KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 24 aug 2022, 18:03 Vi er nok ganske heldige her på Østlandet, som bla. KTM eiere med forhandlere og verksteder i Oslo, Lillehammer, Drammen og Mysen.
Av andre merkeforhandlere er mitt nærmeste et kvarters kjøretur unna, som er er Honda, Moto Guzzi og Aprilia forhandler.
BMW, Yamaha, Triumph, Husqvarna, MV Agusta, Harley-Davidson (bruktforhandler med verksted lokalt og på Maura), Suzuki, Zero og Royal Enfield i Oslo, Voge på Maura og Kawasaki på Skedsmokorset. Indian i Mysen og Suzuki og Kawasaki på Gjøvik også, forresten.
Mao. ca. en times kjøring til de fleste.

Lenger ut på landet, for å si det slik, når det gjelder Ducati.
Bare en liten korreksjon, Indian har flytta til Råde ;)

https://www.indian-bigtwin.com/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 24 aug 2022, 21:27 Mulig jeg har nevnt det før, men gjør det i så fall igjen;
Blir litt som med VW Golf, dette.
Veldig populær og en bestselger og en bil "alle" skal ha. Bra på det meste, men neppe best på alt.

Tyskerne er svært gode på dette, også med 1200/1250, nemlig å lage en modell som gradvis endres uten de store endringene hver gang modellen oppgraderes og som kjøperne stadig kommer tilbake til.

Gjelder, eller gjaldt nå som Golf er faset ut, og BMW R1200/1250 GS/A, som med de ulike Golf modellene.
Jeg vil ikke si Golf, vi må nok opp på BMW 3/5-serie. Golfen er for billig, og eierne er uinteressert :-k

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Kjører ikke alle Passat for det har naboen :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 24 aug 2022, 21:01 Jeg tror BMWen fenger mange, meg inkludert. Jeg tror ikke det er så mye mer enn det. BMW førerne er trofaste til merket og modell virker det som. Skifter man ut GSen, så skifter man bare til den nye modellen.
Hvorfor fenger den? Den er fordømt bra, det er ikke mer å si om det. Jeg tror ikke vi vil se noen utfordrer som klarer å overgå GSen.
Tenkt senarie FredrikE24 hvis du noen gang skulle gått for en GS … Hva ville du valgt, GS vs GSA og ny vs brukt. Hvis valget var brukt 1200 vs 1250, hvis valget var 1200 før eller etter vannkjølte topper (vannkjølt 2013 - on på GS og 2014 - on på GSA) … :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av FredrikE24 »

Aller helst en R1150GS Adventure, ellers er nok helst siste R1200GS før precision cooling(og våtclutch) å foretrekke rent mekanisk, ellers er nok R1250GS den jeg helst ville kjøpt om jeg skulle gått for ny. R1250GSA er rene elefanten :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Takker! Den er god :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 24 aug 2022, 23:09
AJ skrev: 24 aug 2022, 21:27 Mulig jeg har nevnt det før, men gjør det i så fall igjen;
Blir litt som med VW Golf, dette.
Veldig populær og en bestselger og en bil "alle" skal ha. Bra på det meste, men neppe best på alt.

Tyskerne er svært gode på dette, også med 1200/1250, nemlig å lage en modell som gradvis endres uten de store endringene hver gang modellen oppgraderes og som kjøperne stadig kommer tilbake til.

Gjelder, eller gjaldt nå som Golf er faset ut, og BMW R1200/1250 GS/A, som med de ulike Golf modellene.
Jeg vil ikke si Golf, vi må nok opp på BMW 3/5-serie. Golfen er for billig, og eierne er uinteressert :-k
Gjerne BMW 3/5 seriene.
Poenget mitt er at tyskerne er spesielt flinke på dette med å lage produkter som evner bedre å holde på kundelojaliteten enn andre produsenter.
Og grunnen til at jeg nevnte VW Golf spesielt er at denne modellen ga navn til "Golf"-klassen hvor mange prøvde å komme med en detroniserende konkurrent. Som Opel, Nissan, Toyota og andre. Uten at noen lyktes.
Det samme kan antakelig sies om BMW 3/5.

Suksessen synes å være en evolusjonær modellutvikling. Dvs. ikke altfor store, men likevel sentrale endringer hver gang modellen oppgraderes uten radikale designendringer og selvfølgelig at modellene produseres over lang tid med den forutsigbarheten (og kanskje også tryggheten?) dette oppleves for kjøperne.

Kan selvfølgelig være jeg tar feil, men dette er i hvert fall hva jeg tenker er noe som er helt sentral med BMW GS/A suksessen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 25 aug 2022, 21:21 Aller helst en R1150GS Adventure, ellers er nok helst siste R1200GS før precision cooling(og våtclutch) å foretrekke rent mekanisk, ellers er nok R1250GS den jeg helst ville kjøpt om jeg skulle gått for ny. R1250GSA er rene elefanten :)
Det ser ut som våtclutch ble levert på R1200 samme årene som vannkjølte topper, 2013 på GS og 2014 på GSA.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Solo-rider »

Snart modell skifte på GS 1250...
En kan nå få en helt ny 2023 modell for rett under 300000 kr. Alt utstyr , fullt koffertsett og 3år/30000 km frie servicer inkludert.
Kupp ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av BjørnSover »

Solo-rider skrev: 13 jan 2023, 18:00 Snart modell skifte på GS 1250...
En kan nå få en helt ny 2023 modell for rett under 300000 kr. Alt utstyr , fullt koffertsett og 3år/30000 km frie servicer inkludert.
Kupp ?
Det kommer an på om alle ‘pakkene’ er med i prisen. Husker ikke helt, men det er tre pakker som du ‘må ha’. Comfort, performance og dynamic. Hvis det er inkludert er det mye for pengene, men der kommer garantert ut mange bruke 1250 på FINN når R1300GS/A lanseres.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Husker ikke nå hvor mye boxermotoren til BMW øker i volum med den nye 1300 kubikkeren, men den kommer ikke til å bli mer enn 1300 kubikk, som KTM 1290 motoren.
Så når det gjelder kubikk forblir KTM 1290 fortsatt den største i adventureklassen med sine 1301 kubikk og antakelig også HK.
Men så blir det interessant å se hva BMW får til hva gjelder moment hvor de har vist seg å være svært gode til å få til svært gode verdier på sine boxermotorer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av ErikW »

BMW blir ihvertfall best på moment. Boxern er herlig der. Kommer en 1400 GS også
7CFD2AB6-BF6F-4438-AC1D-7B1D3D6EE3FB.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Bjerknez »

Fortsatt moped :knegg

Personlig føler jeg BMW GSA (til tross for alt jeg mener om denne sykkelen ellers som mest går på utseende og image) er den mest "seriøse" sykkelen av disse to. Føler jeg hadde stolt mer på GSA og mange forhandlere er også en trygghet. Med 1400 kubikk og mye moment så hadde nok ikke motoren vært det avgørende for hvilken av disse syklene jeg hadde valgt heller.

Jeg tror GSA rett og slett befinner seg på toppen i det segmentet.

Nen KTM vinner stort på utseendet, selv om den ikke er spesielt pen den heller etter at man har skrudd på stålkofferter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av FredrikE24 »

Skal bli spennende å se og prøvekjøre de nye GSene. At de fortsetter som beste i klassen tviler jeg ikke et sekund på.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Der er vi forskjellige @Bjerknez , er veldig fornøyd med utseende på min og med «komplett bagasjerack» ser den litt mer macho ut … Selv vil jeg helt klart foretrekke alu kofferter de få gangene de er på :)

En GSA er helt klart en sykkel jeg har «litt» lyst på :knegg
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar