En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Det var etter ønske fra det amerikanske markedet de lagde denne sykkelen.
Både italienske stat og flere andre var med på å finansiere dette prosjektet.
Den amerikanske impotøren var også inne med penger med tanke på å importere den og selge til den amerikanske stat.
Du må huske på at dette var en sykkel Ducati fikk i oppdrag å utvikle, ikke en sykkel de hadde ønske om å utvikle selv og ble laget etter spesifike krav.
Men til opplysning har vel Ducati laget en av de råeste V4 i en gatesykkel uansett :vs
Det kan være, men det har jeg ikke motstridd overhodet. Jeg mener at V-twin er en halv motor og det er det jeg gitt uttrykk for i denne tråden :)
Jeg har også skrevet at jeg mener BMW sin boxermotor er den styggeste motor som er montert i en mc-ramme. Og legg merke til at "jeg mener" :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

For meg er en motor som går for egen maskin, en HEL motor uansett antall sylindre.
En annen ting er at england, tyskland, italia m.f. lagde banebrytende motorkonstruksjoner mens japsene enda gikk selvlysende rundt i atomstøvet, så det er ikke tvil om at det er fler enn japsene som har motorhistorie å banke i bordet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:For meg er en motor som går for egen maskin, en HEL motor uansett antall sylindre.
En annen ting er at england, tyskland, italia m.f. lagde banebrytende motorkonstruksjoner mens japsene enda gikk selvlysende rundt i atomstøvet, så det er ikke tvil om at det er fler enn japsene som har motorhistorie å banke i bordet.
Omstilling kan på mange områder være nødvendig og først i etterkant ser man om den var vellykket eller ikke.
Ta Italia for eks. Hadde ikke de allierte hatt med i kapitulasjonskravene at landet ikke fikk bygge krigsfly, så hadde vel verden aldri sett ikonet vepsen.
Det samme med Japan, den eneste som har en noenlunde "lang" historie som sykkelprodusent er vel Suzuki?
Men nå beveger vi oss litt OT...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

ArcticTiger skrev:Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k
Det må da være logisk?
Siden twin er 2/4 motor må jo trippel være 3/4 eller? :scratch
Eller en åtter? 8/4?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

ArcticTiger skrev:Det kommer vel av at vi begynner å bli litt Snø-blinde nå.....
@Drgreve: Hvor "mye" mottor er en Triple da :-k
He, he, det må vel bli trekvart, det vel :)
Helt ærlig, så har jeg hatt og kjørt sykler med på 1, 2, 3 og 4 sylindre og til sitt bruk er det meste brukbart, men jeg kommer aldri til å kjøpe en V-twin og jeg kommer aldri til å kjøpe en custom, kanskje bortsett fra en v-rod som i mine øyne er den eneste med slik motor som er noenlunde tiltalende. Men jeg tviler på at jeg blir så gammel i hodet at det blir en rod :)
Sist redigert av DrGreve den 03 apr 2013, 20:42, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

:-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

ArcticTiger skrev::-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å
Og du skal ikke tvile på at jeg har egne meninger, men jeg må jo jenke meg litt fordi noen har like høyt turtall som de syklene de kjører :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
ArcticTiger skrev::-k "til sitt bruk er det meste brukbart" Nei, hørt sånnt GPP, nå skuffer du meg Dr, og jeg som trudde du var en mann med egne meninger :-)å
Og du skal ikke tvile på at jeg har egne meninger, men jeg må jo jenke meg litt fordi noen har like høyt turtall som de syklene de kjører :lol
Nettop.
Kjør V-twin så slipper du det høye turtallet :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

SuperMorten skrev:Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Regner med at dette gjelder bil OG sykkel?
Jeg har eid en 12sylindret bil, rigtinok sammen med min far, men lell :)
I den forbindelse, så startet faktisk Jaguar med å produsere sidevogner til motorsykler. De startet med forkortelsen SS(swallow side car) men på grunn av Hitlers elitesoldater het SS endret de navn til Jaguar. De syns navnet ble belastende.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

@DrGrevet: Joa, du har rett i det, disse Hondane er jo noen ånnkli turtallsmaskiner. Selv er jeg sjelden noe særlig over 4000rpm, for det meste ligger jeg på 3-3.5oo, det sørger den vibrasjonsfrie, silkemyke Tiger 1050 Triple mottorens hæærlige brede dreiemomment- og effektkurve for. Makks momment og tilnærmet flat mommentkurve fra 3.500 til 9.000 :prf
Triplen er jo den perfekte Mottor-konstruksjon, nok syllindre til perfekt, vibrasjonsfri, villig gange og masse kraft, uten å sløse med unødige syllindre :[-X
Sist redigert av ArcticTiger den 03 apr 2013, 20:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har hatt 1, 2, 4, 6, 8 og 10. Jo flere jo bedre :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Regner med at dette gjelder bil OG sykkel?
Jeg har eid en 12sylindret bil, rigtinok sammen med min far, men lell :)
I den forbindelse, så startet faktisk Jaguar med å produsere sidevogner til motorsykler. De startet med forkortelsen SS(swallow side car) men på grunn av Hitlers elitesoldater het SS endret de navn til Jaguar. De syns navnet ble belastende.
Bil OG sykkel ja. Har ingen planer om Boss Hoss eller andre særegenheter

Chevrolet sliter vel litt med sin SS. Spesielt i Israel

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

feil

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Her var det noe som ble feil! Hva var det da?

Svar