En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

L-NA skrev:
knutk skrev:Siden det snakkes om effekt:

Her er en link av interesse for de som kjører på vei uten svinger.
http://www.superstreetbike.com/features ... ewall.html
Om man leser grafene virker det som om måling på bakhjulet er ca 20 hk ned i forhold til oppgitte fabrikkdata, som jo måler motor, og det er vel i tråd med tidligere erfaringer.
Synes i grunn denne var testen var særdeles interessant. Er nok forskjellig hvordan leserne her ønsker å oppfatte denne informasjonen, men slik jeg ser det med Ducati i bunn, så viser dette at toppeffekten nok er overlegen med R4, noe som vel ikke er noe nytt, men i SBK sammenheng så hevder Ducati seg likevel helt i toppen grunnet annen dreiemoment kurve. Det blir feil å bare se på Max talene, men må også se på - Hvor i registeret du både trenger, og har effekten.
Du er inne på noe vesentlig her. Ducati er jo mestvinnende i superbike og har flere titteler enn alle de andre tilsammen.
I fjor vant Aprillia, heller ikke den mest effektsterke sykkelen det heller.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

Effekt og dreiemomment er en ting. Sykkerns bredde og tyngdepunkt er og av stor betydning, spesielt når en liker at det kan gå litt unna på svingete vei.
Det er vel her Ducatis L-twin har en stor fordel i forhold til andre mottorkonstruksjoner. Mottorn er like smal som en 1-syllindra mottor og kan monteres lavt i ramma, og med 1 syl liggende nesten horisontalt gir det lavt tyngdepunkt.
En 4 syllindra er breiere og må monteres høyere i ramma, og er pga dobble kammer relativt topptung. Dette bringer tyngdepunktet opp, som er ugunstig.
Lavt tyngdepunkt og liten bredde gir en lettkjørt og leiken sykkel :thumleft

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av teeU »

ArcticTiger skrev:Effekt og dreiemomment er en ting. Sykkerns bredde og tyngdepunkt er og av stor betydning, spesielt når en liker at det kan gå litt unna på svingete vei.
Det er vel her Ducatis L-twin har en stor fordel i forhold til andre mottorkonstruksjoner. Mottorn er like smal som en 1-syllindra mottor og kan monteres lavt i ramma, og med 1 syl liggende nesten horisontalt gir det lavt tyngdepunkt.
En 4 syllindra er breiere og må monteres høyere i ramma, og er pga dobble kammer relativt topptung. Dette bringer tyngdepunktet opp, som er ugunstig.
Lavt tyngdepunkt og liten bredde gir en lettkjørt og leiken sykkel :thumleft
Det er alltid kompromisser ute og går, Duc sin L-motor gjør også at den må monteres litt lengere bak noe som gjør at de ikke får så mye tyngde på framhjulet som ønskelig.
En R-4 kan vinkles framover slik at rammen kan legges over og ikke rundt motoren, dog ikke for mye framover, da kan en få samme problem som Duc har.
Så det finnes nok ikke noen perfekt konfigurasjon for alle formål.

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:Siden det snakkes om effekt:

Her er en link av interesse for de som kjører på vei uten svinger.
http://www.superstreetbike.com/features ... ewall.html
Om man leser grafene virker det som om måling på bakhjulet er ca 20 hk ned i forhold til oppgitte fabrikkdata, som jo måler motor, og det er vel i tråd med tidligere erfaringer.
Ja, men ennå mer tap med kardang da.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av MaxTron »

Flere artige og interessante vinklinger her :prf

No veit vel mange at æ er svak for V4, og bunndrag :knegg
Og så LYDEN da :yeyeye
Innrømmer lett at æ velger motorsykkel med hjertet, og fint lite (ingen?) fornuft, men for mæ er det mye det det handler om, følelser, og ikke fornuft :prop: :prop:

R1's noe merkelig vridde veiv er jo nevnt tidligere. Den oppfører seg og høres ut som en V4, men produksjonskostnader og vekt som en R4 (siden det er det det er... ;-)

Har jo, også en tvin i garasjen... Ikke kommet lengre med det prosjektet :redface
Men las om en i svenske Classic Bike som hadde pussa opp en sånn gammel 650, han hadde vridd veiva, tror det var 270 grader, fikk da jevnere gange og betraktelig mere effekt..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

