Råd ved kjøp av BMW

Forum for fulleffekt tung-MC
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Gordon »

Flattop skrev:Tja for å gi et tilsvar til det opprinnelige spørsmålet:

Jeg har en 2003 K1200LT. Har hatt den siden høsten 2006.

Har selv ikke kjørt så mange mil med den, så den har vel dratt på seg en 50000 til nå. Det meste den har fått på kort tid hos meg er en 10 dagers tur til Alpene i fjor, og da ble det 5498 kilometer i salen på denne sykkelen. Ikke en gang på denne turen hadde jeg behov for å stoppe for å hvile rygg/bein/rumpe. Du sitter ganske rett opp og ned med bredt grep på styret

Kjøring på Autobahn eller hjemme i høye hastigheter er ikke noe problem. Jeg sitter bak vindekjermen, finnes i to høyder og jeg har den lave, godt utenfor vinden og med relativt grei beskyttelse mot regn. Med god dress eller regndress fins det ikke noe problem selv om det skulle vare og rekke før regnet gir seg. Da er jo varmen i sete og håndtak (i 2 styrker) grei. Stereoanlegg/radio er det jo på den, som kan utbygges med støtte for oppkobling med avspilling fra telefon eller vanlige USB minnepenner og ipod. Fører og ikke minst passasjer sitter godt på brede og gode seter, og passasjereren har ryggstøtte også. Kan også sette på armlener til denne.

ABS med linkede bremser har meget god virkegrad.

Integrerte pakkbokser sluker en god del bagasje, samt om du vil kan en benytte den topprack'en som de fleste har påmontert.

LT'en er en tung sykkel som ligger godt på veien, slik at det er fullt ut mulig å kjøre litt inspirert, det er ikke mange vanlige sykler som er i stand til å legge deg igjen i blårøyken, og da bruker jeg å si at når de står og fyller mer bensin og retter ut igjen ryggtavla så kommer jeg loffende forbi med god lyd på stereo'n.
Snittbruket er omlag 0,44 så du kommer en 450-500 kilometer mellom fyllingene. Men alt dette ser du godt på kjørecomputeren som er lett å kjenne igjen fra BMW-biler. Instumentering ellers er også lett gjenkjennelig.

Bakdeler, ja jøsses. Servicer om du setter vekk dette kan bli litt dyrere enn du kunne tenke deg. Mye av dette skyldes jo at det må brukes en del tid på å ta av og montere på igjen all Tupperwaren som sitter på sykkelen. I tillegg er det jo en teknisk avansert sykkel så ikke alt kan du gjøre selv, men på den andre siden om du er litt fingernem ligger det drøssevis av videoer om hvordan du kan komme deg rundt og gjøre det meste selv.

Jeg har selv kun hatt ett problem med den på all min tid. Det er en simmerring på Kardangen som svetter litt, men sjekker oljen og tørker vekk sølet så er det ikke noe stort problem. Oljeskift f.eks gjør jeg selv, og det eneste som er problematisk er påfyllingen av oljen etterpå, påfyllingen ligger litt knølete plassert.

Motoren er jo en velprøvd rekkefirer, som i mitt tilfelle har 98 hester. Mener at 2004 og nyere, som har den lille faceliften samt elektrisk midtstøtte, har 125 hester. Nok av hester for mitt bruk.

Lyset er litt underkjent, men det er vel ikke ukjent for BMW. Har byttet til 'Nightbreaker' pærer og det gav en merkbart forbedring.

Spør i vei om du trenger å vite noe, så skal jeg svare etter beste evne, merk deg det at jeg er en Mc-bruker og ikke Mc-professor og tar følgelig feil i enkelte tekniske ting og tang, men kjøreopplevelser kan jeg fortelle om.
Hei Flattop, takk for en konstruktiv resumè. Mange fine tips.
Gordon

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Gordon »

L-NA skrev:Gorden her har spurt i denne tråden om "Råd ved kjøp av BMW"...og hva får han? litt sleng bemerkninger og kommentarer for at han bytter ut Triumphen sin....

Forumet her er fullt av BMW eiere og entusiaster....Selv jeg vet at det er enormt mye bra med disse syklene, og noe litt dårligere.... Gi han nå det han spør om da for helv... :sorry :-)å
Takk for det L-NA, det var det jeg spurte etter.
Gordon

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sv: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av tagesk »

MLeikarnes skrev: AMS i Ålesund er gode på BMW....
Det kan jeg (som bor i Toscana) skrive under på!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av KawaJens »

Vordan er det med BMW i Hordaland?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ArcticTiger »

Lykke til med sykkel-valget, de derre Bimmera er jo fine greier, og LT er jo og velkjennt under navnet "Krengetoget". Dvs de går som på skinner i svingene i høy hastighet.
Så langt allt vel.

Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av poulet_cavalier »

ArcticTiger skrev: Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
Det er den høye alderen det vet du :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Kmann »

ArcticTiger skrev:Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
HÆ?????? HVA P"#¤%&/()=)(/&%¤#" ER DET DU KOMMER Å SIER :twisted :twisted :twisted :bandana :bandana :bandana :bandana VI ER DA F..... HAKKE OG STEIKE IKKE SINNA

:lol :lol :lol Måtte bare
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Gielas »

Gordon;
Jeg snakker kun for meg selv;
Har kun hatt to 'tunge' sykler;
én BMW F800 GS,
én BMW R 1200 GS.

Sistnevnte fikk jeg i juli i fjor og har kjørt 30'000km på den - uten noen problemer.
Bor i Sandefjord og ALDRI hatt problemer hos forhandler (Speed MC i Sandefjord).
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

ZZR-Erling

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

Kmann skrev:
ArcticTiger skrev:Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
HÆ?????? HVA P"#¤%&/()=)(/&%¤#" ER DET DU KOMMER Å SIER :twisted :twisted :twisted :bandana :bandana :bandana :bandana VI ER DA F..... HAKKE OG STEIKE IKKE SINNA

:lol :lol :lol Måtte bare
Slutt å BRÅK!!!

:bandana :bandana :bandana

:D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:Vordan er det med BMW i Hordaland?
Jeg er veldig fornøyd med BMW i Bergen... Ingen tvil om hvor jeg blir å kjøpe sykkel igjen om valget blir BMW ktm eller kawa

Note 4

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:
Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
Jeg er overhodet ikke hårsår, men har lagt merke til en ting. De som kritiserer, gjør det stort sett på bakgrunn av noe de har lest, eller noe de har hørt av naboen til en som kan lese.. :knegg Jeg er fornøyd med BMW'n akkurat som jeg var fornøyd med Suzukien før det. Neste sykkel blir sikkert en GS :knegg hvis det ikke blir en Multistrada eller Honda... eller kanskje en Harley.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Tommas »

SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:
Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
Jeg er overhodet ikke hårsår, men har lagt merke til en ting. De som kritiserer, gjør det stort sett på bakgrunn av noe de har lest, eller noe de har hørt av naboen til en som kan lese.. :knegg Jeg er fornøyd med BMW'n akkurat som jeg var fornøyd med Suzukien før det. Neste sykkel blir sikkert en GS :knegg hvis det ikke blir en Multistrada eller Honda... eller kanskje en Harley.. :knegg

Det hadde blitt veldig stille på internett om man kun skulle gi råd om ting man hadde personlig erfaring med ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av SuperMorten »

Tommas skrev:
SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:
Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
Jeg er overhodet ikke hårsår, men har lagt merke til en ting. De som kritiserer, gjør det stort sett på bakgrunn av noe de har lest, eller noe de har hørt av naboen til en som kan lese.. :knegg Jeg er fornøyd med BMW'n akkurat som jeg var fornøyd med Suzukien før det. Neste sykkel blir sikkert en GS :knegg hvis det ikke blir en Multistrada eller Honda... eller kanskje en Harley.. :knegg

Det hadde blitt veldig stille på internett om man kun skulle gi råd om ting man hadde personlig erfaring med ;-)
Jammen... Det kunne ikke falle meg inn å gi råd basert på rykter. Jeg har kjørt veldig mange sykler som i følge eier var verden beste, men som ikke passet meg. Den er jo fortsatt verdens beste for eieren.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Tommas »

SuperMorten skrev:
Tommas skrev:
SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:
Men, hva er det som gjør så mange av de derre Bimmer-eierne så lettfyrte, hårsåre og nærtakende??
Jeg er overhodet ikke hårsår, men har lagt merke til en ting. De som kritiserer, gjør det stort sett på bakgrunn av noe de har lest, eller noe de har hørt av naboen til en som kan lese.. :knegg Jeg er fornøyd med BMW'n akkurat som jeg var fornøyd med Suzukien før det. Neste sykkel blir sikkert en GS :knegg hvis det ikke blir en Multistrada eller Honda... eller kanskje en Harley.. :knegg

Det hadde blitt veldig stille på internett om man kun skulle gi råd om ting man hadde personlig erfaring med ;-)
Jammen... Det kunne ikke falle meg inn å gi råd basert på rykter. Jeg har kjørt veldig mange sykler som i følge eier var verden beste, men som ikke passet meg. Den er jo fortsatt verdens beste for eieren.
oops, mente ikke deg. Mer en generell betraktning ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av SuperMorten »

Tommas skrev:
oops, mente ikke deg. Mer en generell betraktning ;-)
Tok det ikke personlig :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar