En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev: Historieløs? :notlistening
Neida.....Har hatt flere japser i tidligere dager, faktisk alle de fire kjente merkene.
Men hele dette tullet Honda drev med på disse motorene var at de hadde stor suksess på 60 tallet med 8 sylindra motorer.
Da de var vekke fra racing i mange år og skulle begynne igjen, fant de ut at nå var det lov med maks 4 syl.
Da kom de opp med denne 4 sylindra V8.
Den er bygget som en V8 med antall råder, ventiler osv, men siden de ikke kunne ha 8 syl, trodde de at de kunne da lage en firer basert på en åtter og måtte derfor ha ovale stmpler for å kunne ha 8 råder osv.
Men dette var en fiasko og de la hele dritten på hylla etter noen år og innså at dette ikke funket.
Nå fremstår du som enda mer historieløs :scratch
På slutten av 70 og begynnelsen av 80årene var Honda det mest suksessrike merket på bane med sin V-4konstruksjon. Faktisk så ble motoren også brukt til den "nye" leken" dragracing.
At de ikke var helt på høyde med tidligere innovative løsninger slik som rekkefirerne når det kom til driftsikkerhet er sant, men de brukte masse energi og penger på recalls og garanti utover det de strengt tatt var pliktig til. Når de endret drevet til kammene, først på VF1000R og deretter på VFR var problemet løst. Og den som vil påstå at ikke den nye geardriven cams var innovativ og skuddsikker er på viddene :scratch
Når VFR-en ble lansert ble også dobbeltvirkende ventilløftere fjernet som også er en grunn til den holdbarheten VFR-en er så kjent for.
At de tok litt av med NR750 skal ikke Honda skjemmes over. Sykkelen var ett smykke fra innerst til ytterst.
I min verden går historie litt lenger tilbake enn de siste 10 år og Valentino Rossi :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev: Historieløs? :notlistening
Neida.....Har hatt flere japser i tidligere dager, faktisk alle de fire kjente merkene.
Men hele dette tullet Honda drev med på disse motorene var at de hadde stor suksess på 60 tallet med 8 sylindra motorer.
Da de var vekke fra racing i mange år og skulle begynne igjen, fant de ut at nå var det lov med maks 4 syl.
Da kom de opp med denne 4 sylindra V8.
Den er bygget som en V8 med antall råder, ventiler osv, men siden de ikke kunne ha 8 syl, trodde de at de kunne da lage en firer basert på en åtter og måtte derfor ha ovale stmpler for å kunne ha 8 råder osv.
Men dette var en fiasko og de la hele dritten på hylla etter noen år og innså at dette ikke funket.
Nå fremstår du som enda mer historieløs :scratch
På slutten av 70 og begynnelsen av 80årene var Honda det mest suksessrike merket på bane med sin V-4konstruksjon. Faktisk så ble motoren også brukt til den "nye" leken" dragracing.
At de ikke var helt på høyde med tidligere innovative løsninger slik som rekkefirerne når det kom til driftsikkerhet er sant, men de brukte masse energi og penger på recals og garanti utover det de strengt tatt var pliktig til. Når de endret drevet til kammene, først på VF1000R og deretter på VFR var problemet løst. Og den som vil påstå at ikke den nye geardriven cams var innovativ og skuddsikker er på viddene :scratch
Når VFR-en ble lansert ble også dobbeltvirkende ventilløftere fjernet som også er en grunn til den holdbarheten VFR-en er så kjent for.
I min verden går historie litt lenger tilbake enn de siste 10 år :)
Vet ikke hvor du har det fra at jeg snakker siste ti år?
Hvis du leser ser du at jeg snakker om 30-40 år tilbake i tid.
Honda var store på 60tallet ja, og nesten totalt fraværende på 70 men kom så smått til bake helt på slutten av det tiåret.
Da skulle Honda bruke svære, tunge og lite effektive 4 taktere mens alle andre bruke totaktere.
Etter fiaskoen med ovale stempler bygde de totaktere de også.
Siden det ikke fantes superbike før 1988, hadde de mange forskjellige store firetaktere på åttitallet, både R4 og V4.
Nye leken dragracing på 70 tallet? Begynn å lese litt motorhistorie du.....

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dag-zzr »

simpson skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev: Historieløs? :notlistening
Neida.....Har hatt flere japser i tidligere dager, faktisk alle de fire kjente merkene.
Men hele dette tullet Honda drev med på disse motorene var at de hadde stor suksess på 60 tallet med 8 sylindra motorer.
Da de var vekke fra racing i mange år og skulle begynne igjen, fant de ut at nå var det lov med maks 4 syl.
Da kom de opp med denne 4 sylindra V8.
Den er bygget som en V8 med antall råder, ventiler osv, men siden de ikke kunne ha 8 syl, trodde de at de kunne da lage en firer basert på en åtter og måtte derfor ha ovale stmpler for å kunne ha 8 råder osv.
Men dette var en fiasko og de la hele dritten på hylla etter noen år og innså at dette ikke funket.
Nå fremstår du som enda mer historieløs :scratch
På slutten av 70 og begynnelsen av 80årene var Honda det mest suksessrike merket på bane med sin V-4konstruksjon. Faktisk så ble motoren også brukt til den "nye" leken" dragracing.
At de ikke var helt på høyde med tidligere innovative løsninger slik som rekkefirerne når det kom til driftsikkerhet er sant, men de brukte masse energi og penger på recals og garanti utover det de strengt tatt var pliktig til. Når de endret drevet til kammene, først på VF1000R og deretter på VFR var problemet løst. Og den som vil påstå at ikke den nye geardriven cams var innovativ og skuddsikker er på viddene :scratch
Når VFR-en ble lansert ble også dobbeltvirkende ventilløftere fjernet som også er en grunn til den holdbarheten VFR-en er så kjent for.
I min verden går historie litt lenger tilbake enn de siste 10 år :)
Vet ikke hvor du har det fra at jeg snakker siste ti år?
Hvis du leser ser du at jeg snakker om 30-40 år tilbake i tid.
Honda var store på 60tallet ja, og nesten totalt fraværende på 70 men kom så smått til bake helt på slutten av det tiåret.
Da skulle Honda bruke svære, tunge og lite effektive 4 taktere mens alle andre bruke totaktere.
Etter fiaskoen med ovale stempler bygde de totaktere de også.
Siden det ikke fantes superbike før 1988, hadde de mange forskjellige store firetaktere på åttitallet, både R4 og V4.
Nye leken dragracing på 70 tallet? Begynn å lese litt motorhistorie du.....


Åssen er været der dere er? Mye lyn og torden :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Vet ikke hvor du har det fra at jeg snakker siste ti år?
Hvis du leser ser du at jeg snakker om 30-40 år tilbake i tid.
Honda var store på 60tallet ja, og nesten totalt fraværende på 70 men kom så smått til bake helt på slutten av det tiåret.
Da skulle Honda bruke svære, tunge og lite effektive 4 taktere mens alle andre bruke totaktere.
Etter fiaskoen med ovale stempler bygde de totaktere de også.
Siden det ikke fantes superbike før 1988, hadde de mange forskjellige store firetaktere på åttitallet, både R4 og V4.
Nye leken dragracing på 70 tallet? Begynn å lese litt motorhistorie du.....
Jeg tror du heller skal google hersketeknikker hvis du ubevisst bruker teknikken. Uansett, så funker det dårlig på meg :)
Hvorfor skal jeg bevise noe du påstår?
Jeg kan min historie og det er ikke jeg som har brukt betegnelse, hverken om superbike, monsterbike eller gressklippere :)
Og hvis du ser nøye etter, så var nye lagt inn med anførselstegn slik at du selv kan vurdere hva som er nytt-nytt eller nygammelt... eller bare nytt eller gammelt. I dont care :)
Sist redigert av DrGreve den 03 apr 2013, 19:10, redigert 2 ganger totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av JK95 »

Dette begynner å bli interessant :popcrn :punch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Vet ikke hvor du har det fra at jeg snakker siste ti år?
Hvis du leser ser du at jeg snakker om 30-40 år tilbake i tid.
Honda var store på 60tallet ja, og nesten totalt fraværende på 70 men kom så smått til bake helt på slutten av det tiåret.
Da skulle Honda bruke svære, tunge og lite effektive 4 taktere mens alle andre bruke totaktere.
Etter fiaskoen med ovale stempler bygde de totaktere de også.
Siden det ikke fantes superbike før 1988, hadde de mange forskjellige store firetaktere på åttitallet, både R4 og V4.
Nye leken dragracing på 70 tallet? Begynn å lese litt motorhistorie du.....
Jeg tror du heller skal google hersketeknikker hvis du ubevist bruker teknikken. Uansett, så funker det dårlig på meg :)
Hvorfor skal jeg bevise noe du påstår?
Jeg kan min historie og det er ikke jeg som har brukt betegnelse, hverken om superbike, monsterbike eller gressklippere :)
Og hvis du ser nøye etter, så var nye lagt inn med anførselstegn slik at du selv kan vurdere hva som er nytt-nytt eller nygammelt... eller bare nytt eller gammelt. I dont care :)
Jeg skal google hersketeknikker så kan du google Honda`s racehistorie, for der har du noe å lære, samt lese hele tråden om hvor du finner de påstandene du kom med på forrige side. :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev: Jeg skal google hersketeknikker så kan du google Honda`s racehistorie, for der har du noe å lære, samt lese hele tråden om hvor du finner de påstandene du kom med på forrige side. :thumleft
Jeg er ydmyk nok til å innrømme at jeg lærer noe nytt hver dag :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev: Jeg skal google hersketeknikker så kan du google Honda`s racehistorie, for der har du noe å lære, samt lese hele tråden om hvor du finner de påstandene du kom med på forrige side. :thumleft
Jeg er ydmyk nok til å innrømme at jeg lærer noe nytt hver dag :)
Mulig det, men du er ikke ydmyk nok til å holde deg til sannheter ang hva som er skrevet og påstått.

