BMW R1200GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:argh - plutselig så min 14 år gamle 1150 veldig sliten ut......

[TaSK]
Han har nå gjort en kjempejobb også da :thumleft Hvordan går det med ham forresten ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

mogs skrev:Kjempebra tråd :prf Kjente igjen masse argumenter for handel i 2010. Sandefjord i morgen for dekk, tuning og oljeskift. Tror ikke jeg skal prøve GSW`en. Kan bli dyrt. :-)å
Håper tråden kan bli grei. Håper mange legger ut bilder eller andre spennende ting om denne flotte sykkelen ;-)

Og ja, en tur til forhandler å kikke på nyheter kan fort bli farlig. Trengte ikke å prøvekjøre engang :P :p Et par venner overbeviste meg i løpet av kort tid, der jeg satt oppå en tilsvarende sykkel i butikken.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Ny flott test av R1200GS i siste MC-avisa. Drister meg til å gjengi noen av superlativene;

"Motoren er den beste boxeren som noen sinne har kommet ut fra de tyske fabrikkportene. Den er sterk, har en vanvittig flat momentkurve og en EFI som er så finjustert at alt av nøling og rykk er borte. Tyskerne har gjort seg stor flid med å få motoren så vibrasjonsfri som mulig, og de har lykkes. Den går brummende silkemykt, og det er nesten vanskelig å tro at det er en diger twin som sitter der nede. Eksoslyden er også praktfull. Effekten er oppgitt til 125hk, og de er store. Skikkelige tyske bryggerigamper som tar i så det kjennes. Tidligere boxere har hatt en tendens til å flate ut litt når de nærmer seg maks turtall, denne siste versjonen har ikke slike tendenser. Den bare pøser på effekt helt opp til sperre"

"Det har vært snakket mye om telelever framhjulsoppheng, og etter å ha kjørt sykkel med vanlig teleskopgaffel over en lengre periode, er det bare å innrømme det: Telelever er, har vært, og er en genierklært av denne føreren. Når det klages over mangel på feedback, må det være fordi ujevnhetene i veien slukes og dempes i stedet for å bli overført som slag i styret. Gaffelen dykker ikke ved hard innbremsing. Det betyr at hvis den treffer en dump vil gaffelen fjære, uansett hvor hard du bremser. Den holder konstant hjulavstand under innfjæring og kjøreegenskaper endres minimalt. Du kan bremse i en sving, og sykkelen reiser seg ikke når bremsen slippes opp. Kombiner dette med en støtdemper hvor graden av demping justeres lynkjapt av det dynamiske ESA systemet, så er dette noe nær det ideelle hjuloppheng for veibruk. Tilsvarende bak: Paralever hindrer sykkelen i å reise seg under på drag, demperen styres av det dynamiske ESA og totalbildet av kjøreopplevelsen er utsøkt komfort, presise, forutsigbare kjøreegenskaper og en kjørevillighet som nesten er unik på en så stor sykkel"

"Fjorårets GS kunne virke noe nervøs på styringen, noe som blant annet undertegnede påpekte i testrapport på 2013 R1200GS. Årets modeller av R1200 serien er alle utstyrt med styredemper, og den har roet ting ned betraktelig. Den nervøse tilbakemeldingen er borte - erstattet av en presis følelse av kjapp manøverbarhet. 2014 GS går - billedlig talt, på skinner, og man er aldri i tvil hva som skjer mellom hjul og asfalt. Den kan kjøres skarpt med full tillit, noe vi fikk bekreftet til fulle på smale, svingete, skitne spanske sideveier."
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

BMW R1200GS

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Han har nå gjort en kjempejobb også da :thumleft Hvordan går det med ham forresten ?
Jeg byttet sikringsboksen og loddet ham sammen, og efter litt mikk-makk våknet han til live igjen.
Han kommer til Norge i slutten av april og skal være her frem til slutten av oktober.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Lightner
Innlegg: 1
Registrert: 26 mar 2014, 19:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900, '99

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Lightner »

Hei
Vurderer å ta neste mc-steget som for meg kan være en R1200GSA. En oppdagelse som underer meg litt og som dere i denne tråden kanskje kan svare meg på: Ser at VELDIG mange bruksykler har en sterk blå-brent svanehals. Har selv kjørt mc i mange år og har erfart at dette gjerne kommer av kjøring på høyt turtal på kald/lunken motor dvs før svanehalsen har fått oppnådd sin tenkte minimumstemperatur. Vet også det kan komme av at materialet i svanehalsen kan være kompromitert (f.eks. ved påsetting av uorignal potte som ikke er tilpasset utgasserflowen eller hvis motoren er trimmet for mye). Hva kommer det av at ca. 95% av de svanehalsene til 1200GS(A) modellene jeg har sett på nettet og i virkeligheten er blåbrent? For meg tyder det på en litt uvørn startkjøring av motoren. Hva mener dere? :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Jompa »