DrGreve skrev:
Desmo skrev:Tenk det! Noen vil ha en motorsykkel som putrer som en gammel Saab 96.
Jeg tror du må ha skadet hørselen din på å kjøre en kastrert katt :lol
http://www.youtube.com/watch?v=UNFmCnlXhPk" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat fra testen i mc24 av Ducati 1098S:
Ingenting er gjort for å tilpasse sykkelen til førere som ikke vil ha det mest ekstreme. Klutsjen er tung, og det samme gjelder faktisk også gassen. Girkassen er tettsteget og distinkt med kort utslag, men den er hard og krever en fast fot. Sjettegiret er vanskelig å få inn og gjentatte ganger havner jeg i en raslende mellomposisjon som blir rene torturen for motor-ørene mine. Men ikke nok med det! Når tørrklutsjen griper tak skriker den til med en lyd som minner om bestikk som gnisser mot ru keramikktallerkener og jeg gråter blod!
Det der var ingen V-4. 2 ovale stempler med 8 ventiler er en v-twin. Synd de hadde så lett for å varmskjære seg ved litt tomgangskjøring. Stemplene utvidet seg ikke likt i runde og flate partier. Og en test av 1098S er ikke av interesse for meg. Jeg kjører ikke plastrakett. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Desmo skrev:Det der var ingen V-4. 2 ovale stempler med 8 ventiler er en v-twin. Synd de hadde så lett for å varmskjære seg ved litt tomgangskjøring. Stemplene utvidet seg ikke likt i runde og flate partier. Og en test av 1098S er ikke av interesse for meg. Jeg kjører ikke plastrakett. :knegg
Er det NR750 du mener ikke er en V4?
Den har da vitterlig 4 stempler og 8 ventiler pr. sylinder.
Edit: den har 2 stempelstenger pr. sylinder..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

DrGreve skrev:
Desmo skrev:Det der var ingen V-4. 2 ovale stempler med 8 ventiler er en v-twin. Synd de hadde så lett for å varmskjære seg ved litt tomgangskjøring. Stemplene utvidet seg ikke likt i runde og flate partier. Og en test av 1098S er ikke av interesse for meg. Jeg kjører ikke plastrakett. :knegg
Er det NR750 du mener ikke er en V4?
Den har da vitterlig 4 stempler og 8 ventiler pr. sylinder.
Edit: den har 2 stempelstenger pr. sylinder..
Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Desmo skrev:Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
Beklager da at jeg skrev at en V-twin er en halv motor. Etter dine påstander er det jo bare en kvart motor og jeg skal ikke argumentere mot deg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Honda fikk vel egentlig aldri til den NR'en, ble bare "penger rett i bekken". NotReady.. :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Honda fikk vel egentlig aldri til den NR'en, ble bare "penger rett i bekken". NotReady.. :knegg
Joda, det stemmer at det var mye krøll med konfigurasjonen. Spesielt 2 stempelstenger pr. stempel og 8 ventiler pr. sylinder ble litt sårbart.
Men grunnen til at jeg dro frem NR750 i debatten var at noen påsto at V-4 var både traust og kjedelig pluss at det var bare Ducati og i Italia man sto for innovasjon og nytenkning. De som mener det er en smule historieløse :)
Og ser du nøye på eksteriøret til NR fra 1992 så ser du hvor Ducati har hentet inspirasjonen fra :-k :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Honda fikk vel egentlig aldri til den NR'en, ble bare "penger rett i bekken". NotReady.. :knegg
Men grunnen til at jeg dro frem NR750 i debatten var at noen påsto at V-4 var både traust og kjedelig pluss at det var bare Ducati og i Italia man sto for innovasjon og nytenkning. De som mener det er en smule historieløse :)
Og ser du nøye på eksteriøret til NR fra 1992 så ser du hvor Ducati har hentet inspirasjonen fra :-k :lol
Nå må ikke du la fantasien din løpe helt løpsk her.
Hvor er det disse påstandene dine kommer fra? Hvertfall ikke i noen innlegg jeg har lest. :lol

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Honda fikk vel egentlig aldri til den NR'en, ble bare "penger rett i bekken". NotReady.. :knegg
Joda, det stemmer at det var mye krøll med konfigurasjonen. Spesielt 2 stempelstenger pr. stempel og 8 ventiler pr. sylinder ble litt sårbart.
Men grunnen til at jeg dro frem NR750 i debatten var at noen påsto at V-4 var både traust og kjedelig pluss at det var bare Ducati og i Italia man sto for innovasjon og nytenkning. De som mener det er en smule historieløse :)
Og ser du nøye på eksteriøret til NR fra 1992 så ser du hvor Ducati har hentet inspirasjonen fra :-k :lol
Traust er det jo ikke, tvert imot. Simpson er historieløs ja, han kjenner vist bare til disse trege Duccene.. :knegg
Jeg har lest at det største problemet med den var med stempelringene. Overgangen mellom rett flate og bue, ble vist too mutch.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Honda fikk vel egentlig aldri til den NR'en, ble bare "penger rett i bekken". NotReady.. :knegg
Joda, det stemmer at det var mye krøll med konfigurasjonen. Spesielt 2 stempelstenger pr. stempel og 8 ventiler pr. sylinder ble litt sårbart.
Men grunnen til at jeg dro frem NR750 i debatten var at noen påsto at V-4 var både traust og kjedelig pluss at det var bare Ducati og i Italia man sto for innovasjon og nytenkning. De som mener det er en smule historieløse :)
Og ser du nøye på eksteriøret til NR fra 1992 så ser du hvor Ducati har hentet inspirasjonen fra :-k :lol
Traust er det jo ikke, tvert imot. Simpson er historieløs ja, han kjenner vist bare til disse trege Duccene.. :knegg
Jeg har lest at det største problemet med den var med stempelringene. Overgangen mellom rett flate og bue, ble vist too mutch.
Historieløs? :notlistening
Neida.....Har hatt flere japser i tidligere dager, faktisk alle de fire kjente merkene.
Men hele dette tullet Honda drev med på disse motorene var at de hadde stor suksess på 60 tallet med 8 sylindra motorer.
Da de var vekke fra racing i mange år og skulle begynne igjen, fant de ut at nå var det lov med maks 4 syl.
Da kom de opp med denne 4 sylindra V8.
Den er bygget som en V8 med antall råder, ventiler osv, men siden de ikke kunne ha 8 syl, trodde de at de kunne da lage en firer basert på en åtter og måtte derfor ha ovale stmpler for å kunne ha 8 råder osv.
Men dette var en fiasko og de la hele dritten på hylla etter noen år og innså at dette ikke funket.
Sist redigert av simpson den 03 apr 2013, 18:22, redigert 1 gang totalt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av knutk »

Dette innlegg må i helhet aldri knyttes til undertegnede.
Etterhvert forsøk vil bli møtt med total fornektelse:

Honda NR var vel noe av det siste av en lang rekke inovasjoner og tenking "utenfor boksen" som gamle far Honda stod for. Mange har benyttet betegnelsen Geni, og det synes jeg er berettiget.

NR ble aldri en økonomisk suksess, men de fikk motorn til å gå, og den gikk noe aldeles heftig for sin tid. At den ble for komplisert og dyr både i produksjon og drift bør ikke frata Honda en fjær i hatten for å tenke annerledes og evne til å gjennomføre sine mål.

Kort fortalt kom motorn frem pga. krav i klassen de ønsket å konkurere til maks 4 forbrenningskammer , som reglene sa det. Reglene sa ingen ting om ventiler og veivakslinger, og Honda bygde da i praksis en V8 med to stempel i hvert forbrenningskammer. Senere prøvde de også med elipseformede stempel. Dette var i en tid alle konkurrentene fokuserte på 2-t motorer.
Prototype motorene dro de til over 20 000 omdr, og produksjons sykkel NR750 dro de til 14000.

Hondas innovasjon er i dag en skygge av seg selv. det kan se ut som om ingen greier å fylle skoa til Gamlefar.

All ære til Honda for NR.

Håper Japanerne kommer tilbake på banen igjen. Det gagner ingen at Tyskerne og Italinerne alene får dominere utviklingen.

Svar