KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:Liker hodet på KN sine oljefiltre. :prf Har hørt om folk som kjører et skrujern gjennom og drar ut filteret med det. Hvordan fester dere filteret? Er det hand-tight som gjelder? :-k
Er bare å dytte på plass for deretter å skru på plass oljefilterlokket...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jepp, som AJ skrev... det er ikke sånn typisk oljefilter på KTM som med andre sykler. Bare å dytte på plass og skru igjen lokket :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Potten er underveis, fått tracking nummer med ups å alt :yeyeye :yeyeye

Fikk også en jævlig grundig instruksjonsbok/pdf på hvordan jeg burde behandle potten, installere den, ja egentlig ALT!! hehe. Her stod faktisk et par små ting som jeg ikke var klar over når det kom til effektanlegg/slip-on

Jeg leste på et forum i amerika, at ktm forhandler la inn ktm slip-on mappingen gratis hvis du ba om det :-k Er det andre som har erfaring med dette?
WINGS silencers are designed to ensure that your bike will run properly without the need for EFI remapping when either of the two dB-killers is fitted. If your KTM is a model fitted with a carburettor you should lift the needle(s) one notch. If you have a model fitted with an EFI system and you want to increase performance or you want to remove the dB-killers you should use a Power Commander, or remap the EFI using the KTM-Akrapovic map for non-catalyst bolt-on silencers. Remapping can be done only by an authorized KTM dealer who has access to the proper equipment and software needed for remapping.
Skal prøve å finne ut hvilke muligheter det er kjøre med dB-killer når du har mappet om EFI til å kjøre uten dB-killer. I tilfelle en skulle finne på å kjøre utaskjærsk igjen.
Må også få kjørt innom å godkjenne potten å få stempel i vognkortet :twisted

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Får du godkjent Wings potten da? Er det med godkjenningspapirer for 1290'en. Jeg trodde de bare hadde til 1190'en sånn som på min.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Trondgv »

LordShaft skrev:
Jeg leste på et forum i amerika, at ktm forhandler la inn ktm slip-on mappingen gratis hvis du ba om det :-k Er det andre som har erfaring med dette?

:twisted
1200,- kosta det for 2 minutters arbeid for meg med å skifte map..Ikke visste de helt hvordan de skulle gjøre det eller, så er ikke helt fornøyd kan du si :[-(

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Snikkeren skrev:Får du godkjent Wings potten da? Er det med godkjenningspapirer for 1290'en. Jeg trodde de bare hadde til 1190'en sånn som på min.
Jeg forstod det slik på han at det var med godkjenningspapirer. Men det skal jeg dobbelsjekke i morgen. Kontakter han på mail igjen :thumleft
Trondgv skrev: 1200,- kosta det for 2 minutters arbeid for meg med å skifte map..Ikke visste de helt hvordan de skulle gjøre det eller, så er ikke helt fornøyd kan du si :[-(
Ja jeg frykter at noen tar betalt for dette her i Norge. Å det skulle jo være helt unødvendig når du alikevell har sykkelen inne på service. Det tar nada tid å legge dette inn når de allikevel har demontert litt på biken din.

Skal du inn med sykkelen din utenom service, kan jeg være tilbøyelig å forstå at de skal ha litt for å oppholde en mekaniker. Det tar jo litt tid å rigge til å demontere, for så å montere igjen.

Må høre litt med den lokale sjappa hva som er vanlig her.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Trondgv »

LordShaft skrev: Skal du inn med sykkelen din utenom service, kan jeg være tilbøyelig å forstå at de skal ha litt for å oppholde en mekaniker. Det tar jo litt tid å rigge til å demontere, for så å montere igjen.
Sant nok, men når de gjør det gratis andre plasser, samt at jeg nylig har lagt over 120k i en sykkel o.l der, så tenker jeg bare at den lille tingen der er noe de kunne ha gjort gratis for å vise at de har fokus på service. Er småting jeg setter fingeren på når jeg en gang skal kjøpe ny sykkel.

Ikke det at jeg klager på prisen eller noe, da dette mest sannsynlig bare blir gjort en gang. Men personlig, hadde jeg hatt en forhandler/verksted hadde nok jeg utført dette gratis med tanke på senere handler og rykte.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Det er jeg helt enig i Trond. .. missforstå meg rett. Jeg håper og tar som en selvfølge at dette blir gjort gratis på min sykkel. Hvis ikke blir jeg nok litt overrasket

Note4

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ejs »

AJ skrev:
Elolz skrev:Liker hodet på KN sine oljefiltre. :prf Har hørt om folk som kjører et skrujern gjennom og drar ut filteret med det. Hvordan fester dere filteret? Er det hand-tight som gjelder? :-k
Er bare å dytte på plass for deretter å skru på plass oljefilterlokket...
:sorry :sorry
Noen som har det enkelt...
Er metall skrufilter på Guzzien min.
Det eneste gale er at filteret er skrudd inn på innsiden av bunnpanna.
Så må skru ut 18 skruer for å komme til.... :-)å :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

AJ.... det er bare å finne fram kredittkortet


Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

Nice! Skikkelig grom lyd ja...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Ja det ble milevis forskjell... men nok en gang, det er nesten umulig å gjengi lyden på slike opptak. Den følte lyden er noe helt annet. Godt å høre skikkelig v-twin lyd igjen :[-o<

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:AJ.... det er bare å finne fram kredittkortet

:knegg
Har ingen problemer med å skjønne at at dere synes båe Gianelli og Wings pottene er kledelige og låter bra.
På mine tre tidligere sykler siden jeg ble en "born-again-biker" i 2006 har fått sine slipons - Laser Duo-Tech på Yamaha TDM 900, Arrow på Triumph Tiger 1050 og Zard på Moto Guzzi Stelvio.

Men det rare er at jeg ikke kjenner samme behovet når det gjelder 1290'en.
Så denne tror jeg blir som den er.

Har heller brukt noen kroner på Tutoro chainoiler, som virker forbløffende bra på denne sykkelen.
Var også et par MC-karer innom Spinnin Wheel i dag, som ble veldig nysgjerrige på systemet.
Genialt system, slo de fast, etter å ha studert det nærmere og sett at plassering av dryppdyse rett bak fordrevet gir lavt oljeforbruk og ingen oljesleng på bakfelgen (med Tutoro's egen spesialolje).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jeg blir ikke å få for tutoro systemet før du får deg potte....banna bein :lol :lol

Jeg ser at du ikke har behovet for mere lyd. Det er god lyd i den originalt (i forhold til mange andre sykler) men jeg er alt for glad i lyd å den gleden den gir, at valget for meg var veldig enkelt :thumleft

Svar