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:Dette innlegg må i helhet aldri knyttes til undertegnede.
Etterhvert forsøk vil bli møtt med total fornektelse:

Honda NR var vel noe av det siste av en lang rekke inovasjoner og tenking "utenfor boksen" som gamle far Honda stod for. Mange har benyttet betegnelsen Geni, og det synes jeg er berettiget.

NR ble aldri en økonomisk suksess, men de fikk motorn til å gå, og den gikk noe aldeles heftig for sin tid. At den ble for komplisert og dyr både i produksjon og drift bør ikke frata Honda en fjær i hatten for å tenke annerledes og evne til å gjennomføre sine mål.
O
Kort fortalt kom motorn frem pga. krav i klassen de ønsket å konkurere til maks 4 forbrenningskammer , som reglene sa det. Reglene sa ingen ting om ventiler og veivakslinger, og Honda bygde da i praksis en V8 med to stempel i hvert forbrenningskammer. Senere prøvde de også med elipseformede stempel. Dette var i en tid alle konkurrentene fokuserte på 2-t motorer.
Prototype motorene dro de til over 20 000 omdr, og produksjons sykkel NR750 dro de til 14000.

Hondas innovasjon er i dag en skygge av seg selv. det kan se ut som om ingen greier å fylle skoa til Gamlefar.

All ære til Honda for NR.

Håper Japanerne kommer tilbake på banen igjen. Det gagner ingen at Tyskerne og Italinerne alene får dominere utviklingen.
Det er sant, all ære til Honda for å våge å satse annerledes.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Simpson, du har vel hørt om Ducati Appollo og Honda NR500?
Ducati prøvde, men fikk det ikke til :)
Sist redigert av DrGreve den 03 apr 2013, 19:33, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Joda, Apollo var en V4 Ducati aldri satte i produksjon.
NR 500 var en racer Honda kom med i 79.
Men jeg kan ikke gå opp i kvitt eller dobbelt med noen av disse to som emne.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Joda, Apollo var en V4 Ducati aldri satte i produksjon.
NR 500 var en racer Honda kom med i 79.
Men jeg kan ikke gå opp i kvitt eller dobbelt med noen av disse to som emne.
Jeg redigerte forrige innlegg og det er vel svar nok? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Joda, Apollo var en V4 Ducati aldri satte i produksjon.
NR 500 var en racer Honda kom med i 79.
Men jeg kan ikke gå opp i kvitt eller dobbelt med noen av disse to som emne.
Jeg redigerte forrige innlegg og det er vel svar nok? :)
Så du mener at Ducati ikke klarte å lage en V4?
Eller at det skiller 15 år og Ducati`n ble laget som en Politikonsept sykkel for USA?
Eller at de ikke satte sykkelen i produsjon av en mengde forskjellige grunner som sponsorstøtte fra USA osv?
Ser ikke helt hva du vil fram til. :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Rett skal være rett, de prøvde å produsere en sykkel som kunne konkurrere med HD om kontrakter som politisykkel.
Det var vel strengt tatt den Italienske stat som dro inn støtten til utviklingen av V4-motoren og meg bekjent, så fikk vel aldri Honda noen statlig støtte til sin utvikling. De brukte sine egne penger? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Det var etter ønske fra det amerikanske markedet de lagde denne sykkelen.
Både italienske stat og flere andre var med på å finansiere dette prosjektet.
Den amerikanske impotøren var også inne med penger med tanke på å importere den og selge til den amerikanske stat.
Du må huske på at dette var en sykkel Ducati fikk i oppdrag å utvikle, ikke en sykkel de hadde ønske om å utvikle selv og ble laget etter spesifike krav.
Men til opplysning har vel Ducati laget en av de råeste V4 i en gatesykkel uansett :vs

Svar