Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei alle sammen

Da har jeg kjøpt meg min første sykkel, en Yamaha FJ1100 :)

Lurer på en sak; Jeg har ikke lyst å forsikre den i år, da den er veteran til neste år og blir en del billigere..

Så; Når jeg har tatt årsavgiften, er det da mulig for meg å evt kjøre den bare en dag elns på prøveskilt når det allerede er skilt på den??

Tenkte bare å småbrumme litt utpå bygda, gjøre meg kjent med den før jeg setter den inn for vinteren :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av TBI81 »

For å være lovlig må du nok ha ansvar ..

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av Snikendeugle »

lars_helgek skrev:Hei alle sammen

Da har jeg kjøpt meg min første sykkel, en Yamaha FJ1100 :)

Lurer på en sak; Jeg har ikke lyst å forsikre den i år, da den er veteran til neste år og blir en del billigere..

Så; Når jeg har tatt årsavgiften, er det da mulig for meg å evt kjøre den bare en dag elns på prøveskilt når det allerede er skilt på den??

Tenkte bare å småbrumme litt utpå bygda, gjøre meg kjent med den før jeg setter den inn for vinteren :)

Kan jo ikke være helt halsbrekkende summen i forsikring om en har råd til en så stor sykkel som FJ1100 :-k
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av PCP »

Ansvar-forsikring får du med prøveskilt, men det kan ikke brukes lovlig på registert kjøretøy. Men du kan levere inn skilt, og gratis hente det ut igjen dersom du gjør det innen 6 mnd.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av Geiroe »

PCP skrev:Ansvar-forsikring får du med prøveskilt, men det kan ikke brukes lovlig på registert kjøretøy. Men du kan levere inn skilt, og gratis hente det ut igjen dersom du gjør det innen 6 mnd.
Men du må presisere at du leverer de til oppbevaring. Husk at om 6 måneder er det fremdeles full vinter :-k , så da må du tilbake og forlenge liggetiden på skiltet, eller ta det ut.
Hva koster forsikring for ei uke, en måned f.eks.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av lars_helgek »

Takker for svar alle sammen :)

Snikendeugle; Fikk den billig via venners venner, litt småfix er det, men ingenting av stor betydning :) (par vaiere, samt batteri) Er en ganske tung sak ja, men testkjørte den her om dagen, føles veldig bra :)

Tenker bare "spart er tjent", altså at jeg kunne prøve den litt når jeg har skiftet batteriet, og heller parkere for året i en garasje, og forsikre en veteran i stedet :) (lite årsavgift og forsikring)

Kan levere skiltene til oppbevaring ja, heller forsikre den på nyåret :)

Sesongen her i nord er over stort sett, så er ikke mange dagene igjen med kjørbart vær.. Tenkte bare å øve, nettopp tatt lappen, så må nok dedikere litt tid på å øve på teknisk kjøring (kryp, bakkestart, vending etc) før jeg tar den ut i tungtrafikken :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av PCP »

Geiroe skrev:
PCP skrev:Ansvar-forsikring får du med prøveskilt, men det kan ikke brukes lovlig på registert kjøretøy. Men du kan levere inn skilt, og gratis hente det ut igjen dersom du gjør det innen 6 mnd.
Men du må presisere at du leverer de til oppbevaring. Husk at om 6 måneder er det fremdeles full vinter :-k , så da må du tilbake og forlenge liggetiden på skiltet, eller ta det ut.
Har vel aldri opplevd at de ikke spør ved innlevering, men det er et riktig og viktig poeng likevel. :thumleft
En annen ting verdt å merke seg dersom du velger innlevering er at du bare får de ut igjen når alt annet er i orden, altså årsavgift, forsikring, eventuelt omreg-avgift.

