Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
Joda, det er sant det. Dette var nok uansett ikke noen "ordinær" Harley for en slik ordinær harley hadde aldri kjørt fra en CBR RR tror jeg. Forutsatt at begge hadde sjafører på samme nivå.

Så her er det enten "jukset" med litt dreving på Harley'en, eller så var føreren av CBR RR'en nærmest tilbakestående. Kanskje er dte også nokko ta kvart? :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Tider og hastigheter gjenspeiler vel ikke nødvendigvis hvor mye kubikk eller effekt som er for lite......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Intruder skrev:Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! :thumleft
Snakker vi fortsatt om motorsykler nå? :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Per K »

Her er et sitat fra en kar på en annet forum:

You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!

http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44

PK

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AndreasB »

Alt under 1000 er moped, men "moped" funker til enkelte ting.

Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Snikendeugle »

AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.

Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel :D

Fixed :p

Vi kan begynne med;
Størrelse: :knegg :knegg
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Flanker »

Snikendeugle skrev:
AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.

Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel :D

Fixed :p

Vi kan begynne med;
Størrelse: :knegg :knegg
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
Au! Det der så ikke godt ut, verken for mann, sykkel eller båt...

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:
AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.

Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel :D

Fixed :p

Vi kan begynne med;
Størrelse: :knegg :knegg
Hahaha :D
:redface :mc5 Brumm brumm
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kwcHChqcXfo[/video]

Selv om det kun er flaks som gjorde at han overlevde, så er det jo litt.. kult :D
jo, det er LITT kult..
Ja, jeg vet han kjører som en idiot, men siden han har gjort det, slipper jeg å gjøre det. Det var litt kult.
Det er din mening, jeg synes det var litt kult.

Sånn, nå kan vi droppe diskusjonen om kult vs idiotisk..

:scratch :scratch
Hvordan klarer de kjøre sånn egentlig? Jeg synes det blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180 :-/

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TBI81 »

Mer enn en "nære på" der ja. Wobblen på 1:10 feks er vel mer flaks enn noe annet..
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..

"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AndreasB »

TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg
jo? :scratch :sorry

Blåser fortsatt bort :D
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av lars_helgek »

AndreasB skrev:
TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller? :knegg
jo? :scratch :sorry

Blåser fortsatt bort :D
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.

(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...

Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye :D
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AndreasB »

lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.

(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...

Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye :D
Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.

Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Epylypzon »

AndreasB skrev:
lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.

(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...

Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye :D
Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.

Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
Ser ikke helt problemet med deT?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar