KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

2021 KTM 1290 Super Adventure S Price

We might have known about the new Super Adventure S for a while thanks to spy shots and leaked information, but there’s one aspect that comes as a big surprise: despite all its extra tech, the 2021 1290 Super Adventure S is £600 cheaper than its direct predecessor, with an RRP of £14,999. Bearing in mind that Ducati and BMW both charge at least £500 extra for the radar option on their machines, and both the Multistrada V4 S and the R1250RT are more expensive than the Super Adventure S anyway, it’s something of a bargain for any rider who’s desperate for the radar cruise experience.
Er det lov å håpe at 2021 KTM 1290 Super Adventur med Adaptiv cruisekontroll prismessig havner i motsatt ende av Multistrada V4 og ikke blir veldig mye dyrere men billigere vs tidligere utgave / modell. Kanskje ikke sammenlignbart da V4’n er en helt ny sykkel noe ikke 1290’n er. Sakset fra bennetts.co.uk

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... ure-s-2021
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bennets skrev:Overall, KTM says the bike weighs ‘approximately’ 220kg dry, which is 5kg more than the old version.
Vektreduksjon på motoren, så vidt jeg har fått med meg.
Men totalt sett altså 5 kilo tyngre enn den jeg har.
Uten at dette betyr noe.
Men vanligvis anstrenger produsentene seg gjerne for å redusere vekten på oppdatert modell...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Hva tenker du prisen blir på denne AJ ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 jan 2021, 21:23 Hva tenker du prisen blir på denne AJ ...
Tør ikke gjette...
Men håper den blir såkalt aggressivt priset prayer .
;)
Mao. at den legger seg tett opp til BMW R1250 GS...
Men er redd prisen blir høyere... :-k :confused .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 31 jan 2021, 21:17
Bennets skrev:Overall, KTM says the bike weighs ‘approximately’ 220kg dry, which is 5kg more than the old version.
Vektreduksjon på motoren, så vidt jeg har fått med meg.
Men totalt sett altså 5 kilo tyngre enn den jeg har.
Uten at dette betyr noe.
Men vanligvis anstrenger produsentene seg gjerne for å redusere vekten på oppdatert modell...
Det betyr absolutt ingen ting hvis kiloene er plassert lavft, er det 5 kilo på toppen er det noe helt annet ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 jan 2021, 21:28
AJ skrev: 31 jan 2021, 21:17
Bennets skrev:Overall, KTM says the bike weighs ‘approximately’ 220kg dry, which is 5kg more than the old version.
Vektreduksjon på motoren, så vidt jeg har fått med meg.
Men totalt sett altså 5 kilo tyngre enn den jeg har.
Uten at dette betyr noe.
Men vanligvis anstrenger produsentene seg gjerne for å redusere vekten på oppdatert modell...
Det betyr absolutt ingen ting hvis kiloene er plassert lavft, er det 5 kilo på toppen er det noe helt annet ...
COG'en på denne er nok merkbart lavere enn på syklene våre, ja.
Og slett ikke uenig. 5 kg. fra eller til på en sykkel som KTM 1290 SA betyr ingenting :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Gjennomgang av de 10 beste nye egenskaper og utstyr på årets oppdatert 1290 SA :) :

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

1290 Super Adventure er ingen storselger i Norge, men modellen blir stadig bedre. Noe denne videoen viser hvor testkjøreren er full av lovord. Som gjentas igjen og igjen... :knegg .
Selv har jeg avtalt testkjøring nå på fredag, på Lillehammer, men tviler sterkt om det blir noen tur i det kjølige været vi har om dagen.
Men det blir testkjøring uansett senere i sesongen.

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Spennende, været blir litt bedre mot helga men ingen sommmertempratur.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

En interessant video, forsåvidt...
To tyskere med sine syn og vurderinger på nye 1290 SA S. Også i forhold til BMW GS:



For egen del tror jeg nok den 1290'en jeg har nå blir min siste.
Men kan hende jeg beholder den lenge som den flotte langtursykkelen den er :thumleft . Den har jo bare tilbakelagt vel 62K og går bedre enn noengang :crazy: .

Min neste sykkel blir nok ganske sikkert en eller to klasser under denne i både vekt, kubikk og ikke minst effekt.
Og det er jeg ganske sikker på skal gå veldig bra :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Nye 1290’n var veldig fristende med adaptive cruisecontrol, lavere tyngdepunkt på grunn av bensintanken blant annet og er tiltalende med mye nytt samt mye lik den gamle.

Men, liker ikke den enorme eksospotta og info displayet. Etter å ha sett filmen du posta over her så er veldig mye forandra på hele sykkel’n som påvirker sittehøyde og knevinkel, plass på fothvilere foran mot bak, momentet eller draget i sykkel’n bemerkes også negativt vs forrige modell. Håper jeg får en testtur til neste sommer.

Har du kjørt sykkel’n din over tid blir du selvfølgelig kjent med den og glad i den med mindre du har kjøpt fullstendig feil type sykkel.

Uansett så har ikke jeg kjørt veldig mange sykler men av de jeg har hatt og prøvekjørt så er jeg veldig fornøyd med 1290’n og koser meg hver gang jeg tar en tur. Hadde sikkert vært fornøyd med en annen også bare det var av samme type sykkel, eksempel AT1100, GS1250, Enduro 1260, 1190, Enduro 1200 …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Audi Mannen »

Du glemmer en Dypen..... Multistrada V4. Jeg tror ikke den er noe spesielt "bedre" enn 1290, men kanskje litt annerledes på noen måter. Kanskje det er den du skal prøve?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Audi Mannen skrev: 19 okt 2021, 06:52 Du glemmer en Dypen..... Multistrada V4. Jeg tror ikke den er noe spesielt "bedre" enn 1290, men kanskje litt annerledes på noen måter. Kanskje det er den du skal prøve?
Ja den glemte jeg :thumleft Men, har nevnt den i tidligre innlegg så den har vært innom topplokket :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Nye 1290 SAS har samme hk antall som tideligere modell, dreiemoment er litt lavere vs gammel modell 138NM vs 140NM, vekta på den nye er 5 kg høyere. Setehøyden er lavere på nye 849 vs 860 gammel men kan justeres opp på nye til 868. Utenom det du fysisk ser er tyngdepunktet mye laver, motor har roligere gange, kan slippes lavere ned på turtall som i sum oppleves bedre i følge en som har kjørt den. Tyngdepunktet gjør sykkel’n mer letthåndterlig og svingvillig vs gammel, roligere gange på motor er bra sammen med att den trekker fra lavere turtall. Må prøvekjøres!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 23 aug 2022, 17:05 Må prøvekjøres!
Har prøvekjørt og kan bekrefte jevnere motorgange. Merkbart lavere tyngdepunkt også. Nå sitter man mer i enn sykkelen.
Litt samme opplevelsen jeg har fått på min nå etter at jeg satte på 2 cm. styreforhøyere.

Ellers fantastisk velfungerende adaptiv cruisekontroll og nytt instrumentpaneldesign, som nok trengs litt tilvenning. Samme med kontrollenheten på vesntre styreholke, som jeg ikke akkurat synes ble til det bedre...

Fantastisk god å kjøre!
Men det er jo også den vi har... ;)

Men tror heller ikke denne blir noen reell BMW R1250 GS/A utfordrer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar