Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jon-GN
Innlegg: 2
Registrert: 26 jul 2013, 19:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av Jon-GN »

Hei.
Har tenkt å kjøpe ein XJ900 1986` og bygge den om til cafe racer..
Så spørsmålet mitt er : Er det vanskelig og bytte om til "mono shock" ( 1 demper bak )
Er det nokon her som veit om nyere typer svingarmer som passer på ein 86mod?
Vurderer også å bytte til meir moderne R` demper foran, men sida eg ikkje har kjøpt sykkelen endå så
har eg ingen mål og gå ut ifra;) (om det er internettsider om dette så sei ifrå)

Om det er nokon som veit om nyere deler som passer over så hadde eg satt stor pris på svar og tips :)
(greit og få tak i deler i litt god tid så ombyggingen går for)

mvh Jon Gunnar N
svar gjerne på e-post også : j.g.nlol@hotmail.com

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av Jompa »

Det vanskeligste er vel å finne en svingarm som passer, xj,en har vel kardang ?
Det begrenser jo utvalget.
Ellers må det bygges et feste til støtdemperen, også godkjennga da......
Vet at det kommer nye regler for amatørbygging, men hva som blir lov og når vet jeg ikke.

Det enkleste og beste med forgaffelen er å finne tak i en komplett gaffel med like lang kingbolt og
samme ytterdim på styrelagrene som den du har.

På kzr.com finner du endel prosjekter under "projects". Ganske mange spenstige ombygginger der.
Ellers finnes det garantert endel Yamaha-forum du kan hente ideer og tips fra.

På dette forumet er det lite nyttig å hente hvis du skal bygge om, med noen få unntak.
F eks Twisters tråd om hans cx 500 prosjekt.
Lykke til med raceren :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:På dette forumet er det lite nyttig å hente hvis du skal bygge om, med noen få unntak
mest interesse for alukofferter og gps..... :lol

fra spøk til alvor-det prosjektet der blir VELDIG omfattende-og behov for kjøretøyteknisk bistand for utføring/godkjenning av ombygging av ramme.Vil du bruke 10 000 vis av kroner på papirarbeid på dette?

Alt er mulig hvis dette er "drømmeprosjektet" men ikke enkel affære..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av Kawagutten »

Har en 83 mod tilsalgs(veteran) som kåpa er tatt av og satt på to små runde lykter fra forrige eier.Holder på å klargjøre den for visning på biltilsynet og har byttet en del nye deler på den.Har også mye ekstra deler som følger med.
Selges for 16000 med alt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Jon-GN
Innlegg: 2
Registrert: 26 jul 2013, 19:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av Jon-GN »

Takk for svar, får sjekke litt rundt å finne ut av det.. blir nok berre ein enkel ombygging ( bytte ut små-deler)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av pelsen »

har ikke prøvd selv, men en kompis som jeg delte verksted med bygde om en Ducati fra to dempere til monoshock.
Noe sveising i ramma og en hel del snekring på svingarmen. Sveisingen i ramma var sikkert ok, men om svingarmen kunne oppnå to parallelle aksler etter ombyggingen er noe usikkert. :D
Skeivheter i kjøreretning tar man med kjedejusteringen, men hjulet skal jo også stå vertikalt i ramma. Dette kan fikses med justering av høyden på hjulinnfestningen. Sliping og evt. sveising.
På en sykkel med kardang har du ikke noen av disse mulighetene til å justere etter ombygging, så dette er bare å gi opp med en gang.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Yamaha XJ900 "cafe Racer"

Legg inn av superduper »

XJ900 er et fint utgangspunkt som cafe-racer hvis du slår på stortromma med bennelli tank, sveise ny bakramme, custom sete etc. men hvis du kun skal bytte smådeler så burde du finne noe mer tidsriktig (60-70-tallet) som f.eks honda cb... for så å montere f.eks clubman styre. å bygge om till mono-demper krever litt da du trenger ny svingarm etc. samt å sveise et feste til ramma hvor demperen kan festes til. krever litt arbeid og definitivt ikke verdt det.. verdt å merke seg at dette aldri kommer til å bli godkjent hos BT heller (selv med søknad om det)..

Svar