Aprilia Caponord 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Er ganske sikker på at vi ikke har en egen Caponord tråd her inne.
Den forrige modellen sto igjen som et alternativ til Yamaha TDM 900 som jeg endte opp med i 2006.
Når har den nye 1200'en vært på markedet en stund.
Men ikke blitt noen suksess så langt her i landet, ser det ut som...

Må si jeg er fascinert av denne sykkelen. Den ser bra ut og har bra spesifikasjoner og er godt utstyrt, ikke minst med dette add dempersystemet.
Flott sykkel, synes jeg.
Derfor fortjener den en egen tråd her på MCsiden.no :D

Om noen her inne har testkjørt den eller tatt sjansen på å skaffe seg en, er jeg svært interessert i å høre om hva man mener om sykkelen.

Han her virker i hvert fall ganske fornøyd ;-) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=KM2ENDKwusw[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Nå har i hvert fall både jeg og Kavagutten prøvet denne på Monsterbike,
Erindrer at det var en kraftfull, artig og leken sykkel å kjøre (det er jo et år siden da)
men nettop demperne forran var noe av det værste jeg har vært borti. (der var Kawagutt og eg heilt samse) myke og svampete. Kan umulig ha vært som den skulle være.
Resten av sykkelen hadde jeg et veldig bra inntrykk av. Testkjøring anbefales :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Må se å få testkjørt denne en gang. Blir vel neppe i år, dessverre... :sorry

Skulle gjerne sett at den lokale Guzzi-forhandleren hadde hatt en på stallen. Men det har de ikke :[-( .
Skal nemlig dit i morra og bytte dekk på Super-Stelvio'en ;-) .
Med en Caponord i stallen ville jeg ganske sikkert fått meg en lengre tur med den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Barbarozza »

En meget fin sykkel som er litt annerledes en mye annet
Og det finnes ikke mange av dem, de eldre modellene har sine knirk har jeg skjønt, de nye ser strøkne ut

Den har en 90 graders twin på 1197 ccm med og med 2 tennplugger pr sylinder og 128 hk
Max nm ved 6900. Aprillia lager svært fine motorer og hadde jeg hatt mye penger hadde dette vært en fin nr 2 sykkel.
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Min lille kommentar etter at jeg prøvde den (det var faktisk kun 6 måneder siden :redface )

Aprillia Caponord var definitivt fresk ja, nydelig sittestilling hadde den også :thumleft
Likte den veldig godt. Jeg hadde litt uenigheter med framgaffelen, men det
var nok pga liten tid til å bli godt kjent med hverandre :knegg
Tror vi kunne blitt gode venner etterhvert :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Hva med instrumenteringen, ojda? Lettavleselig, også i dagslys, eller?
Kan ikke si jeg er noen stor tilhenger av fulldigitaliserte løsninger som den Caponord'en har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Barbarozza »

Digitale instrumenter er kun en vane AJ, også finnes det muligheter til å avhjelpe evt svakheter mht til lys og solskinn også. Speedometer og turteller er analogt hos meg, men alt annet digitalt i en litt gammeldags firkant under de analoge metrenene og det er svært lett å lese. Det er det siste jeg ville brydd meg om tror jeg

Demperne er det verre med, spes hvis de var så stramme som de skal være fra fabrikk.

I ADV klassen synes jeg den er en ærlig konkurent til MTS fra Ducati selvom den er i en klasse for seg selv mht motor. Dog , jeg har ikke prøvd den eller har noen særlig erfaring med ADV så det er noe jeg skal prøve å få :vs
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Lesligheten av instrumentene var bra nok til at iallefall ikke jeg lot meg hefte av det :-k
Når det gjelder digitale/analoge instrumenter er tydelige digitale klart å foretrekke etter at man har tillvendt seg disse. Bruker mindre tid (millisekunder) til å registrere farten.
Hva man synes er pent blir noe annet ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Kawagutten »

Caponord1200 er en herlig sykkel med godt drag og hva angår de demperne når jeg prøvekjørte så må noe har vært feil.Den har orginalt veldig gode dempere og er ikke veldig ulik Tuono i kjøreegenskaper,motormessig og sittestilling.De ekstra service intervalene som er satt er kun småting som en normalt burde gjøre selv med gjevne mellomrom på alle sykler bare at her er det satt inn i serviceboka fordi mange er så sløve med vedlikehold.Alle burde sjekke kjede/drev,lyspærer,slakk på clutch wire osv. selv. Aprilia er litt på forskudd her :-)
Instrumentene synes jeg var gode og hadde ikke noe problem med å lese noe der.
Det er jo multi-function digital instrument og noen knapper å trykke på for å endre moduser osv. så bare å lese bruksanvisningen så lærer en fort hva alt er :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Nå som 'ekte' adventuresykkel med eikefelger, 19" forhjul og alu-sidevesker?

Kan faktisk se sånn ut...:

Bilde
Interessant!

Mer å lese her for de som kan italiensk... ;-) :

http://www.moto.it/intermot-colonia/mot ... ermot.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her en engelsk (Google...) versjon:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Kawagutten »

Ser meget bra ut og ligger veldig høyt på lista for min del :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Kawagutten skrev:Ser meget bra ut og ligger veldig høyt på lista for min del :thumleft
Må si jeg liker å la øynene hvile på denne jeg også :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Olav K »

Det var en av de flotteste adventure-syklene jeg har hvilt mine blodskutte øyne på :prf
Hva veier denne bajken?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Flanker »

Olav K skrev:Det var en av de flotteste adventure-syklene jeg har hvilt mine blodskutte øyne på :prf
Hva veier denne bajken?
214 kg. tørr for nåværende versjon.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

Mulig det er noe galt med meg... Jeg liker utseende. Men da jeg prøvekjørte den for 1 år siden i Drammen (Monsterbike) snudde jeg før jeg kom til motorveien. Syntes lyden, opplevelsen og følelsen var heeeeeelt feil. Vanskelig å forklare, men jeg ville nok takket nei om jeg fikk den i gave. Eller kanskje ville jeg solgt den til en av dere...
Live long and prosper :janikk

Svar