Helt normalt og ingenting å bry seg om.
Krom blir blåfarget over en viss temp, som jeg ikke husker. Det samme gjelder rustfritt stål.
Rørene kan like godt bli varme etter hårdkjøring hvis du stopper opp å lar motoren gå på tomgang, eller
har mye køkjøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:Ny flott test av R1200GS i siste MC-avisa. Drister meg til å gjengi noen av superlativene;

"Motoren er den beste boxeren som noen sinne har kommet ut fra de tyske fabrikkportene. Den er sterk, har en vanvittig flat momentkurve og en EFI som er så finjustert at alt av nøling og rykk er borte. Tyskerne har gjort seg stor flid med å få motoren så vibrasjonsfri som mulig, og de har lykkes. Den går brummende silkemykt, og det er nesten vanskelig å tro at det er en diger twin som sitter der nede. Eksoslyden er også praktfull. Effekten er oppgitt til 125hk, og de er store. Skikkelige tyske bryggerigamper som tar i så det kjennes. Tidligere boxere har hatt en tendens til å flate ut litt når de nærmer seg maks turtall, denne siste versjonen har ikke slike tendenser. Den bare pøser på effekt helt opp til sperre"

"Det har vært snakket mye om telelever framhjulsoppheng, og etter å ha kjørt sykkel med vanlig teleskopgaffel over en lengre periode, er det bare å innrømme det: Telelever er, har vært, og er en genierklært av denne føreren. Når det klages over mangel på feedback, må det være fordi ujevnhetene i veien slukes og dempes i stedet for å bli overført som slag i styret. Gaffelen dykker ikke ved hard innbremsing. Det betyr at hvis den treffer en dump vil gaffelen fjære, uansett hvor hard du bremser. Den holder konstant hjulavstand under innfjæring og kjøreegenskaper endres minimalt. Du kan bremse i en sving, og sykkelen reiser seg ikke når bremsen slippes opp. Kombiner dette med en støtdemper hvor graden av demping justeres lynkjapt av det dynamiske ESA systemet, så er dette noe nær det ideelle hjuloppheng for veibruk. Tilsvarende bak: Paralever hindrer sykkelen i å reise seg under på drag, demperen styres av det dynamiske ESA og totalbildet av kjøreopplevelsen er utsøkt komfort, presise, forutsigbare kjøreegenskaper og en kjørevillighet som nesten er unik på en så stor sykkel"

"Fjorårets GS kunne virke noe nervøs på styringen, noe som blant annet undertegnede påpekte i testrapport på 2013 R1200GS. Årets modeller av R1200 serien er alle utstyrt med styredemper, og den har roet ting ned betraktelig. Den nervøse tilbakemeldingen er borte - erstattet av en presis følelse av kjapp manøverbarhet. 2014 GS går - billedlig talt, på skinner, og man er aldri i tvil hva som skjer mellom hjul og asfalt. Den kan kjøres skarpt med full tillit, noe vi fikk bekreftet til fulle på smale, svingete, skitne spanske sideveier."

...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

Her er vel forløperen til BMW's boxer, engelske Sopwith ABC fra 1920?

Bilde

http://www.theworldofmotorcycles.com/_s ... -1920.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Flanker »

ZZR-Erling skrev:...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...
Jeg kjører en 1200GS selv, og ja - Det er en fantastisk og svært allsidig motorsykkel. Men imaget som er bygd opp rundt den vet BMW å utnytte i markedsføringen. De selger ikke bare en motorsykkel, men også drømmer. Ingen tvil om det! Og når du både kan selge dette imaget og en svært godt motorsykkel, som har vært klasseledende i flere tiår, så får de en sikker vinner! Jeg valgte primært GS fordi det er en svært god motorsykkel til mitt bruk og ergonomiske preferanser, da jeg ville ha noe større og sterkere i samme klasse som min gamle Suzuki 650 V-Strom. Imaget som man "får med på kjøpet" betyr lite for meg, og 99% av mine mil rulles på asfalt. Ikke har jeg ambisjoner om å kjøre jorda rundt heller, og skulle jeg gjort det er oddsen stor for at jeg ville valgt en mindre og lettere sykkel (såfremt jeg ikke skulle kjøre med passasjer). Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her. Skal vi snakke image kan man like gjerne se på en del av folket på R-sykler, utstyrt med alle mulige karbondeler og kopi av skinndressen til Rossi - Som kjører 2000 km. i året på solskinnsdager, aldri har satt sin fot på en bane og tar seg gjennom svingete partier som en gammel bestemor. For så å gi full hendel på ethvert rettstrekke de måtte komme over. Mitt inntrykk er at det er flere av dem enn GS-eiere som har kjøpt sykkelen med image som dominerende faktor. YMMW :prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: BMW R1200GS

Legg inn av jhn »

Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...
Jeg kjører en 1200GS selv, og ja - Det er en fantastisk og svært allsidig motorsykkel. Men imaget som er bygd opp rundt den vet BMW å utnytte i markedsføringen. De selger ikke bare en motorsykkel, men også drømmer. Ingen tvil om det! Og når du både kan selge dette imaget og en svært godt motorsykkel, som har vært klasseledende i flere tiår, så får de en sikker vinner! Jeg valgte primært GS fordi det er en svært god motorsykkel til mitt bruk og ergonomiske preferanser, da jeg ville ha noe større og sterkere i samme klasse som min gamle Suzuki 650 V-Strom. Imaget som man "får med på kjøpet" betyr lite for meg, og 99% av mine mil rulles på asfalt. Ikke har jeg ambisjoner om å kjøre jorda rundt heller, og skulle jeg gjort det er oddsen stor for at jeg ville valgt en mindre og lettere sykkel (såfremt jeg ikke skulle kjøre med passasjer). Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her. Skal vi snakke image kan man like gjerne se på en del av folket på R-sykler, utstyrt med alle mulige karbondeler og kopi av skinndressen til Rossi - Som kjører 2000 km. i året på solskinnsdager, aldri har satt sin fot på en bane og tar seg gjennom svingete partier som en gammel bestemor. For så å gi full hendel på ethvert rettstrekke de måtte komme over. Mitt inntrykk er at det er flere av dem enn GS-eiere som har kjøpt sykkelen med image som dominerende faktor. YMMW :prop:
Helt enig.
Men hver er "muskuløse øyne og stålgrå lår" som det står i sitatet fra mc-avisa?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200GS

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...
Jeg kjører en 1200GS selv, og ja - Det er en fantastisk og svært allsidig motorsykkel. Men imaget som er bygd opp rundt den vet BMW å utnytte i markedsføringen. De selger ikke bare en motorsykkel, men også drømmer. Ingen tvil om det! Og når du både kan selge dette imaget og en svært godt motorsykkel, som har vært klasseledende i flere tiår, så får de en sikker vinner! Jeg valgte primært GS fordi det er en svært god motorsykkel til mitt bruk og ergonomiske preferanser, da jeg ville ha noe større og sterkere i samme klasse som min gamle Suzuki 650 V-Strom. Imaget som man "får med på kjøpet" betyr lite for meg, og 99% av mine mil rulles på asfalt. Ikke har jeg ambisjoner om å kjøre jorda rundt heller, og skulle jeg gjort det er oddsen stor for at jeg ville valgt en mindre og lettere sykkel (såfremt jeg ikke skulle kjøre med passasjer). Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her. Skal vi snakke image kan man like gjerne se på en del av folket på R-sykler, utstyrt med alle mulige karbondeler og kopi av skinndressen til Rossi - Som kjører 2000 km. i året på solskinnsdager, aldri har satt sin fot på en bane og tar seg gjennom svingete partier som en gammel bestemor. For så å gi full hendel på ethvert rettstrekke de måtte komme over. Mitt inntrykk er at det er flere av dem enn GS-eiere som har kjøpt sykkelen med image som dominerende faktor. YMMW :prop:
Helt enig.
Men hver er "muskuløse øyne og stålgrå lår" som det står i sitatet fra mc-avisa?
Enig x 2 :prf


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

...det er knapt R-førere igjen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: BMW R1200GS

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:...det er knapt R-førere igjen.
Hva kommer det av? Har du noen idé?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW R1200GS

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:...det er knapt R-førere igjen.
Hva kommer det av? Har du noen idé?
Må vel komme av at motorsykklister blir eldre og eldre. Da er det stilig å krysse ørkner og tundra. Det værste med Gs er for meg at den er så vanlig. Hvil man ha noe spesiellt må det nesten være R
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av tagesk »

Flanker skrev: Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her.
Jeg er hvertfall der.

For meg er det to ting GS som is the difference that makes the diffrerence: Alt stikker ut i friluft og er lett å komme til, og den dykker ikke når man bremser.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar