BMW R1200GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...
Jeg kjører en 1200GS selv, og ja - Det er en fantastisk og svært allsidig motorsykkel. Men imaget som er bygd opp rundt den vet BMW å utnytte i markedsføringen. De selger ikke bare en motorsykkel, men også drømmer. Ingen tvil om det! Og når du både kan selge dette imaget og en svært godt motorsykkel, som har vært klasseledende i flere tiår, så får de en sikker vinner! Jeg valgte primært GS fordi det er en svært god motorsykkel til mitt bruk og ergonomiske preferanser, da jeg ville ha noe større og sterkere i samme klasse som min gamle Suzuki 650 V-Strom. Imaget som man "får med på kjøpet" betyr lite for meg, og 99% av mine mil rulles på asfalt. Ikke har jeg ambisjoner om å kjøre jorda rundt heller, og skulle jeg gjort det er oddsen stor for at jeg ville valgt en mindre og lettere sykkel (såfremt jeg ikke skulle kjøre med passasjer). Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her. Skal vi snakke image kan man like gjerne se på en del av folket på R-sykler, utstyrt med alle mulige karbondeler og kopi av skinndressen til Rossi - Som kjører 2000 km. i året på solskinnsdager, aldri har satt sin fot på en bane og tar seg gjennom svingete partier som en gammel bestemor. For så å gi full hendel på ethvert rettstrekke de måtte komme over. Mitt inntrykk er at det er flere av dem enn GS-eiere som har kjøpt sykkelen med image som dominerende faktor. YMMW :prop:
Nå vet jeg ikke om det var alt det positive ZZR-Erling tenkte på i sitt sitat fra MC-avisa, eller om det var den siste setningen han ønsket å sette strek under.
Men det er nok mye rett i det du sier Flanker, og med 500.000 solgte eksemplarer av GS skulle det bare mangle at eierne ikke svinger over et stort spekter av førere.
Det som uansett er så genialt med denne sykkelen er jo nettopp at den er så vanvittig allsidig og kan passe så mange.
En sykkel for både drømmere og dem som setter drømmene ut i livet, hva kan være galt med dette.
Med så mange solgte eksemplarer og med så mange typer brukere er det ikke rart at "kritikerne" leter etter alle mulige former for "svakheter" straks bokstavene "GS" blir nevnt.
Det finnes ikke en helt perfekt motorsykkel, men så mye nærmere perfekt enn denne sykkel tror jeg man skal lete lenge etter.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:...det er knapt R-førere igjen.
Hva kommer det av? Har du noen idé?
Forsikringsselskapet har utelukket en stor gruppe, de yngre som kunne tenkt seg en rå bike.
Derfor blir snittalderen høyere for hvert år, og bikene mer og mer traust...ala GS, spør du meg da.
Mangfoldet er i ferd med å utvannes, og motorsykelismen likeså.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:
Flanker skrev: Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her.
Jeg er hvertfall der.

For meg er det to ting GS som is the difference that makes the diffrerence: Alt stikker ut i friluft og er lett å komme til, og den dykker ikke når man bremser.

[TaSK]
Jeg og.. Med en gammel 1150 fra 2000. I fjor kjørte (med bil) jeg bak to unge menn på en plastrakett og påsprøytede skinndresser. Turen gikk fra Kløfta til Vormsund, en tur på 2 mil. Passajeren satt som en sammenklemt z bak på ei lite pute, han måtte ta tak i bena sine for å få de opp på fothvilerne, og under veis måtte han 2-3 ganger ta bena av fothvilerne av og rette de ut for så å løfte de på plass igjen.... Dette i fart.
Har kjørt borti 100 mil i år på Betty, har enda ikke hatt behov for å strekke ut bena på en tur...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW R1200GS

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:
tagesk skrev:
Flanker skrev: Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her.
Jeg er hvertfall der.

For meg er det to ting GS som is the difference that makes the diffrerence: Alt stikker ut i friluft og er lett å komme til, og den dykker ikke når man bremser.

[TaSK]
Jeg og.. Med en gammel 1150 fra 2000. I fjor kjørte (med bil) jeg bak to unge menn på en plastrakett og påsprøytede skinndresser. Turen gikk fra Kløfta til Vormsund, en tur på 2 mil. Passajeren satt som en sammenklemt z bak på ei lite pute, han måtte ta tak i bena sine for å få de opp på fothvilerne, og under veis måtte han 2-3 ganger ta bena av fothvilerne av og rette de ut for så å løfte de på plass igjen.... Dette i fart.
Har kjørt borti 100 mil i år på Betty, har enda ikke hatt behov for å strekke ut bena på en tur...
Da har du for korte etapper :roll 100 mil er jo en dagsetappe. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kmann »

[/quote]

Jeg og.. Med en gammel 1150 fra 2000. I fjor kjørte (med bil) jeg bak to unge menn på en plastrakett og påsprøytede skinndresser. Turen gikk fra Kløfta til Vormsund, en tur på 2 mil. Passajeren satt som en sammenklemt z bak på ei lite pute, han måtte ta tak i bena sine for å få de opp på fothvilerne, og under veis måtte han 2-3 ganger ta bena av fothvilerne av og rette de ut for så å løfte de på plass igjen.... Dette i fart.
Har kjørt borti 100 mil i år på Betty, har enda ikke hatt behov for å strekke ut bena på en tur...[/quote]

Da har du for korte etapper :roll 100 mil er jo en dagsetappe. :D[/quote]

He he, ikke sant. :lol Må jo stoppe å fylle bensin ca hver 40 mil da og da må man liksom av sykkelen selv om det er et heft..
:-k Ønsker meg større tank så slipper jeg de unødvendige beinstrekkene.. :knegg
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: BMW R1200GS

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:...det er knapt R-førere igjen.
Hva kommer det av? Har du noen idé?
Forsikringsselskapet har utelukket en stor gruppe, de yngre som kunne tenkt seg en rå bike.
Derfor blir snittalderen høyere for hvert år, og bikene mer og mer traust...ala GS, spør du meg da.
Mangfoldet er i ferd med å utvannes, og motorsykelismen likeså.
Sikkert et poeng. Et annet poeng kan være at motorsykkelturismen er vel stadig økende, tror jeg, og flere og flere ser kanskje fordelen med en mere hensiktsmessig sykkel enn en Rumperakett.
Selv om du og din antageligvis mye bedre halvdel er eksempler på det motsatte.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: BMW R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

2013-> tips. Plukk enduro pro pluggen ut av setet og sett den i sokkelen permanent.
Sykkelen husker da demper settingen (går til default når tenningen skrus av ellers).

Se også: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=965396
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Da var møydommen tatt og jomfruturen unnagjort. Det ble 30 mil på varierende vestlandsveier perfekt for innkjøring. Opp og ned, masse svinger og varierende fartsetapper.

Bergen (E16) – Ådland (r7) – Tysse(r48) – Eikelandsosen – Mundheim – Tørvikbygd(r49) – Norheimsund – Øystese(r7) – Ålvik – Granvin – Voss(E16) – Bergen.

Bilde

Et gjennomsnittsforbruk på 0,45 gjennom disse 30 milene, på disse veiene synes jeg er veldig bra i innkjøringsmodus.

Bilde

Sykkelen innfrir til de grader bare for å ha det sagt med en gang :love

BMW har gjort en genistrek med vindskjerm og kåpe denne gangen. På min forrige R1200GS og F800GS måtte jeg raskt kjøpe en annen vindskjerm for å passe min høyde med hensyn til turbulens og vindstøy. På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.

Bilde

ESA kombinert med telelever og paralever gir en veldig fin komfort. Jeg startet med ESA i posisjon Normal (kjøremodus Dynamic) og dette var egentlig en posisjon jeg kommer til å bruke mest. Komfortabel uten å bli for soft. På riksvei 48 og 49 var veien heller ganske dårlig mange steder. Her ble ESA justert under fart til Soft og de harde humpene i veien ble overkjørt mye mer behagelig. Det hele var meget enkelt å utføre fra styreknappene.
Her ser man ESA justert i modus Soft :sover