I prinsippet plikter du å levere inn skiltet, og sykkelen vil etterhvert bli begjært avskiltet, dersom du ikke har forsikring. Men om den står bortgjemt et eller annet sted har det ingen praktisk konsekvens og ignorere dette. Er man derimot uheldig og parkere et sted der politi kan finne skiltet, så påløper det et påskiltningsgebyr for å få ut skiltet igjen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av Relax »

TheBandit skrev:Du kan jo bestille deg ansvarsforsikring for så å si den opp etter noen dager. ;-)

Når jeg kjøpte meg bil i vår, så hadde eieren sagt opp forsikringa før han skulle selge (snåling). Jeg kjøpte bare forsikring hos gjensidige på nett, kjørte bila hjem og brukte angreretten dagen etter. :thumleft
:lol :thumleft Elegant!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av Kjellrf »

Relax skrev:
TheBandit skrev:Du kan jo bestille deg ansvarsforsikring for så å si den opp etter noen dager. ;-)

Når jeg kjøpte meg bil i vår, så hadde eieren sagt opp forsikringa før han skulle selge (snåling). Jeg kjøpte bare forsikring hos gjensidige på nett, kjørte bila hjem og brukte angreretten dagen etter. :thumleft
:lol :thumleft Elegant!!
Når du kjøper brukt mc, leverer du (og selger) inn salgsmelding, og du tegner (ansvars)forsikring. Etter kort tid får du brev om omregistrering i posten, med en betalingsfrist. Du kan kjøre fram til den datoen, og levere skiltet + si opp forsikringa, helt trygt. Er ca 14 dager du har på deg, tror jeg. Etter denne datoen blir det etterhvert avskiltningsbegjæring på sykkelen, hvis du ikke betaler.

Ellers mener jeg selgers forsikring (hvis den er gyldig på kjøpstidspunktet) gjelder i 14 dager etter salg, men jeg har alltid tegnet egen forsikring når jeg begynner å bruke kjøretøyet, for å være på den sikre sida.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av lars_helgek »

Smooth den :) Får man "brummet" littegrann å bli kjent med sykkelen :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av PCP »

lars_helgek skrev:Smooth den :) Får man "brummet" littegrann å bli kjent med sykkelen :)
To ganger har jeg skrevet i tråden, og to ganger har jeg glemt å gratulere med første sykkel. Så gratulerer med første sykkel! :thumleft

Har i grunn alltid hatt litt sansen for FJ1100 og FJ1200, og var og prøvekjørte begge to på slutten av 80-tallet. Uansett, om du nettopp har fått lappen, og det er din første sykkel, så er det jo uhørt å sette den vekk nå. Kom deg ut og bli i dus med den! :prop:

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av lars_helgek »

Takker så mye :) Ja, har vært ute mer eller mindre i to dager sammenhengende her siden jeg hentet den :D

Storkoser meg, og har (ut fra at jeg er duggfersk) brukt litt tid på krypekjøring, bakkestart, og finpuss i mindre traffikerte strøk før jeg dro ut på veien for alvor :)

Er jo i den heldige posisjon at jeg bor ved kystriksveien/saltstraumen, så er noen herlige veier og severdigheter rett urenfor dørene :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av AndreasB »

Kjellrf skrev: Ellers mener jeg selgers forsikring (hvis den er gyldig på kjøpstidspunktet) gjelder i 14 dager etter salg, men jeg har alltid tegnet egen forsikring når jeg begynner å bruke kjøretøyet, for å være på den sikre sida.
Jeg trodde det var slik at man strengt tatt ikke hadde lov å kjøre den før den faktisk var omregistrert? (om man skal være veldig pirkete)
Stemmer dette?

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Lykkelig eier av min første sykkel :) Et spørsmål;;

Legg inn av lars_helgek »

AndreasB skrev:
Kjellrf skrev: Ellers mener jeg selgers forsikring (hvis den er gyldig på kjøpstidspunktet) gjelder i 14 dager etter salg, men jeg har alltid tegnet egen forsikring når jeg begynner å bruke kjøretøyet, for å være på den sikre sida.
Jeg trodde det var slik at man strengt tatt ikke hadde lov å kjøre den før den faktisk var omregistrert? (om man skal være veldig pirkete)
Stemmer dette?
Er vel EGENTLIG sånn ja.. Står på salgsmeldingen.. Men jeg kjører ;)

Klarer ikke la være, forsikrer den nå, og heller sier opp til den parkeres for vinteren...

STOOOORKOSER meg med kjøringen :D 29 år gammel.... Føler meg like "gira" som når jeg var 16 igjen :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar