Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:
RuneMC skrev:@jompa - synes Choppere (kommer av "chop" som er å "kutte opp" og når det gjelder MC å sette sammen igjen på nye måter), caferacere etc ser fine ut jeg. Kunne tenkt meg å kjøre noen også, men velger det mest praktiske ift interessen (svinger) og veistandard (norsk)

shoppere - sånne som går rundt på handlesenter har jeg ikke så mye forhold til ... bortsett fra at jeg av og til er det selv... :knegg
Og selvsagt heter det chopper,og ikke shopper. Hvis det het shopper med s, hadde den vel kjøreegenskaper
som ei handlevogn ?
Ja det skulle tatt seg ut, for handlevogn er jo stabil uansett rettstrekke eller sving........

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

Forøvrig er det enkelte som liker Scootere au:
Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
Jompa skrev:
RuneMC skrev:@jompa - synes Choppere (kommer av "chop" som er å "kutte opp" og når det gjelder MC å sette sammen igjen på nye måter), caferacere etc ser fine ut jeg. Kunne tenkt meg å kjøre noen også, men velger det mest praktiske ift interessen (svinger) og veistandard (norsk)

shoppere - sånne som går rundt på handlesenter har jeg ikke så mye forhold til ... bortsett fra at jeg av og til er det selv... :knegg
Og selvsagt heter det chopper,og ikke shopper. Hvis det het shopper med s, hadde den vel kjøreegenskaper
som ei handlevogn ?
Ja det skulle tatt seg ut, for handlevogn er jo stabil uansett rettstrekke eller sving........
Tja, der er et ulike erfaringer. Jeg opplever stadig vekk handlevogner som helst vil rulle der den selv vil. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

mekkern skrev:
superduper skrev:Jeg synes nyere motorsykler har gått mer og mer fra det det en gang pleide å være.. Idag skal alt handle om pålitelighet, sikkerhet, mest mulig ekstrautstyr, kjøreegenskaper etc... Det virker som om det ikke lenger er nok med å ha en motorsykkel lenger. Alt pleide liksom å være enklere før i tiden... Da bestod en motorsykkel av en ramme, motor og 2 hjul... Ikke noe annet fancy.. Jeg mener... Hvis man ønsker seg komfort.. Hvorfor ikke kjøre bil?!?

Cafe-racere og choppere er minimalistiske både med tanke på utstyr og vekt.. Men kjøreegenskaper er det nok av! Sett deg på en motorsykkel som veier halvparten av det din nåværende sykkel veier, så skjønner du hva jeg mener. Jeg føler jeg faktisk får mye bedre kontakt med en slik type sykkel.

Og en siste ting! En cruiser er IKKE en chopper.
Dette er forskellen mellom å kjøre og bli kjørt-nå skal du bli kjørt...hvis du ikke har minst1500ccm elektronisk fjæring og iphonestyring er det ikke noe tess.. :P :p
Kommer ikke det an på om du har choppa,n eller ikke da? Eller blir det en "Custom"?

Ellers er jeg enig med deg. Før kjørte man Motorsykkel, nå blir man kjørt av sin Motorsykkel. :mc7
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

bikerdude73 skrev:Jeg har jo Cafe Racer selv og bygger enda en pga jeg syns dem er kule. Men liker altslags sykler.
Mye av de nye syklene jeg ikke liker så godt men er vel pga jeg liker retro stilen en del.

Og jeg liker og å blande nytt og gammelt ved bygging av sykkel. Moro med bremser som funker for eks. ;-)

Er faktsik veldig få sykler som jeg ikke liker. Men oppdager veldig ofte at jeg vil forandre på dem.
Altså da gjøre personlige oppdateringer for å tilpasse syklene til meg. :-)
Er vel ikke morro med bremser som funker? Da er jo hele spenninga borte da jo. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
simpson skrev:
Jompa skrev:
RuneMC skrev:@jompa - synes Choppere (kommer av "chop" som er å "kutte opp" og når det gjelder MC å sette sammen igjen på nye måter), caferacere etc ser fine ut jeg. Kunne tenkt meg å kjøre noen også, men velger det mest praktiske ift interessen (svinger) og veistandard (norsk)

shoppere - sånne som går rundt på handlesenter har jeg ikke så mye forhold til ... bortsett fra at jeg av og til er det selv... :knegg
Og selvsagt heter det chopper,og ikke shopper. Hvis det het shopper med s, hadde den vel kjøreegenskaper
som ei handlevogn ?
Ja det skulle tatt seg ut, for handlevogn er jo stabil uansett rettstrekke eller sving........
Tja, der er et ulike erfaringer. Jeg opplever stadig vekk handlevogner som helst vil rulle der den selv vil. :D
Joda, sant nok, men de velter ikke så lett og er rimelige stabile

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:
Jompa skrev:
RuneMC skrev:@jompa - synes Choppere (kommer av "chop" som er å "kutte opp" og når det gjelder MC å sette sammen igjen på nye måter), caferacere etc ser fine ut jeg. Kunne tenkt meg å kjøre noen også, men velger det mest praktiske ift interessen (svinger) og veistandard (norsk)

shoppere - sånne som går rundt på handlesenter har jeg ikke så mye forhold til ... bortsett fra at jeg av og til er det selv... :knegg
Og selvsagt heter det chopper,og ikke shopper. Hvis det het shopper med s, hadde den vel kjøreegenskaper
som ei handlevogn ?
Ja det skulle tatt seg ut, for handlevogn er jo stabil uansett rettstrekke eller sving........
Tja, der er et ulike erfaringer. Jeg opplever stadig vekk handlevogner som helst vil rulle der den selv vil. :D
Joda, sant nok, men de velter ikke så lett og er rimelige stabile
Sant nok det, for jeg har ikke velta med en handlevogn enda.
Tut & Kjør!

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av Hansi »

jonnykr skrev: Er vel ikke morro med bremser som funker? Da er jo hele spenninga borte da jo. :D
Opplevde at bremsene forsvant med en Renault lastebil på vei ned en svingete libanesisk anleggsvei. Det var mer spenning enn jeg trengte. :[-o<

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av Smurfen »

Spiller ingen rolle hvilke mc en har , hva andre mener er likegjyldig, bare en har det bra sjøl og er fornøyd med mc'n :prf :prop: for det er veien som teller :yeyeye :prop: :mc1 :mc5 :mc2 :mc7 :mc6
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av ArcticTiger »

Hmm Smurfen, har du aldri smugtittet litt på Nabo-Kona, og tenkt en liten kjettersk tanke, at.....øhhh, kanskje hun er litt "bedre" enn den jeg har nå :scratch ?
Sånn er det med Mottor-sykkler og vet du, men forskjellen er at du har lov å prøve det ut :knegg Og du har lov å ri så mange du vil :yeyeye , feite, tynne, lange, korte, brune, hvite, gammle, unge :lol
Nei, dæven Gutter og Jenter, vi må ikke sovne i den gammle (u)vanen, la oss prøve en ny Partner i Sommer, og se om det ikke går litt fortere i svingene da :knegg :lol :twisted :prop:

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Hmm Smurfen, har du aldri smugtittet litt på Nabo-Kona, og tenkt en liten kjettersk tanke, at.....øhhh, kanskje hun er litt "bedre" enn den jeg har nå :scratch ?
Sånn er det med Mottor-sykkler og vet du, men forskjellen er at du har lov å prøve det ut :knegg Og du har lov å ri så mange du vil :yeyeye , feite, tynne, lange, korte, brune, hvite, gammle, unge :lol
Nei, dæven Gutter og Jenter, vi må ikke sovne i den gammle (u)vanen, la oss prøve en ny Partner i Sommer, og se om det ikke går litt fortere i svingene da :knegg :lol :twisted :prop:
Men hvordan definere "bedre"? Det er der megaspørsmålet ligger. For skal man sammenligne så må man sammenligne med noe det er naturlig å sammenligne med.

Da bør det ligge innenfor det samme konstruksjons og bruksområdet. Man kan f.eks. ikke sette en sjåpper med lang gaffel opp mot en supermotard på svingete asfaltveier og konkludere med at sjåpperen har kjøreegenskaper som en trillebår.

En Motorsykkel må jo vurderes i den sammenhengen den er konstruert for. Jeg har hatt 10 eller 11 (kommet ut av tellingen) Motorsykler av ulike konstruksjon og merker og koste meg på alle sammen. Men som sagt, da brukte jeg dem innenfor deres egne bruksområder og det kunne ikke falle meg inn å sette dem opp mot hverandre.

Og det er altså mitt poeng. Og som sagt jeg er altetende når det kommer til MC og styres kun av bruksområde og penger. Nå har jeg en 1992 Africa Twin og koser meg med den. Men jeg kunne gjerne tenke meg å eie en Harley før jeg dør. Og en GS1200. Og en GS800. Og en Intruder 1400. Og en VN1500. Og en Dragstar 1100. Og en CB750 K-serie. Og en Gorldwing 1100 igjen. Og en DR650 SE. :thumleft

Ække lett dette her.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av ArcticTiger »

Denna tråden handler jo egentlig( :-k ) om sykkler som eieren ikke var fornøyd med sånn som den var, og så gjorde han forandringer for å forBEDRE det han ikke var fornøyd med. Altså Ombygde sykkler.

Caferacere: har sin opprinnelse i England, det er standardsykkler som (iallfall opprinnelig) ble ombygd for å få BEDRE prestanda: Bedre forgaffel, større bremser, trimmet/byttet motor, lettere vekt, mer race-preget sittestilling. Forbedret funksjon var målet, og med det kom også stilen/utseendet.
Som et eksempel, her er en BSA 500 som eieren nok har forbedret litt :D :
[video]http://www.youtube.com/watch?v=6RG9g_GMcz0[/video]
Og her Bikerdudes Yamaha SR500, som også er forbedret på mange måter. Forumets tøffeste sykkel syns jeg :yeyeye :
[video]http://www.youtube.com/watch?v=a071VsQEqYw[/video]

Choppere: er standardsykkler som rebeller i Sør-California bygde opp av det de hadde for handa, med formål å komme seg rundt og å provosere og protestere mot Det Etablerte. Chop betyr jo hogge/kutte, sykklene ble bygd enkle, uten masse krimskrans. Det var neppe noe mål å forbedre prestanda, stive rammmer, lange gaffler, høye styrer, lite bremser og en urasjonell sittestilling for hurtig kjøring tyder ikke på det. Det var stilen, utseendet som ble forbedret.
Men stilen ble etterhvert etablert, og ble populær med filmen "Easy Rider" som kom i 1969. Siden har det blitt storindustri, jeg tipper den filmen ble redningen for Harley Davidson.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=4gVPxPdNLwA[/video]
Legg merke til sykkern til Captain America, den har ikke forbrems :D

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

Enig i det, men det handler også om å forbedre syklene innenfor sine helt klart definerte og ofte begrensede bruksområder. Tar man syklene ut av de bruksområdene og plassere de i helt andre settinger så ender man fort opp med sykler som er svært lite funksjonelle.

F.eks. en caferacer er ikke bygd for langturer.

Derfor må man mener jeg, sammenligne sykler med andre sykler det er naturlig å sammenligne med, ikke helt andre konstruksjoner bygd for helt andre bruksområder. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av dag-zzr »

Er vel helt greit om man liker litt stæsj og mekking. Og ikke skal kjøre lengere enn til nærmeste kafe. :-k De som kjører lengre enn dette har vel ofte en annen sykkel til turbruk i tillegg. :scratch

Ser ingen grunn til å snakke nedsettende om andre sitt valg av sykkel. Det er opp til hver enkelt om valget av sykkel ikke er en Kawasaki :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hva synes vi egentlig om shoppere, caferacere osv ?

Legg inn av jonnykr »

dag-zzr skrev:Er vel helt greit om man liker litt stæsj og mekking. Og ikke skal kjøre lengere enn til nærmeste kafe. :-k De som kjører lengre enn dette har vel ofte en annen sykkel til turbruk i tillegg. :scratch

Ser ingen grunn til å snakke nedsettende om andre sitt valg av sykkel. Det er opp til hver enkelt om valget av sykkel ikke er en Kawasaki :knegg
Nemlig. :thumleft
Tut & Kjør!

Svar