Bilde

Paraleveren gjør at slag i armer fra styret er helt fraværende. Setet er også mye bedre enn forgjengeren og i en helt annen klasse enn orginalsetet på 800GS. På min 800GS måtte jeg bytte setet til Touratech komfortsadel, her har jeg ikke behov for å tenke på dette. Ingen tegn til tresmak i løpet av turen. Cruise-kontroll var en helt ny opplevelse for meg og ganske uvant. Likevel en artig sak for å hvile høyrehånda  Automatisk kjørelys var også akkurat som på bilen, lysene slår seg over fra dagskjørelys til fullt lys i tunneler og av igjen når man kommer ut, artig.
Kjøreegenskaper: Jeg var spent på hvordan den dynamiske dempingen fungerte og om jeg i det hele tatt kom til å merke det. Om det var den jeg merket eller om demperne bare er slik vet jeg ikke, men det var en merkbar forskjell i forhold til min forrige R1200GS og F800GS. Her følte jeg at sykkelen virkelig strammet seg opp i kurvene og satt seg perfekt gjennom svingen. Jeg er overbevist om at i hendene på mindre pysete sjåfører enn meg kan denne sykkelen kjøres meget friskt. Sykkelen er ekstremt lettsvingt og jeg fikk en følelse av at sykkelen tenkte det samme som jeg gjorde. Når jeg tenkte sving så gjorde den det. Fikk en enorm trygghetsfølelse av denne sykkelen.

Litt mat må man jo ha på tur, boller og iskaffe på Voss.

Bilde

Det er selvfølgelig vanskelig å si så mye om motoren siden den er under innkjøring, men at ting har skjedd her siden min forrige R1200GS er helt sikkert. EFI må være av en helt annen kaliber, her var rykk nesten helt borte og forsinkelsen i gasspådrag var lik null, nesten litt skummelt i forhold til hva jeg er vant med. Vibrasjonene er der på tomgang, selv om det ikke er like merkbart som før. I fart er det skjedd mye, vibrasjoner og lyd er minimalisert i forhold til både min forrige R1200GS og F800GS. Meget komfortabelt. I 80-90 km/t er det nesten vibrasjonsfritt og lydfritt, dette skyldes som sagt også den nye kåpen. Girkassen er også blitt mye mykere, litt klonk er det ennå fra fri til 1 gir, og av og til fra 2 til 1 gir. Men oppgiring er ganske så mykt , det samme gjelder nedgiring fra høyere gir. Jeg skal komme tilbake med fyldigere kommentarer når innkjøring er unnagjort og jeg kan dra på litt mer.
Totalt sett synes jeg første turen var helt fantastisk og med all den fantastiske kritikken sykkelen har fått i media kunne fallhøyden vært stor. Men jeg synes alt stemte. Jeg gleder meg til resten av sesongen, her kan man jaggu kjøre og kjøre inn i evigheten.

I morgen blir det nok en tur, men da langs kysten. :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kawagutten »

Gratulerer med å komme seg ut på første turen :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ojda »

Grattis, og velkommen på veien ja :vs
Nå må du bare innrømme at 800 ccm ikke er nok til å ta fram det
aller aller bredeste smilet, å se sommeren komme deg blidt i møte :prop:
Snasen den datasiden på gps`n, den så jeg ikke på den GS`n jeg prøvde.
Kos deg på veien i sommer :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.
I morgen, kan du ikke lette litt på stumpen og sjekke hvor langt det er opp til turbulensen.
Jeg er 202 cm.....

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Kawagutten skrev:Gratulerer med å komme seg ut på første turen :-)
Jo takk, alltid godt med første turen :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Grattis, og velkommen på veien ja :vs
Nå må du bare innrømme at 800 ccm ikke er nok til å ta fram det
aller aller bredeste smilet, å se sommeren komme deg blidt i møte :prop:
Snasen den datasiden på gps`n, den så jeg ikke på den GS`n jeg prøvde.
Kos deg på veien i sommer :P :p
Hehe, takk. Skal la være å dra den kubikksaken igang igjen :D
Ja datasiden "min motorsykkel" er ganske grei. Man skal kunne konfigurere den litt etter eget ønske også , men så langt har jeg ikke kommet ennå. Mye teknikk å sette seg inn i :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, ESA på Comf. funker også best på dårlig vei på min K1300S.
Ser du hadde som her idag, fin temp!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.
I morgen, kan du ikke lette litt på stumpen og sjekke hvor langt det er opp til turbulensen.
Jeg er 202 cm.....

[TaSK]
Det kan jeg prøve Tage :vs Før turen i dag hadde jeg vurdert å sette på en GSA skjerm, den passer på samme festene siden de er like. GSA skjermen er litt høyere og litt bredere. Men i min posisjon var dette perfekt. Jeg skal forsøke et eksperiment i morgen :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar