olden »

Den episoden med deformert filter virker spesielt. Det er kun han som har opplevd dette som jeg kan huske å ha sett, men det er jo grunn nok til bekymring!
Selv så bytter jeg olje og filter etter 7500km på min superduke, og da er filteret helt og fint. :-) lite eller ingenting metallspon i silene, så jeg er veldig fornøyd sålangt. Passert 30600km nå :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:
AJ skrev:Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.

Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint :prf .
Ja penetrerte du den blikket da? :eh jeg har pleid å bruke en lengre skru.... f.eks dørjusterings skru... som du skrur inn, har store gode gjenger. Også drar du ut med det :thumleft
Stakk hull i blikket, ja. Skjøv deretter saksespissen enda litt lenger inn for å få godt feste for så let å kunne dra filteret ut.
Enkelt og greit.
Men din metode med skrue funker også helt sikkert fint på KTM filteret. Stikke hull med et syl og deretter skru inn skruen for godt nok feste til å dra filteret ut.
Skal jammen prøve det neste gang :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar